آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟ استفاده از کود در مراحل مختلف رشد درخت نارنگی تاثیر زیادی در تولید محصولات مرغوب دارد. تقویت درختان مرکبات از همان ابتدای فصل رشد بسیار مهم است و باید با استفاده از برنامه کود دهی انجام شود. این مقاله به انواع کود برای درختان نارنگی می پردازد.

تقویت درختان مرکبات به ویژه نارنگی از ابتدای کاشت تا برداشت میوه به ویژه در فصل رشد بسیار حیاتی است و تنها با استفاده از برنامه کود دهی این درخت امکان پذیر است. برای آشنایی با انواع کود درخت نارنگی با ما همراه باشید.

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

کود برای درخت نارنگی

استفاده از کود برای درختان نارنگی در مراحل مختلف رشد به تامین مواد مغذی گیاه کمک می کند و تاثیر زیادی در تولید محصولات با کیفیت دارد.

تقویت درختان مرکبات از ابتدای کاشت درخت تا برداشت محصول به ویژه در فصل رشد بسیار حیاتی است و تنها با استفاده از برنامه کود دهی درخت نارنگی امکان پذیر است.

برای انتخاب کود مناسب برای هر درخت باید میزان مواد مغذی مورد نیاز درخت را در نظر گرفت و سپس کود را تهیه کرد. اگر اطلاعات کافی در مورد کود مناسب درخت نارنگی و بهترین روش کود دهی مرکبات ندارید، با ما همراه باشید.

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

کود دهی درختان مرکبات

برای کوددهی درختان مرکبات نیازی به انتخاب تنها یک کود خاص نیست. برخی از باغداران فکر می کنند استفاده از کود برای درختان مرکبات از جمله نارنگی کافی است. در حالی که این تصور اشتباه است. برای اینکه درخت نارنگی به بهترین باروری خود برسد، لازم است که به طور مرتب کوددهی شود.

اگر کار کوددهی و مراقبت از درختان مرکبات به طور منظم انجام شود، می توان انتظار داشت که بعد از 3-4 سال شاهد برداشت عالی و دریافت میوه های بسیار مرغوب باشیم. به طوری که بسیار بازارپسند است و می توانید از فروش نارنگی سود خوبی کسب کنید. این دقیقا همان کاری است که باغبانان موفق در هر منطقه انجام می دهند.

درختان مانند گیاهان تابستانی سریع رشد نمی کنند تا به حداکثر باروری برسند. درختان به زمان بیشتری نیاز دارند تا محصولی با کیفیت بالا ارائه کنند. برای رشد و کوددهی درختان نارنگی در یک سال تنها یک راه وجود دارد و آن استفاده از کودهای مناسب به ویژه اسید هیومیک مایع است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین زمان کود دهی درختان

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

شایان ذکر است عدم تعادل عناصر غذایی برای درختان مرکبات مضر است بنابراین بهتر است قبل از مصرف کود آزمایش خاک انجام شود و بر اساس نتیجه کود داده شود. سن درخت نیز در میزان کوددهی درخت نارنگی موثر است و هر چه درخت جوانتر باشد به کود بیشتری نیاز دارد.

برای داشتن درخت نارنگی تازه با برگ های سبز به کود مخصوص این درخت نیاز است که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه از جمله پتاسیم، نیتروژن، فسفر و ریز مغذی ها باشد تا تمام نیازهای درخت برطرف شود. استفاده از کود کلسیمی به رشد برگ های سالم درختان کمک می کند و نیتروژن باعث میوه های خوش رنگ و خوش طعم می شود.

علاوه بر این، کود به عنوان محرک رشد درختان استفاده می شود و بهترین زمان استفاده از کود قبل از ورود گیاه به مرحله رشد زایشی است.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کاشت و پرورش گیاه ماهونیا

اگر درخت نارنگی در مرحله زایشی بیش از حد نیتروژن دریافت کند، باردهی آن به تاخیر می افتد. نیاز مرکبات به فسفر کمتر از دو عنصر نیتروژن و پتاسیم است بنابراین بهتر است باغداران از کود NPK که دارای نیتروژن و پتاسیم زیادی است استفاده کنند.

استفاده از کود نیتروپتاس به صورت دانه ای در بین باغداران رایج است زیرا مواد مغذی را با سرعت کمتر و به طور مداوم آزاد می کند برای تامین نیازهای تغذیه ای درختان نارنگی باید در ابتدای پاییز، زمستان و اواسط بهار از کود استفاده کرد.

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

زمان کوددهی

بهترین کود برای رشد سریع درختان نارنگی در صورت استفاده در زمان مناسب باعث افزایش راندمان تولید درخت می شود. درختان نارنگی نیز مانند سایر درختان مرکبات نیاز به برنامه کوددهی منظم دارند و استفاده از کود در زمان نامناسب باعث کاهش بهره وری درخت و تاخیر در تولید محصولات با کیفیت می شود.

مرکبات در مراحل مختلف رشد به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند، اما مهمترین مرحله کوددهی درخت نارنگی مرحله گلدهی است، زیرا بهره مندی از محصولات مرغوب و باغی سودمند مستلزم گلدهی مناسب درخت است. عدم توجه به لقاح در این مرحله می تواند صدمات زیادی را به همراه داشته باشد.

همچنین مراقبت از درخت در فصل سرد سال نیز مهم است و کوددهی در این زمان درخت را برای گلدهی و تولید میوه در فصل سرد آماده می کند.

اگر می خواهید درختان مرکبات را در فصل زمستان با کود تغذیه کنید تا از سرمازدگی و افزایش گلدهی محافظت شود، بهترین گزینه استفاده از کود میوه ست است.

آیا میدانید کود مناسب برای درخت نارنگی چیست؟

روش کوددهی

در حال حاضر 4 روش اصلی برای کود دهی درختان نارنگی وجود دارد. اولی محلول پاشی است که در آن کود مورد نظر پس از آماده سازی روی قسمت های مختلف درختان پاشیده می شود. محلول باعث تسریع در جذب مواد غذایی توسط برگها و تا حدودی باعث از بین رفتن آفات درختان می شود.

با این کار می توانید اثرات فوق العاده آن را در رشد و باردهی درخت نارنگی مشاهده کنید. روش دوم کوددهی با آبیاری است.

در این روش مخلوط کود و آب را مستقیماً در پای درختان نارنگی می ریزند. یکی از مزایای این روش این است که علاوه بر تامین مواد غذایی ضروری درخت که با جذب ریشه به نقاط مختلف گیاه می رسد خاک زیر کشت درخت نیز تقویت می شود.

روش سوم به صورت پودری است به طوری که کود پودری با فاصله از تنه درخت به طور یکنواخت روی خاک پخش می شود و پس از اتمام، آبیاری انجام می شود. روش چهارم به صورت چالکود می باشد

برای کود پاییزه مرکبات استفاده از روش چالکود موثر است. در این روش ابتدا چاله هایی با عمق مناسب درخت حفر شده و سپس با کود و خاک پر می شود.

آبیاری ادامه دارد. در واقع روش صحیح کود دهی درختان نارنگی با توجه به نوع کود و مرحله رشد متفاوت است و باید به گونه ای باشد که مواد مغذی مورد نیاز گیاه از طریق ریشه و برگ در اختیار درخت قرار گیرد.

روش کوددهی

کود پتاسیم دار

عنصر پتاسیم یکی از عناصر پر مصرف درخت نارنگی محسوب می شود و در بین برنامه کودی این درخت میزان کود پتاس در طول رشد بیشتر در نظر گرفته می شود. از این رو مصرف کود پتاسیم از اول کاشت نهال تا زمان پیری درخت لازم است. نتیجه وجود مقدار کافی عنصر پتاسیم در مرکبات، افزایش میزان گلدهی و تشکیل میوه می باشد.

اگر درختان نارنگی گلدهی زیادی دارند اما قبل از تبدیل شدن به میوه می ریزند به دلیل کمبود پتاسیم است. نقش مهم کودهای پتاسیمی در افزایش توانایی جذب آب توسط سلول های سازنده میوه، تولید قند بیشتر در نارنگی و برداشت محصول بزرگ با ضخامت پوست مناسب و بازارپسند را نمی توان نادیده گرفت. زمان مناسب مصرف کود پتاسیم بعد از مرحله فندقی میوه نارنگی توصیه می شود.

کود پتاسیم دار

کود هیومیک اسید

این برنامه باید بر اساس اصول و استانداردهای علمی باشد تا به بهترین نتیجه برسد. نارنگی میوه ای شیرین است که طرفداران زیادی دارد. برای کاشت و برداشت درختان نارنگی به شرایط محیطی مساعد نیاز است در طول فصول رشد استفاده از کودهای تقویتی ضروری است تا درختان بهترین رشد را داشته باشند.

کود هیومیک اسید بهترین کود برای درختان نارنگی با مواد مغذی محسوب می شود. این کود به دلیل فرمول خاص خود برای باروری درختان نارنگی در یک سال بسیار موثر است.

کود هیومیک اسید می تواند عملکرد درختان را 30-40 درصد افزایش دهد اما همانطور که قبلا ذکر شد برای اینکه باغدار شاهد رشد حداکثری باشد باید برنامه ریزی منظم و دقیقی برای کوددهی درختان مرکبات داشت.

با استفاده از کود هیومیک اسید می توان درختان نارنگی را در مدت زمان کوتاهی به حداکثر باروری و رشد رساند. این درخت مرکبات آبدار و شیرین تولید می کند که گزینه مناسبی برای کاشت باغداران به حساب می آید. ایجاد محیطی مطلوب و مراقبت از تغذیه درخت نارنگی از مواردی است که برای داشتن محصولی با کیفیت باید به آن توجه کرد.

کود هیومیک اسید

یکی از فواید استفاده از کود هیومیک اسید برای درختان نارنگی کمک به جذب آهن است که در بهبود طعم و کیفیت محصول نقش بسزایی دارد و دسترسی به آن برای درخت دشوار است. همچنین این کود از پیری زودرس مرکبات جلوگیری می کند.

بیماری ریشه مرکبات یکی از عوامل کاهش رشد و تولید محصولات بی کیفیت است. مصرف این کود از ریشه های درخت در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند و میزان خسارت ناشی از آفات و بیماری ها را به حداقل می رساند. در عین حال عنصر پتاسیم موجود در این ترکیب کودی با بهبود عملکرد روزنه ها از خروج آب اضافی جلوگیری می کند.

اسید هیومیک در مقایسه با سایر کودهای شیمیایی به راحتی شسته نمی شود و ماندگاری آن بالاست و می تواند چندین سال در خاک باقی بماند. بهترین زمان استفاده از کود هیومیک اسید برای درختان مرکبات در فصل بهار و پس از برداشت است.

کود آهن دار

عنصر دیگری که برای رشد مطلوب درخت نارنگی مورد نیاز است آهن است. کمبود آهن در مرکبات با علائمی مانند زردی و رنگ پریدگی درخت همراه بوده و مانع رشد درخت می شود.

بهترین کود آهن برای مرکبات، کودهایی هستند که با وجود تامین آهن مورد نیاز درخت، ماندگاری بیشتری در خاک داشته باشند و استفاده از آن باعث افزایش فتوسنتز و زرد شدن برگها شود.

کود آهن دار

دلیل رشد نامناسب درخت نارنگی

با وجود استفاده از کود مناسب برای درختان نارنگی که نقش بسزایی در رشد و تولید حداکثر درختان دارد، باید نوع خاک زیر کشت را نیز در نظر گرفت. درختان نارنگی در خاک لومی با زهکشی مناسب به خوبی رشد خواهند کرد. اگر شوری خاک زیاد باشد به دلیل از بین رفتن ریشه رشد آن کاهش می یابد.

همچنین در انتخاب نوع نهال نارنگی به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کنید. مناطق جنوبی ایران به دلیل آب و هوای گرم، خاک سبک و بدون نمک و با زهکشی مناسب برای کشت مرکبات ایده آل هستند. نور خورشید برای رشد این درختان بسیار موثر است و باید حداقل 6 ساعت در طول روز نور دریافت کنند.

پرورش درختان مرکبات در شرایط سایه مطلوب نیست. اگر این درختان را در مناطق جنوبی کشت می کنید، توصیه می شود در ابتدای فصل رشد از بهترین کودها استفاده کنید. در این زمان ریشه حداکثر رشد خود را دارد و جذب مواد غذایی به حداکثر خود می رسد. به علاوه در مناطق سردسیر رشد بالایی از درخت نارنگی انتظار نمی رود.

اگر رشد درختان نارنگی متوقف شده و دلیل آن را نمی دانید، توصیه می شود از کود هیومیک اسید که در ترکیب آن هورمون های محرک رشد مانند اکسین وجود دارد تا زمانی که درخت دوباره رشد کند استفاده کنید.

دلیل رشد نامناسب درخت نارنگی

حرف پایانی

کود برای درختان نارنگی اگر کامل و غنی از مواد مغذی مرکبات باشد، محصول قابل فروش را تضمین می کند. درختان مرکبات به برنامه کوددهی طولانی مدت نیاز دارند تا هر ساله بارور و مثمر ثمر باشند. اگر باغداران قبل از کاشت نهال نارنگی، کوددهی خاک را در برنامه خود قرار دهند، محیط مساعدی برای رشد ریشه درختان و تغذیه آنها فراهم می شود.

به این ترتیب شاهد سودآوری بالای باغ نارنگی خود خواهند بود. شایان ذکر است برای تغذیه درختان نارنگی از طریق کود باید به این نکته توجه داشت که رفع کمبودهای تغذیه ای درختان در فصل رشد نقش موثری در افزایش بهره وری آنها دارد و عدم توجه به این موضوع باعث می شود. کاهش رشد درخت

از همراهی شما تا پایان مقاله سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل به آشنایی با انواع کود درخت پرتقال و کود سیب درختی روی لینک ها کلیک کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *