آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه

آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه

آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه : برای تمیز کردن انواع سبزیجات مانند کاهو باید یک سری نکات و اصول را رعایت کنید تا بتوانید آلودگی های موجود در این سبزی را به بهترین نحو از بین ببرید. همچنین دانستن نحوه شستن کاهو و نحوه نگهداری آن می تواند به شما کمک کند. این سبزی را به صورت سالم و تمیز مصرف کنید.

یکی از انواع سبزیجات لذیذ و پرطرفدار که در تهیه انواع سالاد و غذا استفاده می شود، کاهو است که مانند سایر سبزی ها زود خراب می شود و ماندگاری کمی دارد، بنابراین باید خیلی سریع شسته شود و به درستی نگهداری شود.

تا بتوانید از خواص آن بهره مند شوید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب نحوه شستن کاهو را به شما آموزش دهیم.

آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه

آموزش شستن کاهو با بهترین روش

کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزیجات است که دارای ترکیبات مغذی و مواد مفید برای سلامت بدن است.

شستن و نگهداری سبزی ها به منظور از بین بردن کامل آلودگی و حشرات ریز داخل آن ها نکته مهمی است که خانم های خانه دار باید به آن توجه کنند. با آموزش شست و شوی صحیح کاهو می توانید این نوع سبزی را به خوبی از انواع آلودگی ها پاک کرده و کاملا سالم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام شستن سبزیجات 

آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه

روش صحیح شستن کاهو

کاهو مانند سایر انواع سبزیجات دارای مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین است که مهمترین آنها پیش ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن و اسید فولیک است. همچنین این سبزی دارای مقداری آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین C، K است. یکی دیگر از خواص مهم کاهو خاصیت خواب آور آن است.

کاهو انواع مختلفی دارد مانند کاهو پیچی، کاهوی رسمی، کاهو چینی و … که با یکدیگر متفاوت هستند. این نوع سبزی جزء مهمی از انواع سالادها محسوب می شود و در تهیه ساندویچ نیز استفاده می شود، اما شستن و نگهداری آن می تواند خسته کننده باشد.

آموزش شستن کاهو با بهترین روش در خانه

نحوه تمیز کردن و شستن کاهو

برای شستن انواع کاهو ابتدا باید یک ظرف بزرگ داخل سینک قرار دهید و آن را کاملا با آب سرد پر کنید. بعد از آن سبزی یا انواع کاهو تمیز شده را در ظرفی پر از آب قرار دهید تا آب تمام سطح کاهو را بپوشاند.

حدود 5 دقیقه صبر کنید تا کاهو در آب خیس بخورد و بعد از گذشت این مدت یک آبکش روی کاهو بگذارید و ظرف آب را به سمت سینک خم کنید تا آب کاهو کاملا از لگن خارج شود.

بیشتر بخوانید: چگونه میوه و سبزیجات تازه را تشخیص بدیم؟

مراحل شستن کاهو

حالا کاهو را در آبکش بریزید و پس از تخلیه آب داخل ظرف، دوباره آن را پر از آب کنید و کاهو را در ظرف پر از آب سرد برگردانید. دوباره حدود 5 دقیقه صبر کنید تا کاهو خیس بخورد و بعد از این مدت، این بار به آرامی با کمک دستکش کاهو را از سطح آب جدا کرده و داخل آبکش بریزید.

به این ترتیب گل و لای و آلودگی موجود در کاهو کاملا پاک می شود. برای آخرین بار کاهو را در ظرفی پر از آب بریزید و این بار مقداری سرکه و نمک به آن اضافه کنید.

در این مرحله می توانید از ضدعفونی کننده های سبزیجات نیز استفاده کنید. بعد از حدود 5 دقیقه می توانید دوباره کاهوها را در آبکش ریخته و کاملا با آب بشویید.

مراحل شستن کاهو

ضدعفونی و شستن کاهو با سرکه

بهتر است بدانید سرکه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و ماده ای فوق العاده موثر برای مبارزه با انواع ویروس ها و باکتری های موجود در میوه ها و سبزیجات است.

در مرحله اول شستن کاهو باید برگ های کاهو را کاملا جدا کنید. اگر برگ های قسمت بالای کاهو چروک و کهنه شده است، آن ها را بردارید و دور بیندازید. حالا با کمک چاقو هسته کاهو را از برگ ها جدا کنید.

برگ های سالم را در آبکش بریزید. برای از بین بردن گل و لای برگ های کاهو ابتدا برگ های کاهو را یک بار با آب بشویید. برای این منظور بهتر است از آب سرد استفاده کنید. حالا دوباره کاهوی تمیز شده را در یک آبکش تمیز بریزید.

مراحل شستن کاهو

نحوه تمیز کردن و نگهداری کاهو

در این مرحله از آموزش شستن کاهو، نوبت به ضدعفونی کردن کاهو می رسد. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری سرکه سفید است. ظرف بزرگی آماده کنید و برگ های کاهو را داخل آن بریزید. حالا یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب سرد مخلوط کرده و روی کاهو بریزید.

اگر این مقدار محلول به نسبت حجم کاهو کم است مقدار آن را دو یا چند برابر کنید. پس از انجام این کار حدود ده دقیقه صبر کنید و سپس برگ های کاهو را دوباره به آرامی به آبکش منتقل کنید.

بیشتر بخوانید:  جلوگیری از پلاسیده شدن سبزی ها و صیفی‌جات

بهترین روش برای شستن کاهو

پس از پاک کردن میکروب از برگ های کاهو، آنها را با آب خنک بشویید. در پایان آبکش را به آرامی تکان دهید تا آب اضافی کاهو گرفته شود.

دو حوله تمیز آماده کنید تا آب کاهو کاملا جذب شود و ماندگاری آن بیشتر شود. تعدادی حوله را روی یک میز پهن کنید و برگ های کاهو را به صورت ردیفی روی حوله قرار دهید. حالا حوله دیگر را روی کاهو پهن کنید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود.

پس از خشک شدن کاهو باید قسمت های آسیب دیده را جدا کنید. اگر این قسمت ها را از برگ های کاهو جدا نکنید، بقیه قسمت ها نیز خیلی زود خراب می شوند.

پس با کمک قیچی آشپزخانه تمیز قسمت های سیاه یا قهوه ای کاهو را برش دهید. فرآیند شستن کاهو به پایان رسیده است. حالا می توانید با اطمینان کامل از آن استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مراحل شستن کاهو

نکات و دستور العمل های مهم

برگ های کاهو را جدا کرده و هر دو برگ را خیلی راحت از قسمت سر کاهو جدا کنید. هر برگ را که جدا کردید در یک آبکش بریزید.

در ابتدا کاهو را یکبار بشویید تا گل و کثیفی از بین برود و باکتری ها از بین بروند.

کاهوی شسته و خشک شده را در کیسه های پلاستیکی بسته بندی کنید و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

سخن پایانی:

در مطلب ارائه شده نحوه شستن کاهو را با روشی صحیح و کامل آموزش داده ایم که امیدواریم مورد پسند شما واقع شود و نهایت استفاده را ببرید. همچنین در لینک مقابل نحوه شستن کلم بروکلی و همچنین شستن و ضدعفونی میوه ها و سبزیجات را بیاموزید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *