مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان

مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان

مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان : هلو یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین میوه های تابستانی است در گذشته این میوه را فقط در باغ ها می توان پرورش داد اما امروزه با کاشت هسته هلو به راحتی می توان آن را پرورش داد.

اگر می خواهید در خانه خود صاحب درخت هلو شوید باید با روش کاشت آن نیز آشنا باشید زیرا هر چیزی اصول و روشی دارد در ادامه با نحوه کاشت هسته هلو در باغچه و گلدان و پرورش درخت هلو آشنا می شوید.

مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان

مراحل کاشت هسته هلو

در مرحله اول ابتدا هسته هلو را جدا کنید تا گوشتی روی آن باقی نماند سپس هسته را در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود در مرحله بعد باید هسته ضخیم آن را بشکنیم تا هسته از آن خارج شود.

هنگام برداشتن هسته باید بسیار مراقب باشید که به هسته داخلی آسیب نرسانید زیرا آسیب به هسته باعث جوانه زدن و رشد می شود برای جدا کردن هسته می توانید از انبردست استفاده کنید.

برای کاشت هسته هلو در گلدان یا باغچه خود، باید هسته ها را در پلاستیک قرار دهید و در یخچال بگذارید. دلیل این امر این است که مهارکننده های موجود در هسته هلو که از جوانه زنی جلوگیری می کنند غیرفعال می شوند. بقیه را در یخچال بگذارید. سپس در مرحله بعد باید مغزها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و بعد از آن آماده کاشت در گلدان می باشد.

بیشتر بخوانید: روش صحیح قلمه زدن گیاهان + تکثیر گیاهان خانگی

مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان

برای کاشت آن در گلدان باید آن را در گلدان مناسب بکارید و از خاک مناسب و مخلوط خاک برگ و ماسه استفاده کنید و سپس هسته را در عمق مناسب یعنی دو برابر طول هسته بکارید.

سپس قابلمه را در دمای مناسب قرار دهید معمولا تا یک ماه طول می کشد تا هسته ها جوان شوند بنابراین باید صبور باشید.

نهال هایی که از کاشت هسته هلو بیرون می آیند معمولا چندین سال طول می کشد تا به مرحله باردهی برسند با بزرگتر شدن نهال ها سعی کنید آنها را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نحوه کاشت و پرورش گل میخک

نکاتی برای کاشت هسته هلو در گلدان

در این مرحله برای کاشت هلو، انتخاب بذر مناسب بسیار مهم است، برای این منظور می توان از بذر درختان هلو پا کوتاه استفاده کرد.

البته این امر برای افرادی که قصد کاشت این میوه را دارند تا محصول پرباری داشته باشند لازم است اما برای کسانی که از بوته های هلو به عنوان گیاه زینتی استفاده می کنند می توانند از هر مغزی استفاده کنند.

نکته مهم دیگر انتخاب گلدان مناسب است برای رشد نهال هلو باید قطر گلدان 45 تا 90 سانتی متر باشد. همچنین توجه داشته باشید که هنگام کندن پوست هلو از هسته آن نباید به دهان وارد شود زیرا ممکن است بزاق دهان بر روی قوه نامیه گیاه تاثیر بگذارد.

مراحل کاشت هسته هلو در باغ و گلدان

فصل مناسب برای کاشت این میوه

هر میوه فصل خاصی برای کاشت دارد میوه هلو هم همینطور است و بهترین زمان کاشت این میوه در فصول سرد سال است زیرا نهال هلو در شرایط سرد رشد بهتری دارد بنابراین لازم است حتما در فصل پاییز یا زمستان کاشته شود.

بیشتر بخوانید: خوشبو کننده گیاهی | چند خوشبو کننده های طبیعی در خانه

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت هلو

آبیاری: برای درختان هلو که در گلدان رشد می کنند، آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک تا عمق 5 سانتی متر خشک باشد. ریشه های این درخت به تهویه نامناسب گلدان حساس است بنابراین مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ هایی در کف باشد تا هوا از آن عبور کند از غرقاب کردن ان به شدت خود داری کنید.

فصل کاشت هسته هلو

کاشت هسته هلو

نور: به نور زیادی نیاز دارد. سعی کنید آن را در یک قسمت روشن از خانه قرار دهید.

خاک: نیازمند خاکی با قدرت زهر کشی بالا است. بهترین خاک برای ان خاک شنی با کود پوسیده و خاک برگ است.

دما: هلو به طیف وسیعی از سرم نیاز دارد و می تواند تا 31 درجه سانتیگراد را در هنگام خواب تحمل کند.

برای کاشت هسته هلو در باغ باید همین کار را در پاییز انجام دهید و بذرها را در زمینی عاری از عاری از چمن و علف به عمق 10 سانتی متر بکارید. در نهایت باید گفت که همه هسته های هلو ممکن است توانایی جوانه زنی را نداشته باشند بنابراین باید هسته های مختلف را امتحان کنید.

فصل کاشت هسته هلو

مراقبت درخت هلو از آفات و بیماری ها

درخت هلو دچار آفات و بیماری های زیادی می شود که از جمله شایع ترین آنها می توان به آفت حشره شیشک، نماتد ها، شته، قارچ های خاکزاد، بیماری های قارچی، حشره بید زردرنگ، باکتری زانتوموناس کمپستریس و … اشاره کرد، حال می توانید با انتخاب خاکی مناسب و بررسی دقیق آن از مبتلا شدن نهال یا درخت هلو به این بیماری ها و آفات جلوگیری کنید.

فصل کاشت هسته هلو

سخن پایانی»

در صورت بروز هر گونه آفت و بیماری می توان با شناسایی آن آفت یا حشره، با استفاده از حشره کش یا سموم، درختان هلو را از بیماری و خطر نابودی نجات داد، اما مشورت با متخصص در این زمینه ضروری است.

در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر می خواهید با روش پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف آشنا شوید می توانید مقالات قبلی کاردستون را در این زمینه مشاهده کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *