ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها : دلفین را می توان یکی از محبوب ترین و زیباترین پستانداران روی کره زمین دانست که اصول تغذیه و زندگی خاص خود را دارند و با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید با خصوصیات رفتاری و ویژگی های این حیوان آشنا شوید.

به طور کلی دلفین یکی از جذاب ترین جانوران روی زمین از نظر انسان است که به دلیل پوزه های خندان و هوش بالایش توجه بسیاری از دوستداران حیوانات را به خود جلب کرده است. می توان گفت این حیوان زیبا شامل بیش از 30 گونه مختلف است که در اکثر نقاط جهان یافت می شود.

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

آشنایی با حیوان دلفین

بد نیست بدانید که دلفین ها در واقع پستانداران دریایی از راسته آب بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ ها و گرازها و ماهی خواهند داشت. اجداد این گونه یک جفت سیمان بودند که نزدیک به 50 میلیون سال پیش از خشکی وارد دریا شدند تا غذای مورد نیاز خود را پیدا کنند به وضوح می توان گفت که حدود 40 گونه دلفین وجود دارد که در 18 سرده مختلف طبقه بندی می شوند.

توجه داشته باشید که بدن این حیوان طی میلیون ها سال به تدریج با زندگی در آب سازگار شده است. در واقع، دلفین ها و سایر خزندگان آب دارای باله هایی برای حرکت هستند و دم آنها به عنوان پروانه عمل می کند. بدن آنها نیز به گونه ای است که برای شنای سریع در آب و ماندن طولانی تری در آن با یک نفس مناسب خواهد بود.

به طور کلی، نیاز به توسعه سیستم های عصبی پیشرفته برای پژواک درون آب، دلفین ها را به داشتن مغزهای بزرگتر و پیچیده تر سوق داده است. این توانایی ادراکی بسیار بالا آنها را به فرهنگ نموداری در میان برخی از حیوانات تبدیل کرده است.

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

دلفین ها چگونه نفس می کشند:

یکی از ویژگی های دلفین ها این است که از طریق ریه های خود تنفس می کنند. این حیوان مانند یک نهنگ باید به طور دوره ای به سطح آب بیاید تا ریه های خود را پر از هوا کند.

آنها همچنین دارای سوراخ هایی هستند که هنگام شنا در زیر آب بسته می شوند و هنگام تنفس روی سطوح آب باز می شوند.

بدن بسیاری از پستانداران دریایی برای زندگی در چنین محیط هایی کاملا سازگار است. به عنوان مثال، دلفین‌ها با هر نفسی که می‌کشند، حدود 80 درصد هوای ریه‌های خود را مبادله می‌کنند، در حالی که انسان‌ها تنها 17 درصد از هوای داخل ریه‌های خود را جذب می‌کنند.

این را می توان به ظرفیت ذخیره اکسیژن ریه ها نسبت داد، که به دلفین اجازه می دهد تا از اکسیژن ذخیره شده به طور موثرتری استفاده کند و عمیق تر شیرجه بزند.

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

نوع تغذیه حیوان دلفین:

امروزه روش های تغذیه متفاوتی در بین نژادهای دلفین وجود دارد که گاهی فقط برای یک نژاد خاص انجام می شود. ماهی و ماهی های مرکب در واقع غذای اصلی این حیوان هستند.

با این حال نهنگ قاتل کوتوله و نهنگ قاتل از سایر جانوران دریایی مانند سخت پوستان نیز تغذیه خواهند کرد. به طور کلی، دلفین ها برخلاف آب بازسانان بی دندان،،دلفین ها به همراه دیگر بازسانان دندان دار غذای خود را فیلتر نمی کنند و یک جا می بلعند.

دلفین ها معمولاً از تعداد زیادی طعمه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، در معده دلفین های پوزه بطری که توسط ماهیگیران در جنوب غربی ایالات متحده صید شده بودند، تقریباً 43 طعم از 35 تیره کاملاً متفاوت شناسایی شد.

ویژگی های اصلی دلفین ها و آشنایی با آنها

با این حال، رژیم غذایی هر نوع دلفین تنها چند گونه محدود را پوشش می دهد، به عنوان مثال، سنجاق ماهی 70 درصد از آب دلفین های آبی فلوریدا را تشکیل می دهد.

روش معمول شکار دلفین ها این است که گروهی از آنها دور ماهی ها می چرخند و آنها را در گوشه ای به شکل توپ جمع می کنند و سپس با حمله به آنها ماهی های گیج را می گیرند. در روش دیگر شکار، دلفین ها ماهی ها را به سمت آب های کم عمق تعقیب می کنند و آنها را راحت تر شکار می کنند.

همچنین در کارولینای جنوبی، دلفین های اقیانوس اطلس طعمه های خود را تا ساحل تعقیب می کنند و سپس آنها را با به دام انداختن آنها در اعماق بسیار کم می گیرند. در برخی موارد دیگر حیوان با ضربات بال خود ماهی را از آب بیرون می اندازد و ماهی را گیج می کند و به شکار می پردازد.

آشنایی با دلفین ها

تولید مثل و زایمان در دلفین ها:

همانطور که می دانید دلفین های ماده برای تولید مثل زایمان می کنند و در هر بار زایمان نوزادی به دنیا می آورند به طور متوسط ​​دلفین ها می توانند بین 5 تا 25 بار در طول زندگی خود زایمان کنند.

میزان باروری دلفین ها نیز مانند انسان با افزایش سن کاهش می یابد و حتی یائسگی را تجربه می کنند. توجه داشته باشید که دوره بارداری بسته به نژاد هر دلفین متفاوت است. به عنوان مثال برای دلفین های پوزه بطری این مدت 11 تا 12 ماه خواهد بود.

در بدن دلفین ماده همزمان با تشکیل جنین شیر تولید می کند که برای تغذیه نوزاد استفاده می شود. همچنین زمان شیردهی به نوزاد بین 400 تا 600 روز متغیر است و به همین دلیل بچه دلفین تمایل دارد تا چند ساعت پس از تولد نزدیک مادر خود زندگی کند، البته گاهی این تمایل تا پایان عمر دلفین ادامه خواهد داشت.

آشنایی با دلفین ها

درصد و میزان هوش:

دلفین را می توان یکی از باهوش ترین حیوانات دنیا دانست که توانایی شناختی بالایی دارد و همین امر به تدریج منجر به تمایز آنها شده است.

بسیاری از محققان هوش را ترکیبی از ادراک، ارتباطات و قدرت حل مسئله می دانند و ادراک خود بخش عمده ای از نحوه معاشرت و شکار را شامل میشود . دلفین ها معمولاً می توانند با تولید پژواک و ارسال و دریافت صدا و همچنین شناسایی طعمه خود در شرایط کم عمق با دلفین های دیگر ارتباط برقرار کنند.

ارتباط با دلفین ها:

یکی از نکات جالب اما پیچیده در مورد پستانداران دریایی به ویژه دلفین ها، اصول ارتباطی آنهاست در واقع، دلفین ها می توانند به سه طریق ارتباط برقرار کنند:

آشنایی با دلفین ها

روابط اجتماعی

توجه داشته باشید که دلفین ها نه تنها با سوت زدن بلکه با برخورد به سطح آب با دم یا بدن خود با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در واقع صدای این حیوان طیف وسیعی را شامل می شود که بخشی از آن را آوا نام گذاری کرده اند.

معمولا صداهای تولید شده توسط این حیوان شبیه سوت، وزوز و کلیک خواهد بود این صداها به اندازه ای بلند هستند که از کیلومترها دورتر شنیده می شوند و در طول عمر دلفین ها تغییر می کنند.

عمدتا پژواک هایی که توسط دلفین ها تولید می شوند برای جهت یابی و برقراری ارتباط استفاده خواهند شد و مانند دستگاه جهت یاب از طریق صوت سونار که در قسمت زیردریایی وجود دارند عمل خواهند کرد.

این حیوان پس از ساطع کردن صدا، گوش به زنگ صداهایی مانند پژواک، امواج سفر و صداهایی که از اشیا منعکس می شود، می ماند. به صراحت می توان گفت که دلفین ها نسبت به انسان اطلاعات بیشتری مانند اندازه، شکل و حتی مواد سازنده اشیای اطراف را از صداهای اطراف به دست می آورند.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *