آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه! شما نمی توانید خیلی ساده تر از یک گلدان نگینی به دست آورید تنها چیزی که نیاز دارید یک تکه خاک رس و دستانتان است! این یک تکنیک افسانه ای هم برای مبتدیان و هم برای سفالگران با تجربه است. آزادی قالب گیری و مجسمه سازی گلدان ها به طور کامل با دست بی نظیر است.

این یکی از سه روش اصلی ساخت دستی سرامیکی است، دو روش دیگر سفال کلافی و سفال تخته ای است که می توانید در راهنمای مبتدیان ما در مورد سفال بیشتر بدانید.

گلدان های پینچ پروژه ای عالی برای کودکان است که می توانند آن ها را امتحان کنند و بزرگسالان احساس ارگانیک و جذابیت طبیعی این گلدان های شیرین را دوست خواهند داشت.

مطالب مرتبط: آموزش سفالگری | چطور سفالگری یاد بگیریم؟

گلدان دستی ساز چیست؟

برخلاف دیگر روش‌های ساخت دستی، یک گلدان کوچک از بخش‌ها یا قطعات منفرد (مانند پایه یا دیوار) تشکیل نشده است. این از یک گلوله خاکی ساخته شده است که با انگشتان شما شکل می گیرد.

به این دلیل که از انگشتان دست و انگشت شست خود برای صاف کردن و نازک کردن خاک رس استفاده می کنید به آن گلدان می گویند. این یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های ساخت سفال است که هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

با آموزش عالی به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک گلدان دستی بسازید در آموزش زیر از خاک رس خشک با هوا استفاده کرده است، اما تکنیک استفاده از گل سفالگری معمولی و پختن در کوره یکسان است. اگر دوست دارید گلدان های دستساز درست کنید با ما همراه باشید تا با هم این ایده جذاب رو آموزش بدهیم.

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

چگونه یک گلدان نگینی درست کنیم؟

خاک رس
اسفنج آرایشی
سمباده ریز
رنگ یا لعاب چینی
برس رنگ با نوک ریز
لاک براق (اختیاری)

مرحله 1

دستان خود را خیس کنید سپس یک تکه کوچک خاک رس بردارید و آن را به شکل یک توپ در بیاورید. می‌توانید با تکرار فرآیند و بزرگ‌تر کردن هر گلوله خاک رس، گلدان‌های تمام‌شده خود را روی هم قرار دهید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

گام 2

انگشتان شست خود را به وسط یک توپ فشار دهید، سپس به آرامی خاک رس را به سمت بیرون بکشید تا شکل کاسه ای کوچک در بیاورید و با چرخش به شکل گرد خود کمک کنید.

در حین حرکت خاک رس را صاف کنید، تا جایی که خاک رس در اطراف ضخامت یکنواختی داشته باشد.

ترفند این است که انگشتان و شست خود را صاف نگه دارید، به طوری که خاک رس را به طور مساوی بین آنها فشار دهید و فشار پخش شود.

اگر فقط با نوک انگشتان خود را نیشگون بگیرید، فقط به آن ناحیه خاص از خاک رس فشار می آورید که ضخامتی ناهموار ایجاد می کند.

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

مرحله 3

خاک رس اضافی اطراف لبه را جدا کنید ممکن است به دلیل فشار ناشی از نیشگون گرفتن، کمی ترک خوردگی خاک رس را متوجه شوید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان با سفال در خانه!

مرحله 4

بگذارید تا خشک شود

مراحل 2-3 را با توپ های خاک رس باقی مانده تکرار کنید. سپس به مدت 24 تا 48 ساعت بگذارید خشک شود تا خاک رس رنگ روشن تری پیدا کند. برای صاف کردن مجدد گلدان ها از یک کاغذ سنباده ریز استفاده کنید.

مرحله 5

روی نقطه، خط تیره یا خطوط نقاشی کنید هر چه طرح ساده تر باشد بهتر است. اگر از خاک رس خشک در هوا استفاده می کنید، از رنگ های چینی برای تزئین استفاده کنید.

همچنین می توانید از رنگ اکریلیک مخلوط با مقدار کمی رنگ براق استفاده کنید. این به شما یک پایان مشابه را می دهد.

چگونه یک گلدان نگینی درست کنیم؟

مرحله 6

اگر از خاک رس خشک در هوا استفاده می کنید، پس از خشک شدن کامل گلدان، هر گلدان را با یک لایه نازک لاک بپوشانید، سپس بگذارید تا خشک شود.

ممکن است لازم باشد لایه دوم را اضافه کنید، سپس بگذارید قبل از استفاده کاملا خشک شود.

خاک رس خشک

ایده های نقاشی روی سفال

اکنون نحوه ساخت گلدان دستاز را توضیح داده ایم، می توانید خلاقانه در مورد اینکه چگونه گلدان خود را کمی متفاوت کنید، فکر کنید.

از آنجایی که سفال های دستی ماهیتی کاملاً مجسمه ای دارند می توانید به راحتی عناصر دیگر را در آن بگنجانید. با استفاده از تکنیک کلاسیک اتصال با لغزش و امتیاز، دسته یا پا را اضافه کنید.

مطالب بیشتر: آموزش نقاشی روی سفال + عکس طراحی

به گلدان های خود بافت اضافه کنید

هنگامی که شکل گلدان خود را کامل کردید وقت آن است که آن نکات تزئینی را اضافه کنید از لعاب ها و رنگ ها می توان برای سفارشی کردن یک قطعه استفاده کرد اما اضافه کردن بافت را نیز فراموش نکنید!

تا زمانی که دیوارهای سفالی خود را بیش از حد نازک نکنید، می‌توانید بافت‌ها را با یک ابزار مدل‌سازی مشخص کنید تا ابعاد بیشتری از جزئیات را اضافه کنید.

همچنین می توانید از اشیاء استفاده کنید یا حتی مهرهای خود را برای فشار دادن به گل رس خود بسازید تا طرح های برجسته را به گلدان های خود اضافه کنید.

ایده های نقاشی روی سفال

به گلدان خود طرح جذابی بدهید

به دلیل ماهیت مجسمه‌سازی گلدان‌های کوچک، این یک تکنیک عالی است از تکنیک . با ایجاد یک بافت خراشیده در سطح با ابزار مدل سازی یا چنگال شروع کنید. سپس از کمی لغزش (یا آب برای خاک رس خشک شده در هوا) استفاده کنید تا قطعات خود را به هم بچسبانید.

می توانید عناصر سه بعدی یا تزئینات را به گلدان خود اضافه کنید یا به آن دسته ای برای یک لیوان شگفت انگیز بدهید. حتی اگر نمی خواهید خیلی پیچیده شوید، چند پا کوچک کاسه شما را از ساده به دیدنی تبدیل می کند.

به گلدان خود طرح جذابی بدهید

از طبیعت الهام بگیرید

اگر برای طراحی گلدان کوچک خود الهام نمی‌گیرید، نگاهی به موز مورد علاقه ما بیندازید – فضای عالی! صدف‌های دریایی، گل‌ها، میوه‌ها و حتی موجودات همگی می‌توانند منبع الهام خوبی باشند. از افزودن جزئیات بافت به گلدان های ساده خود لذت خواهید برد.

وقتی دو (یا بیشتر) یکی می شوند

هنگامی که به ساختن گلدان های کوچک اطمینان پیدا کردید، می توانید شروع به آزمایش با اشکال خود کنید. یکی از ایده های مورد علاقه ما این است که چندین گلدان کوچک را به هم وصل کنیم، مانند این گلدان گل خیره کننده.

ساختن گلدان های کوچک

گلدان هامقدمه ای عالی برای سرامیک هستند

زیبایی ظروف سفالی در این است که شما واقعاً به هیچ ابزاری نیاز ندارید این کار همه چیز را به اصول اولیه بازمی گرداند. به این ترتیب این یک مقدمه عالی برای هر کسی است که ایده سفالگری را دوست دارد و می‌خواهد قبل از استفاده از تجهیزات جدی آن را امتحان کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *