عوارض حذف شام برای بدن

عوارض حذف شام برای بدن : ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که برای کاهش وزن یا به هر دلیل دیگری تصمیم گرفته اند شام را از رژیم غذایی خود حذف کنند. احتمالاً فکر می کنید کنار گذاشتن این وعده غذایی فوایدی دارد.

رژیم لاغری سریع

اگرچه خوابیدن با شکم خالی تأثیرات متفاوتی در افراد مختلف دارد ، اما کارشناسان معتقدند که مضرات آن بیشتر از فواید آن است. در ادامه می خواهیم ببینیم گرسنگی هنگام خواب چه مضرات و فوایدی دارد.

عوارض حذف شام برای بدنعوارض حذف شام برای بدن

عوارض یک شب گرسنه خوابیدن با شکم خالی برای جسم و روح

گرسنه رفتن به رختخواب و درد شکم می تواند شما را از سایر افراد متفاوت کند. اما آنچه از نظر علمی و با تحقیق محققان در این زمینه به دست آمده است ، نشان می دهد که گرسنگی خوابیدن نمی تواند تأثیرات زیادی بر سلامتی و وزن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: موثرترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند

ترک شام خواب را کاهش می دهد

وقتی گرسنه می خوابید ، ساعت ها برای خوابیدن تلاش می کنید ، انگار ذهنتان هنوز بیدار است. این امر همچنین باعث می شود که خواب کافی نداشته باشید. کمبود خواب همچنین می تواند عوارض جانبی منفی مانند کاهش متابولیسم ، افزایش اشتها و ضعف سیستم ایمنی بدن ، انواع مختلف سرطان و دیابت داشته باشد.

هنگامی که بدون خوردن شام به رختخواب می روید ، گرسنگی باعث می شود دائماً روی زمین غلتانید و به راحتی نخوابید. حتی وقتی سرانجام به خواب می روید ، احساس گرسنگی مغز را بیدار نگه می دارد ، بنابراین نمی توانید خواب عمیق کافی داشته باشید.

بنابراین اگر امیدوارید با نخوردن شام لاغر شوید و سلامتی خود را حفظ کنید ، باید بدانید که گرسنه خوابیدن می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

دکتر ولسی دلبریج می گوید: “اگر می خواهید وزن کم کنید و گرسنه بخوابید ، این اتفاق نخواهد افتاد.”

عوارض حذف شام برای بدن

ممکن است با نخوردن شام وزن اضافه کنید

وقتی گرسنه به رختخواب می روید ، به دلیل پایین آمدن قند خون ، صبح روز بعد با ولع بیشتری به غذا ، به ویژه شیرینی از خواب بیدار می شوید. اگر شب گرسنه هستید ، به جای مقدار زیادی غذای شیرین و پرکالری ، کمی شکلات تلخ یا آجیل بخورید.

بسیاری از مردم فکر می کنند گرسنگی خوابیدن فوایدی دارد. اما در واقع ، هرچه احساس گرسنگی بیشتر کنید ، بعداً احتمال پرخوری بیشتر می شود.اگر برای خوردن غذا بسیار گرسنه باشید ، ممکن است قند خون شما پایین بیاید ، بنابراین ممکن است بخواهید هر غذایی را بخورید. از آن بدتر ، خوابیدن با شکم خالی می تواند منجر به پرخوری در صبح شود.

این امر قند خون را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و بدن را در طول بقیه روز درگیر چرخه معیوبی می کند. شب قبل از خواب یک تکه شکلات تلخ یا چند آجیل بخورید تا صبح روز بعد پرخوری نکنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای مقاله با کپک در برخی از لوازم و خوراکی ها

عوارض حذف شام برای بدنعوارض حذف شام برای بدن

ممکن است با نخوردن شام عضله خود را از دست دهید

اگر همیشه گرسنه بخوابید ، حتی اگر به باشگاه بروید و ورزش کنید ، باز هم فایده ای نخواهد داشت. با معده خالی  ورود مواد مغذی لازم برای پروتئین شدن بدن را مسدود خواهید کرد و بدن برای جبران این روند شروع به از دست دادن عضلات می کند.

برای جلوگیری از این مسئله ، در طول روز ورزش کنید و سعی کنید چند ساعت قبل از خواب شام بخورید و آب زیادی بنوشید. اما به یاد داشته باشید که از پرخوری پرهیز کنید. فقط بگذارید بدن روند شبانه خود را به درستی طی کند.

کاهش توده عضلانی: اگر شب ها گرسنه بخوابید ، تمام تلاش خود را در باشگاه برای تقویت عضلات خود از دست خواهید داد. تحقیقات نشان می دهد خوابیدن با معده خالی می تواند بدن را از مواد مغذی مورد نیاز برای تبدیل پروتئین به عضله تخلیه کند.

عوارض حذف شام برای بدن

در این حالت ، بدن شروع به از بین بردن عضلات می کند تا انرژی کسب کند. برای اینکه بیشترین بهره را از روزهای تمرین خود ببرید ، سعی کنید چند ساعت قبل از خواب شام بخورید و آب زیادی بنوشید ، اما از پرخوری پرهیز کنید.احساس آرامش و رضایت به شما امکان می دهد راحت بخوابید و در عین حال بدن می تواند تمام فعالیت های شبانه خود را انجام دهد.

با ترک شام، دائم سراغ این خوراکی و آن خوراکی می روید

اگر بتوانید ساعات خوردن وعده های اصلی غذایی را تنظیم کنید، برای سایز دور شکم تان هم بسیار مناسب خواهد بود. اگر گرسنه بخوابید به بدن اجازه خواهید داد که صبح به سراغ انواع و اقسام خوراکی ها برود.

بر اساس پژوهش انجام شده در سال ۲۰۰۵ میلادی که نتایج آن در مجله «تغذیه بالینی» منتشر شد، خوردن غذا در ساعات مشخص می تواند در تولید انرژی مناسب و کافی برای بدن موثر باشد. همچین زنانی که چاق هستند با این روش قادر خواهند بود با سوخت و ساز به موقع و موثر بیشتر وزن کم کنند.

بیشتر بخوانید: خواص گل سرخ و فرآورده های آن برای پوست

با ترک شام انرژی کمتری دارید

ممکن است فکر کنید بدن در طول شب به غذا احتیاج ندارد. اما لازم است در این نگرش تجدید نظر کنید زیرا بدن شما در طول شبانه روز فعال است و کالری می سوزاند.

این حتی در هنگام خواب اتفاق می افتد. محققان دانشگاه فلوریدا دریافتند مردانی که قبل از خواب 30 گرم پروتئین دریافت می کنند انرژی بیشتری در صبح نسبت به مردانی دارند که قبل از خواب چیزی نمی خورند.

وقتی گرسنه بخوابید ، روی متابولیسم بدن در تمام ساعات روز تأثیر خواهید گذاشت. ممکن است فکر کنید بدن شما شب ها به انرژی احتیاج ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعت انرژی مصرف می کند و کالری می سوزاند.

بنابراین شما باید انرژی مورد نیاز خود را برای حفظ کارایی بدن حتی هنگام خواب تأمین کنید. اگر گرسنه بخوابید ، کاهش انرژی شما اثرات طولانی مدتی در بقیه روز خواهد داشت ، بنابراین کمی قبل از خواب غذا بخورید.

عوارض حذف شام برای بدن

ترک شام می تواند شما را بسیار تحریک پذیر کند

نوسانات خلقی: گرسنه رفتن به رختخواب می تواند تأثیر زیادی در روحیه شما بگذارد. شواهد علمی نشان داده است که این می تواند تأثیرات بسیار منفی بر تغییرات خلقی داشته باشد.

این مطالعات نشان داده است که سطح هورمون “سروتونین” هنگام گرسنگی در خواب ، تغییراتی را تجربه می کند که قسمت هایی از مغز را تحت تأثیر قرار داده و روحیه را به چالش می کشد.

اگر بدون صبحانه به محل کار خود بروید ، در حالی که شب گذشته گرسنه می خوابید ، مطمئناً حالتان بد خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد وقتی چیزی نمی خوریم ، سطح سروتونین ، هورمونی که رفتار را تنظیم می کند ، نوسان می کند و این بر قسمت هایی که خشم مغز را کنترل می کنند تأثیر می گذارد.

حذف شام

شام نخوردن باعث پیری زودرس می شود

شب چیزی بخورید ، حتی اگر یک تکه نان کوچک باشد ، برای شخصی که دو شب متوالی غذا نخورد. نیرویی از او تلف شده است که چهل روز دیگر برنمی گردد.

غذای شب نیروی پیر و جوان است و مفیدتر از غذای روز است. شب هنگام گرما وارد بدن می شود و هضم غذا قویتر می شود ، برخلاف روز که سرما وارد می شود و گرما به سطح بدن می رسد و غذا به درستی هضم نمی شود و پیری زودرس را تجربه می کنیم.

ترک شام می تواند باعث افزایش وزن شود

مطالعات نشان داده است که خوردن دیر وقت در شب می تواند باعث افزایش وزن شود. خوابیدن با معده خالی میزان انسولین و گلوکز را در جریان خون افزایش می دهد و از آنجا که شب ها کمتر ورزش می کنید ، بدن هنگام خواب کالری اضافی را به چربی تبدیل می کند.

محققان معتقدند که فاصله زمانی صبحانه تا شام باید حدود 12 ساعت باشد. نتایج این مطالعه در مجله متابولیسم سلولی منتشر شد. در این مطالعه ، موش هایی که به مدت 16 ساعت گرسنگی را تحمل کردند ، کالری و چربی کمتری نسبت به موش های تحت رژیم طبیعی سوزاندند.

با این حال ، هنوز مهم است که در طول روز زیاد به مواد مانند شیرینی و شکلات نپردازید و پروتئین و فیبر را جایگزین آن کنید.

دیرتر لاغر می شوید و کاهش وزن پیدا می کنید: تحقیقات نشان می دهد که اواخر شب خوردن منجر به افزایش وزن می شود. خوابیدن با شکم پر می تواند سطح انسولین و گلوکز را در جریان خون افزایش دهد و از آنجا که فعالیت بدنی در شب کمتر است ، بدن هنگام خواب کالری اضافی را به چربی تبدیل می کند.

با این حال ، باید از پرخوری شیرینی در طول روز خودداری کنید. میزان مواد مغذی موجود در هر یک از وعده های غذایی خود را متعادل کنید تا هنگام خواب احساس گرسنگی نکنید.

حذف شامعوارض حذف شام برای بدن

نامنظم شدن وعده های غذایی

تنظیم برنامه غذایی منظم تأثیر بسزایی در دستیابی به اندامی متناسب دارد. اگر با شکم خالی می خوابید ، صبح بسیار گرسنه از خواب بیدار می شوید و آماده خوردن یک صبحانه کامل هستید.

اگر صبحانه شما سرشار از فیبر و پروتئین باشد ، مدت زمان بیشتری سیر خواهید ماند و رژیم شما منظم تر خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی منظم فواید زیادی برای روند کاهش وزن و سبک زندگی سالم دارد ، زیرا شما را ترغیب می کند از پرخوری میان وعده های پرکالری در طول روز خودداری کنید.

ترک شام ممکن است باعث افسردگی شود

اگر هر شب گرسنه به رختخواب بروید و شام را از برنامه غذایی خود حذف کنید ، نه تنها به بدن خود آسیب رسانده اید بلکه آسیب جدیدی نیز به روح خود وارد کرده اید. گرسنه رفتن به رختخواب باعث کمبود مواد مغذی در بدن و تغییرات هورمونی می شود و این تغییرات در طولانی مدت منجر به افسردگی می شود.

حذف شام

سخن آخر:

همانطور که گفتیم حذف شام میتواند اثرات جبران ناپذیری را در بدن ایجاد کند بنابراین هر یک از وعده های غذایی نقش موثری در سیستم ایمنی بدن دارند پس با تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب با مشورط کارشناس تغذیه سعی کنید بهترین وزن و سایز بدنی مناسبی را داشته باشید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *