13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند! محققان به والدین توصیه می کنند که با رعایت رژیم غذایی صحیح در خانه می توانند نقش مهمی در افزایش قدرت مغز و هوش فرزندان خود داشته باشند سیزده غذایی که مغز را جوان و سالم نگه می دارد.

علاوه بر انجام فعالیت های روزانه که برای مغز مفید است، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از اسیدهای آمینه ضروری، روغن های امگا، مواد معدنی و ویتامین ها، حافظه شما را قوی و زنده نگه می دارد. برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز مغز از غذاهای زیر استفاده کنید.

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

1. ماهی غذای مفیدی برای مغز است

پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده های عصبی (موادی که تکانه های عصبی را در طول سیناپس منتقل می کنند) برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری است.

ماهی علاوه بر اینکه منبع عالی پروتئین است، سرشار از روغن های ضروری مانند امگا 3 است. امگا 3 از عملکرد مغز محافظت می کند. ماهی دریایی غنی ترین منبع اسیدهای چرب است این ماهی ها شامل سالمون، هالیبوت، ماهی خال مخالی و ساردین هستند.

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

بیشتر بخوانید: آیا میدانید روغن زیتون چه کابردی های مفیدی دارد؟

2. زغال اخته

این میوه خوشمزه مملو از آنتی اکسیدان های قوی است که رادیکال های آزاد که باعث پیری می شوند را از بین می برند. همچنین این میوه دارای خواصی است که شروع زوال ناشی از افزایش سن را به تاخیر می اندازد.

این کار را با محافظت از سلول های مغز و جلوگیری از آسیب دیدن آنها توسط مواد شیمیایی، پلاک ها یا ضربه انجام می دهد. زغال اخته همچنین با سایر عوامل پیری مبارزه می کند.

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

3. آجیل و دانه‌ها از جمله بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز هستند

آجیل و دانه ها غذاهای شگفت انگیزی برای مغز انسان هستند این غذاها حاوی پروتئین، اسیدهای چرب و آمینو آرژنین هستند که غده هیپوفیز را برای ترشح هورمون رشد تحریک می کند. هورمون رشد ماده ای است که بعد از 35 سالگی کاهش می یابد و برای مغز فواید ضد پیری دارد.

13 ماده غذایی که مغز شما را تقویت میکند!

4. سبزیجات خانواده کلم

کلم بروکلی گل کلم و فندق سرشار از ماده مغذی به نام کولین هستند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری است. کولین پیش ساز استیل کولین است.

استیل کولین در فرآیندهای مغز نقش دارد با افزایش سن، تولید کولین طبیعی بدن کاهش می یابد بنابراین، با خوردن غذاهای غنی از کولین می توانید تولید استیل کولین را افزایش دهید و قدرت مغز را بهبود بخشید سایر منابع کولین تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیا قرمز و لوبیا قرمز هستند.

سبزیجات خانواده کلم

5. روغن: چربی‌های غیر اشباع یگانه

چربی های تک غیراشباع حاوی اسید چرب ضروری، گاما لینولنیک اسید هستند. علاوه بر فواید دیگر برای بدن، این اسیدها برای عملکرد مغز ضروری هستند. روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند.

محققان با بررسی برخی افراد به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی حاوی چربی های غیر اشباع و غیرهیدروژنه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد اما افرادی که روغن های اشباع شده مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: غذاهایی که باعث یبوست می شوند 

6. غذاهای حاوی ال کارنیتین

بسیاری از اوقات، مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن به دلیل افزایش پلاک و کاهش ذخیره خون در مغز ایجاد می شود. ال-کارنیتین یک اسید آمینه است که در کلیه ساخته می شود و جریان را در مغز تسریع می کند.

جدا از فواید بی شماری که برای مغز دارد. همچنین به دلیل اینکه از اکسید شدن چربی در مغز جلوگیری می کند از ابتلا افراد به آلزایمر جلوگیری می کند. گوشت، ماهی، بوقلمون، گندم، آووکادو، شیر و سویای تخمیر شده منابع مهم ال کارنیتین هستند.

غذاهای حاوی ال کارنیتین

7.جلبک‌های ریز مغز را تقویت و بازسازی می‌کند

جلبک‌های ریز، اقیانوس ها و دریاچه های تمیز و سالم شامل جلبک های سبز آبی، اسپیرولینا، کلرلا، جلبک دریایی و کلپ هستند که به راحتی هضم می شوند و سرشار از پروتئین، انرژی بالا و صدها ماده معدنی هستند این جلبک ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. و از عملکرد صحیح مغز خود اطمینان حاصل کنید.

8. چای سبز

چای سبز از فعالیت آنزیم های دخیل در بیماری آلزایمر جلوگیری می کند همچنین سرشار از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که از پیری زودرس مغز جلوگیری می کند. بنابراین هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید. برای حذف کافئین، چای سبز را به مدت 45 ثانیه دم کنید، سپس آب را دور بریزید و آب داغ تازه را اضافه کنید.

چای سبز

9. تقویت کننده گیاهی

بسیاری از داروهای گیاهی چینی وجود دارند که برای عملکرد مغز مفید هستند مانند جینکو، گوتوکولا و بیلوبا من همچنین داروهای گیاهی زیر را توصیه می کنم:سیب زمینی شیرین، رازیانه، گل انگشتانه.

10. توت ها، به خصوص زغال اخته

خانواده توت ها با داشتن آنتی اکسیدان های قوی از بروز انواع سرطان ها و بیماری های قلبی جلوگیری می کند و در تقویت حافظه موثر است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که صبح ناشتا یک کاسه زغال اخته می خورند مغز فعال تر و تمرکز بهتری دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

11. مغز آفتابگردان و کدو تنبل

این دانه ها منبع خوبی از ویتامین E، منیزیم و امگا 3 هستند و علاوه بر افزایش حافظه مغز را در حالت آرامش و تمرکز قرار می دهند.

برخی نوشیدنی ها باعث تقویت مغز می شوند این نوشیدنی ها تولید خاص شرکت خاصی نیستند بلکه نوشیدنی های طبیعی هستند که می توان برای حفظ سلامت مغز مصرف کرد…

مغز آفتابگردان و کدو تنبل

12. این غذاها مغز را جوان نگه می دارند: گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی لیکوپن نام دارد و از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری می کند و نقش مهمی در پیشگیری از آلزایمر دارد. علاوه بر تغذیه سالم، خواب کافی، نکشیدن سیگار، ورزش و پیاده روی و دوری از استرس نیز در سلامت مغز موثر است.

این غذاها مغز را جوان نگه می دارند: گوجه فرنگی

13. سالاد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف روزانه سالاد مغز را 11 سال جوان تر می کند. این مطالعه با بررسی حدود هزار نفر با میانگین سنی 80 سال نشان می دهد که مصرف روزانه سالاد نقش مهمی در سلامت حافظه و مغز دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *