نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

  • توسط مریم
  • ۱۱ ماه پیش
  • 0
نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها : اگرچه لامپ‌ها عمر طولانی‌تری دارند و بهتر از همیشه کار می‌کنند، اما در نهایت می‌سوزند یا می‌شکنند. همه لامپ ها شرایط دفع متفاوتی دارند. بیاموزید که چگونه لامپ هایی مانند LED، رشته ای، CFL و فلورسنت را دور بیندازید و چگونه این کار را ایمن و به درستی انجام دهید.

نحوه دور انداختن لامپ های ال ای دی

لامپ های ساطع کننده نور (LED) را می توان در سرویس سطل زباله معمولی شما دور انداخت.

LED ها عمدتاً به شکل لامپ و بازتابنده (مخروطی) هستند. لامپ‌های ال‌ای‌دی در هنگام انتشار نور خنک هستند و معمولاً می‌توان آن‌ها را با رویه و قسمت‌های پلاستیکی آن‌ها تشخیص داد. سوکت فلزی خواهد بود.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

لامپ‌های ال‌ای‌دی جیوه ندارند، بنابراین مانند لوله‌های فلورسنت یا CFL، زباله‌های خطرناکی محسوب نمی‌شوند. اما LED ها حاوی مدارهایی هستند که دارای سرب و آرسنیک هستند. بنابراین، همیشه خوب است که ببینید آیا برنامه بازیافت محلی شما لامپ های LED را به عنوان بخشی از برنامه خدمات جمع آوری ویژه خود می گیرد یا خیر.

برای دور انداختن لامپ های ال ای دی در سرویس سطل زباله معمولی خود، کافی است لامپ ها را در سطل زباله بیندازید. لامپ های ال ای دی از پلاستیک ساخته شده اند و خرد نمی شوند.

نحوه دور انداختن لامپ ها و لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای را می توان در سرویس زباله های معمولی شما دور انداخت.

لامپ‌های رشته‌ای را می‌توان با رشته‌های سیم‌مانندشان در وسط شناسایی کرد، اگرچه با لامپ‌های رشته‌ای مات، رشته به سختی دیده می‌شود. لامپ های رشته ای با انتشار نور داغ می شوند.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

یک لامپ رشته ای را با بسته بندی در یک کیسه کاغذی یا پلاستیکی برای دفع آماده کنید. اگر لامپ شکسته شود، زباله ها در کیسه قرار می گیرند.

نحوه از بین بردن لامپ های هالوژن

بسته به نیاز منطقه شما، لامپ های هالوژن را می توان در سرویس زباله های خانگی معمولی دور انداخت یا در یک مرکز تایید شده بازیافت کرد. لامپ های هالوژن را نمی توان در سطل بازیافت معمولی قرار داد.4 با برنامه مدیریت زباله های خطرناک جامعه خود بررسی کنید تا ببینید آیا لامپ های هالوژن نیاز به بازیافت در منطقه شما دارند یا خیر.

لامپ های هالوژن معمولاً به شکل بازتابنده هستند و داغ و روشن می سوزند. لامپ های هالوژن در اطراف خانه و گاراژ به عنوان چراغ های جلوی خودکار، چراغ های سیلاب در فضای باز، چراغ های فرورفته داخلی، روشنایی زیر کابینت و به عنوان چراغ های کار یافت می شوند.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

برای دور انداختن یک لامپ هالوژن در سطل زباله معمولی خانگی، لامپ را در یک کیسه مواد غذایی پلاستیکی یا کاغذی قرار دهید و سپس آن را در سرویس زباله معمولی خود قرار دهید. لامپ های هالوژن محکم هستند و به راحتی نمی شکنند، بنابراین بسته بندی فقط یک اقدام احتیاطی است.

نحوه دور انداختن لوله های نور فلورسنت

لوله های لامپ فلورسنت باید در تاسیسات بازیافت تایید شده بازیافت شوند.

لوله های نور فلورسنت لوله های شیشه ای طولانی هستند که معمولاً بین 2 تا 8 فوت طول دارند. در اطراف خانه، لوله های نور فلورسنت در گاراژها، سوله ها، وسایل نقلیه و کارگاه ها یافت می شود.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

لوله‌های لامپ فلورسنت حاوی جیوه هستند، بنابراین آنها به عنوان زباله‌های خطرناک در نظر گرفته می‌شوند. بیشتر برنامه‌های بازیافت زباله و زباله‌های کنار خیابان، لوله‌های فلورسنت را نه تنها به دلیل مواد سمی، بلکه به دلیل شکننده بودن و شکستن لوله‌ها نمی‌پذیرند.

نحوه دور انداختن لامپ های CFL

لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) باید در تاسیسات بازیافت تایید شده بازیافت شوند. لامپ‌های CFL را نباید در سرویس‌های زباله‌های معمولی یا بازیافت کنار خیابان دور ریخت.

رایج‌ترین لامپ CFL شکل پیچ‌دار یا مارپیچی دارد، اگرچه بقیه می‌توانند لوله‌ای، کره‌ای یا A شکل باشند. لامپ های CFL در هنگام لمس خنک می سوزند. لامپ های CFL تا 70 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف می کنند.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

لامپ های CFL را با دقت به صورت جداگانه بپیچید و برای ایمنی آن ها را در یک ظرف یا کیسه هوادار قرار دهید. سپس CFL بسته بندی شده را برای بازیافت به مرکز ببرید.

چگونه می توان لوله های CFL یا فلورسنت شکسته را از بین برد

لامپ های شکسته CFL یا لوله های فلورسنت باید در مراکز بازیافت تایید شده بازیافت شوند، نه در سطل زباله معمولی. با توجه به محتوای جیوه، CFLهای شکسته شده باید با احتیاط زیاد درمان شوند.10 پس از شکستن لامپ، پنجره ها را برای تهویه باز کنید و سپس منطقه را به مدت 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که می توانید ترک کنید.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

خرده های آن را به آرامی در یک گرد و غبار یا یک تکه مقوای سفت بریزید. اجازه دهید زباله ها داخل یک ظرف دربسته یا کیسه پلاستیکی زیپ دار بروند. با یک حلقه نوار چسب پودر و تکه های کوچک شیشه را بردارید. بقیه را با دستمال کاغذی مرطوب پاک کنید. همه مواد، از جمله پایه CFL یا پایانه های لوله فلورسنت را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه را به مرکز بازیافت ببرید.

نحوه دور انداختن لامپ های HID

HID یا تخلیه با شدت بالا (HID) باید در یک مرکز بازیافت تایید شده بازیافت شود زیرا حاوی جیوه است. لامپ های HID را در سطل زباله یا سرویس بازیافت معمولی نیندازید.
چراغ های HID در اطراف خانه رایج نیستند. آنها ممکن است در گاراژ به عنوان چراغ های جلوی خودروهای پیشرفته یا به عنوان چراغ های رشد گیاهان یافت شوند. چراغ های سدیم فشار بالا، زنون، پلاسما، قوس الکتریکی، لامپ های بخار جیوه، متال هالید و نورهای فرابنفش (UV) از انواع چراغ های HID هستند. چراغ‌هایی که جیوه دارند اغلب روی لامپ یا بسته‌بندی «Hg» (نماد جیوه) وجود دارد.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

لامپ HID را شل در پلاستیک بپیچید و آن را به یک مرکز بازیافت تایید شده ببرید.

نحوه دور انداختن چراغ های ریسمانی

لامپ های رشته ای یا تعطیلات را در سرویس سطل زباله معمولی خود یا با خرده فروشان یا سازمان هایی که چراغ های رشته ای را برای بازیافت می پذیرند دور بیندازید.

نحوه صحیح دور انداختن لامپ ها

چراغ‌های رشته‌ای واجد شرایط بازیافت شامل رشته‌های نور کوچکی است که برای تزئینات تعطیلات استفاده می‌شوند، نه لامپ‌های شیشه‌ای بزرگتر. سیم مسی چراغ های ریسمانی و تعطیلات را برای بازیافت ارزشمند می کند.

تمام تزئینات یا ملحقات پلاستیکی را از سیم ها و لامپ ها جدا کنید. رشته ها نیازی به پیچیده شدن خاصی ندارند.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید:نحوه تمیز کردن و گرد و غبار لامپ ها در 2 مرحله

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *