چند قانون مهم برای احترام به همسر!

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

چند قانون مهم برای احترام به همسر! احترام به همسر یکی از مهم ترین اصولی است که رابطه را پایدار می کند و زوجین باید به این اصل احترام بگذارند. در واقع احترام به همسر می تواند بر زندگی شما تاثیر بگذارد و پیشرفت و کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.

اگر بین شما و همسرتان احترام متقابل وجود نداشته باشد، کوچکترین مشکلات نیز بسیار جدی خواهند شد. از طرفی به اندازه ای که بین شما و همسرتان احترام برقرار شود، می توانید در فضایی آرام بر بسیاری از مشکلات غلبه کنید و از این طریق به سلامت روحی و جسمی خود کمک کنید.

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

اما برای درک بهتر این موضوع و آشنایی با راه های احترام به همسرتان توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

احترام گذاشتن به همسر یک اصل مشترک در همه روابط پایدار، عاشقانه و موفق است رابطه ای که با این اصل مهم فاصله دارد، دیر یا زود به ویرانه ای تبدیل می شود که اگرچه غیرممکن نیست، اما بازسازی آن نیازمند زمان زیادی است.

بنابراین برای حفظ زندگی مشترک ابتدا باید خود و همسرتان را یک تیم تصور کنید و به خوبی از حقوق یکدیگر آگاه باشید.

حال این سوال مطرح می شود که زن و شوهر چگونه می توانند به صورت تیمی با یکدیگر رفتار کنند و حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند؟ در مقاله زیر با ما همراه باشید تا در مورد بایدها و نبایدهای احترام به همسر در زندگی مشترک صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: یک همسر خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

راه های احترام گذاشتن به همسر

راه های زیادی برای احترام به همسرتان وجود دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

1. خانواده به عنوان یک تیم. خود و همسرتان را به عنوان یک تیم تصور کنید

اگر می خواهید یاد بگیرید که به شریک زندگی خود احترام بگذارید اولین قدم این است که خود را یک تیم ببینید. شما باید در تمام تصمیمات مشترک خود مانند یک تیم واقعی عمل کنید و حتی در تصمیماتی که به صورت فردی می گیرید، همیشه باید شریک زندگی خود را در نظر بگیرید. به جای اینکه برخلاف میل همسرتان حرکت کنید بهتر است به سمت اهداف مشترکی بروید که به نفع هر دوی شما باشد.

برای تبدیل شدن به یک تیم بسیار قوی لازم نیست دقیقاً یکسان فکر کنید نکته مهم این است که حتی زمانی که با یکدیگر اختلاف نظر دارید به یکدیگر احترام بگذارید و با یکدیگر مهربان باشید.

وقتی تصمیمی می گیرید که شامل نفرت هر دوی شما می شود، بهتر است من و من را انجام ندهید و در عوض همه جملات خود را با “ما” شروع کنید. در نهایت اگر خود و همسرتان را در یک جبهه می بینید، می توانید به او احترامی که شایسته اوست بدهید.

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

2. با اختلافات یکدیگر برخورد کنید و به آنها احترام بگذارید

چند قانون مهم برای احترام به همسر! با گذشت زمان از آغاز زندگی مشترک، متوجه می شوید که در بسیاری از زمینه ها هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر ندارید. شخصیت شما ممکن است اجتماعی و شلخته باشد در حالی که شریک زندگی شما کاملاً خجالتی و وسواسی است.

ممکن است بتوانید کمی تغییر کنید و خود را با ویژگی های شریک زندگی خود وفق دهید، اما مطمئن باشید که هرگز به طور کامل تغییر نخواهید کرد. به همین دلیل بهتر است تفاوت های یکدیگر را بپذیرید و به این تفاوت ها احترام بگذارید تا کوچک ترین آسیب وارد رابطه شما نشود.

مثلاً اگر همسرتان وسواس دارد و شما شلخته هستید بهتر است تا حد امکان در حفظ نظم کوشا باشید. حتی اگر مطمئن هستید که نمی توانید مثل همسرتان مرتب باشید، حداقل از بهم ریختگی اضافی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید آقایان متاهل در رابطه با همسرشان بدانند

3. اگر با همسرتان مخالف هستید دلایل خود را محترمانه بیان کنید

چند قانون مهم برای احترام به همسر! این طبیعی است که در بسیاری از موارد با همسر خود اختلاف نظر داشته باشید و این اشکالی ندارد. اما وقتی با هم اختلاف دارید سعی کنید نظرات و موضع خود را محترمانه به همسرتان بگویید.

اگر به همسرتان بگویید: «باورم نمی‌شود که می‌خواهی این کار احمقانه را انجام دهی!»، احتمالاً همسرتان بسیار عصبانی می‌شود و حالت دفاعی به خود می‌گیرد. به طوری که دیگر نمی توانید با یکدیگر گفتگوی سازنده داشته باشید.

در عوض، خوب است به همسرتان بگویید: «می فهمم که چرا چنین احساسی داری». بهتر است لحن و طرز صحبت خود را همزمان در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که اگر رفتار خشونت آمیز داشته باشید شریک زندگی شما افکار خود را پنهان می کند و به راحتی سازش نمی کند.

چند قانون مهم برای احترام به همسر!

4. قدر محبت همسرتان را بدانید

سعی کنید همیشه قدر محبت و همراهی همسرتان را بدانید و به او بفهمانید که قدردان همراهی او هستید. به جای اینکه مدام از مشکلات زندگی مشترکتان غر بزنید و شکایت کنید، نیمه پر لیوان را ببینید.

به عنوان مثال اگر همسرتان همیشه غذای مورد علاقه شما را می پزد، در هر شرایطی به صحبت های شما گوش می دهد و با خوشرویی با شما احوالپرسی می کند، سعی کنید به او نشان دهید که همراهی و محبت او را درک می کنید. مستقیماً از او تشکر کنید یا با یک یادداشت محبت آمیز او را غافلگیر کنید.

نادیده گرفتن محبت های همسرتان نشانه بی احترامی است که باعث می شود همسرتان فکر کند شما به محبت های او اهمیت نمی دهید.

5. به خودتان احترام بگذارید

اگر کسی به خودش احترام نگذارد قطعا نمی تواند به همسرش احترام بگذارد. راز موفقیت در زندگی و هر رابطه ای احترام به خود است. سعی کنید به بدن خود احترام بگذارید و از هرگونه رفتار مخاطره آمیزی که به شما بی احترامی می کند اجتناب کنید.

مثلاً با دیگران درگیر نشوید و از سیگار کشیدن خودداری کنید بهترین دوست باشید تنها در این صورت است که خواهید فهمید چه رفتاری باعث ناراحتی دوست شما و از بین رفتن احترام او می شود. اگر بهترین نسخه از خود هستید، به راحتی می توانید به همسرتان نیز احترام بگذارید.

به خودتان احترام بگذارید

6. وقتی با هم اختلاف دارید، به جای بحث و جدل، مصالحه کنید

برای اینکه یاد بگیرید به همسرتان احترام بگذارید، باید به جای بحث و جدل در صورت مخالفت، سازش را یاد بگیرید. اگر می خواهید در مورد یک پرونده تصمیم مشترک بگیرید ابتدا به صحبت های یکدیگر با دقت گوش دهید و با موضع یکدیگر آشنا شوید.

تنها در این صورت است که می توانید با احترام در مورد جنبه های مثبت و منفی پرونده صحبت کنید و در نهایت به نتیجه ای برسید که برای هر دوی شما خوشایند باشد بنابراین به جای جریحه دار کردن احساسات طرف مقابل، سعی کنید به سازش برسید تا طرف مقابل شما نیز راضی باشد.

بیشتر بخوانید: چطور با زن بداخلاق برخورد کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم؟

7. تمرین کنید که در قبال اشتباهات خود پاسخگو باشید

بهتر است هم شما و هم همسرتان یاد بگیرید که مسئولیت رفتار خود را بپذیرید و به اشتباهات خود پاسخ دهید. دانستن اینکه می توانید برای اشتباه عذرخواهی کنید کافی نیست.

شما باید کاملاً آگاه باشید که کدام رفتار شما باعث آزار همسرتان می شود و از طرف دیگر همسرتان نیز باید به خوبی متوجه باشد که کدام رفتار او شما را عصبانی می کند.

مثلاً اگر یک شب دیر به خانه می آیید و می دانید که همسرتان برای شام منتظر شما بوده و شما به او اطلاع نداده اید، باید منتظر رفتار توهین آمیز شوهرش باشید در چنین شرایطی، شما باید مسئول رفتار توهین آمیز خود باشید.

تمرین کنید که در قبال اشتباهات خود پاسخگو باشید

8. یاد بگیرید خودتان را به جای همسرتان تصور کنید

زمانی که می خواهید تصمیمی مشترک بگیرید یا زمانی که کارتان مورد بحث قرار می گیرد، سعی کنید خود را به جای طرف مقابل بگذارید. مثلاً وقتی پدر همسرتان در بیمارستان است، قبل از اینکه با همسرتان در مورد شستن ظرف ها دعوا کنید. یک لحظه فکر کنید که همسرتان در حال حاضر چه غم بزرگی در دل دارد.

قبل از هر مشاجره و گفتگویی حتما به خود فرصت دهید و این موضوع را از دید طرف مقابل ببینید اینکه بتوانید خودتان را به جای طرف مقابل ببینید، رفتاری محترمانه است که به همسرتان نشان می دهد چقدر برای او ارزش و احترام قائل هستید.

9. زمانی که اشتباه می کنید عذرخواهی کنید

وقتی اشتباه می کنید حتما برای حفظ احترام همسرتان عذرخواهی کنید به جای انکار اشتباه خود، به همسرتان نشان دهید که صمیمانه متاسف هستید بهتر است این پشیمانی را نه تنها در گفتار، بلکه در عمل نیز ثابت کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا اشتباه انجام شده دیگر تکرار نشود.

شما باید مسئولیت اشتباه انجام شده را بپذیرید و نشان دهید که به اشتباه خود پی برده اید. به چشمان همسرتان نگاه کنید و به او بگویید که چقدر از اشتباهی که رخ داده متاسفید به او ثابت کنید که می خواهید تمام ناراحتی های ایجاد شده را جبران کنید.

زمانی که اشتباه می کنید عذرخواهی کنید

10. شنونده خوبی باشید

همانطور که می دانید در حال حاضر در عصری زندگی می کنیم که مردم آنقدر در دنیای تکنولوژی غوطه ور شده اند که فرصت شنیدن درد و دل یکدیگر را ندارند برای احترام گذاشتن به همسرتان باید وقتی با شما صحبت می کند به دقت گوش دهید.

تلفن همراه خود را زمین بگذارید و تماس چشمی برقرار کنید بهتر است به حرف های او توجه کنید و هرگز وسط حرف های همسرتان نپرید تا زمانی که از شما نصیحت نکند، او را نصیحت نکنید فقط حواستون باشه

برای اینکه ثابت کنید شنونده خوبی هستید بعد از اینکه همسرتان صحبتش را تمام کرد برخی از حرف های او را با زبان خودتان تکرار کنید تا طرف مقابل متوجه شود که پیام او را متوجه شده اید.

به عنوان مثال، بگویید: “من می دانم که چقدر ناراحت هستید که رئیستان قدر شما را نمی داند. اما به یاد داشته باشید که از کلمات و جملات تاکیدی مانند “بله، می دانم منظور شما” در یک ردیف استفاده نکنید.

11. به همسرتان کمک کنید تا به اهدافش برسد

یکی از راه های احترام گذاشتن به همسرتان این است که بهترین ها را برای او بخواهید و با پرورش توانایی هایش به او کمک کنید تا رویاهایش را محقق کند. به عنوان مثال، به همسرتان این قدرت را بدهید که نوشتن کتابی را که 5 سال پیش شروع کرده به پایان برساند.

هرگز به او نگویید که نمی تواند به آرزوهایش برسد. در عوض، همیشه او را تشویق کنید که می تواند به سطوح بالایی از موفقیت برسد. اما اگر احساس می کنید تحقق برخی اهداف و رویاهای همسرتان ممکن نیست و دلایل قانع کننده ای برای این موضوع دارید، بهتر است دیدگاه خود را بسیار مسالمت آمیز و دوستانه بیان کنید.

اگر هر زمانی دیدید که اهداف همسرتان با اهداف خودتان در تضاد است به جای اینکه سعی کنید او را از رسیدن به اهدافش باز دارید، این اختلاف نظر را با یکدیگر در میان بگذارید.

به همسرتان کمک کنید تا به اهدافش برسد

12. در هر شرایطی به خطوط قرمز همسرتان احترام بگذارید

سعی کنید خطوط قرمز یکدیگر را بشناسید و هرگز از این مرزها عبور نکنید. شاید همسرتان دوست نداشته باشد که عکس های قدیمی او را ببینید یا از او درباره گذشته اش بپرسید. هرگز همسرتان را به خاطر اضافه وزن در کودکی مسخره نکنید و بدون اجازه او تلفن همراه او را چک نکنید.

همسر شما احتمالاً دوست ندارد حتی یک کلمه در مورد همسر سابقش صحبت کند. یا اینکه دوست ندارد برخی از چیزهای مورد علاقه خود را با کسی در میان بگذارد.

بهتر است این مسائل را درک کنید و فقط از او بپرسید که چرا دوست ندارد در این مورد صحبت کند؟ در این شرایط مودب بودن را فراموش نکنید در نهایت، اگر نمی توانید با خطوط قرمز شریک زندگی خود کنار بیایید چاره ای جز این نیست که با احترام در مورد آنها صحبت کنید.

13. تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگویید

برای رعایت تمام اصول احترام به همسر بهتر است صداقت و صداقت را به همه موارد ذکر شده اضافه کنید هرگز به او دروغ نگویید که چرا دیر از سر کار به خانه آمدید مراقب باشید طوری رفتار نکنید که همسرتان به شما بی اعتماد شود.

شاید دوست نداشته باشید در مورد برخی مسائل خصوصی صحبت کنید اما این بدان معنا نیست که مستقیم در چشمان همسرتان نگاه کنید و به او دروغ بگویید.

اگر همسرتان غیرقابل اعتماد شود جلب اعتماد او برایتان سخت خواهد بود حتی دروغ های مصلحت آمیز می تواند طرف مقابل را آزار دهد از طرفی اگر عادت دارید به همسرتان دروغ بگویید بهتر است بدانید که این رفتار چیزی جز بی احترامی نیست.

تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگویید

14. با همسرتان همدردی کنید

یک رابطه موفق زمانی است که طرفین برای همدردی با یکدیگر وقت بگذارند. اگر همسرتان واقعاً برایتان مهم است، باید عشق و علاقه خود را به او ابراز کنید و در مواقع سخت حاضر باشید او را ببخشید.

باید قبول کنید که همسرتان هم مشکلات خودش را دارد حتی اگر همسرتان کاری کرد که شما با آن موافق نبودید، باز هم حق ندارید احساسات او را نادیده بگیرید.

سعی کنید هر زمان که همسرتان نیاز به حمایت و همراهی دارد از عشق و محبت خود دریغ نکنید شما ممکن است همیشه نتوانید احساسات شریک خود را به اشتراک بگذارید اما می توانید به او اطمینان دهید که هر زمان که به همدردی شما نیاز داشته باشد، در کنار او خواهید بود.

15. گاهی اجازه دهید همسرتان با خودش خلوت کند

اگر همسرتان به او پیشنهاد کرد که می خواهد مدتی تنها باشد، این حریم خصوصی را به هم نزنید همه گاهی اوقات نیاز دارند تا مدتی تنها باشند تا افکار و کارهای عقب افتاده خود را سازماندهی کنند فکر نکنید که همسرتان از شما خسته شده است یا حوصله شما سر رفته است.

اما اگر نگران این تصمیم هستید می توانید نگرانی خود را با او در میان بگذارید تا خیالتان راحت شود یادتان باشد وقتی در این مورد با همسرتان صحبت می کنید حالت تدافعی به خود نگیرید. بهتر است به همسرتان نشان دهید که به هر شکلی به او احترام می گذارید.

نگاهی به خطوط قرمز و بایدها و نبایدهای زندگی مشترک

بایدها و نبایدها برای احترام به همسرتان

1. هرگز پشت سر همسرتان با دیگران بد صحبت نکنید

شما نباید مسائل خصوصی زندگی خود را برای خانواده یا دوستانتان فاش کنید و در مورد برخی رفتارهای آزاردهنده همسرتان شایعات بسازید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید در مورد مشکلات خانوادگی خود با دیگران صحبت کنید و به دنبال مشاوره باشید.

اما به یاد داشته باشید اگر مدام در مورد همسرتان با دوستان و خانواده خود بد صحبت می کنید کار خاصی انجام نداده اید. تهمت زدن به همسر یکی از مهم ترین نشانه های بی احترامی به همسرتان است.

اگر روزی بفهمید همسرتان در جمع های خانوادگی یا دوستانه که حضور ندارید، دلتنگ شما شده است، چه احساسی خواهید داشت؟ پس کلاه خود را بر سر بگذارید و دست از این رفتارهای غیرانسانی و زننده بردارید.

2. همسرتان را در جمع شرمنده نکنید

هرگز همسرتان را در مقابل خانواده، دوستان، آشنایان و حتی غریبه ها شرمنده نکنید اگر با همسرتان مشکل دارید بهتر است در خلوت صحبت کنید نه در حضور دیگران. اگر در حضور دوستان و خانواده همسرتان را سرزنش کنید، نه تنها او از دست شما بسیار ناراحت می شود، بلکه اطرافیانتان نیز دچار مشکل می شوند.

اگر در ملاء عام شرمنده همسرتان شدید فورا عذرخواهی کنید و پشیمانی خود را نشان دهید به جای اینکه همسرتان را در ملاء عام با القاب خنده دار صدا بزنید و او را خجالت بکشید ابتدا اصول رفتار با همسرتان را در جمع یاد بگیرید. سعی کنید از او تعریف کنید تا احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد.

3. نسبت به محبت های همسرتان بی تفاوت نباشید

محبت های همسرتان را حتی اگر اندک باشد فراموش نکنید و نشان دهید که قدر محبت های او را می دانید با این رفتار به همسرتان نشان دهید که رابطه شما تاثیر مثبتی در زندگی شما داشته است با خود فکر کنید آخرین باری که به همسرتان ابراز عشق کردید کی بود؟

اگر یادتان نیست بدانید که یک کار لنگ است یعنی خیلی وقت است که محبت های همسرتان را نمی بینید حتی اگر سرتان شلوغ است، سعی کنید هر روز و هر ثانیه عشق خود را به همسرتان ابراز کنید و به او ثابت کنید که احترام زیادی برای او قائل هستید.

بیشتر بخوانید: ویژگی همسر غیر قابل اعتماد را بدانید!

4. احساسات همسرتان را با تعارفات نامناسب همجنس جریحه دار نکنید.

زن یا مرد فرقی نمی کند طوری رفتار کنند که همسرشان فکر کند رابطه زناشویی را جدی نمی گیرند و اصول زندگی مشترک را رعایت نمی کنند.

اگر مدام با همسرتان در مورد جذابیت یک خانم یا آقا صحبت می کنید مطمئن باشید که همسرتان آزرده خاطر می شود در این میان برخی از افراد به این مسائل حساسیت بیشتری دارند.

اما به عنوان یک قانون کلی، هرگز در مورد همجنس همسرتان به گونه ای صحبت نکنید که باعث شود او احساس بی احترامی کند به یاد داشته باشید که این موضوعات را با دوستان و خانواده مطرح نکنید زیرا معنایی جز بی احترامی و توهین نخواهد داشت حتی اگر همسرتان در آن گروه نباشد باز هم حق ندارید این گونه رفتار کنید.

5. اجازه ندهید احساسات منفی بر شما غلبه کنند

هرگز اجازه ندهید که ناراحتی ها و احساسات منفی شما روی هم انباشته شود و چاره ای جز فریاد زدن ندارید. اگر چیزی شما را آزار می دهد حتما از همسرتان بخواهید چند لحظه بنشیند و با هم در مورد آن صحبت کنید.

سخن پایانی:

اینقدر منتظر نمانید تا همسرتان دلیل ناراحتی شما را حدس بزند یا وقتی وقتش نیست حرفش را باز کند اینکه حاضر نیستید در مورد مشکلات خود با همسرتان صحبت کنید نوعی بی احترامی است که شما را پنهانی با همسرتان عصبانی می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *