مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو : هرگونه تغییر در اعداد و حروف پلاک، پوشاندن آن با پارچه و اشیاء و یا مخدوش کردن پلاک با تافت، تخریب پلاک خودرو محسوب می شود.

برخی از رانندگان به دلایل مختلف پلاک خودرو خود را دستکاری و به عبارتی مخدوش می کنند. در حالی که قانونگذار برای مخدوش کردن پلاک جریمه های سنگینی در نظر گرفته است. در مطلب زیر با مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو آشنا خواهید شد.

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

برخی از رانندگان با تجهیز اکثر معابر و خیابان ها به دوربین های هوشمند، به دلایلی از جمله فرار از طرح ترافیک یا سایر جریمه های ثبت شده توسط دوربین های هوشمند، پلاک خودروی خود را دستکاری و سایر عبارات را مخدوش می کنند. غافل از اینکه قانونگذار به دلیل دوربین یا دلایل دیگر با بدحجابی پلاک ها برخورد جدی کرده و جریمه های سنگینی در نظر گرفته است.

به غیر از جزای نقدی، طبق ماده ۲۷۰ قانون ، هر نوع تخریب پلاک و وسایل نقلیه به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم می‌شود. لازم به ذکر است هر نوع تغییر در شماره و حروف پلاک، پوشاندن پلاک با پارچه و یا دستکاری شماره با تافت، مخدوش کردن پلاک محسوب می شود.

به عبارت ساده تر، مخدوش کردن پلاک به معنای هر اقدامی است که باعث عدم نمایش صحیح پلاک شود این کارها می تواند شامل حذف یا اضافه کردن شماره به پلاک، ناخوانا شدن بخشی از پلاک یا استفاده از پلاک متفاوت از خودرو باشد.

بیشتر بخوانید: چند روش آسان و مقرون به صرفه برای مراقبت از خودرو در زمستان

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

هرکس شماره و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی را تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن از پلاک جعلی استفاده کند یا با علم به تغییر یا تعویض از این وسایل استفاده کند.

پلاک تقلبی استفاده شود و همچنین هرکس شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری یا موتور و پلاک شاسی حک شده یا نصب شده توسط سازنده را بدون اخذ مجوز تردد و آن را تغییر دهد کارخانه به حبس از 6 ماه محکوم خواهد شد. تا 1 سال

بنابراین مطمئن شوید که قبل از هر نوع معامله خودرو، تخلفات آن از جمله پوشش پلاک را بررسی و استعلام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل نظافت کفپوش خودرو

مواردی که برای پلاک مخدوش مشمول جریمه می شوند.

همانطور که قبلا ذکر شد، انجام هر کاری که باعث شود پلاک به درستی شناسایی نشود، مشمول جریمه پلاک مخدوش است. برخی از مهم ترین روش های اعوجاج پلاک خودرو عبارتند از:

✅مخدوش نمودن پلاک با تافت
✅مسدود کردن پلاک با دستمال، پارچه یا هر شیء دیگری
✅تغییر و ناخوانا سازی حروف و اعداد پلاک
✅استفاده از نور به طوری که پلاک ناخوانا باشد.
✅جابجایی و نصب پلاک در محلی به جز محل اصلی مانند پشت شیشه
✅به این ترتیب برای پیشگیری از مواردی مانند شکایت از پلاک مخدوش، بهتر است قبل از هر اقدامی از پلاک خودرو استعلام بگیرید.

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

آیا جریمه خرابی پلاک خودروها تفاوتی دارد؟

طبق قانون هیچ تفاوتی بین مخدوش شدن پلاک خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد و مبلغ جریمه برای پوشش پلاک موتورسیکلت با جریمه خودرو در نظر گرفته می شود. در صورتی که موتورسیکلت دارای پلاک مخدوش باشد و دوربین های راهنمایی و رانندگی آن را ثبت کرده باشند، پرداخت جریمه برای این امر ضروری است.

آیا امکان کاهش یا تغییر جریمه خرابی پلاک وجود دارد؟

به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است. با توجه به مواردی که در قانون به عنوان مجازات تخریب پلاک در نظر گرفته شده است، در برخی شرایط قاضی می تواند مجازات تخریب پلاک را تخفیف یا تغییر دهد. دادگاه با توجه به انواع تخفیف های زیر می تواند مجازات را تبدیل یا تخفیف دهد.

✅گذشت شاکی یا مدعی
✅همکاری در شناسایی شرکا
✅وضعیت خاص در زمان ارتکاب جرم
✅اعلام متهم قبل از تعقیب قضایی
✅تلاش متهم در جهت کاهش آثار جرم
✅کم بودن زیان وارد شده و یا نتایج زیانبار جرم
✅مداخله ضعیف در ارتکاب جرم

در صورت تحقق هریک از شرایط بالا، دادگاه می تواند مبلغ جریمه برای مخدوش سازی پلاک را تخفیف داده یا به مجازات جایگزین تبدیل نماید.

آیا امکان کاهش یا تغییر جریمه خرابی پلاک وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

آیا می توان صدور رای در خصوص مخدوش شدن پلاک خودرو را به تعویق انداخت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که خوشبختانه در مورد مخدوش شدن پلاک، احتمال تاخیر در صدور حکم وجود دارد. جزئیات تعویق صدور حکم در ماده 40 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است:

در جرائم مستوجب درجه شش تا هشت، پس از احراز جرم متهم با توجه به موقعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و شرایطی که موجب ارتکاب جرم شده است، در صورت وجود شرایط زیر، دادگاه می‌تواند صدور حکم به مدت 6 ماه تا 2 به تعویق سال

✅وجود جهات تخفیف؛
✅پیش‌بینی اصلاح فرد مرتکب؛
✅جبران ضرر و زیان و یا برقراری ترتیب جبران؛
✅عدم وجود سابقه کیفری

آیا امکان کاهش یا تغییر جریمه خرابی پلاک وجود دارد؟

آیا امکان تعلیق اجرای مجازات وسیله نقلیه پلاک مخدوش وجود دارد؟

با توجه به آثار و نتایج مخدوش شدن پلاک خودرو، امکان تعلیق مجازات پلاک های مخدوش شده در قانون در نظر گرفته شده است. طبق ماده 46 قانون مجازات اسلامی، قاضی می تواند در صورت وجود شرایط اجرای حکم صادره را متوقف کند. این تعلیق برای جرایم تعزیری درجه 3 تا 8 از یک سال تا پنج سال قابل تعلیق است.

همچنین دادستان یا قاضی اجرا کننده حکم می تواند پس از اجرای یک سوم حکم از قاضی صادرکننده حکم تقاضای تعلیق کند. اما توجه داشته باشید که طبق بند یک ماده 3 قانون وصول برخی درآمدهای دولت، امکان تبدیل تخلفات رانندگی به جریمه وجود دارد.

سخن پایانی:

اکثر افراد پس از توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، بهتر است با وکیل و مشاور حقوقی مشورت کنند. پس از آن با در دست داشتن اطلاعات هویتی و مالکیتی به مراکز قضایی مراجعه و پرونده خود را پیگیری کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *