آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

  • توسط مریم
  • ۱۱ ماه پیش
  • 0
آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس : گیاه پوتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که می توانید ان را در خانه خود پرورش دهید. اگر درباره آن اطلاعاتی ندارید این مطلب برای شماست.

نور

پوتوس آفتاب یا سایه را دوست دارد، اما اگر در هر یک از آنها زیاد است باید مراقب باشید. زمانی که پوتوس در داخل خانه رشد می کند، نور روشن اما غیر مستقیم را ترجیح می دهد. گیاهان متنوع گاهی اوقات الگوی برگ خود را از دست می دهند و اگر نور کافی دریافت نکنند به شاخ و برگ های کاملا سبز باز می گردند. انتقال آنها به شرایط روشن تر معمولاً تنوع را بازیابی می کند. رنگ پریده شدن ناگهانی برگها به این معنی است که گیاه بیش از حد مستقیم خورشید دریافت می کند.

خاک

گیاهان پوتوس در خاک گلدان معمولی و با زهکشی خوب که می تواند در قسمت خشک یا حتی صخره ای باشد، رشد می کند. پوتوس در pH خاک از 6.1 تا 6.8 رشد می کند. به طیف وسیعی از شرایط، از خنثی تا کمی اسیدی، متحمل است.

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

اب

در سومین قسمت از مطلب آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس به مقدار آب مورد نیاز می پردازیم. اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گیاه پوتوس شما کاملا خشک شود. اگر در خاک به طور مداوم مرطوب بماند، ریشه گیاه پوسیده می شود. لکه های سیاه روی برگ ها (یا ریزش ناگهانی گیاه) نشان می دهد که خاک بیش از حد مرطوب نگه داشته شده است.

گیاه نشان می دهد که چه زمانی به آب نیاز دارد. هنگامی که شروع به افتادن می کند، برای احیای آن به آب نیاز دارد. با این حال، منتظر نمانید تا برگ ها شروع به چروک شدن کنند وگرنه گیاه برخی از برگ ها را از دست می دهد. لبه های خشک و قهوه ای به این معنی است که گیاه برای مدت طولانی خشک نگه داشته شده است.

دما و رطوبت

پوتوس باید در دمایی که به طور مداوم بالای 50 درجه باشد نگهداری شود. این گیاهان دمای بین 65 تا 75 درجه را ترجیح می دهند. گیاهان پوتوس در رطوبت بالا بهترین رشد را دارند، اما در شرایط کم رطوبت نیز بسیار متحمل هستند. اگر دوست دارید، می توانید رطوبت اطراف گیاه را با نگه داشتن آن در یک منطقه معمولی مرطوب از خانه، مانند حمام، یا گروه بندی گیاه با سایر گیاهان آپارتمانی گرمسیری برای ایجاد یک میکروکلیم مرطوب تر افزایش دهید.

کود

گیاهان پوتوس تغذیه کننده سنگینی نیستند، اما می توانند از کوددهی گاه به گاه در طول فصل رشد بهره مند شوند. گیاهان پوتوس را با کودهای متعادل برای گیاهان آپارتمانی یک بار در ماه در طول بهار و تابستان تغذیه کنید. از کود دهی در زمستان که گیاه به خواب می رود خودداری کنید.

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

طول عمر

گیاهان پوتوس به طور متوسط ​​بین 5 تا 10 سال عمر می کنند، اما با مراقبت مناسب، این گیاهان خانگی مقاوم می توانند برای مدت طولانی تری زندگی کنند. دادن شرایط محیطی مناسب و نگهداری اولیه گیاه شما می تواند به افزایش طول عمر آن کمک کند.

گلدان و تعویض گلدان پوتوس

با گذشت زمان، پوتوس شما به گلدان تبدیل می شود. وقتی برگ ها می ریزند، مهم نیست که چقدر یا چند بار به آنها آبیاری می کنید، افتادگی نشانه مطمئنی است که احتمالاً ریشه ها گلدان را پر کرده اند و جایی برای رشد وجود ندارد. به دنبال ریشه هایی باشید که از سوراخ های زهکشی گلدان رشد می کنند، یا با دقت گیاه را از گلدان بیرون بیاورید تا ریشه ها را بررسی کنید.

وقتی گیاه به این مرحله رسید، می‌توانید آن را در ظرفی قرار دهید که قطر و عمق آن یک یا دو اندازه بیشتر باشد. پس از گلدان مجدد از خاک و آب تازه گلدان استفاده کنید تا به بهبودی گیاه کمک کنید. در صورت امکان، تا ماه های بهار یا تابستان صبر کنید و زمانی که گیاه در حال رشد فعال است، برای بهترین نتیجه گلدهی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه گیاه پوتوس را پر کنیم؟

نوع گلدان برای استفاده برای پوتوس

گیاهان پوتوس می توانند در انواع مختلف گلدان از جمله پلاستیک، سرامیک، فلز و ترا کوتا به خوبی رشد کنند، به شرطی که گلدان دارای سوراخ های زهکشی خوبی در کف باشد. گلدان نباید بیش از دو اینچ پهن‌تر و عمیق‌تر از گلوله ریشه گیاه در زمان گل‌کاری مجدد باشد. سینی های چکه، نعلبکی ها و گلدان های کش را بعد از آبیاری بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیاه در آب نشسته نیست. اگر گیاه پوتوس شما در منطقه ای با نور کم زندگی می کند، برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، از گلدان تراکوتا استفاده کنید که به از بین بردن رطوبت کمک می کند.

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

پوتوس با انگورهای دراز و دنباله دار خود یک گیاه طبیعی برای آویزان سبد یا کاشت ماکرامه است. شما حتی می توانید تا زمانی که ظرف غیر متخلخل و ضد آب باشد، پوتوس را در آب پرورش دهید.

تکثیر پوتوس

شما می توانید یک پوتوس بالغ را از یک فروشگاه گیاهی بخرید، اما تکثیر پوتوس توسط خودتان با استفاده از قلمه های ساقه آسان است. قلمه های پوتوس در ابتدا دوست دارند در آب تکثیر شوند. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید:

با استفاده از یک ابزار برش استریل و تیز، یک ساقه سالم با حداقل سه برگ انتخاب کنید و آن را با زاویه حدود نیم اینچ یا اینچ زیر پایین ترین برگ ببرید.
پایین ترین برگ را از ساقه جدا کنید (نیازی نیست برگ های دیگر را جدا کنید).
ساقه را در یک گلدان یا شیشه آب قرار دهید، اما اجازه ندهید برگ های باقی مانده با آب تماس بگیرند.
هنگامی که قلمه ریشه های جدیدی به طول چندین اینچ را در طی چند هفته جوانه زد، در اسرع وقت آن را به گلدانی با خاک گلدان پیوند بزنید تا بتواند سیستم ریشه ای قوی ایجاد کند.
گلدان را در محلی با نور غیر مستقیم روشن قرار دهید و خاک را مرطوب اما نه خیس نگه دارید.

مشکلات رایج پوتوس

حتی پوتوس های مقاوم و کم نگهداری نیز می توانند مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی از جمله آفات، بیماری ها و سایر مسائل را تجربه کنند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

زرد شدن برگها

برگ های زرد در یک گیاه پوتوس می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. تا زمانی که گیاه در حال رشد جدید است، گاه به گاه زرد شدن برگ جای نگرانی نیست، اما زردی ناگهانی یا گسترده باعث نگرانی است. پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد یا یک بیماری باکتریایی یا قارچی ممکن است علت آن باشد.

قهوه ای شدن برگ ها

برگ های قهوه ای روی پوتوس جذاب نیستند و نشان می دهند که مشکلی در گیاه وجود دارد. قهوه ای شدن برگ ها می تواند به دلیل طیف وسیعی از مسائل از جمله نور کم یا آبیاری بیش از حد ایجاد شود. برگ‌های قهوه‌ای خشک و ترد نشان‌دهنده کم آبی یا کمبود رطوبت است.

برگ های افتاده

افتادگی یا پژمرده شدن برگ های پوتوس نشانه ای از استرس گیاه است که اغلب به دلیل کمبود آب است. به گیاه خود آبیاری عمیق بدهید و رطوبت خاک را در آینده کنترل کنید تا از خشک ماندن خاک برای مدت طولانی جلوگیری کنید. افتادگی برگ ها همچنین می تواند نشانه ای از بسته شدن گیاه در گلدان باشد یا تحت تأثیر بیماری گیاهی باشد.

آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

آفات رایج

پوتوس معمولاً بدون آفت است. با این حال، گیاه ممکن است گهگاه به حشرات آرد آلود آلوده شود. حشرات را با یک سواب پنبه آغشته به الکل مالش دهید. همچنین می توانید از روغن چریش یا صابون حشره کش برای کنترل آلودگی استفاده کنید.
چگونه پوتوس را احیا کنیم
اگر گیاه پوتوس شما آویزان، پژمرده یا ناسالم به نظر می رسد، از آن مراقبت اولیه کنید. شاخ و برگ های مرده یا آسیب دیده را جدا کنید. در صورت نیاز رطوبت خاک و آب را بررسی کنید. اگر مرتب آبیاری کرده اید و خاک خیس است، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. اگر چند سالی است که به گیاه خاک تازه داده اید، یا اگر گیاه گلدانی است، گلدان را در گلدان کمی بزرگتر با خاک تازه در نظر بگیرید.

اگر نگران این هستید که گیاه آن را درست نکند، چند قلمه از رشد سالم آن بردارید تا در گیاهان جدید تکثیر کنید. همچنین می‌توانید قلمه‌های پوتوس ریشه‌دار را هنگام گل‌دانی مجدد به گیاه خود اضافه کنید تا به رشد آن کمک کند.

آیا پوتوس سمی است؟

گیاهان پوتوس برای گربه‌ها و سگ‌ها و همچنین انسان‌ها سمی هستند، اما این گیاه در صورت بلعیدن کشنده نیست. ریشه، برگ و ساقه پوتوس حاوی کریستال های اگزالات کلسیم نامحلول است که می تواند پوست، دهان و دستگاه گوارش را تحریک کند.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید: تفاوت گیاه پوتوس و فیلودندرون چیست؟

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *