علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟ حالت تهوع و استفراغ در کودکان اغلب با هم اتفاق می افتد. این بدان معناست که ما معمولاً به دنبال حالت تهوع شاهد استفراغ هستیم. اگرچه ممکن است این دو به طور جداگانه اتفاق بیفتد.

حالت تهوع و استفراغ علائمی است که باید دنبال شود ، خصوصاً اگر خاص یا مداوم باشد. حالت تهوع و استفراغ در بین کودکان شایع است و می تواند یک علامت خفیف و خود ترمیم کننده باشد و گاهی ناشی از یک بیماری شدید و کشنده است.

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

تهوع بدون استفراغ، استفراغ بدون تهوع و تهوع توأم با استفراغ در کودکان علائمی هستند که پزشک را به سوی تشخیص بیماری سوق می‌دهند، چون بیماری‌هایی که موجب این دو وضعیت می‌شوند علائم خاص خود را دارند.

رنگ استفراغ کودک شما می تواند به پزشکان کمک کند حدس بزنند که چرا کودک شما حالت تهوع و استفراغ دارد. وقتی انقباض عضلات معده افزایش می یابد ، محتویات آن با فشار دفع می شود و در نتیجه باعث استفراغ می شود.

رنگ استفراغ طبیعی به دلیل بازگشت صفرا به معده تا حدودی زرد است. اگر رنگ آن کاملا صفراوی باشد ، یعنی زرد روشن یا سبز باشد ، می تواند نشانه انسداد روده باشد.

بیشتر بخوانید: نقش مهم صبحانه در تعذیه کودک و فعالیت آنها

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

گاهی حالت تهوع ممکن است تنها باشد و بدون استفراغ ایجاد شود. این وضعیت برای کودک ناخوشایند است و معمولاً با علائم دیگری مانند افزایش بزاق ، افزایش ضربان قلب و تنفس و کاهش تون عضله معده همراه است.

استفراغ بدون حالت تهوع

گاهی استفراغ حالت تهوع است. این بدان معناست که کودک به طور ناگهانی و بدون علائم قبلی استفراغ می کند. در این موارد ، علائم افزایش فشار داخل جمجمه ، که گاهی اوقات به دلیل تومور مغزی است ، باید مشکوک باشد ، اما به طور کلی  علت حالت تهوع و استفراغ در کودکان بسیار متنوع است.

علل ممکن است شامل بیماری های عصبی ، مسمومیت ، گرمازدگی ، مشکلات دستگاه گوارش ، آلرژی ها و مشکلات کلیوی و بهداشت روانی باشد. البته علل حالت تهوع و استفراغ با توجه به سن کودک گروه بندی می شود.

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ ها برای مراقبت طولانی مدت از شیر مادر

حالت تهوع و استفراغ در نوزادان و کودکان شیرخواران

1. استفراغ در نوزادان و در ماه های اول معمول است ، اما اگر استفراغ مکرر اتفاق می افتد و همراه با کاهش وزن ، شیردهی و تب مکرر است ، باید پیگیری شود.

2. گاهی مادر‌ها از اینکه نوزادشان در روز اول تولد دچار استفراغ خونی می‌شوند، نگران هستند، ولی جای نگرانی نیست و خون موجود در استفراغ همان خونی است که کودک هنگام تولد می‌بلعد. این مسئله با یک یا دو بار شستشوی معده برطرف می‌شود.

3. مورد بعدی استفراغ بعد از شیردهی است که در اثر بلع هوا هنگام نوشیدن شیر ایجاد می شود. مادران باید بعد از هر بار شیر دادن کودک را آروغ بزنند. در غیر این صورت کودک مقداری از شیر را بالا می برد.

4- حالت تهوع و استفراغ نیز به دلیل پرخوری رخ می دهد. چنین کودکانی معمولاً دارای اضافه وزن هستند.

5- انسداد در دستگاه گوارش نیز باعث استفراغ می شود. در این کودکان دفع وجود ندارد و شکم برجسته و متورم است.

6. عفونت همچنین می تواند حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

7. بیماری‌های متابولیک ارثی از علل نادر تهوع و استفراغ در نوزادان و شیرخواران است.

8. ریفلاکس به طور طبیعی در ماه های اول زندگی وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی کند و با توصیه هایی در مورد نحوه تغذیه و تغییر نوزاد در حین و بعد از شیردهی ، تا حد زیادی کنترل می شود. بیماری های ریفلاکس که با علائمی مانند سرفه ، کاهش وزن ، عدم شیردهی و نیاز به درمان همراه هستند.

9. آلرژی به پروتئین شیر همچنین ممکن است در برخی از کودکان ، به ویژه در کودکانی که از شیر گاو تغذیه می کنند  حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

حالت تهوع و استفراغ در کودکان بزرگتر

1. شایع‌ترین علت تهوع و استفراغ در کودکان ویروسی است. چنین کودکانی مشکلی ندارند، ولی به طور ناگهانی دچار استفراغ می‌شوند. در این کودکان به تدریج عفونت و تب هم به استفراغ افزوده می‌شود

2. عفونت های چرکی گلو ، مننژیت و عفونت های دستگاه ادراری از مواردی است که می تواند باعث تهوع و استفراغ در کودک شود.

3- در این سن نیز کودکان ممکن است دچار ریفلاکس شوند که با حالت تهوع همراه است.

4-تو رفتگی روده‌ها داخل هم که جزو موارد اورژانسی است باعث ایجاد درد، تهوع و استفراغ می‌شود.

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟

بیشتر بخوانید: چگونه فرزندانی خوش اخلاق با ادب و صبور تربیت کنیم؟

حالت تهوع و استفراغ نوجوانان

1. در نوجوانان شایع‌ترین علت تهوع و استفراغ ابتلا به بیماری گاستروآنتریت است. همچنین در این سن احتمال عفونت آپاندیس وجود دارد. آپاندیسیت باعث تهوع و استفراغ همراه با درد شدید شکم و دور ناف می‌شود.

2. کودکانی که نزدیک سن بلوغ قرار دارند دچار تهوع و استفراغ از نوع سایکوژنیک می‌شوند.

چه زمانی باید کودک تهوع و استفراغ به پزشک ارجاع شود؟

اگر استفراغ مکرر باشد. به خصوص در نوزادان و کودکان خردسال لازم است کودک را به متخصص اطفال ارجاع دهیم.

تهوع و استفراغ زرد یا سبز ، همراه با درد شکم و تب ، باید ارزیابی شود.

کودکانی که علائم کم آبی بدن دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. برای تشخیص دقیق تر ، به مخاط دهان کودک نگاه کنید و دید که چقدر حالت خشکی دارد. همچنین چشم‌ها گود می‌شود و گونه‌ها بیرون می‌زند. کودک دچار کاهش حجم ادرار می‌شود و ممکن است پوست سرد و افزایش ضربان قلب هم داشته باشد.

علت استفراغ و حالت تهوع کودک چیست؟درمان

والدین نباید خود درمانی کنند. استفاده از هر نوع داروی ضد تهوع امکان پذیر است. اگرچه به نظر می رسد یک داروی بی خطر است. داروهای ضد تهوع می توانند علائم را در کودکان ایجاد کنند.

حالت تهوع کودک

بیشتر بخوانید: 30 ایده جذاب برای سرگرمی خانم های خانه دار

اگر حالت تهوع و استفراغ دلیل خاصی نداشته باشد ، بدون درمان بهبود می یابد ، اما اگر دارو تجویز شود و بیماری خطرناک باشد ، مصرف دارو علائم را پنهان کرده و درمان را به تأخیر می اندازد. تجویز دارو فقط باید با نظر پزشک معالج باشد.

  • ما باید بدنبال جبران آب از دست رفته بدن کودکانی که جوان هستند و استفراغ مکرر دارند باشیم.
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از گرمازدگی و مسمومیت غذایی در کودکان شایع است. این بیماری نیاز به درمان حمایتی دارد و با گذشت زمان و طی چند ساعت برطرف می شود.
  • استفاده از نوشابه به عنوان جایگزین آب بدن ممنوع است، ولی آب میوه‌هایی مانند آب سیب، دوغ، آب معمولی و محلول او آر اس مفید هستند.
  • غذا‌های چرب و شیرین باعث تشدید علائم می‌شوند، چون این دو به مدت طولانی تری داخل معده می‌مانند.
  • مقدار کمی غذا باید در قاشق های کوچک به کودک داده شود. محلول او آر اس نیز باید عالی باشد. معده ناراحت غذاهای سرد را بهتر از غذاهای گرم تحمل می کند.
  • کودکان در سنین مدرسه گاهی اوقات تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. این نوع حالت تهوع معمولاً ناشی از استرس است ، زیرا والدین کودک را با عجله از خواب بیدار می کنند و قصد دارند با عجله صبحانه را به او هدیه دهند.
  • این حالت تهوع را تشدید می کند. برای جلوگیری از این عارضه ، کودک باید زود بخوابد و صبح زود بیدار شود تا فرصت کافی برای آمدن و خوردن صبحانه و تحمل استرس کمتری داشته باشد. در صورت طولانی شدن حالت تهوع ، باید علت اصلی آن را یافت.

سخن آخر:

این مقاله صرفا به این خاطر نوشته شده که شما درباره علایم کودک خود آگاهی لازم را پیدا کنید در صورت بروز هر مشکل جدی با پزشک متخصص خود مشورط کنید همانطور که گفتیم مصرف دارو خودسرانه در مواقع پرخطر ممکن است مشکلات بیشتری برای کودک بوجود آورد.همچنین میتوانید نظرات و پیشنهادات خودتون رو برای ما در پایین همین مقاله ارسال کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *