چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟ نوسانات شدید خلق و خوی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی برای این افراد و عزیزانشان بسیار چالش برانگیز است. به همین دلیل نحوه برخورد با افراد دوقطبی بسیار مهم است. آیا می دانید چگونه با این افراد رفتار کنید؟ در این مقاله در مورد چالش های زندگی با یک فرد دوقطبی و نحوه برخورد با آنها صحبت می کنیم.

چالش های زندگی با یک فرد دوقطبی

هنگامی که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دچار نوسانات خلقی می شوند، معمولاً تغییرات شدیدی در سطح انرژی، فعالیت، الگوهای خواب و رفتارهای روزانه آنها ایجاد می شود. علائم روان پریشی مانند توهم یا هذیان نیز ممکن است در هنگام نوسانات خلقی رخ دهد. این ممکن است هم برای فرد مبتلا و هم برای اطرافیانش ترسناک باشد.

زندگی با فرد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند باعث استرس و تنش در خانه شود. علاوه بر چالش مقابله با علائم و پیامدهای آن، اعضای خانواده ممکن است احساس گناه، ترس، عصبانیت و درماندگی دائمی را تجربه کنند. در نهایت، این فشار ممکن است مشکلات جدی در رابطه ایجاد کند. البته نگران نباشید زیرا این وضعیت تا حدودی قابل کنترل است.

اولین قدم برای مقابله موفق با اختلال دوقطبی این است که اعضای خانواده این اختلال و پیامدهای آن را بپذیرند. هنگامی که احساس گناه یا ناامیدی می کنید، به یاد داشته باشید که تقصیر کسی نیست که این اختلال ایجاد شده است. پس خود را با افکار بیهوده آزار ندهید و سعی کنید از انرژی خود برای کمک به فرد آسیب دیده استفاده کنید.

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

1. مراقب علائم هشدار دهنده باشید

حتی اگر فرد مبتلا تحت درمان باشد، گاهی ممکن است علائم او بدتر شود. اگر متوجه علائم نگران کننده یا تغییرات سریع خلقی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. با مداخله سریع، ممکن است بتوانید از یک دوره شیدایی یا افسردگی کامل جلوگیری کنید.

علائم هشداردهنده دوره شیدایی:

کمتر خوابیدن
بی‌قراری
تند صحبت‌کردن
افزایش فعالیت
تحریک‌پذیری یا پرخاشگری.

علائم هشداردهنده دوره افسردگی:

خستگی و بی‌حالی
بیشتر خوابیدن
عدم تمرکز
ازدست‌دادن علاقه به فعالیت‌ها
کناره‌گیری از دیگران
تغییر اشتها.

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

2. کسب اطلاعات

هرچه بیشتر در مورد این اختلال بدانید، بهتر می توانید کمک کنید. در مورد علائم این اختلال، عوامل زمینه‌ساز نوسانات خلقی و راه‌هایی برای آرام کردن فرد هنگام بروز علائم بخوانید.

درک علائم اپیزودهای شیدایی و افسردگی به شما کمک می کند در هنگام نوسانات خلقی شدید واکنش مناسب نشان دهید.

3. شنونده باشید

برای مفید بودن همیشه نیازی به ارائه راه حل یا مشاوره ندارید. شنونده خوب بودن یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی انجام دهید، به خصوص زمانی که می خواهند در مورد چالش های خود با شما صحبت کنند. پذیرش و درک شما باعث می شود فرد آسیب دیده با شرایط خود احساس راحتی بیشتری کند.

4. در طول مراحل درمان در کنار او باشید

درمان اختلال دوقطبی معمولاً شامل چندین جلسه درمانی و ملاقات با پزشک است. شما نیازی به حضور در این نوبت ها ندارید و صرف اینکه برای مراجعه به مراکز درمانی در کنار او هستید یا تا پایان نوبت منتظر او هستید، کمک زیادی به او کرده اید. زندگی با فرد مبتلا به اختلال دوقطبی چالش برانگیز است، اما حمایت شما می تواند تفاوت مثبتی در زندگی او ایجاد کند.

چگونه فرد مبتلا به اختلال دوقطبی را درمان کنیم؟

5- برنامه ریزی کنید

اختلال دوقطبی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. داشتن یک برنامه به شما کمک می کند در دوره های نوسانات خلقی شدید دچار وحشت نشوید و اوضاع را با آرامش مدیریت کنید.

این برنامه شامل اقداماتی است که باید در موقعیت‌های خاص انجام داد، مانند زمانی که فرد در طول یک دوره افسردگی افکار خودکشی دارد یا در طول یک دوره شیدایی به کمک نیاز دارد.

همچنین می‌توانید مکانیسم‌های مقابله‌ای را در برنامه بگنجانید، مانند کارهایی که فرد می‌تواند در هنگام احساس نوسانات خلقی انجام دهد، یا در انجام فعالیت‌هایی که انرژی کم دارند، کمک کند.

برنامه ریزی کنید

6. حامی باشید، اما اصرار نکنید

حمایت همیشه به معنای مداخله نیست. شما باید بدانید چه زمانی زمان عقب نشینی و مداخله با درمانگر فرا رسیده است.

در حالی که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند، شما باید بدانید که چه زمانی خلق و خوی و رفتار آنها از دست آنها خارج است.

حامی باشید، اما اصرار نکنید

7. خودتان را نادیده نگیرید

هنگام مراقبت از فردی مبتلا به اختلال دوقطبی، به راحتی می توان خود را فراموش کرد. اگر می خواهید از شخص دیگری مراقبت کنید، ابتدا باید مراقب سلامتی خود باشید.

به اندازه کافی بخوابید، غذاهای سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید. حفظ سلامت خود به شما این امکان را می دهد که فرد آسیب دیده را نیز سالم نگه دارید.

8- صبور باشید

بهبودی اختلال دوقطبی به زمان نیاز دارد، حتی زمانی که فرد تحت درمان است. انتظار بهبودی سریع یا درمان دائمی نداشته باشید. صبور باشید و برای شکست ها و چالش ها آماده شوید. مدیریت اختلال دوقطبی یک فرآیند مادام العمر است.

صبور باشید

9. محدودیت های آن را بپذیرید

فرد مبتلا به اختلال دوقطبی نمی تواند خلق و خوی خود را کنترل کند. او نمی تواند به راحتی از افسردگی خلاص شود یا در طول یک دوره شیدایی خود را کنترل کند. نه افسردگی و نه شیدایی را نمی توان با خودکنترلی کنترل کرد. پس با گفتن جملاتی مانند “خودت را کنترل کن” فرد را آزار نده.

10. استرس محیطی را کاهش دهید

استرس اختلال دوقطبی را بدتر می کند، بنابراین سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس در زندگی او بیابید. از او بپرسید که چگونه می توانید به او کمک کنید و در صورت نیاز داوطلب شوید تا برخی از مسئولیت هایش را بر عهده بگیرید. ایجاد و اجرای یک برنامه روزانه استرس خانواده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

استرس محیطی را کاهش دهید

11. او را تشویق کنید که به پزشک مراجعه کند

جدای از حمایت عاطفی، بهترین راه برای کمک به عزیزان مبتلا به اختلال دوقطبی، تشویق آنها به دنبال درمان است. از آنجا که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بینش کافی در مورد وضعیت خود ندارند، متقاعد کردن آنها برای مراجعه به پزشک آسان نیست.

وقتی این افراد در مرحله شیدایی هستند معمولا احساس خوبی دارند و متوجه وجود مشکل نمی شوند. حتی زمانی که افسرده هستند، ممکن است متوجه شوند که مشکلی وجود دارد، اما بیشتر اوقات انرژی لازم برای کمک گرفتن را ندارند.

پس از متقاعد کردن او برای مراجعه به پزشک، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

یک پزشک و درمانگر خوب پیدا کنید.
قرار ملاقات بگذارید و با او باشید.
اطلاعات خود را در مورد این شخص با پزشک در میان بگذارید.
حالات روحی و روانی او را کنترل کنید.
داروهای او را بشناسید.
پیگیری پیشرفت درمان
مراقب علائم عود باشید.
او را به مصرف داروهایش تشویق کنید.

مبتلا به اختلال دوقطبی

وقتی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی از ما دوری می کند چه کنیم؟

اگر فرد مبتلا به اختلال دوقطبی سعی دارد شما را از خود دور کند، برقراری ارتباط با او می تواند بسیار دشوار باشد، حتی اگر یکی از نزدیک ترین افراد زندگی شما باشد.

از رفتار او ناراحت نشوید و از او بپرسید که آیا می خواهد با دیگری صحبت کند یا نه. اگر او به شما پاسخ نمی دهد یا تشخیص نمی دهد که بیمار است (مانند بحران شیدایی)، ممکن است لازم باشد با پزشک یا تیم مراقبت پزشکی خود تماس بگیرید یا او را به بیمارستان ببرید.

سوالات متداول در مورد نحوه برخورد با افراد دوقطبی

به فرد مبتلا به اختلال دوقطبی چه نگوییم؟

نحوه برخورد با افراد دوقطبی بسیار مهم است. مراقب حرف هایتان باشید و چیزی که باعث استرس می شود به زبان نیاورید. تا حد امکان همدل باشید.

شما مجبور نیستید با رفتار و اعمال آن شخص موافق باشید، اما گفتن اینکه همیشه در کنار او هستید کمک می کند. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب احساس بی ارزشی یا ناامیدی می کنند، بنابراین تأیید نقاط قوت و ویژگی های مثبت آنها می تواند غلبه بر دوره های افسردگی و بهبودی را برای آنها آسان تر کند.

چگونه یک فرد دوقطبی عصبانی را آرام کنیم؟

علائم باعث ناامیدی و عصبانیت این افراد می شود. او را درک کنید و با او باشید. دیدن حمایت شما باعث می شود زودتر آرام شود.

کلام آخر

خوشبختانه، اکثر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می توانند با گذراندن مراحل درمان، دارو و حمایت مناسب، خلق و خوی خود را تثبیت کنند. صبر، عشق و درک شما نقش مهمی در درمان و بهبودی عزیزتان خواهد داشت. تأثیر عشق بر بیماران دوقطبی را دست کم نگیرید.

آیا تا به حال با فرد مبتلا به این اختلال در ارتباط بوده اید؟ از چه روشی برای آرام کردن او استفاده کرده اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در مورد نحوه برخورد با افراد دوقطبی با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *