خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال ! کودک شما در حال رشد است و چیزهای متفاوتی را تجربه می کند. به عنوان مثال  طعم ها و چیزهای جدیدی را تجربه می کند تا تجربه حسی بهتری از تعامل با این جهان به دست آورد.

با این حال ، واقعیت این است که او نمی تواند برخی از غذاها را تا بزرگتر شدن امتحان کند. در حقیقت  غذاهای ممنوعه وجود دارد که باید حداقل تا 1 سالگی از آنها اجتناب کرد. در این مقاله لیستی از غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر 1 سال را خواهید یافت.

خوراکی‌های مفید برای بچه ها

غذاهایی که نباید به کودکان زیر 1 سال داده شود

برخی از غذاها خطراتی مانند گیرکردن در گلو و خفگی دارند بنابراین باید مدتی منتظر بمانید تا آنها را به کودکان زیر 1 سال بدهید برخی از غذاهای دیگر نیز حاوی موادی هستند که برای بدن کوچولوهای دوست داشتنی چندان مناسب نیست.

در ادامه این موارد را خواهید خواند شما باید بدانید لیست غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر 1 سال چیست و چه زمانی می توان آنها را به کودکان معرفی کرد.

خوراکی‌های مفید برای بچه ها

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

1. عسل

عسل و سایر غذاهای حاوی عسل ممنوع است. دلیل ش چیه؟ ممکن است یک باکتری به نامکلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridiumbotulinum) در این غذا وجود داشته باشد. ممکن است بگویید ، پس چرا بزرگسالان خوردن این باکتری را متوقف نمی کنند؟

کلستریدیوم بوتولینوم برای کودکان زیر 1 سال خطرناک است و بزرگسالان می توانند با خیال راحت عسل طبیعی را با یا بدون باکتری میل کنند.

با این حال ، عسل حاوی این باکتری ممکن است باعث بوتولیسم در کودکان زیر 1 سال شود. بوتولیسم به ندرت کشنده است ، اما مشکلاتی مانند موارد زیر را ایجاد می کند:

✅ضعف در خوردن و مکیدن

✅کم‌شدن آب بدن

✅کم‌اشتهایی

✅التهاب ریه

✅بی‌حالی

✅یبوست

بنابراین منتظر بمانید تا عسل را به کودک بدهید و اجازه دهید حداقل به 1 سالگی برسد.

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

2. شیر گاو

شیر گاو برای بزرگسالان مفید و مغذی است اما برای کودکان زیر 1 سال هضم آن آسان نیست. سپس دور شیر گاو خط بکشید کودکان در سال اول زندگی به مواد مغذی زیادی مانند ویتامین E و آهن نیاز دارند.

این مواد به رشد کودک کمک می کند. اما متأسفانه شیر گاو نمی تواند این نیازها را برطرف کند. شیر خشک و شیر مادر بهترین گزینه ها هستند و به رشد کودک کمک می کنند. همچنین بخوانید» راهکارهایی برای افزایش شیر مادر 

بیشتر پزشکان مصرف ماست پرچرب، پنیر کاتیج و پنیرهای سخت (پنیرهایی با بافت سفت) را از ۸ماهگی به‌بعد برای کودکان مجاز می‌دانند. زمانی‌که کودک پا به ۱‌سالگی می‌گذارد، امکان مصرف شیر کامل یعنی شیر پرچرب هم برایش وجود خواهد داشت. فقط در دادن این شیر به کودک زیاده‌روی نکنید و به‌طور متعادل به او شیرِ پرچرب گاو بدهید.

توجه داشته باشید که برخی از کودکان به شیر گاو و محصولات لبنی حساسیت دارند البته حساسیت به شیر گاو غیر معمول نیست ، اما به هر حال این را در نظر داشته باشید.

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

3. آب میوه

میوه ها چیزی بیشتر از ترکیب آب و شکر نیستند. آنها کالری بالایی دارند ، اما فاقد چربی ، پروتئین ، کلسیم ، روی ، ویتامین D یا فیبر مورد نیاز کودک هستند.

آب میوه می تواند اشتهای نوزاد را برای شیر مادر یا شیر خشک کاهش دهد. این دو غذای اصلی کودک هستند. مصرف زیاد آب میوه می تواند منجر به مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ، اسهال و ناراحتی های مزمن معده شود.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) دادن آب میوه به کودکان زیر 1 سال را به شدت ممنوع کرده است. حتی پس از 18 ماهگی، بهتر است قبل از خواب آب میوه به کودک ندهید.

اگر کودک بالای 1 سال (تا 6 سال) قصد دارد آب میوه بنوشد ، باید فقط 100 تا 170 گرم از آن را در طول روز با یک فنجان بنوشد.

اگر گهگاه به فرزندان بالای 1 سال خود آب میوه می دهید از آب میوه های طبیعی و به ویژه گزینه های سازگار با معده مانند آب انگور سفید استفاده کنید. آب میوه را با آب معمولی مخلوط کنید. نصف لیوان آب میوه و نصف دیگر آب معمولی بریزید.+546

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

4. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است در حد اعتدال ، و اگر فرزند شما به این ماده حساسیت ندارد استفاده از آن برای او ضرری نخواهد بود.

البته بهتر است دادن سفیده تخم مرغ به کودک را به بعد از 1 سال موکول کنید ، زیرا ممکن است این ماده در برخی موارد حساسیت داشته باشد و مشکلاتی مانند بثورات پوستی ، التهاب و مشکلات گوارشی مانند اسهال را ایجاد کند. اگر فرزند شما به سفیده تخم مرغ حساسیت ندارد ،مصرف آن را به بعد از ۱‌سالگی انتقال دهد.

غذای کودکان زیر یک سال

5. غلات تصفیه‌شده

همه مواد کربوهیدرات یکسان ساخته نمی شوند. این بدان معنی است که آنها از نظر مواد مغذی متفاوت هستند. کربوهیدراتهای پیچیده حاوی موادی هستند که در فرآیند تصفیه از بین می روند تا به دانه های سفید کامل تبدیل شوند. غلات سبوس دار همچنین دارای فیبر زیادی هستند که به ثابت نگه داشتن قند خون شما کمک می کند.

بنابراین غلات تصفیه شده را از منوی کودکان زیر یک سال حذف کنید و به جای چیزهایی مانند نان سفید از غلات کامل استفاده کنید. غلات کامل شامل ماکارونی ، نان ، برنج ، بیسکویت و غلات صبحانه است حتی زمانی که می خواهید در خانه شیرینی درست کنید (برای مثال وافل یا مافین) ، از آرد غلات کامل استفاده کنید و سراغ آرد سفید نروید.

غذای کودکان زیر یک سال

همچنین به یاد داشته باشید که ایجاد عادات غذایی مناسب در هر فرد از سنین پایین آغاز می شود. نکته مهم دیگر این است که همیشه نان ، کیک و خمیر را برای بچه های خود به قطعات کوچک برش دهید تا راحت بخورند و گلو درد نگیرند.

به طور کلی  بهتر است بعد از 7 تا 8 ماهگی به نوزاد خود گندم بدهید. البته  آلرژی کودک خود را بررسی کنید و ببینید آیا به گلوتن حساسیت دارد و بیماری سلیاک دارد یا خیر. بسته به سابقه خانوادگی آلرژی و علائمی که کودک نشان می دهد ، امکان بررسی حساسیت به گندم وجود دارد.

6. گوشت های دودی و شور

بیشتر گوشت های دودی و شور حاوی نیترات هستند مواد شیمیایی دیگری در این محصولات وجود دارد. نمک زیاد و چربی حیوانی موجود در این محصولات نیز برای کودکان مضر است.

با این حساب، بهتر است چنین موادی را کاملا از سفره کودک کوچکتان حذف کنید. بیشترِ ماهی‌های دودی نیز از خط قرمزها هستند و نباید به تغذیه کودک راه پیدا کنند.

غذای کودکان زیر یک سال

7. مواد قندی و شیرین

سلیقه کودکان هنوز شکل نگرفته است. آنها به طور طبیعی شیرینی را دوست دارند و از خوردن و چشیدن طعم شیرین لذت می برند ، اما هنوز طعم کاملی برای غذا ندارند.

پس معرفی مزه‌های دیگر به آنها برای شکل‌دادن ذائقه‌ای درست امکان‌پذیر است. با معرفی مزه‌های مختلف به کودک خود، به شکل‌گیری سلیقه غذایی‌اش کمک کنید.

شکر و شیرین کننده ها بسیار سالم نیستند. اما غذاهای شیرین طبیعی مانند موز دارای مواد مغذی هستند و مصرف آنها برای کودک بی خطر است. به طور کلی بهتر است از دادن قند و شیرینی زیاد به کودک خودداری کنید و اجازه ندهید که مصرف چنین موادی به عادت و بخشی از طعم غذای او تبدیل شود.

همچنین از دادن قندهای مصنوعی به ویژه کاکائو به کودکان زیر 1 سال خودداری کنید. کاکائو حاوی کافئین است و نباید به کودکان داده شود. مصرف شکلات های گرد و کوچک نیز می تواند باعث بروز حوادثی مانند خفگی شود. بنابراین دور آنها نیز خط بکشید.

غذای کودکان زیر یک سال

8.مواد غذایی حادثه‌آفرین

از دادن مواد غذایی خطرناک به کودک خودداری کنید. منظور موادی است که در دهان حل نمی‌شوند و امکان ایجاد خفگی دارند؛ مثلا دانه انگور با لثه نرم نمی‌شود یا امکان حل‌شدن آن در دهان کودک وجود ندارد و اگر خدای‌ناکرده وارد نای شود، خفگی ایجاد می‌کند. مصرف مواد زیر خطرناک است و ممکن است حادثه ایجاد کند:

✅کشمش

✅نخود فرنگی درست و کامل

✅میوه و قطعات بزرگ آن (که می تواند در گلو گیر کند)

✅سبزیجات خام و سبزیجات تابستانی مانند برش هویج یا فلفل دلمه ای

✅تکه های مرغ و گوشت نیز برای کودکان زیر 1 سال خطرناک است و ممکن است در گلو گیر کند.

پس از 12 ماهگی نوزاد می توانید موارد فوق را به رژیم غذایی وی اضافه کنید در این سن می توانید به فرزند خود انگور بی‌هسته، سبزیجات خردشده، میوه‌های نرم و گوشت یا مرغ تکه‌شده بدهید. یادتان باشد سبزیجات خام درصدی نیترات هم دارند و یکی دیگر از دلایلی که نباید به کودکان زیر ۱ ‌سال سبزیجات خام بدهید، همین موضوع است.

کودکان معمولاً می توانند تا 4 سالگی غذاهای مختلف را خوب بجویند تا آن زمان  دست او را بگیرید و موادی مانند ذرت ، هویج یا غلات مختلف به او ندهید.

البته 4 سال یک عدد است ؛ برخی از کودکان می توانند غذاهای مختلف را زودتر و برخی دیگر دیرتر بجویند. در عین حال ، شما باید قطعات مختلف غذا را به خوبی برش دهید ، آنها را به قطعات کوچک برش دهید و به گونه ای شکل دهید که جویدن و خوردن آنها آسان باشد.

غذای کودکان زیر یک سال

9. غذای غیر پاستوریزه

احتمالاً می دانید که دادن غذای غیر پاستوریزه به کودک زیر 1 سال کار درستی نیست. آب سیب یا سایر میوه ها و محصولات لبنی غیر پاستوریزه برای کودکان ممنوع است. احتمال کشته شدن و باکتریهای بیماریزا برای کودکان در مواد غیر پاستوریزه وجود دارد.

10.مواد حاوی مقدار زیادی جیوه (برخی از انواع ماهی)

تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم ماهی در افزایش ضریب هوشی نقش دارد اما برخی ماهی ها با مقدار زیادی جیوه خطرناک هستند. به عنوان مثال ، ماهیان زیر جیوه زیادی در ترکیب خود دارند:

✅کوسه

✅ماهی تُن

✅کاشی‌ماهی

✅شمشیرماهی

✅ماهی خال‌خالی شاهی

اگر قرار است به نوزاد خود ماهی بدهید باید به موارد دیگر نیز توجه کنید. به عنوان مثال ، شما باید بدانید که ماهی از چه آبهایی بیرون آمده است. صید ماهی از آب‌های آلوده خطرناک است.

غذای کودکان زیر یک سال

اگر خودتان به ماهیگیری می روید ، حتما آب را ببینید و ماهی را از آبهای سالم بگیرید در بین ماهی های مختلف ،موارد زیر بی خطر هستند و جیوه ندارند:

✅زغال‌ماهی

✅ماهی حلوا

✅ماهی سفید

✅ماهی تیلاپیا

✅ماهی قزل‌آلا

✅کفشک‌ماهی

✅روغن‌ماهی کوچک

✅میگو و گوش‌ماهی

✅ماهی اقیانوس آرام

✅ماهی سالمون وحشی.

کنسرو تن‌ماهی جیوه دارد و نباید به کودک زیر ۱ سال داده شود.

ماهی تن باله‌دراز هم جیوه زیادی دارد؛ اما مصرف انواع دیگری از تن که جیوه کمتری دارند به مقدار اندک (مثلا حدود ۳۰ گرم در ازای هر ۵ کیلوگرم از وزن کودک) تا حدی مجاز است.

خوراکی‌های مفید برای بچه ها

خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

11.مواد غذایی حساسیت‌زا

حتماً شنیده اید که دادن غذاهای حساسیت زا به کودکان زیر 1 سال صحیح نیست مواد حساسیت زا شامل بادام زمینی ، تخم مرغ ، گندم ، مرکبات ، گوجه فرنگی و توت فرنگی و میوه های خانواده است.

مرکبات و میوه های خانواده توت فرنگی حاوی ویتامین C و مقادیر زیادی اسیدند که ممکن است معده کودک را اذیت کند و در نواحی پایین‌تنه‌اش بثورات پوستی به‌ وجود بیاورد.

شما باید از حساسیت غذایی کودک در سنین 4 تا 11 ماهگی مطلع باشید. غذاهای دارای ظرفیت آلرژیک دارای خواص زیادی مانند پروتئین ، فولات و بنابراین شما باید به سرعت بفهمید که فرزند شما در برابر آلرژن ها چگونه واکنش نشان می دهد.

با این حال ، از دادن آجیل به کودکان تا 4 سالگی خودداری کنید. چرا؟ زیرا علاوه بر حساسیت ، می تواند در گلو گیر کند. به جای دادن آجیل و دانه به کودک ، کره تهیه شده از آنها را به رژیم غذایی فرزند خود مانند کره بادام اضافه کنید.

خوراکی‌های مفید برای بچه ها

در پایان

آیا با ظرافت های سفره کوچولوتان آشنا هستید؟ آیا توجه کرده اید که کوچولوهای ناز برای خوردن هیچ غذایی آماده نیستند؟ تا سن 1 سالگی و حتی پس از آن ، باید از تغذیه کودکان بسیار مراقبت کرد. تغذیه سالم می تواند سلامت جسم و حتی سلامت روح هر فرد را تعیین کند. اگر مسئول مراقبت از کودک هستید ، بسیار مراقب باشید.

آیا فکر می کنید چیز دیگری وجود دارد که باید از ممنوعیت ها و ممنوعیت های غذایی کودکان زیر 1 سال خارج شود؟654+6-

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *