آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟  نظافت گرمایشی می تواند گرمای مطلوب تری را در فصل زمستان به خانه های شما بیاورد. با این کار ظاهر شوفاژ جذاب تر می شود و با بهینه سازی عملکرد آن هزینه های شما کاهش می یابد.

با نزدیک شدن به فصل سرما یکی از کارهایی که برای برخی افراد کمی سخت به نظر می رسد نظافت شوفاژ است. در این مقاله با یک روش ساده برای این کار آشنا خواهید شد. لازم است هر از چند گاهی این دستگاه ها را تمیز کنید تا گرد و غبار در عملکرد آنها اختلال ایجاد نکند.

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

مراحل تمیز کردن شوفاژ و رادیاتور

از جمله کارهایی که در فصل سرد سال برای برخی افراد چالش برانگیز به نظر می رسد نظافت شوفاژ است. تمیز کردن انواع شوفاژ ها بسیار مهم است زیرا به ماندگاری بیشتر کمک می کند. اکثر افراد از تمیز کردن این دستگاه ها غفلت می کنند و فراموش می کنند که این دستگاه گرد و غبار نیز دارد.

گرد و غبار جمع شده بین پره های شوفاژ یا رادیاتور می تواند از خروج مستقیم گرما جلوگیری کند بنابراین رادیاتور برای افزایش دما و گرمای بیشتر فرآیند سختی خواهد داشت. همانطور که می دانید گرد و غبار همیشه در هوا وجود دارد حتی موهای حیوانات خانگی و ذرات باقی مانده آلودگی در هوا باعث تکثیر گرد و غبار در خانه می شود.

همه این مواد در کنار هم جمع می شوند و با جریان هوا روی همه اشیا و لوازم خانگی مانند شوفاژ می نشینند و به تدریج در محفظه پشت آن جمع می شوند. بنابراین بهترین کار این است که گرمایش و رادیاتورها را حداقل یک یا دو بار در سال سرویس و تمیز کنید تا گرد و غبار و آلودگی پاک شود.

بیشتر بخوانید: نکات اساسی برای تمیز کردن بخاری در خانه

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

البته نظافت منظم این وسایل بهتر است اما در صورت کمبود زمان حداقل آن را با دستمال تمیز کنید تا گرد و غبار نشسته روی آن کم کم به لوله های داخلی دستگاه نفوذ نکند. به این ترتیب برای کاهش هزینه های گرمایشی و افزایش طول عمر شوفاژ حتما به این موضوع توجه کرده و در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید.

در ادامه با مراحل نظافت شوفاژ آشنا می شوید اما قبل از آن بدانید که به وسایلی مانند جاروبرقی، گردگیر دستی، اسفنج، پارچه، سطل آب و صابون و حوله نیاز دارید.

1. شوفاژ را خاموش کنید

قبل از شروع کار ابتدا از خاموش بودن شوفاژ اطمینان حاصل کنید. تمیز کردن شوفاژ در حالی که روشن است کار خطرناکی است و ممکن است به لوله‌ها آسیب برساند و باعث پاشیدن آب داغ به دست‌ها و صورت شما شود و باعث آسیب شود.

بنابراین، شوفاژ را حتما خاموش کنید و صبر کنید تا کاملا خنک شود. در عین حال از فشار دادن شوفاژ و جلو کشیدن آن در حین کار خودداری کنید.

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

2. جاروبرقی را روشن کنید

حالا وقت آن است که جاروبرقی را روشن کنید و اطراف درزهای شوفاژ را کاملاً جارو کنید پشت دستگاه را تا حد امکان با لوله های بلند جاروبرقی جارو کنید. با کمک سری های مختلف جاروبرقی، داخل تیغه های گرمایش را نیز جارو کنید. اگر تجهیزات اولیه برای انجام این کارها را ندارید به مراحل بعدی توجه کنید.

بیشتر بخوانید: چطور از بخاری برقی نگهداری و استفاده کنیم؟

آیا میدانید چگونه شوفاژ را باید تمیز کنیم؟

3. استفاده از چوب گردگیری یا برس تمیز کننده

در این مرحله استفاده از برس حرارتی مخصوص می تواند مفید باشد این ابزار ظاهری پر مانند دارد که برای تمیز کردن شوفاژ طراحی شده است. به دلیل ظاهر خاصی که دارد به راحتی می تواند وارد قسمت های داخلی شوفاژ شود تا گرد و غبار را تمیز کند.

اگر چنین وسیله ای ندارید می توانید از یک چوب دسته بلند که روی آن یک دستمال ببندید، کل بدنه پشتی شوفاژ را کاملا گردگیری کنید.

استفاده از چوب گردگیری یا برس تمیز کننده

4. دمیدن هوا با سشوار

روش دیگر برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده از جاروبرقی و ارسال هوای خروجی به شوفاژ با سشوار است. سشوار را به بالای شیارهای گرمایش ببرید و هوا را با شدت بالا به داخل آن بدوزید. این به شما کمک می کند تا گرد و غبار داخل شوفاژ  را تمیز کنید.

بهتر است قبل از این یک حوله مرطوب زیر شوفاژ بیندازید تا گرد و غبار را به خود جذب کند و گرد و غبار را در هوا پخش نکند.

دمیدن هوا با سشوار

دمیدن هوا با سشوار

5. از آب و صابون استفاده کنید

مقداری آب گرم داخل یک سطل بریزید و مواد شوینده یا صابون را به آن اضافه کنید. سپس اسفنج را در این محلول فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید تا خیس شود. سپس بدنه بیرونی شوفاژ را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و مراقب باشید که آب از اسفنج روی زمین نریزد.

برای پیشگیری می توانید یک حوله زیر شوفاژ قرار دهید. پس از برداشتن اسفنج، شوفاژ را با حوله خشک کنید تا باعث زنگ زدگی یا پوسیدگی دستگاه نشود. سپس دیوار اطراف شوفاژ و روی آن را نیز با حوله می پوشانند زیرا ممکن است گرما گرد و غبار را به قسمت بالایی و دیواره های بالایی اجاق گاز منتقل کرده باشد.

قابل ذکر است که با توجه به نوع کاغذ دیواری یا دیوار این کار را انجام دهید. برای سهولت در تمیز کردن شوفاژ می توانید از اسپری چند منظوره استفاده کنید. باید کمی صبر کنید تا مایع اسپری روی شوفاژ باشد. البته در صورتی که صفحه رادیاتور بیش از حد گرد و غبار داشت، توصیه می شود از همان ابتدا گرد و غبار را با یک اسفنج مرطوب بپوشانید.

برای تمیز کردن طرف دیوار لازم است از طی یا دستمالی که قابلیت اتصال به طی را داشته باشد استفاده نمایید. با استفاده از سشوار این کار بهتر صورت می گیرد. بعد از اتمام مراحل فوق پیچ شوفاژ یا رادیاتور را باز کنید.

از آب و صابون استفاده کنید

برخی نکات در سرویس کردن شوفاژ

در مورد سرویس شوفاژ به نکات زیر توجه کنید:

در صورت وجود لکه بر روی شوفاژ از زدن آن با ابزار ساینده و تیز خودداری کنید و آن را با مواد تمیز کننده تمیز کنید. به عنوان مثال، برای این کار از محلول اسپری قوی استفاده کنید هرگز پنل های دستگاه را برای تمیز کردن شوفاز جدا نکنید این به دستگاه آسیب می رساند.

از بین بردن لکه لباس از شوفاز یا رادیاتور

در بیشتر مواقع ممکن است به دلیل عجله داشتن برای خشک کردن لباس ها آن ها را روی شوفاژ یا رادیاتور پهن تا خشک شوند.

با این کار ممکن است لباس خیس به شوفاژ رنگ پس داده و لک ایجاد شود. در این موارد اگر لکه رنگ لباس روی شوفاژ باقی مانده با روش شیمیایی آن را تمیز کنید.

هرگز از ابزارهایی مانند نوار چسب یا سیم برای تمیز کردن لکه استفاده نکنید زیرا باعث خراشیدگی دستگاه می شود. برای تمیز کردن لکه های لباس از شوفاژ مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا شوفاژ یا رادیاتور را خاموش کنید و سپس یک سطل حاوی آب، مایع و کمی ماده شوینده آماده کنید.
سپس از یک تکه ابر یا یک اسفنج نرم برای پاک کردن لکه باقی مانده استفاده کنید.
این کار را تا زمانی که لکه محو شود تکرار کنید.

 

می توانید مواد شوینده شیمیایی مانند شوینده های شیر آب یا پاک کننده های چند منظوره را روی لکه اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید.

اما اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده است، با روش های دیگری مانند رنگ آمیزی شوفاژ ، لکه را پاک کنید.

البته همچنان بر عدم استفاده از مواد ساینده قوی مانند  مایع وایکتس بسیار کم و سیم یا اسکاچ تاکید می شود. همچنین قبل از هر کاری از خاموش بودن شوفاژ اطمینان حاصل کنید همچنین در صورت لکه های عمیق ناشی از خشک شدن لباس، رفع آن تنها با رنگ آمیزی مجدد شوفاژ امکان پذیر است.

البته رنگ پذیری شوفاز به نوع دستگاه بستگی دارد. زیرا برخی از رادیاتورها قدرت حفظ رنگ را ندارند و برای جلوگیری از کم رنگ شدن رنگ باید آنها را در کوره رنگ کرد.

برخی نکات در سرویس کردن شوفاژ

حرف پایانی:

به طور کلی نظافت وسایل منزل یکی از کارهایی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید در این مقاله با چند مرحله ساده برای تمیز کردن شوفاژ آشنا شدید. یکی از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید انجام این کار قبل از شروع فصل زمستان است.

ضمناً توصیه می شود در هنگام نظافت مراقب باشید که شوفاژ را روشن نکنید. هرگز فراموش نکنید که این کار را برای کاهش هزینه های گرمایش و افزایش عمر سیستم انجام دهید. در نتیجه لازم است در گام اول ابزار لازم را تهیه کرد. لازم به ذکر است که نظافت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد است.

در هر منطقه ای که زندگی می کنید، به خصوص در شهرهای بزرگ، به دلیل جمعیت زیاد و آلاینده های بیشتر، شوفاژ بیشتر با گرد و غبار و آلودگی همراه هستند. بنابراین تمیز کردن این دستگاه حداقل یک بار در سال اجباری به نظر می رسد. به این ترتیب در کنار سرویس های دوره ای سیستم های گرمایشی، آن را به موقع تمیز کنید. تا از این سیستم های گرمایشی مانند بخاری، پکیج و … به خوبی و بهینه استفاده شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *