نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

  • توسط مریم
  • ۱۰ ماه پیش
  • 0
نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری :Ficus umbelata یک گونه ناشناخته فیکوس است که در چند سال گذشته به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوبیت پیدا کرده است. به طور خاص، در خانه‌های سراسر ژاپن که به دلیل برگ‌های بزرگ و ظاهر عجیب و غریبش مورد احترام است، تبدیل شده است.

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

در اینجا نیازهای اصلی مراقبت برای رشد فیکوس چتری آورده شده است:

نور خورشید روشن و غیرمستقیم زیادی برای آن فراهم کنید.
بین دو آبیاری اجازه دهید چند اینچ بالای خاک خشک شود.
گلدان را در یک مخلوط خاک شل و با زهکشی خوب قرار دهید.
در شرایط گرم و مرطوب نگهداری شود.

نور

یکی از مهم ترین عوامل در مراقبت از چتر فیکوس، اطمینان از نور کافی آن است. مانند بسیاری از فیکوس ها، چتر از نور زیاد و غیر مستقیم برخوردار است. این بدان معنی است که باید در فاصله چند فوتی یک پنجره روشن قرار گیرد. فقط مطمئن شوید که آن را از نور شدید و مستقیم خورشید دور نگه دارید زیرا دوره های طولانی نور مستقیم می تواند برگ های گیاه را بسوزاند.

خاک

Ficus umbelata باید در مخلوط خاکی کاشته شود که مقداری آب را در خود نگه دارد اما هنوز به خوبی زهکشی می کند. ترکیبی از قسمت های مساوی خاک گلدان داخلی، پرلیت و مخلوط پوست ارکیده یک انتخاب عالی است. همچنین می توانید از مخلوط کاکتوس و گلدان ساکولنت استفاده کنید.

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

اب

این فیکوس از رطوبت ثابت قدردانی می کند اما به آبیاری بیش از حد حساس است. بین دو آبیاری اجازه دهید حدود 25 درصد خاک خشک شود و سپس آب را کاملاً آبیاری کنید تا آب اضافی از گلدان خارج شود. هرگز اجازه ندهید چتر شما در خاک مرطوب بنشیند زیرا مستعد پوسیدگی ریشه است.

دما و رطوبت

مانند بسیاری از فیکوس ها، چتر در رطوبت بالاتر از حد متوسط ​​و دماهای گرم بهترین عملکرد را دارد که آن را برای رشد در داخل خانه ایده آل می کند. در برابر سرما مقاوم نیست. در صورت امکان، رطوبت را بالای 50 درصد و دما را بین 65 تا 85 درصد نگه دارید.

کود

لقاح منظم در طول فصل رشد فعال برای فیکوس چتر مفید است. در بهار و تابستان، یک بار در ماه در طول آبیاری از کودهای متعادل برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا رشد قوی و سالم را تشویق کنید.

هرس

هنگام مراقبت از چتر فیکوس، هرس لازم نیست، اما اگر به دنبال کنترل اندازه یا شکل آن در زمان بلوغ هستید، این یک گزینه است. هرس به تشویق درخت به شاخه شدن کمک می کند و به مرور زمان ظاهر کامل تری به آن می بخشد. اگر قصد دارید فیکوس خود را هرس کنید، مطمئن شوید که تا بهار یا تابستان که گیاه به طور فعال در حال رشد است صبر کنید. از قانون یک سوم برای هرس پیروی کنید تا چترتان در درازمدت سالم و شاد بماند. همچنین، همیشه از قیچی یا قیچی هرس تیز و تازه تمیز شده استفاده کنید تا به طور تصادفی باکتری یا بیماری را به گیاه وارد نکنید.

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

تکثیر فیکوس چتری

تکثیر ficus umbelata یک راه عالی برای استفاده مجدد از هرس، یا به سادگی رشد گیاهان جدید برای به اشتراک گذاشتن با دوستان و خانواده است. ریشه دار کردن قلمه های شاخه و ساقه در آب ساده ترین راه برای تکثیر این فیکوس است. قبل از شروع، به یک جفت قیچی یا قیچی هرس، یک گلدان یا شیشه، مقداری آب، یک گلدان و مقداری خاک گلدان با زهکشی خوب نیاز دارید. سپس، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

با استفاده از یک جفت قیچی یا قیچی تیز و تمیز، از یک چتر فیکوس سالم که بین سه تا پنج گره و حداقل یک برگ دارد، یک قلمه بردارید.
دو برگ پایینی را از قلمه جدا کنید زیرا قسمت پایین ساقه در آب غوطه ور می شود.
گلدان یا ظرف را با آب دمای اتاق پر کنید و قلمه را در آب قرار دهید، مطمئن شوید که حداقل یک گره در آب فرو رفته است.
گلدان را در مکانی گرم قرار دهید که نور غیر مستقیم و روشن داشته باشد. هفته ای یک بار آب را تازه کنید. قلمه باید در عرض چند هفته شروع به ریشه زدن کند.
پس از جوانه زدن و استقرار ریشه ها می توان گیاه را از آب به خاک منتقل کرد. این معمولا بین یک تا دو ماه طول می کشد.
یک گلدان را با مخلوط خاک با زهکشی خوب پر کنید و قلمه ریشه دار را بکارید و خاک را محکم در اطراف آن بمالید.
قلمه تازه کاشته شده را به طور کامل آبیاری کنید و خاک را به طور یکنواخت برای یک تا دو هفته اول مرطوب نگه دارید تا به ریشه ها کمک کند از آب به خاک سازگار شوند.

گلدان و گلدان مجدد

این فیکوس تنها زمانی نیاز به گلدان مجدد دارد که از گلدان قدیمی خود بزرگ شده باشد، و بد نیست کمی ریشه دار باشد. این بدان معناست که بسته به نرخ رشد آن، احتمالاً فقط باید هر دو تا سه سال یک بار آن را مجدداً ذخیره کنید. اگر متوجه شدید که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی گلدان رشد می‌کنند یا داخل گلدان می‌چرخند، این نشانه آمادگی گیاه شما برای گلدان جدید است.

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، بهتر است تا بهار یا تابستان صبر کنید تا گیاه مجدداً رشد کند. اطمینان حاصل کنید که ظرف گلدان جدیدی را انتخاب کرده اید که تنها دو تا چهار اینچ از گلدان قبلی بزرگتر باشد تا از آبیاری بیش از حد گیاه به طور تصادفی جلوگیری کنید. سپس گیاه را از گلدانش خارج کنید، تا جایی که می توانید خاک قدیمی را تکان دهید و در ظرف جدیدش با مقدار زیادی خاک گلدان تازه بکارید. قبل از برگرداندن آن به محل اولیه، آن را کاملاً آبیاری کنید.

اگر متوجه شدید که گیاه شما پس از گلکاری مجدد چند برگ زرد می کند، نگران نباشید، فقط با محیط جدید خود سازگار می شود. پس از بهبودی از شوک، باید رشد طبیعی خود را از سر بگیرد.

نحوه رشد و مراقبت از فیکوس چتری

آفات و بیماری های رایج گیاهی

Ficus umbelata نسبت به چند آفات و بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی حساس است. به ویژه مراقب آفات مکنده شیره مانند شپشک های آرد آلود و فلس که از شیره شیری این گیاه لذت می برند، باشید. این فیکوس همچنین مستعد پوسیدگی ریشه است که معمولاً در نتیجه آبیاری بیش از حد ایجاد می شود. اگر متوجه شدید که گیاه شما به سرعت برگ‌های خود را از دست می‌دهد یا ساقه‌های گل‌دار رشد می‌کند، ممکن است با پوسیدگی ریشه مواجه باشید.

مشکلات رایج Ficus Umbellata

در حالی که الزامات مراقبت برای این فیکوس ممکن است ساده باشد، اما می تواند در مورد محیط اطراف خود حساس باشد، درست مانند پسر عمویش انجیر برگ کمانچه. اگر متوجه هر یک از مشکلات رایج زیر شدید، معمولاً نشانه آن است که گیاه شما از نور، آبیاری یا دما و رطوبت خود ناراضی است.

برگ های زرد

برگ های زرد گهگاهی معمولاً جای نگرانی نیست، اما اگر گیاه شما به سرعت در حال رشد برگ های زرد است، احتمالاً چیز جدی تری در جریان است. برگ‌های زرد می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گیاه شما نور کافی دریافت نمی‌کند، زیر آبیاری یا آبیاری بیش از حد را تجربه می‌کند، یا رطوبت کافی دریافت نمی‌کند.

برگ های قهوه ای

به طور مشابه، اگر گیاه شما دارای برگ‌هایی با لکه‌های قهوه‌ای و ترد است، احتمالاً در محیط خود استرس دارد. زیرآبی و کمبود رطوبت محتمل ترین مقصر هستند، با این حال، ممکن است سوختگی برگ در اثر نور زیاد خورشید نیز باشد.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید:آموزش رشد و مراقبت از گیاه پوتوس

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *