روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه : در این مقاله به روش هایی برای پرکردن شکاف دیوار و بازگرداندن آن به حالت اولیه می پردازیم فرقی نمی کند ترک دیوار عمودی باشد یا مورب، در اینجا با نحوه تعمیر ترک دیوار آشنا می شوید.

ترک های دیوار در صورتی که سطحی باشند به راحتی قابل ترمیم هستند اما گاهی اوقات ترک دیوار مشکل اساسی را نشان می دهد که در این صورت لازم است با تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید حال اگر ترک دیوار مورد نظر سطحی باشد در مطلب زیر به روش های پرکردن ترک دیوار اشاره خواهد شد.

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

روش های پر کردن ترک های دیوار

پرکردن ترک های سطحی دیوار به راحتی امکان پذیر است و جای نگرانی نیست. اما گاهی اوقات یک ترک در دیوار یک مشکل اساسی را نشان می دهد که در این صورت ممکن است زیرسازی نیاز به تعمیر داشته باشد.

اگر ترک‌های دیوار سطحی هستند، با ما همراه باشید تا نحوه تعمیر و پر کردن آن را بیاموزید اما اگر این ترک‌ها جدی و عمیق‌تر هستند، باید با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

دیوار خانه های قدیمی یا نوساز ممکن است ترک خورده باشد فرقی نمی کند ترک دیوار عمودی باشد یا مورب در اینجا نحوه تعمیر ترک های دیوار را یاد می گیرید. اگر زمان کافی برای انجام بازسازی ساختمان ندارید از یک تیم متخصص کمک بگیرید.

رفع ترک های دیوار در وهله اول به نوع دیوار بستگی دارد سپس باید بررسی شود که علت ترک دیوار چیست؟ در نهایت دیوار را تعمیر کنید.

به ندرت می توان ساختمانی را پیدا کرد که پس از گذشت چند سال از ساخت آن نیاز به نوسازی نداشته باشد و یا حداقل در قسمتی از دیوار گچ ترک خورده و لایه لایه نباشد.

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

ترمیم دیوار گچی با نوار درزگیر و گچ

ترمیم و پرکردن دیوار گچی مهم است زیرا در صورت عدم مراقبت، ترک خوردن جدی‌تر می‌شود و منجر به آسیب بیشتر به دیوار می‌شود ترک ها به دلایل مختلف ظاهر می شوند. بیشتر آنها به دلیل واکنش های طبیعی ترکیبات گچ و مصالح ساختمانی ایجاد می شوند.

تغییرات اقلیمی و دما، نشست ساختمان، نزدیکی ساختمان به ریل راه آهن، احداث ساختمان های مجاور، قرار گرفتن در میدان امواج و… در ترک خوردگی دیوار گچی نقش دارد ترک خوردگی گچ نیز به دلایل زیر رخ می دهد:

عدم رعایت نسبت وزنی گچ و آب در تهیه ملات

✅نشست ساختمان
✅گچ کاری غیر اصولی
✅در نظر نگرفتن زمان کافی برای خشک شدن لایه های زیرین گچ
✅مرغوب نبودن گچ
✅گود برداری ساختمان های کناری
✅خالی بودن منزل و بدون حرارت ماندن آن در طول زمستان در نواحی سردسیر

روش های پر کردن ترک های دیوار در خانه

ترک خوردگی دیوار پشت بخاری و وسایل گرمایشی

روش ترمیم و پرکردن دیوار گچی ترک خورده که در زیر ذکر شده برای رفع ترک های نازک و متوسط مناسب است و اگر ترک دیوار عمیق و بزرگ است باید آن را به گچ کار حرفه ای بسپارید زیرا ممکن است پی ساختمان ایمن نباشد و چیزی فراتر از نوسازی و گچ کاری لازم باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه درز کاشی حمام و دستشویی را ترمیم کنیم؟

1. برداشتن قسمتی از گچ دور شکاف دیوار

اولین مرحله برای پر کردن شکاف در دیوار گچی این است که قبل از تراشیدن گچ، به آرامی گچ را در اطراف ترک فشار دهید تا مقاومت دیوار آسیب دیده را آزمایش کنید اگر بستر ضعیف و سست است باید تثبیت شود. با فرض اینکه بستر ترک دیواری پایدار و مقاوم باشد، این روش موثر است.

به این ترتیب دیوار گچی را تراشیده و با چاقو یا ابزار تیز مخصوص لبه های ترک را برش دهید. شکاف را کمی باز کنید و گچ شل را جدا کنید اگرچه باز کردن شکاف و بزرگ کردن آن ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد و شما را به این فکر کند که ظاهر دیوار خراب شده است.

ولی نگران نبوده و این کار را انجام داده تا سطح چسبندگی گچ به دیوار افزایش یابد. البته در امر تراش افراط نداشته و با ملایمت پیش روید. در آخر با استفاده از جاروبرقی محل را تمیز کنید.

2. چسباندن نوار درزگیر

نوار آب بندی را به اندازه لازم برش دهید تا به اندازه ترک دیوار باشد. گچ روی دیوار به سرعت خشک می شود، آماده سازی نوار باعث شده این کار زودتر انجام شود و برجستگی و چین و چروک ایجاد نشود برای برش نوار از قیچی یا چاقو استفاده کنید و آن را با دست نبرید زیرا لبه نامناسب ایجاد می کند.

چسباندن نوار درزگیر

3. کشیدن ملات گچ روی دیوار

در این مرحله ملات گچ را آماده کرده و با استفاده از ماله یک لایه نازک از مواد را روی ترک صاف کنید و گچ را روی سطحی بزرگتر از نوار آب بندی بزنید. مرحله بعدی را بلافاصله انجام دهید زیرا گچ خیلی سریع خشک می شود.

4. چسباندن نوار درزگیر به شکاف دیوار

نوار درزگیر را با دست روی گچ قرار دهید سپس با ابزار آن را صاف کنید. این کار نوار را صاف می کند و از تماس کامل نوار با ملات، بدون چروک و بدون حباب هوا اطمینان می دهد. مراقب باشید که نوار را زیاد نکشید و پاره نکنید. سپس صبر کنید تا کاملا خشک شود.

5. گچ کاری مجدد

با کمک ماله یک لایه گچ روی نوار چسب اضافه کنید و تا لبه های نوار ادامه دهید سپس گچ را صاف کنید تا با سطح صاف دیوار همسطح شود بگذارید کاملا خشک شود.

6. سنباده زدن

در این مرحله باید سمباده کاری انجام شود برای صاف کردن برآمدگی ها از سمباده استفاده کنید و مراقب باشید که زیاد سنباده نزنید تا نوار آب بند پاره شود.

سنباده زدن

7. کشیدن یک لایه اضافی از گچ

یک بار دیگر محل مورد نظر را گچ کاری کنید و حتی کمی جلوتر روی لبه ها بروید. این مرحله اختیاری است و به ترمیم و پر کردن ترک دیوار به طور طبیعی کمک می کند. اما مراقب باشید، اگر دیوار ساده نیست و بافت طرح‌دار دارد، نباید از محل ترک خیلی فاصله بگیرید زیرا تطبیق ظاهر آن با قسمت‌های دیگر دشوار است.

8. تمیز کردن محل گچ کاری شده

آخرین مرحله پر کردن ترک دیوار گچی تمیز کردن آن است. محل تعمیر و اطراف آن را با یک پارچه خشک جاروبرقی بکشید.

ترمیم ترک دیوار گچی با خمیر دندان

یکی دیگر از روش های پرکردن و ترمیم ترک های دیوار که مقرون به صرفه است استفاده از خمیر دندان برای ترک های کوچک دیوار خانه است. برای این کار حتما از خمیر دندان های خمیری و غیر ژله ای استفاده کنید و مطمئن شوید که از این روش برای پرکردن سوراخ ها و ترک های بسیار ریز دیوار استفاده می شود.

ترمیم ترک های دیوارهای آجری

ترک دیوار آجری دو نوع غیرفعال و فعال است که پرکردن هر کدام متفاوت است برای ترمیم ترک غیرفعال دیوار آجری پس از تراش درزها باید با ملات پر شوند. اگر ترک فعال دیوار آجری به دلیل تغییرات حرارتی سریع رخ دهد، نیازی به ترمیم ترک نیست زیرا دوباره ایجاد می شود.

اگر عرض ترک دیوار آجری بین 2 تا 5 میلی متر باشد می توان از دوغاب برای پرکردن ترک استفاده کرد و اگر عرض ترک بیشتر باشد به افراد ماهر در این زمینه نیاز است علت ترک خوردگی این گونه دیوارها گاهی به دلیل مصالح بی کیفیت و گاهی به دلیل آسیب دیدن ساختمان است.

ترک خوردگی دیوار آجری گاهی به صورت زیگزاگ بین ملات ها اتفاق می افتد برای ترمیم این نوع ترک و بازیابی استحکام اولیه دیوار آجری به یک فرد ماهر در این زمینه نیاز است.

ترمیم ترک های دیوارهای آجری

ترمیم ترک در دیوارهای بلوکی

برای ترمیم ترک های مو در قسمت های مختلف دیوار، ترک ها را با خمیر یا بتونه پر کنید. اما این کار زمانی موثر است که عرض ترک ها 2-3 میلی متر باشد.

خمیر آماده شده را روی سطح مرطوب قرار دهید و کمی روی سطح خشک، پس از خشک شدن، سطح کار را به کمک سمباده صاف کنید بعد از یک ماه، دیوار برای رنگ آمیزی آماده می شود.

یکی از علل ترک خوردن دیوار بلوکی استفاده از بلوک های aac یا ماسه ریز می باشد. از سویی کیفیت کم بلوک ها هم می تواند منجر به ترک خوردن دیوار گردد.

ترمیم ترک در دیوارهای سیمانی

برای ترمیم ترک های دیوارهای سیمانی، داخل و اطراف ترک را با برس سیمی و جارو تمیز کنید. سپس محل را با آب جاری بشویید.

اگر ترک خیلی باریک و نازک بود، آن را کمی بزرگتر کنید تا بتوانید آن را با ملات پر کنید اما ترک نباید خیلی عمیق باشد. قبل از پرکردن درزها حتما ملات قدیمی را با مداد و چکش جدا کنید سپس ملات جدید را اضافه کنید.

ترمیم ترک در دیوارهای سیمانی

ترمیم ترک قبل از رنگ آمیزی دیوار سیمانی

قبل از رنگ آمیزی دیوارهای سیمانی یا نمای سیمانی ساختمان باید از بتونه یا ماستیک برای نما استفاده کرد. قبل از اجرای رنگ مخصوص نمای سیمانی باید تمام سطح دیوار بررسی شود و هر نوع ترک و درزی تعمیر شود. از جمله دلایل ترک خوردگی دیوارهای سیمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشک شدن سریع سیمان
استفاده از ماسه خاکی
نبود درز انقباضی
نشست سیمان
سیمان کاری روی سطح فلزی یا پلاستیکی

ترمیم ترک عمیق در دیوار

با کمک روش های ذکر شده به راحتی می توانید ترک ها و درزهای نازک و کم عمق دیوار را ترمیم کنید اما تعمیر ترک های عمیق نیاز به فرد یا افراد ماهر در این زمینه دارد. زیرا گاهی اوقات ترک های عمیق حاکی از وجود مشکل جدی در ساختمان بوده و در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است خسارات جبران ناپذیری رخ دهد.

در مورد دیوارهای گچی برای ترمیم آن ابتدا اطراف ترک را بتراشید و درزها را خالی کنید سپس داخل ترک را با گچ دستی پر کنید و سطح کار را با گچ های آماده صاف کنید. مواد اضافی را بردارید و از سمباده برای صاف کردن سطح استفاده کنید. این روش می تواند برای ترمیم ترک های دیوار در دراز مدت مناسب باشد.

ترمیم ترک قبل از رنگ آمیزی دیوار سیمانی

نشانه های نشست دیوار ساختمان چیست؟

هر یک از موارد زیر نشان دهنده سکونت ساختمان است:

✅ایجاد ترک روی دیوار آجری و بلوکی
✅فاصله گرفتن دیوار از کف ساختمان
✅ایجاد ترک های دایره ای اطراف میخ های روی دیوار
✅ایجاد ترک روی دیوار زیر زمین

برای ترمیم نشست دیوار ساختمان ابتدا از گچ به عنوان ملات استفاده کنید زیرا عملکرد بهتری نسبت به سیمان دارد. سپس سطوح ترک را باز کرده و ملات را با حداکثر سرعت ممکن داخل درزها بریزید.

سپس یک لاشه آجری در ملات قرار دهید و آجر را داخل آن بکوبید تا ملات از اطراف آن خارج شود این فرآیند غوطه وری نامیده می شود.

بهترین بتونه برای رفع ترک های دیوار

انتخاب بهترین بتونه برای پرکردن درزها و ترک های دیوار بستگی به متریال دیوار دارد به عنوان مثال بتونه مورد نیاز برای دیوار با رنگ روغن با بتونه دیوار با رنگ پلاستیک متفاوت است.

اینکه چه نوع بتونه ای استفاده شود چندان ملاک نیست اما نحوه استفاده از بتونه و حتی با سنباده زدن سطح کار پس از اتمام کار بسیار مهم است.

بهترین بتونه برای رفع ترک های دیوار

دلیل ترک دیوار خانه های قدیمی

اگر خانه برای مدت طولانی حتی برای تعطیلات خالی باشد، باعث ایجاد ترک در دیوار و مشکلات جدی می شود. بنابراین خانه های متروکه علیرغم عدم استفاده از خانه نیاز به تعمیر اساسی دارند. از طرفی موریانه ها به تجهیزات نیز آسیب می رسانند. نشت آب ممکن است دلیلی برای ایجاد ترک در دیوار خانه های قدیمی و متروکه باشد.

البته آسیب آب همیشه باعث ترک خوردن دیوار نمی شود نشت آب نیاز به توجه فوری دارد یا ممکن است نیاز به تعمیر پایه باشد.

به این دلیل که آب دیوار را نرم می کند و باعث می شود که مصالح به کار رفته در ساختمان در اثر تورم بشکند. آسیب ناشی از نشت آب معمولاً گرانترین نوع تعمیر دیوار است زیرا شامل برداشتن دیوار آسیب دیده و رسیدن به فونداسیون است که به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

سخن پایانی:

در پایان از همکاری شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آموزش تمیزکردن دیوار گچی و تزیین فرورفتگی دیوار بر روی لینک ها کلیک کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *