نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا

  • توسط مریم
  • ۱۲ ماه پیش
  • 0
نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا

نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا

نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا : جالب است بدانید که انواع مختلفی از گیاه پوتوس وجود دارد. ما قبلا درمورد مراقبت از گیاه پوتوس مفصل صحبت کرده ایم و این مطلب را به گیاه پوتوس جسینا اختصاص خواهیم داد.

چگونه جسنیا پوتوس را شناسایی کنیم؟

در اولین قسمت از مطلب نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا به معرفی ویژگی های این گیاه میپردازیم. ویژگی های شناسایی جسنیا عبارتند از:

برگ های قلبی شکل و مومی شکل
برگ‌های سبز رنگ به آرامی با رگه‌های چارتری یا رنگ سبز روشن
انگورهای طولانی و دنباله دار
جسنیا را با پتوس ملکه مرمری اشتباه گرفته‌اند که بسیار سبک‌تر است، با سنگ مرمریت کرم‌رنگ یا رگه‌های ظریف‌تری در سرتاسر برگ‌ها. جسینا اغلب با پوتوس طلایی اشتباه گرفته می شود، که برگ های سبز نیز دارد، اما در عوض دارای رگه ها و لکه های طلایی رنگ کرمی روی برگ است.

مراقبت از پوتوس جسینا

مانند همه گیاهان پوتوس، جسنیا پوتوس به دلیل مقاوم بودن و رشد آسان شناخته شده است. مهم‌تر از همه، این گیاه به نور بیشتری نسبت به انواع دیگر مانند پوتوس طلایی یا پوتوس یشم برای حمایت از تنوع آن نیاز دارد و به دلیل رشد آهسته‌ای معروف است. jessenia pothos مانند بسیاری از خویشاوندان خود در جنس Epipremnum به راحتی در داخل خانه گل نمی دهد.

نور

این گیاه رنگارنگ در نور روشن و غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارد. همانطور که گفته شد، می تواند نور متوسط ​​را نیز به خوبی تحمل کند. بر خلاف سایر انواع پوتوس، از قرار دادن جسنیا پوتوس در شرایط کم نور خودداری کنید زیرا کمبود نور باعث کدر شدن رنگ آن می شود. همچنین از نور مستقیم خورشید که باعث سوختگی برگ ها می شود، خودداری کنید.

خاک

پوتوس جسینا به مخلوطی از خاک نیاز دارد که مقداری آب را حفظ کند و در عین حال زهکشی خوبی داشته باشد. در حالی که می تواند برای مدتی در خاک گلدان خالص زنده بماند، ترکیبی از خاک گلدان، پرلیت و مقداری مخلوط پوست ارکیده ایده آل است و از فشردگی خاک جلوگیری می کند.

آب

درست مانند سایر گونه‌های پوتوس، جسنیا ترجیح می‌دهد پس از خشک شدن 2 تا 3 اینچ خاک، آبیاری شود. با این حال، این گیاهان به دلیل مقاوم بودن نسبتاً به خشکی شناخته شده اند و می توانند در صورت عدم آبیاری گاه به گاه زنده بمانند. آبیاری را در پاییز و زمستان که گیاه به طور فعال رشد نمی کند، کاهش دهید.

دما و رطوبت

بومی آب و هوای گرمسیری و جنگلی پوتوس جسینا در شرایط گرم و مرطوب بهترین عملکرد را دارد. این پوتوس را در دمای بین 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 23 درجه سانتیگراد) و رطوبت 50 تا 70 درصد نگه دارید.

نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا

کود

پوتوس جسینا با لقاح منظم در طول دوره رشد فعال بهترین رشد را دارد. کود مایع متعادل را یک بار در ماه در فصل بهار و تابستان در طول آبیاری استفاده کنید. برای مقدار مصرف، دستورالعمل های برچسب محصول را دنبال کنید. کود دهی را به طور کامل در ماه های پاییز و زمستان متوقف کنید.

هرس

هرس لازم نیست، اما معمولا ایده خوبی برای کنترل رشد است. همچنین در صورت تمایل می تواند به تشویق یک عادت رشد کامل تر کمک کند.

نحوه هرس: مطمئن شوید که یک جفت قیچی یا قیچی تیز برای هرس دارید و از قبل آنها را به خوبی استریل کنید. هرگز بیش از یک سوم از شاخ و برگ گیاه را در یک زمان جدا نکنید.
بهترین زمان برای هرس: مانند بیشتر گیاهان، بهتر است پوتوس را در بهار یا تابستان زمانی که گیاه به طور فعال در حال رشد است، هرس کنید.
گیاهان جدید با پیراشکی بسازید: پیرایش های سالم را از جسنیا پوتوس خود ذخیره کنید. آنها را می توان برای انتشار مجدد استفاده کرد.

چگونه پوتوس جسینا را تکثیر کنیم؟

پوتوس جسینا را می توان به راحتی با ریشه زایی قلمه های ساقه تکثیر کرد. در حالی که از نظر فنی می توانید قلمه ها را در هر زمانی از سال ریشه یابی کنید، بهتر است گیاهان پوتوس را در بهار یا تابستان در طول دوره رشد فعال آنها تکثیر کنید. یکی از نکات مهمی که هنگام ریشه زایی قلمه های ساقه پوتوس باید به خاطر داشت این است که هر قلمه باید حداقل یک گره در امتداد ساقه داشته باشد – جایی که ریشه ها و برگ های جدید از آنجا رشد می کنند. این بدان معنی است که پوتوس را نمی توان تنها با استفاده از برگ و دمبرگ آن تکثیر کرد. برای تکثیر جسنیا پوتوس با ریشه زایی قلمه های ساقه، این مراحل ساده را دنبال کنید.

با استفاده از یک جفت قیچی یا قیچی هرس تمیز، یک یا چند قلمه ساقه را از یک جسنیا پوتوس سالم بردارید. در حالت ایده آل، هر قلمه باید بین 2 تا 4 گره و برگ داشته باشد.
1 تا 2 برگ پایین را از هر قلمه جدا کنید تا ساقه لخت شود.
ظرفی مانند گلدان یا ظرف شیشه ای با آب آماده کنید و قلمه ها را در آب قرار دهید تا ساقه برهنه در آب فرو برود و برگ های باقی مانده در بالای قلمه بالای سطح آب قرار گیرند.
قلمه ها را در مکانی قرار دهید که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند و هفته ای یک بار آب آن را عوض کنید تا تازه بماند. پس از چند هفته، شما باید شروع به دیدن ریشه های سفید کوچکی کنید که از گره های غوطه ور در امتداد ساقه قلمه ها رشد می کنند. هنگامی که ریشه ها بین 2 تا 3 اینچ طول دارند، قلمه ها آماده کاشت هستند.
یک گلدان کوچک با مقداری خاک با زهکشی خوب آماده کنید و قلمه های ریشه دار را به خاک اضافه کنید و به آرامی آن را در اطراف ریشه ها بمالید.
قلمه های تازه کاشته شده را به خوبی آبیاری کنید تا آب از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود.
قلمه ها را به مکانی برگردانید که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند و خاک را به طور یکنواخت برای 1 تا 2 هفته اول مرطوب نگه دارید تا قلمه ها به شرایط خاک سازگار شوند.

گلدان و گلدان مجدد جسنیا پوتوس

پوتوس جسینا باید زمانی که از گلدان خود بزرگتر شد مجدداً گلدان شود – معمولاً هر 1 تا 2 سال یکبار. در حالی که این گیاه به سرعت از گلدان مجدد قدردانی می کند، اگر فوراً به آن نرسید نگران نباشید، زیرا پوتوس ها هنوز در شرایط ریشه دار به خوبی رشد می کنند.

نشانه هایی که جسنیا نیاز به گلدان مجدد دارد: ریشه هایی که از سوراخ ها یا ریشه های زهکشی رشد می کنند یا بالای گلدان می چرخند.
بهترین زمان برای انتقال مجدد جسنیا: بهار یا تابستان

مراحل کاشت مجدد جسنیا پوتوس

گلدان جدیدی را انتخاب کنید که 2 تا 3 اینچ بزرگتر از گلدان قبلی باشد (مثلاً از گلدان 6 اینچی به گلدان 8 اینچی بروید) و قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید که خاک تازه با زهکشی خوب در دسترس دارید.
پوتوس را از گلدانش خارج کنید و خاک اضافی ریشه گیاه را با احتیاط شل کنید و مواظب باشید که نشکند.
گیاه را در ظرف جدیدش قرار دهید و به اطراف ریشه ها خاک تازه اضافه کنید.
پوتوس تازه گل‌کاری شده را به خوبی آبیاری کنید و برای جلوگیری از شوک آن را به محل رشد اولیه خود برگردانید.

نحوه رشد و مراقبت از پوتوس جسینا

آفات و بیماری های رایج گیاهی

Jessenia pothos مستعد ابتلا به چند آفات و بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی است. مراقب علائم آفاتی مانند شپشک آردآلود، فلس، تریپس و کنه عنکبوتی باشید. همچنین مراقب علائم پوسیدگی ریشه باشید که ممکن است هنگام آبیاری بیش از حد این پوتوس ها رخ دهد.

مشکلات رایج با جسنیا پوتوس

در بیشتر موارد، جسنیا پوتوس، مانند بسیاری از انواع پوتوس، به دلیل نگهداری کم و نسبتاً بدون مشکل شناخته شده است. با این حال، مانند همه گیاهان ممکن است هنگام مراقبت از آنها در داخل خانه با مشکلاتی مواجه شوید. مراقب این مسائل رایج باشید.

برگ های زرد

اگر پوتوس شما در حال ایجاد برگ های زرد است، می تواند تعدادی از دلایل بالقوه داشته باشد. شایع ترین دلایل شامل آبیاری بیش از حد، کم آبی و کمبود نور است. مسلما، تشخیص اینکه کدام یک از این شرایط ممکن است مقصر باشد، دشوار است، اما یک نگاه دقیق به شرایط رشد گیاه شما ممکن است به شما در محدود کردن آن کمک کند. آیا خاک گیاه شما به طور مداوم در لمس مرطوب است؟ اگر چنین است، آبیاری بیش از حد احتمالاً علت آن است. یا اینکه معمولاً قبل از آبیاری خاک، استخوان خشک است؟ اگر اینطور است، احتمالاً گیاه خود را زیر آب می‌دهید.

وقتی صحبت از نور به میان می آید، به یاد داشته باشید که jessenia pothos از نور روشن و غیر مستقیم لذت می برد. این بدان معنی است که آنها باید نسبتاً نزدیک به یک پنجره (در فاصله چند فوتی) باشند، بنابراین اگر نقطه ای را برای گیاه خود انتخاب کرده اید که در سراسر اتاق از نزدیک ترین منبع نور باشد، آن برگ های زرد احتمالاً نشانه ای از نیاز گیاه هستند. نور بیشتر.

برگ های قهوه ای

برگ های قهوه ای روی جسنیا پوتوس معمولاً نشان می دهد که گیاه شما از کمبود رطوبت رنج می برد. در حالی که این گیاهان می توانند کمی خشکی را تحمل کنند، بهترین عملکرد را با آبیاری مداوم انجام می دهند و باید پس از خشک شدن 2 تا 3 اینچ بالای خاک آبیاری شوند.

رشد متوقف شده

به عنوان یک تنوع بسیار متنوع از پوتوس، جسنیا پوتوس به دلیل رشد کمی کندتر از برخی از خویشاوندان خود شناخته شده است. همانطور که گفته شد، اگر فکر می کنید که پوتوس شما از رشد کم رنج می برد، محتمل ترین علت آن کمبود نور است. اطمینان حاصل کنید که گیاه شما هر روز چندین ساعت نور روشن و غیر مستقیم دریافت می کند تا رشد سالم را تشویق کند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، کود دهی منظم گیاه به شروع رشد نیز کمک می کند.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید: چگونه گیاه پوتوس را پر کنیم؟

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *