چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟

چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟

چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟ با وجود تلاش ها و هشدارهای بی شمار، کلاهبرداری ها و جرایم اینترنتی همچنان دیده می شود و روزانه شکایات زیادی در این زمینه ثبت می شود. در زیر نمونه ای از شکایات وب سایت و پیگیری آنها را مشاهده می کنید

بدیهی است با افزایش ارتباطات مجازی، کسب و کارهای اینترنتی و سایر فعالیت های مرتبط نیز افزایش یافته و در نتیجه قانون شکنی و سوء استفاده ها در این فضا بیشتر به چشم می خورد.

با توجه و گرایش روزافزون افراد جامعه به این امکانات، مشکلاتی از جمله امنیت اطلاعات شخصی نیز رنگارنگ شده و موجب شکل گیری ارگان هایی مانند دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا در دستگاه قضایی شده است. و سیستم های امنیتی کشور تا بتوانند این جرایم را به حداقل برسانند و در صورت بروز مشکل در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهند.

چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟

نمونه هایی از جرایم و نحوه شکایت از سایت های اینترنتی

از جرایم و تخلفاتی که ممکن است در فضای مجازی رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید اینترنتی از صفحات اینستاگرام و کانال های تلگرامی و سایت های غیر معتبر که پس از خرید و پرداخت محصول به دست مشتری نمی رسد.

ایجاد درگاه های پرداخت جعلی که اطلاعات کارت حساب را گرفته و از طریق آن از حساب شما پول برداشت می کند.

✅درخواست پول با ایجاد حساب های جعلی از افراد واقعی.
✅ارائه محصولات با کیفیت و تقلبی پس از تحویل کالا به خریدار.
✅هک کردن حساب های کاربری افراد یا استفاده از اطلاعات شخصی افراد.

از جمله این تخلفات می توان از هر کدام با توجه به شدت و اهمیت تخلف در نهادهای مورد نظر جلوگیری کرد در اینجا ما فقط در مورد تخلفات انجام شده توسط سایت ها و برنامه های اینترنتی صحبت خواهیم کرد. خود سایت ها و اپلیکیشن ها انواع مختلفی دارند. بسیاری از آنها هویت دارند و مورد تایید هستند و بسیاری دیگر غیرقانونی تشکیل شده و فعالیت می کنند.

چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟

5 راه برای شکایت از وب سایت های اینترنتی

✅می­توانید از طریق سامانه ­نماد اقدام به شکایت کنید.
✅می­توانید از طریق سایت پلیس فتا برای شکایت اقدام کنید.
✅همچنین می­توانید از طریق دادسرا شکایت کیفری انجام دهید.
✅شکایت از فروشگاه آنلاین از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی.
✅شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی.

به طور کلی پیشنهاد می شود که شکایات را بر اساس نسبت تخلف رخ داده مقیاس بندی کنید. اما در نظر داشته باشید که در هر صورت تمامی این نهادها به شما در روند رسیدگی و استیفای حقوق مردم کمک خواهند کرد.

چگونه از سایت اینترنتی فروشگاه های مجازی شکایت کنیم؟

شکایت از وب سایت های اینترنتی

برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی مبنی بر داشتن مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی کافیست از طریق سامانه الکترونیکی نماد شکایت کنید اگرچه این فروشگاه‌ها دارای نماد و مجوز فعالیت هستند، اما نماد اعتماد الکترونیکی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت‌هایی که مجاز به فعالیت هستند برای تضمین عملکرد آنها اعطا می‌شود.

اما ممکن است شکایات بسیاری از جمله پاسخگو نبودن فروشگاه، عدم ارسال کالا، خرابی و نقص محصول، عدم عودت کالای معیوب و سایر موارد مشابه از این سایت ها پیش بیاید. لذا سامانه نماد برای رسیدگی به این گونه شکایات تشکیل شده است.

سپس با ثبت و پیگیری شکایتتان از طریق نشانی اینترنتی www.enamad.ir می­توانید شاهد رسیدگی به مشکلتان باشید.

شکایت از سایت در پلیس فتا

پلیس فتا شاخه‌ای از نیروی انتظامی است که برای برقراری امنیت در فضای مجازی تشکیل شده و به همین دلیل در تمامی بخش‌های سایبری حضور دارد و به وظیفه خود عمل می‌کند.

در سامانه اینترنتی پلیس فتا می توانید نسبت به هرگونه تخلف اعم از هک حساب کاربری، تخلف خرید کالا در سایت های اینترنتی، صفحات اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی و همچنین اپلیکیشن های غیرقانونی که با هدف کلاهبرداری انجام می شود، شکایت کنید.شما بازی های آنلاین یا معرفی سایت های متخلف دارید که محتوای مجرمانه و خطرات امنیتی و مسائل دیگر دارند.

مراحل ثبت شکایت بدین صورت است که پس از ورود به سایت www.cyberpolice.ir باید از صفحه گزارشات عمومی قسمت گزارش تخلف را انتخاب کرده و پس از پرکردن فیلدهای مختلف مربوط به تخلف مورد نظر و ثبت آدرس آن، اعلام نمایید.

البته توجه داشته باشید که باید با ثبت مشخصات خود از جمله نام و شماره تلفن همراه خود یک حساب کاربری در سامانه ایجاد کنید تا بعداً با ورود به حساب خود شکایت خود را پیگیری کنید.

شکایت از سایت در پلیس فتا

شکایت از سایت ها از طریق مراجع قضایی

یکی دیگر از راه های شکایت از تخلفات، شکایت کیفری در دادگاه از متخلف است این رسمی ترین راه شکایت است و همچنین در صورت اثبات برای متخلف مجازاتی در نظر گرفته می شود در نتیجه بهتر است برای ثبت تخلفات جدی که دلایل کافی نیز برای آن دارید به این شکل عمل کنید.

شکایت از وب سایت ها

نحوه ثبت شکایت به این صورت است که با ثبت دادخواست و مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی حساب سانا باز کرده و در آن دادخواست ثبت کنید.

سپس پیامک های مختلفی به ترتیب برای شما ارسال می شود و با توجه به مراحل انجام شده از جمله ارائه مدارک و تشکیل پرونده، مراحل قضایی رسیدگی به شکایت شما طی خواهد شد در این موارد بسته به پرونده خود امکان و گاه نیاز به استفاده از مشاوره و حضور وکیل را خواهید داشت.

شکایت از وب سایت ها

مطالب دیگر: فریلنسر کیست؟ چگونه به عنوان یک فریلنسر کار کنیم؟

نحوه گزارش کلاهبرداری اینترنتی از طریق انجمن کسب و کار مجازی

اتحادیه کسب و کار مجازی یک اتحادیه صنفی برای مشاغل مجازی است اگر وب سایتی که از آن خرید کرده اید عضو این اتحادیه باشد.

نماد زیر را در جایی در صفحه اول وب سایت خواهید دید شما می توانید تخلفات فروشگاه های اینترنتی اعم از عضویت در این اتحادیه و یا غیر عضویت در این اتحادیه را از طریق این اتحادیه گزارش دهید. چنانچه این اتحادیه نتواند موضوع را حل کند به مراجع ذیصلاح قانونی ارسال خواهد شد.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود به سایت رسمی این اتحادیه به نشانی https://ecunion.ir/ مراجعه کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از ورود به صفحه اصلی در نوار پایین گزینه (شکایت) را انتخاب کنید. پس از ثبت نام در این سایت می توانید شکایت خود را کتبا ارسال کنید.

نحوه گزارش کلاهبرداری اینترنتی از طریق انجمن کسب و کار مجازی

چطوری می‌توانیم به پلیس فتا شکایت کنیم ؟

با گسترش شبکه های اینترنتی، جرایم و سوء استفاده های مجازی از قبیل هک حساب کاربری، هک وب سایت، کلاهبرداری مجازی، هک رمز دوم کارت بانکی و…

به صفحه شکایت اتحادیه مراجعه کنید و اطلاعات هویتی خود و نام سامانه مورد شکایت خود را به همراه توضیح مختصری در مورد دلیل شکایت خود ثبت کنید در صورت وجود فایل های ضروری، آنها را پیوست کنید در پایان پس از ثبت شکایت کد رهگیری به شما داده می شود و بعدا می توانید از طریق این کد و این سایت شکایت خود را پیگیری نمایید.

مواردی از قبیل کم فروشی، احتکار، گران فروشی، کلاهبرداری، اختفاء، امتناع از عرضه کالا و مواردی از این قبیل که موضوع قانون تعزیرات حکومتی است در صورت ارتکاب توسط فروشگاه های اینترنتی علاوه بر وجود تلفن شکایت از اینترنت.

فروشگاه در این نماد و اتحادیه مربوطه می توان از طریق تعزیرات نیز شکایت کرد که البته این شیوه شکایت به دلیل زمان زیاد کمتر توصیه می شود.

چطوری می‌توانیم به پلیس فتا شکایت کنیم ؟

شکایت از کلاهبرداری های فروش

توجه داشته باشید که در مورد آن دسته از وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی که کاملا غیرقانونی هستند و در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می کنند، فقط می توانید از طریق پلیس فتا یا دادسرای جرایم رایانه ای اقدام کنید.

فروشگاه های غیرقانونی و کلاهبردار عموماً به دو صورت شما را فریب می دهند یا با ایجاد صفحات پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی شما را می دزدند (به این می گویند فیشینگ)، و یا جنسی فرضی به شما می فروشند و پس از آنکه شما وجه را پرداخت کردید، وب سایت را از دسترس خارج می کنند. برای ثبت شکایت از چنین وب سایت هایی می توانید مستقیما به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *