آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟ جهان‌های موازی موضوع رمان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی محبوبی مانند پیشتازان فضا، مرد عنکبوتی و دکتر هو بوده‌اند، اما به همین جا ختم نمی‌شود. برخی از دانشمندان معتقدند که یک جهان موازی واقعا وجود دارد. نظریه وجود جهان های متعدد یکی از بحث برانگیزترین نظریه های علمی معاصر به شمار می رود.

جای تعجب نیست؛ دنیای ما آنقدر بزرگ است که نمی توان آن را تصور کرد. حداقل صدها میلیارد کهکشان در فضا می چرخند که هر کدام میلیاردها یا تریلیون ها ستاره دارند. برخی از کارشناسانی که مدل های کیهانی را مطالعه می کنند، قطر کیهان را 7 میلیارد سال نوری تخمین می زنند.

دیگران می گویند که جهان بی نهایت است، اما آیا همه چیز به این تخمین ها خلاصه می شود؟ جهان موازی کجاست؟ آیا اصلا دنیای موازی وجود دارد؟ دلایل اثبات

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

تورم ابدی، نظریه انفجار بزرگ و جهان های موازی

معمولاً برای اثبات جهان های موازی، در قالب مفاهیم علمی دیگری مانند «بیگ بنگ» «نظریه ریسمان» و «مکانیک کوانتومی» توضیح داده می شود. بر اساس نظریه انفجار بزرگ، حدود 13.7 میلیارد سال پیش، همه چیز یک ذره بسیار کوچک بود.

سپس در کسری از ثانیه انفجاری رخ داد و همه چیز متورم و چند برابر شد. در نتیجه این انفجار بزرگ، اتم‌ها، مولکول‌ها، ستارگان و کهکشان‌هایی تشکیل شدند که در فضای اطراف ما وجود دارند.

این روند مرموز برخی از محققان را به این فکر واداشت که جهان فراتر از تصور ماست و احتمالاً جهان های موازی وجود دارد. به گفته الکساندر ویلنکین، فیزیکدان دانشگاه تافتس در ماساچوست، تورم ناشی از انفجار بزرگ در همه جا به طور همزمان تمام نشد.

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

اگرچه همه چیز برای زمین همانطور که ما می شناسیم حدود 13.8 میلیارد سال پیش به پایان رسید، تورم کیهانی در جاهای دیگر ادامه دارد. این نظریه «تورم ابدی» نامیده می شود.

در سال 2011، ویلنکین مقاله ای برای ساینتیفیک آمریکن نوشت تا جهان های موازی را به زبان ساده توضیح دهد. او در این مقاله مدعی شد که وقتی تورم در هر جایی به پایان می رسد، دنیای حباب جدیدی شکل می گیرد و این بارها اتفاق می افتد.

با این حال جهان های حبابی ناشی از این تورم ها نمی توانند با یکدیگر تماس بگیرند زیرا به طور نامحدود گسترش می یابند. به عبارت دیگر ما هرگز نمی توانیم به لبه دنیای خود (یعنی جایی که به دنیاهای دیگر متصل است) حرکت کنیم.

دلیلش هم ساده است. این لبه یا دروازه با سرعت نور از ما دور می شود و همیشه در حال گردش است. بنابراین ما حتی با سریع ترین جت های جهان نمی توانیم به آن برسیم.

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

نظریه ریسمان و جهان های موازی

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟ نظریه دیگری که دانشمندان برای اثبات جهان های موازی از آن استفاده می کنند، نظریه ریسمان است. بر اساس این نظریه، حتی اگر می توانستیم به حباب دنیاهای دیگر برسیم، باز هم همه چیز با آنچه می دانیم متفاوت بود.

در واقع به دلیل تورم ابدی، قوانین فیزیک و شرایط زندگی در جهان دیگر با آنچه ما از دنیا انتظار داریم کاملاً متفاوت است.

در برخی از این حباب ها شرایطی برای زندگی و تکامل وجود دارد در حالی که برخی دیگر عقیم می مانند. با این توضیحات می توانید دنیاهای موازی را به خوبی تصور کنید. ممکن است این جهان های موازی وجود داشته باشند، اما ما هر لحظه از آنها دورتر می شویم و هرگز به آنها نخواهیم رسید.

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

جهان های موازی در مکانیک کوانتومی

برخی از محققان نظریه های خود را در مورد جهان موازی در قالب مکانیک کوانتومی توضیح می دهند. در علم مکانیک کوانتومی، هر یک از ذرات کوچک جهان در حالات مختلفی وجود دارند و ما فقط یکی از آن حالات را می بینیم.

بر اساس «نظریه جهان‌های متعدد یا چندگانه»، هر بار که حالت یا امکانی را مشاهده می‌کنیم، در جهان یا جهان‌هایی دیگر حالت یا امکان دیگری به واقعیت می‌پیوندد.

این جهان یا جهان های موازی شاخه ای از جهان ما هستند که در آن وقایع دنیای ما لحظه به لحظه به شکل دیگری اتفاق می افتد جهان های جایگزین کاملاً از هم جدا هستند و هرگز قطع نمی شوند بر این اساس، ممکن است نسخه های بی شمار دیگری از زندگی شما وجود داشته باشد که کمی یا کاملاً متفاوت از زندگی شما در این دنیا باشد، اما هرگز از آنها آگاه نخواهید شد.

جهان های موازی در مکانیک کوانتومی

فضای بی نهایت، جهان های بی نهایت؟

برخی از فیزیکدانان نیز به نسخه مسطح جهان های موازی اعتقاد دارند به عقیده آنها اگر جهانی که ما در آن زندگی می کنیم تا ابد ادامه داشته باشد وجود جهان های دیگر تنها در صورتی پذیرفته می شود که بتوانند در فضایی بی نهایت جمع شوند.

در نتیجه هر ذره باید ترتیب خاصی را تکرار کند بر این اساس در یک فضای بی نهایت بزرگ، هر ذره منظومه شمسی و دیگر کهکشان ها بارها تکرار می شود. بنابراین ممکن است تمام زندگی شما در جای دیگری از جهان تکرار شود. مثلاً صبحانه دیروز را بارها تکرار می کنید.

فضای بی نهایت، جهان های بی نهایت؟

نظریه جهان آینه ای

نظریه دیگری در ارتباط با جهان موازی توسط محققان موسسه فیزیک نظری پیرامونی در واترلو کانادا ارائه شده است.

آنها معتقدند که جهان توسط انفجار بزرگ شکل گرفته است و از طرف دیگر خط زمانی برای انفجار بزرگ به عقب کشیده شده است. در واقع زمانی بود که جهان آینه ای از دنیای ما بود.

نیل توروک، محقق موسسه پریمتر، این نظریه را اینگونه توضیح داد: “به جای اینکه بگوییم قبل از انفجار بزرگ جهان متفاوتی وجود داشته است، می گوییم که جهان قبل از آن انفجار نوعی تصویر از جهان پس از انفجار است.” این بدان معناست که همه چیز از پروتون ها و الکترون ها گرفته تا چیزی مانند شکستن تخم مرغ معکوس خواهد شد.

آنتی پروتون ها و الکترون های با بار مثبت اتم ها را تشکیل می دهند و تخم های شکسته به حالت اولیه خود باز می گردند و به معده مرغ ها باز می گردند.

در نهایت، آن جهان مسیر خود را معکوس می کند و به یک ذره بسیار کوچک تبدیل می شود، همان چیزی است که این جهان در ابتدا بوده است. به عبارت ساده تر، هر دو جهان توسط بیگ بنگ ایجاد شده اند و رویدادها در هر دو به صورت معکوس اتفاق می افتد، درست مانند یک آینه!

مطالب بیشتر: آسمان در سیارات دیگر چه شکلی است؟

نظریه جهان آینه ای

نظریه های جهان موازی و مسائل اثبات نشده

یکی از مهم ترین مشکلاتی که نظریه های جهان موازی دارند این است که ابطال پذیر نیستند، یعنی هیچکس نمی تواند علیه آنها ثابت کند. برای توسعه تفکر علمی و علم نیاز به مشاهده و بررسی داریم. در واقع، اگر نتوانیم شواهدی علیه یک نظریه پیدا کنیم، علم رشد نخواهد کرد.

در حالی که در دنیای خودمان گیر کرده ایم، چگونه می توانیم امیدوار باشیم که به دنیای دیگری برسیم؟ ما قوانین فیزیک خود را داریم، اما این قوانین همیشه با مجموعه ای از کمیت ها حفظ می شوند. ذرات به سادگی ظاهر، ناپدید یا تبدیل نمی شوند.

آنها فقط می توانند با سایر کوانتوم های ماده و انرژی برهم کنش داشته باشند و نتایج آن برهمکنش ها به طور مشابه توسط قوانین فیزیک کنترل می شود.

در تمام آزمایشاتی که تاکنون انجام شده است، تمام مشاهداتی که تا به امروز ثبت شده است، و تمام اندازه گیری هایی که انجام شده است، هیچ تعامل یا فعالیتی که وجود جهان دیگری را ثابت کند، کشف نشده است.

وقتی نتوانیم خلاف یک نظریه را ثابت کنیم، بحث علمی صورت نمی گیرد. در این صورت، نظریه هایی مانند نظریه جهان موازی هرگز صیقل داده نمی شوند.

آیا واقعا جهان موازی وجود دارد؟

کتاب جهان های موازی

اگر انتخاب های متفاوتی در زندگی داشتید، زندگی شما چگونه پیش می رفت؟ آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که به دنیای موازی فکر کرده اید.

برای درک بهتر جهان های موازی و نظریه های پیرامون آنها باید کتاب بخوانید. با خواندن کتاب های علمی و رمان های علمی تخیلی که در این مورد نوشته شده اند، به این سوال که “جهان موازی چیست؟” پاسخ های مناسب و قابل فهم تری می دهد.

1. جهان های موازی

نویسنده: میچیو کاکو
مترجم: علی هادیان
انتشارات: مازیار
تعداد صفحه: ۴۸۰

جهان های موازی

در سفری هیجان انگیز به دنیای اسرارآمیز، نویسنده محبوب ژاپنی-آمریکایی ما را به دنیای سیاه چاله ها و ماشین های زمان، فضای چند بعدی و از همه وسوسه انگیزتر از همه، دنیای موازی می برد. کاکو در کتاب «جهان های موازی» به طور ماهرانه و روان نظریه هایی مانند ریسمن و ام را توصیف می کند.

او در این کتاب توضیح می دهد که چگونه جهان ما ممکن است یکی از بی نهایت جهان باشد. کتاب کاکو مقدمه ای هیجان انگیز و فراموش نشدنی بر نظریه های جدید فیزیک و کیهان شناسی است.

2. چیزی عمیقاً پنهان

نویسنده: شاون کرول
مترجم: تورج حری
انتشارات: مازیار
تعداد صفحات: 296

چیزی عمیقاً پنهان

شان کرول، فیزیکدان نظری و یکی از مشهورترین نویسندگان کتاب های علمی در جهان، در کتاب خود تاریخ فیزیک قرن بیستم را بازنویسی کرده است.

یک شاهکار علمی، چیزی عمیقا پنهان است که نشان می دهد چگونه مکانیک کوانتومی می تواند طرز فکر ما را در مورد فضا و زمان تغییر دهد. او مکانیک کوانتومی را با نظریه نسبیت اینشتین پیوند می دهد.

کرول با گروگان گرفتن شهرت حرفه ای خود در کتابش، بحران های پیش روی کوانتوم را با لحنی جسورانه و منطقی به پایان می رساند.

او می گوید برای حل بحران ها باید بپذیریم که در دنیا بیش از یک نفر هستیم و نسخه های بی شماری از هر کدام از ما وجود دارد.

کپی هایی از ما که هزاران بار در ثانیه تکثیر می شوند. کرول تمام فرآیندهای مربوط به شکل گیری دنیای موازی را گام به گام برای خواننده توضیح می دهد.

3. ماده تاریک

نویسنده: بلیک کراچ
مترجم: هادی سالارزهی
انتشارات: انتشارات ظهر
تعداد صفحات: 384

ماده تاریک

این رمان علمی تخیلی هیجان انگیز با یک آدم ربایی شروع می شود. جیسون دسن، شخصیت اصلی این داستان، ناگهان بیهوش می شود و وقتی از خواب بیدار می شود، خود را در دنیایی می بیند که هیچ چیز درست نیست.

همسرش همسرش نیست. پسر او هرگز به دنیا نیامد و به جای یک استاد فیزیک معمولی، او دانشمند مشهوری است که به کشفی بدیع دست یافت.

اکنون جیسون در تلاش است تا بفهمد آیا واقعیت همان چیزی است که می بیند یا آنچه را که پشت سر گذاشته است. اگر زندگی گذشته او واقعی است، چگونه می تواند به آن واقعیت بازگردد؟

4. دستکاری زمان و مکان

نویسنده: کارلوس هرناندز
مترجم: آزاده حسنی
انتشارات: نارنجی
تعداد صفحات: 432

دستکاری زمان و مکان

این رمان که برای نوجوانان نوشته شده یکی از کتاب های مجموعه «سَل و گبی» است که توسط آزاده حسنی به فارسی برگردانده شده است.

در این کتاب سَل و گبی نظم کیهانی را به هم می زند. داستان از آنجا شروع می شود که سل یک تخم مرغ را به گنجه دوست گابی می آورد.

این باعث می شود که سل و گابی با هم درگیر شوند و هر دو به دفتر مدیر مدرسه احضار شوند. سل اصرار دارد که او این کار را با جادو انجام داده است، اما گبی فکر می کند که سلول تخم را زودتر در غیاب دیگران گذاشته است.

گبی بالاخره متوجه ترفند واقعی سل می شود. او یاد می گیرد که سل می تواند چیزهایی را از جهان های موازی بیرون بکشد، چیزهایی بسیار بزرگتر از یک تخم مرغ!

5. لیرا و قطب نما جادویی

نویسنده: فیلیپ پولمن
مترجم: فرخ بافنده
انتشارات: آبادیران
تعداد صفحات: 464

لیرا و قطب نما جادویی

برخلاف دیگر کتاب های پولمن، این کتاب به یک جهان موازی می پردازد. اگر به جای یک رمان علمی تخیلی به دنبال یک داستان فانتزی در مورد چند دنیا هستید، حتما این کتاب را بخوانید. این داستان محبوب در مورد لیرا، دختری است که برای نجات دوست خود، راجر، از دست موجودات عجیب به شمال سفر می کند.

در شمال، او با عمویش لرد آسریل روبرو می شود که در تلاش است دروازه ای به یک جهان موازی بسازد.

این دو موضوع چگونه به هم مرتبط هستند و چرا همه در شمال هستند؟ داستان قطب نما طلایی روی جلد کتاب چیست؟ برای دریافت پاسخ تمام این سوالات باید این کتاب را بخوانید.

6. برگزیدگان

نویسنده: ورونیکا راث
مترجم: هدیه منصور کیایی
انتشارات: کتابخانه تندیس
تعداد صفحات: 422

برگزیدگان

این رمان برای بزرگسالان نوشته شده است. یک دهه پیش که داستان اتفاق می افتد، 5 نوجوان به ظاهر عادی به نام های سلون، مت، استر، اینس و آلبی تاریکی را که باعث نابودی و مرگ گسترده جهان شده است، شکست داده اند. اکنون 10 سال از آن رویداد می گذرد.

در حالی که به نظر می رسد بسیاری از مردم آن دوران تاریک را فراموش کرده اند، Salon همه چیز را به خاطر می آورد و ادامه دادن برایش دشوار است.

صبر کنید… اگر در این کتاب چیز بیشتری در مورد چگونگی کشف جهان موازی بگوییم، ممکن است داستان را از بین ببرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم کتاب راث را خودتان بخوانید تا وارد یک ماجراجویی شگفت انگیز شوید.

سخن پایانی”

ایده دنیای موازی برای بسیاری از ما هیجان انگیز است. اگر واقعاً دنیاهای دیگری وجود داشته باشند که کارها به گونه ای متفاوت انجام شود، شاید روزی بتوانیم به آنها برسیم. شاید روزی علم به ما کمک کند در دنیایی بهتر از دنیای ما زندگی کنیم. شما چی فکر میکنید؟

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *