روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟ ترنس ها افرادی هستند که ذهنیت و اخلاق آنها با جنسیت آنها سازگار نیست متاسفانه این افراد هنوز جایگاهی در جوامع سنتی پیدا نکرده اند و طرد می شوند. بسیاری از خانواده های سنتی فکر می کنند فرزند ترنس آنها مشکل اخلاقی یا روانی دارد و سعی می کنند با سرزنش و محکوم کردن او از آنچه که هست فاصله بگیرند!

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

خانواده باید مهمترین پناهگاه و حامی ترنس ها باشد والدین باید با مطالعه و شناخت فرزند ترنس خود را درک کنند و از او حمایت و محبت لازم را داشته باشند.

در این مقاله نشانه‌های ترنس بودن را بیان می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه والدین می‌توانند تشخیص دهند که فرزندشان ترنس است و روش صحیح رفتار با این کودکان و حمایت از آنها چیست.

بیشتر بخوانید: چطور احساس کودکان را بهتر درک کنیم؟

ترنس یعنی چی؟

تراجنسیتی ها کسانی هستند که هویت جنسیتی آنها با جنسیتی که با آن متولد شده اند متفاوت است به عنوان مثال اگر فردی ترنس مرد به زن (M2F) باشد، به این معنی است که یک دختر در بدن یک پسر زندگی می کند و اگر فردی ترنس زن به مرد (F2M) باشد به این معنی است که انسان ذهنیت مردانه دارد اما بدنش زنانه است گروهی از افراد ترنس نیز دارای جنسیت غیر باینری هستند. آنها خود را مرد یا زن معرفی نمی کنند.

معمولاً انسان ها از 3 سالگی جنسیت خود را تشخیص می دهند اما برخی از کودکان ممکن است از 18 تا 24 ماهگی علائم تشخیص جنسیت خود را نشان دهند. در این محدوده سنی، والدین می توانند با توجه به رفتار کودک تعیین کنند که آیا جنسیت فرزندشان با بدن آنها مطابقت دارد یا خیر.

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

چگونه بفهمم فرزندم ترنس است؟

افراد ترنس معمولا علائم متفاوتی را نشان می دهند. این افراد به آنچه مربوط به جنسیت خودشان است علاقه ای ندارند و ترجیح می دهند چیزهایی داشته باشند که مربوط به جنس مخالف باشد.

البته توجه داشته باشید که منظور ما کلیشه های جنسیتی نیست مثلا همیشه گفته شده که دخترا رنگ صورتی رو دوست دارن ولی صورتی لزوما رنگ دخترانه نیست اگر پسری رنگ صورتی را دوست داشته باشد یا دختری رنگ صورتی را دوست نداشته باشد نمی توان با قطعیت گفت که این افراد ترنس هستند.

برای شناخت وضعیت تراجنسیتی کودک به رفتارها و عادات او توجه کنید اگر نشانه هایی در رفتار فرزندتان مشاهده کردید که در زیر نوشته ایم، به ترنس بودن او مشکوک شوید و با کارشناسان مشورت کنید.

روش های فهمیدن از ترنس بودن فرزندان چیست؟

1. به تمایلات ناسازگار با جنسیت کودک توجه کنید

اگر کودک شما اسباب بازی های جنس مخالف یا لباس های جنس مخالف را بیشتر از اسباب بازی های جنس خود ترجیح می دهد، باید به ترنس بودن او شک کنید.

به عنوان مثال، اگر دختر شما همیشه ظاهر پسرانه را ترجیح می دهد و پیراهن دخترانه را دوست ندارد یا ترجیح می دهد به جای عروسک بازی با پسرها فوتبال بازی کند باید بیشتر به رفتار او توجه کنید.

یک یا دو رفتار یا تمایلات مشابه جنس مخالف به معنای ترنس بودن نیست. ترنس ها معمولاً دوست دارند مانند جنس مخالف خود رفتار کنند.

گاهی اوقات کودکان دوست دارند برای مدت کوتاهی با نامی از جنس مخالف صدا شوند یا رفتارهایی مشابه جنس مخالف نشان دهند. اگر این رفتارها برای مدت کوتاهی ادامه یابد، به این معنی نیست که فرزند شما ترنسجندر است. کودکان و نوجوانان ترنس همیشه خواسته هایی مشابه جنس مخالف دارند و حتی با گذشت زمان از رفتارها و احساسات خود دست بر نمی دارند.

بیشتر بخوانید» 10 اشتباه اساسی والدین در تربیت کودک که مخرب هستند

2. به بازی ها و افکار کودک توجه کنید

کودکان ترنس معمولاً جنسیت اصلی خود را در بازی ها یا تخیلات خود بیان می کنند اگر علائم زیر را مشاهده کردید، احتمالاً فرزندتان ترنسجندر است.

✅هنگام خرید لباس، کفش یا اقلام دیگر، او دوست دارد از قفسه های جنس مخالف خرید کند.
✅او نامی از جنس مخالف برای خود انتخاب کرده است و می خواهد او را به این نام صدا کنید.
✅او ترجیح می دهد دوستانش را از جنس مخالف انتخاب کند.
✅پسر شما دوست دارد موهایش را رشد دهد یا رنگ کند. دختر شما همیشه دوست دارد موهایش کوتاه باشد و از لاک زدن یا بستن موهایش متنفر است.
✅او هنگام بازی نقش شخصیت های جنس مخالف را انتخاب می کند.
✅او از اندام تناسلی خود متنفر است.
✅او از والدین یا بزرگان جنس مخالف خود تقلید می کند و می خواهد مانند آنها باشد.

وقتی به او اجازه دهید کاری را طوری انجام دهد که جنس مخالف انجام می دهد خوشحال می شود مثلاً وقتی به دخترتان اجازه می دهید با پسرها فوتبال بازی کند یا پسرتان با کفش های پاشنه بلند راه برود، متوجه رضایت و خوشحالی کودک می شوید.

به بازی ها و افکار کودک توجه کنید

3. به آنچه فرزندتان را غمگین می کند توجه کنید

گفتیم که کودکان و نوجوانان ترنس دوست دارند مانند جنس مخالف به نظر برسند و رفتار کنند. بنابراین اگر هنجارهای جنسیتی فرزندتان برای او آزاردهنده است احتمالاً شما والدین یک کودک ترنس هستید.

به مقاومت کودک توجه کنید مثلا تصور کنید پسرتان اصرار دارد برای او دامن دختر بخرد. به او می گویید: «پسرا نباید دامن بپوشند. اما اصرار می کند و گریه می کند و می گوید: من پسر نیستم دخترم! این نشانه ترنس بودن فرزند شماست.

4. به حرف فرزندتان گوش دهید

نوجوانان معمولاً در سنین بلوغ جنسیت خود را کاملاً درک می کنند بسیاری از افراد ترنس با خانواده خود در مورد احساسات خود در مورد جنسیت خود صحبت می کنند، اما والدین به آنها گوش نمی دهند.

فکر می کنند فرزندشان بعد از پایان بلوغ و تعادل هورمونی این افکار را ترک می کند! بی توجهی به نوجوانان ترنس به آنها آسیب می رساند شما باید با دقت به صحبت های فرزندانتان گوش دهید و واکنش مناسب نشان دهید.

به حرف فرزندتان گوش دهید

5. فرزندتان را امتحان کنید

فضایی را برای فرزندتان فراهم کنید تا جنسیت واقعی خود را بیان کند. مثلاً او را با نامی که می‌خواهد صدا کنید، بگذارید لباس‌های جنس مخالف بپوشد یا بازی‌های مربوط به جنس مخالف را انجام دهد.

اگر فرزند شما در این دوره آزمایشی شادتر، با اعتماد به نفس تر و راضی تر از قبل به نظر می رسد احتمالاً تراجنسیتی شده است و می خواهد برای همیشه همینطور بماند.

چگونه می توانم از یک کودک ترنس حمایت کنم؟

کودکانی که مجبور هستند بر اساس جنسیت بدن خود رفتار کنند ممکن است علائمی از مشکلات روانی مانند عصبانیت و افسردگی را نشان دهند.

نادیده گرفتن جنسیت واقعی در دوران کودکی تأثیرات عمیقی بر ضمیر ناخودآگاه کودک می گذارد و ممکن است در آینده او را دچار مشکلات عاطفی کند. واکنش صحیح والدین تاثیر بسزایی در حال و آینده کودک خواهد داشت.

برای حمایت از یک کودک ترنس باید ۲ مرحله مهم را انجام دهید. گام اول شناخت و مطالعه درباره تراجنسیتی ها و گام دوم شناخت کودک است. در ادامه در مورد هر یک از این مراحل توضیحاتی داده ایم.

1. آگاهی و کسب اطلاعات

این آگاهی هم برای فرزند شما و هم برای خودتان ضروری است. برخی از چیزهایی که باید خودتان بدانید و به فرزندتان بیاموزید عبارتند از:

معنای تراجنسیتی و اینکه کاملا طبیعی و ذاتی است و ربطی به نحوه تربیت فرزند ندارد. کودک نیز نباید در این مورد احساس گناه کند.

تفاوت بین آناتومی بدن زن و مرد چیست و چرا آناتومی بدن افراد ترنس با جنسیت واقعی آنها متفاوت است.

افراد مختلف در سنین مختلف جنسیت خود را درک می کنند. اکثر کودکان در 3 سالگی جنسیت خود را متوجه می شوند و در موقعیت های مختلف آن را اعلام می کنند. اما گروهی از کودکان (به ویژه تراجنسیتی ها) به دلیل ناآگاهی یا ترس از طرد شدن، جنسیت خود را اعلام نمی کنند.

گاهی اوقات هم ترنس‌ها به‌خاطر این مسائل تظاهر می‌کنند جنسیت مطابق با جسمشان دارند و چیزهایی که درباره تمایل به جنس مخالف بودن می‌گفتند، یک مرحله گذرا بوده است.

شرایط تغییر جنسیت در ایران

اطلاعات در مورد تغییر جنسیت و هورمون درمانی؛ می توانید از مقالات «عملیات تغییر جنسیت زن به مرد» و «عملیات تغییر جنسیت مرد به زن» کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب ها، وبلاگ ها و مستندهایی که داستان ترنس ها را روایت می کنند مراجعه کنید.

2. حمایت از کودک و ایجاد محیط امن برای او

متأسفانه فشارهای روانی جامعه بر ترنس ها بیش از آن چیزی است که تصور می کنید به همین دلیل است که حمایت شما از فرزندتان برای او حیاتی خواهد بود. برای حمایت از فرزند ترنس خود، فقط به صحبت های او گوش دهید و بر اساس جنسیت واقعی با آنها رفتار کنید.

بسیاری از افراد ترنس که از خانواده خود حمایت نمی کنند از اختلالات روانی مانند افسردگی رنج می برند و حتی ممکن است به اعتیاد روی آورند یا دست به خودکشی بزنند. حمایت شما به کودک کمک می کند تا با تبعیض و تبعیض جنسی مقابله کند و بدون آسیب رساندن به سلامت روانی با مشکلات خود روبرو شود.

مراقب باشید وقتی فرزندتان در مورد جنسیت واقعی خود صحبت می کند، او را سرزنش یا نادیده نگیرید.

حتی اگر این مرحله گذرا در زندگی کودک باشد باز هم توجه شما برای او بسیار مهم است اگر نگران ترنس بودن فرزندتان هستید، با او صحبت نکنید. این مسائل را با همسر یا روانشناس خود در میان بگذارید و اجازه دهید کودک با توجه به جنسیت خود آزادانه رفتار کند.

یکی دیگر از راه های حمایت از کودک ترنس، حمایت از او در مواجهه با مشکلاتی است که جامعه برای او ایجاد می کند.

به فرزندتان اطمینان دهید که این موضوع را برای معلم یا خواهر و برادرش توضیح خواهید داد. همچنین در مقابل افرادی که با فرزندتان بدرفتاری می کنند واکنش جدی و شدید داشته باشید و سعی کنید آگاهی اطرافیان خود را افزایش دهید.

اگر فرزند شما در بزرگسالی تصمیم به تغییر جنسیت می‌گیرد یا می‌خواهد بدون تغییر بدن، مطابق با جنسیت واقعی خود ظاهر شود و رفتار کند، او را بپذیرید و از او حمایت کنید.

نکته مهم این است که بسیاری از افراد در بزرگسالی متوجه می شوند که تمایل دارند مطابق با جنسیت بدن خود رفتار کنند و دیگر تمایلی به ترنس بودن ندارند این حق را به فرزندتان بدهید و او را به خاطر گذشته سرزنش نکنید.

3. کمک گرفتن از افراد متخصص

یک روانشناس متخصص به شما و فرزندتان کمک می کند تا با وضعیت تراجنسیتی کنار بیایید و بدانید که چگونه رفتار کنید. اهمیت حضور روانشناس زمانی افزایش می یابد که کودک شما با مشکلاتی مانند افسردگی دست و پنجه نرم می کند و علائمی مانند کم خوابی، افزایش وزن ناگهانی یا تغییرات خلقی عمده را نشان می دهد.

سخن پایانی: زیاد حساس نباش

گاهی والدین یش از حد درگیر مطالعه رفتارهای ترنسجندر می شوند و ممکن است به کوچکترین رفتار فرزندشان مشکوک شوند.

مثلاً اگر پسرشان دوست دارد با عروسک بازی کند، فکر می کنند او ترنسجندر است، اما شاید واقعیت این باشد که او فقط دوست دارد با عروسک بازی کند و از جنسیتش راضی است!

پس اگر فکر می کنید که فرزندتان نگرش های متفاوتی نسبت به جنسیت خود دارد، ابتدا با کمک متخصصان از تراجنسیتی بودن او مطمئن شوید و سپس با راهکارهایی که در این مقاله ارائه کرده ایم از او حمایت کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *