مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان : یبوست در کودکان یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکلات است. پیشگیری از یبوست در کودکان بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. بهترین راه برای مدیریت این مشکل کمک به کودک در نوشیدن آب کافی، خوردن غذاهای سالم و فعال بودن است.

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

با این راهکارهای ساده، بسیاری از کودکان می توانند بر یبوست غلبه کنند و به حرکات طبیعی روده بازگردند. بر همین اساس در این مقاله به یبوست کودکان، روش های تشخیص، راه های پیشگیری از یبوست کودکان مانند درمان های خانگی و داروها می پردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یبوست در کودکان یکی از مشکلات آزاردهنده ای است که باعث نگرانی شدید والدین می شود. اگر کودک کمتر از دو بار در هفته مدفوع کند به این معنی است که او به این حالت مبتلا است.

اگر رژیم غذایی بچه ها فیبر کافی نداشته باشد و بدنشان کم آب شود، در دفع دچار مشکل می شوند. برای درمان این عارضه بهتر است تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی کودکان ایجاد شود.

با این حال، اگر مشکل جدی شد، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. در مقاله زیر با ما همراه باشید تا به بررسی علل، علائم و راه های پیشگیری از یبوست در کودکان بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

فهرست مطالب این صفحه

یبوست در کودکان را بشناسید!

یبوست یکی از مشکلات رایج در کودکان است برای بسیاری از کودکان، یبوست به معنای مشکل در دفع مدفوع، مدفوع سفت یا دفع کمتر از حد معمول است.

در مواردی که بیماری یا مشکل خاصی باعث یبوست نمی شود، یبوست ایدیوپاتیک (بی ارتباط با هیچ بیماری) رخ داده است. تشخیص زودهنگام یبوست در کودکان برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک مشکل طولانی مدت بسیار مهم است.

یبوست در اصطلاح عامیانه به کار نکردن شکم گفته می شود در واقع کودکانی که مشکل یبوست دارند کمتر از 2 بار در هفته مدفوع می کنند و معده آنها خوب کار نمی کند. هنگام اجابت مزاج، مدفوع آنها خشک، کوچک، سفت، سفت یا دردناک است.

برخلاف بزرگسالان، کودکان معمولاً نمی دانند چه اتفاقی می افتد و بسته به سن خود نمی توانند علائم خود را به طور دقیق بیان کنند. بنابراین اگر فکر می کنید شکم فرزندتان خوب کار نمی کند یا مشکل دفع دارد، از آن غافل نشوید.

در این موارد مراجعه به متخصص اطفال ضروری است و می تواند از بروز مشکلات سلامتی در آینده جلوگیری کند. البته ممکن است کودک شما مدتی قبل از اینکه متوجه شوید یبوست داشته باشد تشخیص یبوست و درک این مشکل در کودکان زیر 2 سال دشوارتر است.

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

اصلی ترین علائم یبوست در کودکان

دفعات دفع مدفوع می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. به همین خاطر از فعالیت طبیعی روده کودک خود به عنوان پایه استفاده کنید.

اگر کودک شما معمولا یک بار در روز دفع مدفوع دارد و چند روز از آخرین مدفوع او می گذرد، همین مسئله می تواند نشانه یبوست باشد. به صورت کلی علائم یبوست در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

✅مدفوع آن ها سفت و بزرگ است و به راحتی عبور نمی کند.
✅دفع با درد و فشار زیادی همراه است.
✅حجم مدفوع شان زیاد است و حالت خشکی دارند.
✅در یک هفته گذشته کمتر از ۳ بار دفع داشته است.
✅مدفوع آن ها شبیه به فضولات خرگوش یا گلوله های کوچک است.
✅به دلیل سفتی یا بزرگی مدفوع در حین یا بعد از فرایند دفع خونریزی اتفاق می افتد.
✅احساس شکم درد دارند که بعد از دفع مدفوع برطرف می شود.
✅نفخ یا تورم شکم.
✅کاهش اشتهای کودک.

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

یبوست مزمن می تواند باعث گیرکردن مدفوع شود. این بدان معناست که مدفوع بسیار بزرگ در قسمت تحتانی روده، درست بالای مقعد، در ناحیه ای به نام رکتوم گیر می کند. این ممکن است باعث شود کودک به طور مرتب شلوار خود را با مدفوع نرم یا مخاط آغشته به مدفوع کثیف کند. والدین معمولاً این بیماری را با اسهال اشتباه می گیرند.

در نوزادان، از آنجایی که بیان احساسات برای آنها دشوارتر است، احتمالاً علائمی مانند موارد زیر وجود دارد:

گریه هنگام اجابت مزاج.

علائم اجابت مزاج مانند دویدن، گریه کردن، کوبیدن پاها روی زمین و امتناع از نشستن روی توالت.

آشنایی با انواع یبوست در کودکان

به طور کلی 3 نوع یبوست در کودکان شایع است:

✅یبوست با دفع آهسته: این مشکل به دلیل اختلال در حرکت غذا در روده ها ایجاد می شود.
✅یبوست با رفع طبیعی: این مشکل به دلیل اختلال در عضلات و اعصاب کنترل کننده حرکات روده ایجاد می شود.
✅یبوست ناشی از اختلال عملکرد کف لگن: این به دلیل ضعف و اختلال در عضلات اطراف مقعد و باز شدن راست روده است.

گریه هنگام اجابت مزاج.

یبوست طولانی مدت در کودکان

اگرچه احتمال یبوست طولانی مدت در کودکان وجود دارد اما یبوست در کودکان معمولا جدی نیست و بروز آن به دلایل مختلف طبیعی است.

اما اگر یبوست بیش از 2 هفته طول بکشد و با علائمی مانند تب همراه باشد می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراجعه به متخصص دارد.

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟

یبوست معمولاً زمانی رخ می دهد که مدفوع به آرامی در مجرای روده حرکت می کند در این حالت مدفوع بسیار خشک و سفت می شود. به طور کلی هیچ دلیل واحد و خاصی برای یبوست در نوزادان و کودکان وجود ندارد با این حال، عوامل زیادی می تواند در بروز یبوست کودکان نقش داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1. رژیم غذایی

در واقع رژیم غذایی تاثیر زیادی بر عملکرد دستگاه گوارش دارد یکی از چیزهایی که به حرکات روده کمک می کند فیبر است. فیبر در سبزیجات و بسیاری از میوه ها یافت می شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می کند. مصرف زیاد غذاهای چرب و کم فیبر می تواند باعث یبوست شود. برخی از این غذاها عبارتند از:

✅فست فودها
✅نوشیدنی بدون الکل
✅غذاهای ناسالم

به طور کلی، نداشتن میوه و سبزیجات غنی از مایعات یا فیبر کافی در رژیم غذایی کودک می تواند باعث یبوست شود. یکی از شایع ترین علل یبوست در کودکان زمانی است که کودک از رژیم غذایی کاملا مایع به رژیم غذایی حاوی غذاهای جامد می رود.

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

2. سابقه خانوادگی

کودکانی که اعضای خانواده آنها یبوست را تجربه کرده اند بیشتر در معرض ابتلا به یبوست هستند. این موضوع می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی یا محیطی مشترک باشد.

3. شربت سولفات روی

به طور کلی شربت سولفات روی در کودکان یبوست ایجاد نمی کند اما مصرف زیاد روی می تواند در جذب بسیاری از مواد مغذی مانند آهن و مس که برای حفظ نظم روده مهم هستند اختلال ایجاد کند و این موضوع باعث ایجاد یبوست در کودکان خواهد شد.

4. ننوشیدن آب و سایر مایعات کافی

زمانی که غذای کودک از شیر مادر به شیر خشک تغییر می کند یا زمانی که او شروع به خوردن غذاهای جامد می کند و همچنین زمانی که کودک آب کافی نمی نوشد، احتمال یبوست زیاد است.

بیشتر بخوانید: موثرترین دمنوش های گیاهی برای رفع تب کودکان و بزرگسالان

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

5. عفونت روده

گاهی اوقات یبوست در کودکان در نتیجه یک مشکل گوارشی یا عفونت رخ می دهد به دلیل عفونت روده ای کودک، ممکن است کودک دچار یبوست شدید شود. معمولا در این حالت همراه با یبوست علائمی مانند تهوع، استفراغ، لرز، تب، گرفتگی عضلات و … مشاهده می شود.

6. مسائل عاطفی

گاهی اوقات کودکان تمایلی به استفاده از توالت در مکان های عمومی ندارند و از اجابت مزاج جلوگیری می کنند. آموزش استفاده از توالت در سنین پایین به منظور مستقل کردن آنها می تواند برای آنها دشوار باشد و منجر به عدم اجابت مزاج به موقع آنها شود.

کودکانی که با خانواده خود بحث می کنند ممکن است سرسختانه از اجابت مزاج به موقع خودداری کنند. کودکانی که به دلیل مدرسه یا رفتار خانواده، دوستان و دیگران تحت استرس زیادی هستند ممکن است از اجابت مزاج جلوگیری کنند و احتمال یبوست در آنها بسیار بیشتر است.

7. عدم ورزش

طبیعتاً کودکانی که نیمی از روز را صرف تماشای تلویزیون و بازی های ویدیویی می کنند، ورزش کافی نخواهند داشت.

در واقع ورزش به حرکت غذای هضم شده در روده کمک می کند. به عبارت دیگر ورزش و فعالیت بدنی باعث بهبود عملکرد ماهیچه هایی می شود که مسئول حرکات روده هستند. بر این اساس، ورزش نکردن و عدم تحرک می تواند منجر به یبوست در کودکان شود.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

عدم ورزش

8. مشکلات پزشکی یا بیماری زمینه ای

یبوست به ندرت ناشی از یک مشکل فیزیکی بزرگ است. این مشکلات فیزیکی عبارتند از:

✅اختلالات سیستم عصبی، مانند فلج مغزی.
✅مشکلات دستگاه گوارشی ماننده راست روده، روده یا مقعد.
✅مشکلات غدد درون ریز مانند کم کاری تیروئید.
✅مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، مکمل های آهن و مسکن هایی مانند کدئین.

9. مصرف شیر گاو

بسیاری از کودکان نمی توانند پروتئین موجود در شیر گاو را تحمل کنند و از یبوست رنج می برند برای درمان این عارضه بهتر است از شیر گاو برای کودکان استفاده نشود. در این شرایط مصرف شیر سویا می تواند جایگزین مناسبی برای درمان یبوست و پیشگیری از یبوست در کودکان باشد.

10. تغییر در برنامه روزانه

هر گونه تغییر در برنامه روزانه کودک، مانند هوای گرم، مسافرت یا استرس، می تواند بر عملکرد روده تأثیر بگذارد. همچنین کودکان در اولین باری که به مدرسه می روند دچار یبوست می شوند.

مشکلات پزشکی یا بیماری زمینه ای

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

به طور کلی والدین اولین کسانی هستند که متوجه یبوست در کودک خود می شوند. باید به روند اجابت مزاج کودک خود توجه کنید و در صورت مشاهده تغییر در آن به دنبال علت آن باشید.

خوشبختانه امکان تشخیص و پیشگیری از یبوست در کودکان وجود دارد. متخصص اطفال از شما سوالاتی در مورد بیماری های قبلی فرزندتان می پرسد.

او همچنین سوالاتی در مورد رژیم غذایی و الگوهای فعالیت بدنی فرزندتان می پرسد. سپس برای بررسی غیرطبیعی بودن یا وجود مدفوع پنهان، معاینه فیزیکی مقعد را انجام می دهد.

مدفوع یافت شده در رکتوم ممکن است برای خون آزمایش شود معمولاً آزمایش‌های گسترده‌تری برای تشخیص شدیدترین موارد یبوست در نظر گرفته می‌شود. به یاد داشته باشید که وجود خون در مدفوع بسیار خطرناک است. در صورت لزوم، آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه یبوست در کودکان تشخیص داده می شود؟

1. تصویربرداری با اشعه ایکس شکم

این آزمایش استاندارد به پزشک اجازه می دهد تا هرگونه انسداد در شکم نوزاد را تشخیص دهد.

2. باریم تنقیه اشعه ایکس

در این روش پوشش روده را با رنگ کنتراست می پوشانند تا کولون، رکتوم و گاهی قسمتی از روده کوچک به وضوح در عکس رادیوگرافی دیده شود.

3. بیوپسی رکتوم

در این آزمایش، نمونه کوچکی از پوشش راست روده گرفته می شود تا ببیند آیا سلول های عصبی طبیعی هستند یا خیر.

4. مانومتری آنورکتال یا تست تحرک

در این آزمایش یک لوله نازک به نام کاتتر وارد مقعد می شود تا هماهنگی عضلاتی را که کودک برای دفع مدفوع استفاده می کند، اندازه گیری کند.

5. مطالعه ترانزیت یا مطالعه شاخص

در این آزمایش کودک یک کپسول حاوی نشانگرهایی را می بلعد که در عکس اشعه ایکس نشان داده می شوند. همچنین، پزشک نحوه حرکت نشانگرها در دستگاه گوارش کودک را تجزیه و تحلیل خواهد کرد.

6. آزمایش خون

گاهی اوقات آزمایش خون مانند پانل تیروئید ضروری است.

چگونه یبوست در کودکان تشخیص داده می شود؟

نگاهی به راه های پیشگیری از یبوست در کودکان

به طور کلی راه های پیشگیری از یبوست کودکان به دو دسته روش های خانگی و دارویی تقسیم می شود.

درمان های خانگی برای یبوست کودکان

به منظور پیشگیری از یبوست در کودکان در خانه، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

ورزش

بهتر است بدانید ورزش و فعالیت بدنی باعث تحریک روده کودک می شود. البته از آنجایی که نوزادان هنوز راه رفتن را شروع نکرده اند، بهتر است والدین با ورزش به اجابت مزاج کودک کمک کنند. والدین می توانند در حالی که به پشت دراز کشیده اند، پاهای کودک را به آرامی در وضعیت دوچرخه قرار دهند. انجام این کار می تواند به درمان یبوست نوزاد و بهبود عملکرد روده کمک کند.

مهم ترین علل یبوست در کودکان چیست؟ | روش درمان

تغییر در رژیم غذایی

ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی کودک می تواند در پیشگیری از یبوست در کودکان موثر باشد. البته این تغییرات با توجه به سن و رژیم غذایی کودک متفاوت است.

مادران می توانند در دوران شیردهی برخی از مواد غذایی مانند لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنند. همچنین، تغییرات رژیم غذایی ممکن است یک فرآیند آزمون و خطا باشد و نتایج ممکن است مدتی طول بکشد. حتی ممکن است تغییر رژیم غذایی تاثیری بر یبوست کودک نداشته باشد.

برای نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، والدین ممکن است بخواهند نوع دیگری از شیر خشک را امتحان کنند.

اگر کودک غذاهای جامد می خورد، بهتر است والدین غذاهایی را انتخاب کنند که منبع غنی فیبر هستند. انتخاب های غذایی خوب برای کودکان مبتلا به یبوست عبارتند از:

✅کلم بروکلی
✅سیب بدون پوست
✅گلابی
✅آلو
✅هلو
✅زیتون
✅غلات کامل مانند نان، بلغور جو دو سر و پاستای سبوس دار

تغییر در رژیم غذایی

چگونه از یبوست در کودکان پیشگیری کنیم؟

حمام آب گرم

استفاده از حمام آب گرم می تواند ماهیچه های شکم کودک را شل کند و به او کمک کند راحت تر مدفوع کند. این می تواند بسیاری از ناراحتی های مرتبط با یبوست را تسکین دهد.

ماساژ شکم

روش های مختلفی برای ماساژ شکم نوزاد برای رفع یبوست وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅با استفاده از نوک انگشتان، حرکات دایره ای روی شکم نوزاد در جهت عقربه های ساعت انجام دهید.
✅زانوها و پاهای کودک را کنار هم قرار دهید و به آرامی پاها را به داخل شکم فشار دهید.
✅زانوها و پاهای کودک را در کنار هم قرار دهید و به آرامی حرکت دوچرخه را با پاهای کودک تکرار کنید.
✅نوازش از قفسه سینه به سمت پایین و کنار ناف با لبه انگشت.

چگونه از یبوست در کودکان پیشگیری کنیم؟

استفاده از ملین ها و روان کننده ها

استفاده از روان کننده های تجویز شده توسط پزشک برای پیشگیری از یبوست در کودکان بلامانع است و باعث تنبلی روده و یا وابستگی کودک به دارو نمی شود. در واقع، ملین های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن کرچک روده ها را خالی کرده و مدفوع را نرم می کنند.

این درمان باید برای مدتی زیر نظر پزشک انجام شود تا کودک بر اضطراب خود از دفع مدفوع غلبه کند. بی اختیاری مدفوع می تواند در نتیجه یبوست باشد و با اسهال اشتباه گرفته شود. بنابراین والدین نباید در این زمان ملین های تجویز شده را کاهش یا قطع کنند. زیرا این امر یبوست را بدتر می کند.

اندازه گیری دمای مقعدی

اندازه گیری دمای مقعد کودک با استفاده از دماسنج تمیز و روغنی می تواند به حرکات روده کمک کند. لازم به ذکر است که استفاده مداوم از این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا یبوست را بدتر می کند.

همچنین ممکن است فرزند شما تمایلی به اجابت مزاج نداشته باشد یا حتی ممکن است اجابت مزاج را با عصبانیت مرتبط کند. همین مسائل باعث می شود که کودک در این فرآیند اذیت شود یا گریه زیادی بکند قبل از انجام این روش، باید با پزشک کودک خود مشورت کنید.

آبرسانی به بدن

به طور معمول، نوزادان نیازی به مایعات مکمل ندارند زیرا آب خود را از شیر مادر یا شیر خشک تامین می کنند اما کودکانی که یبوست دارند ممکن است در طول روز به آب بیشتری نیاز داشته باشند.

گاهی متخصصان اطفال برای نوزادان 2 تا 4 ماهه که یبوست دارند اضافه کردن مقدار کمی آب یا گاهی آب میوه را به رژیم غذایی کودک توصیه می کنند. با این حال، والدین نباید برای اولین بار بدون مشورت با پزشک اطفال به نوزاد خود آب میوه بدهند.

اصلاح رژیم غذایی و برنامه فعالیت کودک

کاهش مصرف غذاهای یبوست آور مانند پنیر و شیر توصیه می شود. در صورت امکان، فرزندتان را به دویدن یا راه رفتن دعوت کنید. فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود حرکات روده کمک کند مهم این است که در هر شرایطی کنار کودک باشید و او را سرزنش یا طرد نکنید.

کمک به آرامش کودک هنگام رفتن به توالت

شایع ترین دلیل بی میلی به اجابت مزاج، درد یا ترس از درد هنگام دفع مدفوع است که می تواند منجر به چرخه بی اختیاری و متعاقب آن سفت شدن مدفوع شود.

برای غلبه بر این مشکل کودک را تشویق کنید که به طور منظم، سه بار در روز و هر بار به مدت 3 تا 5 دقیقه روی توالت بنشیند. بهترین زمان برای انجام این کار نیم ساعت تا یک ساعت بعد از صبحانه است.

همچنین مطمئن شوید که پای کودک در جای مناسب و راحت قرار می گیرد باسن باید خم شود و برآمدگی شکم باید به داخل کشیده شود.کودک خود را در تمام این موارد تشویق کنید.

درمان های دارویی برای یبوست کودکان

با توجه به دستورالعمل های مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت های پیشرفته 2020، مداخلات غذایی نباید به تنهایی به عنوان اولین خط درمان یبوست کودکان مورد استفاده قرار گیرد. بسته به شرایط، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

مکمل های فیبر بدون نسخه یا نرم کننده های مدفوع

اگر کودک در رژیم غذایی خود فیبر کافی دریافت نمی کند افزودن مکمل های فیبر بدون نسخه مانند سیتروسل یا متاموسیل می تواند کمک کننده باشد. با این حال، توصیه می شود که کودک حداقل 32 اونس (حدود 1 لیتر) آب در روز بنوشد تا داروها خوب عمل کنند.

ملین یا تنقیه

اگر تجمع مواد مدفوع باعث انسداد روده شود، پزشک اطفال ممکن است یک ملین یا تنقیه مانند پلی اتیلن یا روغن های معدنی را برای کمک به رفع انسداد تجویز کند هرگز بدون دستور پزشک و اطلاع از دوز مناسب به کودک ملین یا تنقیه ندهید.

شیاف گلیسیرین

شیاف گلیسیرین می تواند به نرم کردن مدفوع در کودکانی که نمی توانند قرص بخورند، کمک کند.

سایر درمان های پزشکی

گاهی اوقات یبوست کودک آن چنان شدید است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد تا تنقیه قوی تری به او داده شود که روده اش را پاکسازی کند.

در برخی موارد ممکن است طب سوزنی تجویز شود. طب سوزنی وارد کردن و دستکاری سوزن های ظریف در قسمت های مختلف بدن را شامل می شود. چنانچه کودک درد شکمی مرتبط با یبوست داشته باشد، این درمان تا حدود زیادی می تواند کمک کننده باشد.

راه های پیشگیری از یبوست در کودکان چیست؟

روش های زیر برای پیشگیری از یبوست در کودکان پیشنهاد می شود:

مصرف غذاهای غنی از فیبر برای جلوگیری از یبوست در کودکان: رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات و نان های سبوس دار می تواند به سیستم گوارش کودکان کمک کند تا مدفوع نرم و حجیمی داشته باشند. مقدار توصیه شده فیبر رژیمی 14 گرم در هر 1000 کالری در رژیم غذایی کودک است. از دیگر روش های پیشگیری از یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅کودک خود را به نوشیدن مایعات زیاد تشویق کنید.
✅در صورت امکان یک زیرپایی تهیه کنید تا کودک بتواند به راحتی روی توالت بنشیند.
✅فعالیت بدنی منظم به تحریک عملکرد طبیعی روده کمک می کند.
✅کودکی را که لباسش را کثیف کرده تنبیه نکنید.

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

به طور کلی، یبوست در کودکان مشکل جدی نیست با این حال، یبوست مزمن می تواند منجر به عوارض شود یا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

اگر کودک یک یا دو بار در روز بدون درد و ناراحتی اجابت مزاج کرد، به این معنی است که اجابت مزاج او طبیعی است. اما اگر یبوست بیش از دو هفته طول کشید یا با علائم زیر همراه بود، بهتر است کودک را نزد پزشک ببرید:

✅تب
✅خون در مدفوع
✅غذا نخوردن
✅کاهش وزن
✅ورم شکم
✅درد در زمان اجابت مزاج
✅بیرون زدگی بخشی از روده از مقعد
✅نفخ طولانی مدت

روش های پیشگیری از یبوست در کودکان و درمان آن بسته به علت یبوست می تواند متفاوت باشد کم تحرکی، ننوشیدن آب کافی، مصرف مواد غذایی فاقد فیبر و برخی علل ذهنی می تواند از جمله عوامل ایجاد یبوست در کودکان باشد.

درمان های خانگی مانند مصرف فیبر فراوان، نوشیدن آب و آب میوه های طبیعی مانند آب آلو یا آب سیب، اندازه گیری دمای مقعد و درمان های دارویی مانند استفاده از شیاف های گلیسیرین، ملین ها و روان کننده ها و تنقیه در پیشگیری از یبوست در کودکان موثر است. .

اما مهم ترین مسئله همدلی و همراهی با کودک و تشویق او در هنگام اقدام به اجابت مزاج است.

پیشگیری از یبوست در کودکان با درمان های خانگی

امیدوارم از خواندن این مقاله بهره کافی را برده باشید. پیشنهاد می کنیم مقالات علت یبوست نوزاد، غذای یبوست کودک، درمان یبوست با ورزش، درمان خانگی یبوست و درمان طبیعی یبوست را نیز مطالعه کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *