تیک تاک چیست؟ همه چیز درباره اپلیکیشن تیک تاک
تیک تاک چیست؟ همه چیز درباره اپلیکیشن تیک تاک : به احتمال زیاد نام تیک تاک را شنیده اید، شبکه اجتماعی که این روزها طرفداران زیادی در بین نوجوانان و جوانان پیدا کرده است. در سال های اخیر با جذب بخش زیادی از نسل جدید، تیک تاک به تدریج در کنار سایر شبکه ها به یک غول ویدئو محور تبدیل شده است.
اگر می خواهید در مورد این شبکه اجتماعی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید. در این مقاله علاوه بر آموزش نصب و راه اندازی تیک تاک، در مورد ظرفیت های این شبکه برای توسعه برند و تبلیغات کسبوکارها نیز صحبت کرده ایم.
فهرست مطالب این صفحه
تیک تاک چیست؟
تیک تاک یک شبکه اجتماعی است که در سال 2016 در چین راه اندازی شد، اگرچه در چین نام متفاوتی دارد. پس از 1 سال و موفقیت اولیه، بایتدنس نسخه بین المللی این برنامه را راه اندازی کرد.
تیک تاک در مدت زمان کوتاهی به یک استارت آپ معروف با نرخ رشد بالا تبدیل شده است. این برنامه در حال حاضر 500 میلیون کاربر فعال دارد و توانسته با اسنپ چت و اینستاگرام رقابت کند. توجه گسترده نسل جدید به این برنامه، کسب و کارها را به فکر استفاده از ظرفیت های احتمالی این شبکه انداخته است.
آموزش گام به گام نصب و راه اندازی برنامه تیک تاک
استفاده از Tik Tok حتی برای کسانی که تجربه استفاده از اینستاگرام را دارند می تواند گیج کننده باشد. برای اینکه بتوانید به سرعت با این برنامه آشنا شوید و از آن استفاده کنید مراحل نصب و راه اندازی آن را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم.
1. برنامه تیک تاک را دانلود کرده و وارد آن شوید
با مراجعه به گوگل پلی یا اپ استور این برنامه را به راحتی دانلود کنید. برای ورود به Tik Tok، میتوانید با استفاده از حسابهای جیمیل، توییتر یا فیسبوک خود یک حساب کاربری ایجاد کنید. البته اگر این اتصال را نمی خواهید، می توانید یک نام کاربری و رمز عبور جدید ایجاد کنید.
2. حساب کاربری را ویرایش کنید
به محض ورود به برنامه وارد صفحه اصلی می شوید. بعداً در مورد این صفحه صحبت خواهیم کرد. از نمادهای پایین صفحه، نماد سمت راست (آیکونی که شبیه انسان است) را لمس کنید تا وارد حساب کاربری خود شوید.
سپس گزینه ویرایش را انتخاب کنید. ابتدا یک عکس یا ویدیو را انتخاب کنید همچنین می توانید در قسمت توضیحات چیزی در مورد خودتان بنویسید. در صورت تمایل می توانید لینک سایر شبکه های اجتماعی ویدیو محور خود مانند یوتیوب و اینستاگرام را وارد کنید.
بیشتر بخوانید:
روش کسب درآمد از اینترنت | راه عالی برای درآمدزایی
3. تعامل با سایر کاربران و شخصی سازی ویدیوها
پس از ویرایش و تکمیل اطلاعات حساب کاربری به صفحه اصلی بازگردید. اگر فالوور داشته باشید، ویدیوهای آنها به شما نمایش داده می شود. اگر فالوور ندارید، خود شبکه به صورت تصادفی ویدیوهای پربیننده را نمایش می دهد. با دنبال کردن افراد و تعامل با محتوای آنها، ویدیوهایی که به شما نشان داده می شود بر اساس علایق شما منحصر به فردتر می شوند.
4. لایک کردن، نظر دادن و ارسال مجدد ویدیوها
هنگام تماشای هر ویدیویی، 3 گزینه را در سمت راست تصویر خواهید دید گزینه قلب همان لایک است. گزینه ابری شکل با 3 نقطه در داخل، محل نوشتن و خواندن نظرات است.
همچنین می توانید با دکمه آخر که به شکل فلش است مطالب را بازنشر کنید. اگر ویدیویی را دوست دارید و میخواهید به نمایه ناشر نگاهی بیندازید، کافی است از گوشه سمت راست به بیرون بکشید تا صفحه کاربر نمایش داده شود.
5. فیلم ها را جستجو کنید
برای ورود به بخش جستجو، نماد ذره بین را لمس کنید در این قسمت می توانید نام کاربری یا نام ویدیو را جستجو کنید. همچنین، در زیر نوار جستجو، حساب های کاربری محبوب و محتوای محبوب لیست شده است. در زیر نوار جستجو، فیلترهای مختلفی وجود دارد که به شما در جستجوی دقیق تر کمک می کند.
۶. دنبالکردن افراد در تیک تاک
برای دنبال کردن افراد، فقط علامت مثبت زیر عکس آنها را لمس کنید. همچنین با ورود به صفحه کاربری هر فرد و لمس کلمه Follow به فالوورهای آن اکانت اضافه می شوید.
اگر نام کاربری شخصی را میدانید و میخواهید او را دنبال کنید، میتوانید آن را در نوار جستجو بنویسید و با فیلتر «نام کاربری» او را پیدا کنید. راه دیگر برای یافتن و دنبال کردن افراد، استفاده از «تیک کد» است.
«تیک کد» یک کد ویژه است که با اسکن مستقیم آن می توانید وارد صفحه کاربری مورد نظر شوید. این کد مخصوصا برای حساب های تجاری و مشاغل مناسب است و می توانند با چاپ کد تیک به صورت فیزیکی و نصب آن در محل کار، دسترسی افراد را فراهم کنند.
تیک تاک چیست؟ همه چیز درباره اپلیکیشن تیک تاک
چگونه در تیک تاک محتوا تولید کنیم؟
اکنون که با اصول تیک تاک آشنا شدید، زمان آن رسیده است که خودتان شروع به تولید محتوا کنید. همانطور که گفتیم تیک توک یک شبکه اجتماعی ویدئو محور است، بنابراین برای تولید محتوای ویدئویی باید مراحل زیر را طی کنید.
1. بخش ضبط ویدیو در تیک تاک
علامت مثبت بزرگ را در پایین صفحه اصلی لمس کنید. با این کار دوربین گوشی شما فعال می شود. با لمس آیکون چرخش دوربین (گوشه سمت راست بالا) می توانید دوربین جلو یا عقب تلفن همراه را فعال کنید.
در سمت راست تابلوهایی را مشاهده می کنید که هر کدام ابزار و امکانات مختلفی را برای ضبط ویدئو در اختیار شما قرار می دهند. استفاده از هر یک از این ابزارها را توضیح داده ایم:
✅ سرعت (speed): امکان تغییر سرعت ضبط ویدئو از آهسته تا تند.
✅ زیبایی (Beauty): حذف لکههای پوستی و صافکردن صورت.
✅ فیلترها (Filters): تغییر رنگ و جلوه دوربین.
✅ تایمر (Timer): امکان تنظیم مدتزمان فیلمبرداری.
✅ فلاش دوربین.
علاوه بر این ابزارها، گزینه ای برای افزودن موسیقی و جلوه های صوتی در بالای صفحه وجود دارد.
در پایین صفحه، نماد آپلود در سمت راست و نماد جلوه ها در سمت چپ قرار دارد. وقتی نماد جلوه ها را لمس می کنید، صفحه ای باز می شود و جلوه های تصویری مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. با لمس آپلود، می توانید ویدیوهایی را که قبلا ضبط کرده اید، آپلود کنید.
در قسمت پایین صفحه یک نوار مشکی وجود دارد که با استفاده از گزینه های آن می توانید زمان ضبط ویدیو را تعیین کنید یا از گزینه Photo Templates برای ایجاد یک نمایش اسلاید به جای ویدیو استفاده کنید.
۲. ضبط ویدئو در تیک تاک
با فشار دادن و نگه داشتن دکمه قرمز، فیلمبرداری شروع می شود. شما می توانید ویدیو را به طور کامل یا به صورت جزئی ضبط کنید. اگر نمی خواهید دست خود را روی دکمه قرمز نگه دارید، از گزینه تایمر استفاده کنید.
3. ویرایش ویدیوی تیک تاک
پس از ضبط ویدیو می توانید آن را ویرایش کنید. در این قسمت تقریبا تمامی امکانات قبلی به اضافه چند ابزار جدید در اختیار شماست. می توانید متن، موسیقی یا استیکر را به ویدیوی خود اضافه کنید.
بعد از ویرایش روی Next کلیک کنید. با این کار به صفحه جدیدی منتقل می شوید که می توانید یک متن کوتاه اضافه کنید و هشتگ های مورد نظر خود را بنویسید، تنظیمات نهایی را قبل از انتشار ویدیو انجام دهید، مثلاً کامنت گذاری را فعال یا غیرفعال کنید.
اگر هنوز از انتشار ویدیو مطمئن نیستید، می توانید با لمس گزینه Drafts، آن را برای مدتی ذخیره کنید.
4. امکان همخوانی در تیک تاک
یکی از ویژگی های منحصر به فرد تیک توک تطبیق با دیگران است. هنگام انتشار یک ویدیو، اگر می خواهید دیگران ویدیوی دونفره خود را در کنار ویدیوی شما قرار دهند، می توانید گزینه Duet را فعال کنید.
همچنین اگر خود شما قصد دارید به همخوانی یک ویدئو اضافه شوید، هنگام تماشای ویدئو روی گزینه بازنشر بزنید و از بین گزینهها عبارت همخوانی (در صورت فعالبودن از سوی ناشر پست) را لمس کنید. اینطوری دوربین شما فعال میشود و با فشردن دکمه قرمز همخوانی میکنید.
5. در چالش ها شرکت کنید
مانند سایر شبکه های اجتماعی، چالش های مختلفی در تیک تاک برگزار می شود. چالش زمانی مطرح می شود که پست یا پست های دارای چالش هشتگ بیشترین بازدید را داشته باشند. در این مواقع تعداد زیادی از کاربران محتوای مشترک را به اشتراک می گذارند.
شرکت در این چالش ها باعث می شود که محتوای شما بیشتر دیده شود.
استفاده از تیک تاک برای توسعه برند؛ نکاتی برای کسب و کارها
تیک تاک یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای تبلیغات با هدف جذب مشتریان و مخاطبان جوان است. طبق آمار بیش از 90 درصد کاربران این شبکه را افراد زیر 50 سال تشکیل می دهند و تعداد زیادی از آنها را نوجوانان تشکیل می دهند.
یعنی اگر کسب و کاری دارید که جامعه هدف آن جوانان هستند، می توانید از قابلیت های این شبکه در زمینه بازاریابی ویدئویی بهره مند شوید. البته قبل از رفتن به سراغ نکات مهم برای استفاده بهینه از این شبکه اجتماعی، بهتر است با انواع تبلیغات در تیک تاک آشنا شوید.
انواع تبلیغات در تیک تاک
1. تبلیغات در بالای صفحه
این تبلیغات در بالای صفحه اصلی هر کاربر نمایش داده می شود و احتمال دیده شدن و تاثیرگذاری تبلیغ را بسیار افزایش می دهد.
2. تبلیغات در فید شخصی
این تبلیغات مشابه استوری های اینستاگرام هستند، کل صفحه را پوشش می دهند و زمان ایده آل 15 ثانیه است.
3. تبلیغات بر اساس طراحی افکت
شما می توانید با ساخت جلوه های ویژه و درج نام تجاری خود در آن افکت تبلیغات کنید. این کوچک و ساده است، اما موثر است و می تواند به سرعت برند شما را معروف کند.
4. تبلیغات بر اساس هشتگ
شما می توانید با ایجاد هشتگ های مرتبط با محصول خود و تولید محتوای مناسب و جذاب، برند خود را در تیک تاک معرفی کنید.
چند توصیه برای مشاغل
ترندهای رایج بین کاربران را رصد کنید
این استراتژی باید در همه شبکه های اجتماعی استفاده شود. در تیک تاک نیز مانند تمامی شبکه های اجتماعی دیگر موضوعات پرطرفداری وجود دارد. این موضوعات را شناسایی کنید و از آنها در تولید محتوا به نفع خود استفاده کنید.
2. رویکرد غیر تبلیغاتی داشته باشید
برخلاف اینستاگرام، تیک تاک اجازه نمی دهد محتوای جعلی ظاهر شود. این شبکه در بین طرفدارانش به عنوان شبکه ای ملایم شناخته می شود که خبری از وبلاگ نویسان پر زرق و برق نیست. بنابراین اگر قصد دارید در تیک تاک جایی برای خود پیدا کنید، باید زبان جوانان را یاد بگیرید. رویکردی صادقانه داشته باشید و از همان ابتدا محتوای تبلیغاتی را خیلی رسمی نکنید.
3. در چالش های تیک تاک شرکت کنید
همانطور که گفتیم شرکت در چالش ها باعث می شود بیشتر دیده شوید. به چالش های خلاقانه مرتبط با محصول خود فکر کنید، چالش ایجاد کنید و آن را با هشتگ های مناسب تبلیغ کنید.
4. فراموش نکنید که مکان کسب و کار خود را معرفی کنید
برای بسیاری از مشاغل، به ویژه مشاغل محلی و کوچک، صحبت کردن در مورد محل کار می تواند راحت باشد و آن را عادی جلوه دهد.
سخن پایانی:
آیا از تیک تاک استفاده می کنید؟ به نظر شما این اپلیکیشن چه مزیت هایی نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارد؟ آیا این را به دیگران پیشنهاد می کنید؟ از تجربه کار با آن برای ما بگویید.