چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟

چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟

چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟ ساخت شمع با موم یکی از ایده ها و روش های کاربردی ساخت این محصول است که هنرمندان و علاقه مندان به این شاخه هنری به راحتی می توانند با الگوبرداری از روشی شمع های طبیعی و تزیینی زیبایی بسازند و از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کنند. مورد استفاده قرار دهد

چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟

از جمله عناصر زیبایی که برای کاربردهای مختلف استفاده می شود، شمع ها هستند که ضمن ایجاد زیبایی و درخشندگی، حس آرامش و فضایی خاص را در محیط ایجاد می کنند.

این محصول با استفاده از مواد مختلفی تهیه می شود که می توانید آن را به صورت آماده خریداری کنید و یا در صورت تمایل می توانید آن را خودتان در منزل به کمک روش های موجود تهیه و استفاده کنید. در همین راستا تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه ساخت شمع با موم را برای شما آموزش دهیم.

مراحل ساخت شمع با موم عسل

شمع ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که افراد به راحتی می توانند هر نوعی را که دوست دارند تهیه و استفاده کنند.

بهتر است بدانید که پایه اصلی ساخت شمع پارافین است اما امروزه از ترکیبات طبیعی برای این منظور استفاده می شود که ساخت شمع با موم یکی از این موارد است و علاقه مندان به این هنر می توانند از این ایده الهام گرفته و شمع درست کنند. صنایع دستی زیبا و لذت ببرید.

بهتر است بدانید که موم یک ترکیب طبیعی است که زنبورها پس از مصرف عسل ترشح می کنند. این موم ها پس از تمیز کردن و صاف کردن، به صورت لانه زنبوری به صورت ورقه در می آیند. ساخت شمع با موم زنبور عسل بسیار آسان و ساده است، فقط کافی است چند ورقه موم و فتیله شمع تهیه کنید و شمع های جذاب بسازید.

چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟

چگونه با موم عسل شمع درست کنیم

برخی از شمع ها به دلیل ترکیب شیمیایی به کار رفته در آن ها هنگام سوختن ترکیبات سمی و سرطان زا ایجاد می کنند که مشخص است استنشاق این ترکیبات کاملا خطرناک است اما شمع های مومی بدون این ترکیبات مضر بوده و هیچ خطری ندارند.

از طرفی بدون افزودن هیچ نوع اسانسی به خودی خود عطری طبیعی تولید می کند که می تواند جایگزین شمع های معطر نیز شود. در ادامه دو روش ساده ساخت شمع با موم را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده ایم.

چگونه با موم عسل شمع در خانه درست کنیم؟

اولین روش ساخت شمع

همانطور که گفته شد ساخت شمع با ورق موم کار سختی نیست و فقط به چند وسیله ساده نیاز دارید که شامل یک ورقه موم زنبور عسل، فتیله شمع، خط کش، کاتر، چاقو یا قیچی می شود.

برای انجام این روش ابتدا باید با استفاده از کاتر و خط کش ورق موم را به اندازه دلخواه خود برش دهید. سپس فتیله مورد نظر را در یک طرف ورق قرار دهید و ورق مومی را دور آن بپیچید. ورق موم را با مقداری فشار بغلتانید تا در انتها شمع محکمی داشته باشید.

این روش یک ایده ساده و آسان برای ساخت شمع با موم زنبور عسل است اما می توانید با این ورق های مومی کارهای مختلفی انجام دهید و بنا به سلیقه خود شمع های زیبایی را طراحی و بسازید. به عنوان مثال می توانید با قالب های مخصوص شکل های مختلفی را از آنها برش دهید و روی شمع بچسبانید یا کارهای مختلفی انجام دهید.

موم زنبور عسل

روش دوم ساخت شمع با موم عسل

در این روش ساخت شمع با موم زنبور عسل از مواد و ابزاری مانند چسب فتیله ، لیوان یا قالب، چاپستیک، مداد یا گیره رخت، دو قابلمه با اندازه های مختلف استفاده می شود تا یکی به راحتی داخل دیگری قرار گیرد و یا از دو جداره استفاده شود. دیگ بخار، اجاق گاز یا اجاق گاز خانگی و اگر از مداد استفاده می کنید به چسب نواری نیاز دارید، همچنین به ترکیباتی مانند موم، کمی اسانس یا لیمو یا روغن نعناع و نارگیل نیاز دارید.

مراحل کار

ابتدا باید فتیله را با استفاده از چسب فیتیله و صفحه آن در وسط و پایین لیوان مورد نظر بچسبانید در مرحله بعد موم و روغن نارگیل را با استفاده از یک قابلمه دو جداره ذوب کنید. اگر دیگ دوجداره ندارید می توانید با کمک دو دیگ که یکی از دیگری کوچکتر است یک دیگ دوجداره ایجاد کنید.

به این ترتیب که باید در قابلمه پایینی کمی آب ریخته و با گذاشتن آن روی اجاق گاز و جوشاندن آب شرایط مطلوب ایجاد می شود.

روش دوم ساخت شمع با موم عسل

چگونه با موم شمع درست کنیم

بعد از ذوب شدن موم در صورت تمایل می توانید کمی اسانس به آن اضافه کنید سپس موم ذوب شده را با مقدار معینی روغن نارگیل و اسانس با کمک قاشق چوبی یا چاپستیک چوبی مخلوط کنید در مرحله بعد موم را به آرامی داخل لیوانی که از قبل آماده کرده بودید بریزید و فتیله را وسط آن بچسبانید.

باید توجه داشته باشید که فتیله هنگام ریختن موم تکان نخورد و وسط لیوان باشد برای این منظور راه حل های مختلفی مانند استفاده از نی یا سیخ چوبی و مداد در دهانه لیوان وجود دارد. البته روش ساده تری استفاده از گیره رخت و عبور دادن فتیله از سوراخ مرکزی آن است.

بیشتر بخوانید: آموزش جاشمعی خیلی ظریف و زیبای سیمانی

مراحل ساخت شمع با موم

در مرحله آخر ساخت شمع با موم، شمع ها را در جای گرمی قرار دهید تا سفت شوند توجه داشته باشید که اگر مکان خنک باشد و شمع ها به سرعت سرد شوند، ممکن است موم ترک بخورد. یکی از راه های جلوگیری از این مشکل استفاده از اجاق گاز است. برای این کار لیوان موم را در فر گازی که از قبل با دمای 46 درجه سانتیگراد گرم شده و سپس خاموش کرده اید قرار دهید.

مراحل ساخت شمع با موم

نکات مهم

بهتر است بدانید که موم عسل در مقایسه با موم سویا و پارافین کند می سوزد، بنابراین فتیله ای که برای ساختن شمع استفاده می کنید باید قوی تر و بزرگتر از سایر انواع موم باشد سوختن فتیله شمع به عواملی مانند اندازه ظرف و روش تصفیه موم زنبور عسل بستگی دارد.

سخن پایانی:

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید بسیار متشکریم، ضمن اینکه برای آموزش ساخت شمع به شکل سنگ + تصویر  می توانید روی لینک های مورد نظر کلیک کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *