چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟

  • توسط مریم
  • ۱ سال پیش
  • 0
چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟

چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟

چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟ : گیاه مار یا سانسوریا یکی از رایج ترین گیاهان آپارتمانی ست. با شاخ و برگ های بلند و ظریف خود، این گیاه مقاوم و کم نگهداری برای خانه ها، ادارات و فضاهای عمومی به طور یکسان مورد استفاده قرار می گیرد. اما حتی برگ های یک گیاه مار سخت می تواند زرد شود.

برگ های زرد گهگاهی روی گیاه سانسوریا جای نگرانی ندارد و برخی از انواع گیاه مار به خاطر حاشیه های زرد جذاب روی شاخ و برگشان شناخته می شوند. اما اگر مشاهده کردید که چندین برگ گیاه خود به طور همزمان زرد می شوند – یا اگر گیاه علائم دیگری از استرس را نشان می دهد یا مراقبت یا شرایط مناسب را نداشته است – وقت آن است که مشکل را شناسایی کرده و اقدام کنید. در اینجا هفت دلیلی که ممکن است برگ‌های گیاه مار شما زرد می‌شود و نحوه رفع آن آورده شده است.

علل زرد شدن برگ های گیاه سانسوریا

چندین مشکل مختلف گیاهی می تواند باعث زرد شدن برگ ها یا کلروز شود. کلروز زمانی اتفاق می‌افتد که گیاهان ریزمغذی‌های لازم برای تولید کلروفیل را نداشته باشند، که باعث سبز شدن شاخ و برگ می‌شود و به گیاهان اجازه می‌دهد نور خورشید را به غذا تبدیل کنند.

آب زیاد

گیاهان مار به دلیل داشتن برگ های شاداب به خشکی مقاوم هستند. این گیاهان در خاک سست و با زهکشی خوب که اجازه داده می شود بین دو آبیاری کاملاً خشک شود بهترین رشد را دارند و ممکن است فقط یک بار در ماه در طول زمستان به آب نیاز داشته باشند. آبیاری بیش از حد می تواند از جذب رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز گیاه توسط ریشه جلوگیری کند و حتی می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

نور خیلی زیاد

گیاهان سانسوریا می توانند با نور کامل خورشید یا شرایط کم نور سازگار شوند، اما با نور روشن و غیرمستقیم بهترین رشد را دارند. لکه‌های رنگ پریده، زرد یا قهوه‌ای روی برگ‌های سبز سالم می‌تواند نشان‌دهنده آفتاب‌سوختگی ناشی از نور مستقیم خورشید باشد.

چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟

دمای ناسازگار

اگر گیاه شما اخیراً تغییرات دمایی ناگهانی را تجربه کرده است، یا در اثر در، پنجره یا دریچه هوای هوا، دمای نامناسب می‌تواند به گیاه فشار وارد کند و باعث زرد شدن برگ‌های آن شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: 8 اشتباه در مراقبت از گیاه آپارتمانی

آفات

چندین آفات رایج گیاهان آپارتمانی می توانند روی گیاهان مار تأثیر بگذارند. از آنجایی که حشرات مانند فلس، شپشک آرد آلود، شته ها و کنه های عنکبوتی شیره شاخ و برگ گیاه را می مکند، برگ ها می توانند زرد شوند و بمیرند.

کود زیاد یا کم

یکی دیگر از دلایل در پاسخ به سوال چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟ کود است. گیاهان سانسوریا معمولاً به کود کمی نیاز دارند، اما اگر چند سالی است که گیاه خود را تغذیه کرده اید یا به آن خاک تازه داده اید، کمبود مواد مغذی می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود. از طرف دیگر، تغذیه بیش از حد می تواند باعث خشکی و رنگ پریدگی لبه های برگ و پژمردگی شود.

ریشه محدود

گیاه گلدانی نمی تواند مواد مغذی را از خاک جذب کند. اگر گیاه مار شما بیش از حد شلوغ است یا گلدانش بیش از حد رشد می کند، ممکن است علت زردی برگ ها باشد.

رشد طبیعی برگ

برگ زرد گهگاهی برای گیاه مار کاملا طبیعی است. با بالا رفتن سن گیاه، برگ‌های قدیمی زرد می‌شوند، می‌میرند و با جایگزینی با برگ‌های جدید می‌ریزند.

چرا گیاه سانسوریا زرد میشود؟

نحوه درمان زرد شدن برگها در گیاه مار

هنگامی که دلیل زرد بودن برگ‌های گیاه مارتان را محدود کردید، باید سریعاً به این مشکل رسیدگی کنید تا گیاه خود را سالم نگه دارید. با این حال، حتی اگر مشکل برطرف شود، برگ های زرد دوباره سبز نمی شوند، بنابراین بهتر است آنها را با هرس های تیز و ضدعفونی شده یا قیچی در پایه گیاه قطع کنید.

رطوبت خاک گیاه خود را بررسی کنید. اگر خاک خیس است و مرتب آبیاری کرده اید، آبیاری بیش از حد ممکن است مقصر باشد. قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. در موارد شدید، ممکن است لازم باشد گیاه را در خاک تازه بکارید و ریشه ها را برای علائم پوسیدگی بررسی کنید.

اگر برگ های گیاه مار شما آفتاب سوخته به نظر می رسد و گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است، آن را از منبع نور دورتر کنید یا از یک پرده شفاف برای فیلتر کردن نور و کاهش شدت نور استفاده کنید. با دور نگه داشتن گیاه از مناطق پر آب و قرار دادن آن در فضایی با دمای ثابت تر، دمای ناسازگار را برطرف کنید.

گیاه مار خود را به طور منظم برای علائم آفات بررسی کنید. حشرات را با آب یا یک سواب پنبه آغشته به الکل از بین ببرید، سپس از روغن چریش یا صابون باغبانی برای جلوگیری از بازگشت آنها استفاده کنید. گیاه خود را در آینده سالم نگه دارید تا احتمال حمله آفات را کاهش دهید.

اگر چند سال است که خاک گیاه مار خود را کود یا تازه نکرده اید و دلایل دیگر صدق نمی کند، آن را با خاک تازه بکارید. اگر گیاه گلدانی به نظر می رسد، از گلدان یک اندازه بزرگتر استفاده کنید یا گیاه را تقسیم کرده و در ظرف اصلی خود بکارید. اگر مشکوک هستید که کوددهی بیش از حد مشکل است، خاک گیاه خود را چندین بار با آب بشویید تا مواد مغذی اضافی حذف شود. در ادامه، فقط دو بار در سال در بهار و تابستان به گیاه مار خود کود دهید.

جلوگیری

بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن برگ های گیاه مار، دادن شرایط مناسب رشد و مراقبت اولیه است. اطمینان حاصل کنید که گیاه نور روشن و غیرمستقیم و دمای دائمی گرم داشته باشد و فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملاً خشک شود. مراقب مشکلات باشید و آنها را زودتر تشخیص دهید تا گیاهتان سالم و زیبا به نظر برسد.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید: آیا گیاه سانسوریا یا مار برای سگ ها خطرناک است؟

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *