چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

  • توسط مریم
  • ۱۰ ماه پیش
  • 0
چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟ :یادگیری چگونگی احیای ارکیده و ترغیب آن به سلامتی می تواند یک چالش ارزشمند باشد. با این حال، شکوفایی نکردن تنها یک راه برای دانستن اینکه ارکیده در حال مبارزه است. زمانی که گل نمی دهد، توجه به شاخ و برگ و رشد گیاه به شما کمک می کند تا مشکلات را زود تشخیص دهید و به شما اجازه می دهد اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهید. در اینجا نکات مهمی وجود دارد که به شما کمک می کند تا ارکیده بیمار خود را به شرایط خوب بازگردانید.

چگونه یک ارکیده را احیا کنیم

پس از شکوفه دادن اصلاح کنید

پس از شکوفه دادن ارکیده خود را کوتاه کنید تا رشد سالم برگ ها و ریشه ها را تشویق کنید. از یک ابزار برش تیز و استریل شده برای برش سنبله گل به پایه خود استفاده کنید.

نکته

این کمک می کند که بدانید چه نوع ارکیده ای دارید. phalaenopsis تنها گونه ارکیده است که شکوفه دوم را روی همان سنبله گل می گذارد، بنابراین اگر این گونه است، پس از شکوفه دادن آن را قطع نکنید.

برنامه آبیاری را تنظیم کنید

نیازهای آبیاری بسته به گونه های ارکیده می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. آبیاری یک بار در هفته در تمام طول سال گیاه شما را در شرایط ایده آل نگه نمی دارد. شما باید برنامه آبیاری را برای برآوردن نیازهای خاص ارکیده ای که در حال رشد هستید تنظیم کنید.

هنگامی که گیاه پس از دوره گلدهی خود به خواب رفت، نیاز آبیاری ارکیده را کاهش دهید.
اگر برگها شل شدند و رشد در پایه گیاه نرم شد، آب را نگه دارید و ارکیده را با مخلوط گلدان خشک نگهداری کنید.

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

زمان مناسب

گلدان مجدد می تواند به احیای ارکیده شما کمک کند، اما باید زمان مناسب برای این کار را بدانید. در اینجا چند پارامتر در مورد زمان گلدهی مجدد ارکیده آورده شده است:

رشد بیش از حد: زمانی که ارکیده آشکارا با ریشه های آویزان روی لبه های گلدان رشد کرده است، اگر برای ظرفی که در آن قرار دارد بیش از حد سنگین باشد، یا اگر مدام از روی آن می ریزد، مجدداً کاشت کنید.
محیط خالی شده: سالیانه یا هر سال یکبار با مواد تازه مجدداً ذخیره کنید. اکثر محیط‌های پرورش ارکیده پس از یک یا دو سال از مواد مغذی تهی می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که گلدان مجدد با مواد تازه به مرحله‌ای ضروری برای مراقبت خوب از ارکیده تبدیل شود. در گلدان ارکیده فقط از رسانه های گلدان ارکیده استفاده کنید.
بعد از گلدهی: بلافاصله پس از پایان دوره گلدهی مجدداً گلدهی کنید، اما هرگز در طول گلدهی آن.
قبل از فصل رشد: ارکیده را در بهار، درست قبل از شروع فصل رشد گیاهان، دوباره بکارید.

نور مناسب را فراهم کنید

قسمت بعدی از مطلب چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟ به نور اختصاص دارد. گیاه ارکیده خود را در مکانی قرار دهید تا نوع مناسب نور را دریافت کند تا بتواند فتوسنتز کند. می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این مراحل را دنبال کنید:

اگر ارکیده شما از شکوفه دادن امتناع کرد، دوره های رشد طبیعی و استراحت گیاه را مرور کنید و آن را در تاریکی در طول شب نگه دارید.
تحقیق کنید تا متوجه شوید که ارکیده شما نور غیرمستقیم یا آفتاب کامل را برای حفظ سلامت خود ترجیح می دهد.
مکان مناسب برای ارکیده خود را پیدا کنید. یک پنجره رو به شرق یا جنوب ممکن است بهترین باشد. یک پنجره رو به شمال ممکن است به اندازه کافی روشن نباشد و یک پنجره رو به غرب ممکن است خیلی خشن باشد.

بهترین دما را پیدا کنید

تعیین کنید که گونه ارکیده شما به چه دمایی نیاز دارد. ممکن است به دمای دائمی گرم، دمای شب خنک‌تر نیاز داشته باشد، یا می‌تواند یک دوره گرم و سرد را ترجیح دهد. برای تعیین دمای مناسب، بدانید که آیا ارکیده شما یک ارکیده گرم، متوسط ​​یا سرد است یا خیر:

گرما: روزها 80 تا 90 درجه فارنهایت و شبها 65 تا 70 درجه فارنهایت
متوسط: 70 تا 80 درجه فارنهایت روزها و 55 تا 65 درجه فارنهایت شبها
سرما: 60 تا 70 درجه فارنهایت روز و 50 تا 55 درجه فارنهایت شبها

گیاه را مرطوب نگه دارید

ارکیده ها اپی فیتی هستند بنابراین رطوبت هوا را از طریق شاخ و برگ و ریشه خود جذب می کنند. در اینجا نحوه اطمینان از اینکه ارکیده شما رطوبت کافی دارد آورده شده است:

ارکیده خود را غبارآلود کنید تا به رشد و شکوفایی آن تشویق شود.
مستر خود را طوری تنظیم کنید که برگها را خیس نکند یا از یک بطری اسپری برای مرطوب کردن کمی هوای اطراف گیاهان استفاده کنید.
گیاه خود را روی بستری از سنگریزه های مرطوب نگه دارید تا به افزایش رطوبت کمک کنید.
زمانی که ارکیده شما در حال گلدهی است از مه پاش خودداری کنید.

کود اضافه کنید

ارکیده خود را به اندازه کافی تغذیه کنید. این گیاهان تغذیه کننده های سنگینی هستند که در یک محیط کمی اسیدی با pH بین 5.5 تا 6.5 بهترین رشد را دارند. در اینجا چه باید کرد:

بیشتر محیط های رشد این گیاهان حاوی مقدار مورد نیاز مواد مغذی نیستند، بنابراین افزودن غذای ارکیده یا یک کود متعادل باید یک عنصر مراقبت معمول باشد.
غذای مناسب ارکیده محلول در آب را انتخاب کنید که می تواند طبق دستورالعمل های برچسب محصول به برنامه آبیاری شما اضافه شود.
هنگامی که آبیاری در طول دوره خواب ارکیده کاهش می یابد، باید از کود خودداری شود. غذای ارکیده محلول در آب می تواند به شما کمک کند تا به راحتی آن برنامه را بدون کود دهی بیش از حد حفظ کنید.

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

مراقبت در طول خواب را تنظیم کنید

پس از شکوفه دادن، بیشتر ارکیده ها برای مدتی به خواب می روند که در طی آن رشد جدید یا برگ های جدید مشاهده نخواهید کرد. این بخشی از چرخه رشد طبیعی ارکیده است. رشد جدید همچنین می تواند در زمستان در طول دوره های طولانی با نور ناکافی کند یا متوقف شود. در این دوره، در اینجا آنچه باید انجام دهید:

مخلوط گلدان را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید
آب را کم کنید
کود را متوقف کنید

بیماری های ارکیده را بشناسید

ارکیده ها مستعد بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی هستند.

ویروس ها در ارکیده های مختلف علائم مختلفی ایجاد می کنند. اگر گیاه موفق به شکوفایی شود، ممکن است رنگ ها شکسته شوند و شکوفه ها کوتاه مدت خواهند بود. اگر مشکوک به ویروس هستید، گیاه را در ایستگاه آزمایش کشاورزی بررسی کنید.

متاسفانه هیچ درمانی برای ویروس های ارکیده وجود ندارد. برای جلوگیری از آلوده شدن سایر گیاهان مجموعه خود، گیاه بیمار را دور بیندازید و قبل از استفاده مجدد گلدان را استریل کنید. در اینجا چیزی است که باید تماشا کنید:

ویروس موزاییک سیمبیدیوم: باعث ایجاد حفره در برگهای ارکیده کتلیا می شود
سایر ویروس ها: ایجاد رگه های روشن و تیره در برگ ها یا الگوی غیرعادی در سایه های زرد و قهوه ای
عفونت های باکتریایی و قارچی متفاوت به نظر می رسند. این نوع عفونت‌ها باعث می‌شوند که بافت‌های برگ از بین بروند و ظاهری آغشته به آب پیدا کنند و اغلب در نتیجه رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند. آنها عبارتند از:

پوسیدگی قهوه ای: به صورت یک لکه قهوه ای روشن روی برگ شروع می شود و به سرعت در سراسر گیاه پخش می شود
لکه باکتریایی روی برگ: لکه های قهوه ای، زرد یا قرمز فرورفته یا رگه هایی روی برگ ها ایجاد می کند.
برای جلوگیری از بیماری ارکیده، این اقدامات مهم را انجام دهید:

به درستی آبیاری کنید: ارکیده های خود را در اوایل روز آبیاری کنید تا قبل از کاهش دمای شب، شاخ و برگ ها خشک شوند.
جداسازی: اگر مشکوک به عفونت هستید، فورا ارکیده را جدا کنید، قسمت های بیمار را جدا کنید و محیط گلدان را جایگزین کنید.
از قارچ کش استفاده کنید: هر بریدگی ایجاد شده برای برداشتن قسمت های بیمار را با قارچ کش درمان کنید. آب و رطوبت را تا زمان بهبودی گیاه کاهش دهید.
به خوبی تمیز کنید: گلدان را با محلول آب و صابون ملایم قبل از گلدان مجدد هر ارکیده تمیز کنید.
استریل کردن: ابزارها را استریل کنید تا از سرایت عفونت به گیاهان دیگر در هنگام کار با ارکیده جلوگیری کنید.

هجوم آفات را درمان کنید

ارکیده ها مستعد ابتلا به آفاتی هستند که شامل شپشک، شپشک، دم بهار، حلزون، فلس، تریپس، شپشک آردآلود و کنه عنکبوتی می شود. به دنبال برگ های جویده شده یا برگ هایی با رسوبات پودری سفید در قسمت های زیرین باشید. در اینجا چه باید کرد:

آلودگی های سبک را با دست از بین ببرید.
هجوم خفیف را با محلول آب و صابون پاک کنید.
روغن چریش، پراکسید هیدروژن یا ایزوپروپیل الکل را روی برگ ها اسپری کنید تا آلودگی های شدید را ریشه کن کنید.
برای هجوم شدید، مخصوصاً برای تریپس و کنه عنکبوتی از آفت کش استفاده کنید.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید:نحوه رشد و مراقبت از ارکیده

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *