90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها! آیا شما از طرفداران معماری هستید؟ چه خودتان یک طراح معماری باشید و چه فقط یک عاشق معماری، ممکن است متوجه شده باشید که اصطلاحات خاص و فنی زیادی در مورد ساختمان ها وجود دارد. به همین دلیل است که سایت کاردستون فهرستی مفید از 100 اصطلاح معماری را جمع آوری کرده است تا به شما کمک کند ساختمان ها را بهتر توصیف کنید.

برخی از این اصطلاحات سبک های محبوب معماری را توصیف می کنند. دیگران عبارات خاصی را توصیف می کنند که ممکن است آنها را بشناسید اما نمی دانستید عنصر طراحی چه نامیده می شود. اگرچه این یک لیست قطعی نیست، اما طیف وسیعی از اصطلاحات است که ممکن است شما را به سبک ها و مفاهیم جدید مرتبط با معماری باز کند. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چند اصطلاح را می شناسید!

در اینجا بیش از 100 اصطلاح معماری وجود دارد که به شما کمک می کند ساختمان ها را بهتر توصیف کنید!

آمفی تئاتر

آمفی تئاتر نوعی ساختمان است که در معماری یونانی و رومی استفاده می شود. آمفی تئاترها معمولاً با یک پلان دایره ای شکل طراحی می شوند که در آن پایه به عنوان یک منطقه صحنه عمل می کند و صندلی به صورت شعاعی در اطراف صحنه در حال حرکت به سمت بالا ارائه می شود. آمفی تئاترها معمولاً برای نمایش، مسابقات ورزشی یا رویدادهای دیگر استفاده می شوند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

گذرگاه طاقدار

در معماری، یک گذرگاه تعریف شده است که می تواند به چند روش مختلف علامت گذاری شود. طاق‌ها می‌توانند گذرگاه زیر مجموعه‌ای از طاق‌ها، ناحیه بین طاق‌ها و دیوار یا فقط یک راهروی سرپوشیده بین طاق‌ها باشند. گذرگاه طاق‌دار می توانند در فضای بیرونی به عنوان یک فضای نیمه بسته یا در فضای داخلی رخ دهند.

قوس

طاق شکلی از ساختار است که در بسیاری از معماری ها یافت می شود. از یک منحنی استفاده می کند تا یک فاصله را از دو نقطه باز کند. چند نوع قوس وجود دارد و می توان آنها را در مواد زیادی ساخت، اما مفهوم ساختاری اصلی همیشه یکسان است.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اتاق به سبک بوهو | سبک بوهو چیست؟

هنر دکو

معماری آرت دکو یک زیبایی شناسی ساختمان منحصر به فرد است که در طول جنبش بزرگتر آرت دکو در حدود دهه 1920 به وجود آمد. این ویژگی دارای جزئیات پر زرق و برق با نماهای اغلب هندسی و فونت های قدیمی است. اگرچه این سبک کوتاه مدت بود، اما همچنان یک زیبایی شناسی نمادین و قابل تشخیص است.

هنر نو

معماری Art Nouveau یک سبک طراحی است که به دنبال ایجاد یک سبک واحد است که مرز بین معماری، طراحی داخلی، طراحی مبلمان، نقاشی و غیره را محو کند.

طراحان معماری Art Nouveau سعی می کنند یک “اثر کامل” خلق کنند. این آثار اغلب از نظر سبک طراحی بسیار منسجم و دارای جزئیات پیچیده بودند. شما می توانید معماری آرت نوو را به خاطر جزئیات رمانتیک، فلزکاری و ادغام مجسمه ها بشناسید.

هنر و صنایع دستی

جنبش هنر و صنایع دستی گرایشی در معماری و طراحی بود که انقلاب صنعتی را به عقب راند. در حالی که گرایش های قبلی سعی می کردند طراحی خوب را مدرن و استاندارد کنند، این گرایش چیزهای دست ساز را جشن می گرفت و سعی می کرد خلاقیت بیشتری را القا کند. اگرچه این گرایش در معماری وجود داشت، اما می توان آن را در بسیاری از اشکال هنری دیگر آن زمان نیز یافت.

دهلیز

آتریوم هر حجم داخلی در یک ساختمان است. دهلیزها شبیه حیاط های داخلی هستند، اما معمولاً محصور و مطبوع هستند به جای باز شدن به عناصر. این فضاها اغلب یک ویژگی اصلی و فضای مشترک در یک ساختمان هستند.

نرده

نرده یک نرده یا دیوار روی راه پله یا بالکن است. این از پایه های جداگانه ای ساخته شده است که به آن نرده ها گفته می شود که توسط یک ریل در بالای آن قرار دارند.

خرک بشکه ای

طاق بشکه ای شکل ساده ای از طاق یا قوس اکسترود شده است. طاق‌های بشکه‌ای یک اکستروژن پیوسته هستند، اگرچه برخی از طاق‌ها به جای اکستروژن ساده، تزئیناتی را در امتداد سطح نشان می‌دهند.

ناقوس

ناقوس جایی است که ناقوس را می توان در یک برج ناقوس یافت – همچنین جایی که کوازیمودو در گوژپشت نوتردام زندگی می کرد ناقوس یک ویژگی رایج در کلیساهای قدیمی است.

بتون بروت

Béton brut از فرانسوی اصلی به “بتن خام” ترجمه می شود. این به زیبایی بتن ناتمام پس از حذف از قالب اشاره دارد. این یک اصطلاح مهم است زیرا ظهور بتون بروت اوج اصلی مدرنیسم بود. به طور خاص، زیبایی شناسی béton brut منجر به سبک معماری بروتالیسم شد – و همچنین نام آن را به سبک محبوب داد.

بیومیمیکری

Biomimicry زمانی است که معماری فرآیندها یا فرم های موجود در طبیعت را کپی می کند. Biomimicry در معماری هم برای زیبایی شناسی و هم برای عملکرد ساختمان ها استفاده می شود. سیستم یک ساختمان برای تهویه هوا ممکن است از جنگل برای کارایی تقلید کند. ستون ها ممکن است به گونه ای طراحی شوند که صرفاً برای زیبایی ظاهری شبیه درختان باشند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

بیوفیلیا

بیوفیلیا این ایده است که انسان ها میل طبیعی به احاطه شدن توسط طبیعت دارند. طراحان اغلب از فرضیه بیوفیلیا به عنوان یک دستورالعمل استفاده می کنند و این میل را با معرفی یک ارتباط بصری یا فیزیکی با طبیعت در داخل یا نزدیک یک ساختمان برآورده می کنند.

مهاربندی

مهاربندی تقویت کننده یک سیستم ساختاری است یکی از شکل‌های مهاربندی، مهاربندی متقاطع است که دارای دو عضو است که به شکل X سازماندهی شده‌اند به طوری که یکی با کشش و دیگری با فشار برخورد می‌کند.

تکیه گاه

تکیه گاه نوعی سازه است که به تقویت دیوار کمک می کند. تکیه‌گاه‌ها در کنار دیوار یا نزدیک دیوار ساخته می‌شوند و برای کمک به حمایت از دیوار، از آن طرف می‌آیند. انواع مختلفی از تکیه گاه ها وجود دارد، از جمله تکیه گاه های پرنده که بعداً در این لیست تعریف می شوند.

معماری بیزانس

معماری بیزانسی سبکی از معماری است که پیشرفت تکنولوژی و جزئیات پر زرق و برق را جشن می گیرد.

در قرن ششم در زمان امپراتور ژوستینیان رایج شد. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های معماری بیزانس، ایاصوفیه است که تمام ویژگی‌های رایج این سبک از جمله گنبدی بالاتر از حد معمول و تزئینات چشمگیر را در خود دارد.

سایبان

سایبان پوشش کنسولی یک منطقه بیرونی است. سایبان‌ها اغلب بر روی ورودی‌ها ساخته می‌شوند تا مردم را از باران محافظت کنند یا برای آنها سایه ایجاد کنند. اگرچه برخی از سایبان ها پوشش های ساده ای هستند برخی از معماران سایبان ها را با طیف وسیعی از مواد به تاسیسات و آثار هنری زیبا تبدیل می کنند.

کنسول

کنسول قسمتی از ساختمان است که بیرون زده است برخی از کنسول ها ساده هستند مانند زمانی که یک عرشه فقط کمی از آخرین پرتو به بیرون می گذرد.

نمونه‌های دیگر از یک کنسول می‌توانند افراطی باشند مانند زمانی که به نظر می‌رسد بخش‌های عظیمی از یک ساختمان با گرانش مخالفت می‌کنند و هیچ تکیه‌گاهی در آنجا وجود ندارد. قاعده رایج برای کنسول ها این است که 1/3 از یک بخش می تواند آویزان شود و 2/3 از یک بخش پشتیبانی می شود.

کاریاتید

کاریاتیدها بخشی نمادین از معماری یونانباستان هستند. کاریاتید ستونی مجسمه ای به شکل یک زن است. یکی از شناخته شده ترین کاربردهای کاریاتید در ایوان ارکتیون در آتن یونان است.

سیرکولاسیون

در معماری، سیرکولاسیون به مسیرهایی اطلاق می شود که مردم برای عبور از ساختمان از آن استفاده می کنند. گردش از راهروها، مسیرهایی که مردم برای عبور از یک اتاق طی می کنند و هر راه دیگری که مردم معماری را تجربه می کنند تشکیل شده است. گردش همچنین شامل نحوه حرکت افراد در خارج از ساختمان است.

معماری کلاسیک

معماری کلاسیک به معماری یونانی و رومی دوران باستان اطلاق می شود. این ساختمان‌های کلاسیک بر ایده‌های طراحی بی‌شماری تأثیر گذاشتند که بعد از آن به وجود آمدند و هنوز هم اغلب در ساختمان‌های عمومی در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

معماری استعماری

معماری استعماری می تواند به معنای چند سبک طراحی متفاوت باشد. زمانی اتفاق می افتد که کشوری مستعمره می شود و شروع به استفاده از معماری کشور مستعمره خود می کند.

گاهی اوقات سبک طراحی به دست آمده، کپی ایده های کشور مادر است. در موارد دیگر، ترکیبی جالب از زیبایی شناسی هر دو کشور است.

معماری معاصر

تعریف معماری معاصر یکی از سخت ترین سبک های معماری است. برخلاف جنبش‌های دیگر مانند مدرنیسم، قرن بیست و یکم سبک خاصی ندارد که با اکثر پروژه‌های جدید سازگار باشد. برخی از نمونه‌های معماری معاصر پست مدرن هستند برخی دیگر آینده‌نگر هستند و بسیاری دیگر ترکیبی از سبک‌های مختلف هستند.

در معماری، بافت به منطقه اطراف یک پروژه معماری اشاره دارد. درک این ایده مهمی است زیرا بسیاری از معماران بر این باورند که ساختمان های آنها باید به خوبی با بافت مطابقت داشته باشد. “طرح های زمینه” یک طرح سایت است که منطقه بزرگتر یا زمینه را در اطراف یک پروژه نشان می دهد. زمینه همچنین می‌تواند به‌جای مکان فیزیکی به حوزه‌های مفهومی مرتبط اشاره کند. برای مثال، ممکن است شخصی در مورد رابطه یک ساختمان با بافت تاریخی صحبت کند.

کوربوزی

کوربوزیان صفتی است که برای توصیف معماری به همان سبک لوکوربوزیه استفاده می شود. لوکوربوزیه نام محبوب معمار سوئیسی چارلز ادوارد ژانرت، یکی از مشهورترین معمارانی بود که تاکنون زندگی کرده است. سبک مدرنیستی او مبتنی بر ایده‌های کارکردگرایی بود و برخی از ایده‌هایی که از این منطق پیروی می‌کنند، گاهی اوقات به عنوان کوربوزی شناخته می‌شوند.

هسته

در معماری، هسته یک فضای خالی عمودی در یک ساختمان است که می تواند اهداف مختلفی را انجام دهد. هسته گردشی گروه بندی عمودی یک آسانسور، پله یا جفت از این دو است. یک هسته همچنین می تواند به یک هسته خدماتی اشاره کند که به طور عمودی در سراسر ساختمان پیوسته است.

اگر به یک سری از پلان های یک ساختمان نگاه کنید ممکن است بتوانید با پیدا کردن برنامه پیوسته در همان نقطه در هر طبقه، هسته اصلی را مشخص کنید – برای مثال، اندازه و مکان پله ها معمولاً باید ثابت بماند. بسیاری از سطوح

کورینتی

نظم کورنتی یکی از سه راسته کلاسیک در معماری یونان باستان و روم است. این استادانه ترین از هر سه سفارش است و آخرین توسعه یافته بود. با تزئیناتی که در سر ستون ها یافت می شود، به راحتی می توان ترتیب ها را تشخیص داد.

صلیبی شکل

صلیبی شکل به معنای گرفتن شکل صلیب است. این یک اصطلاح رایج در معماری است زیرا بسیاری از ساختمان‌ها – به ویژه کلیساها – با پلان‌های صلیبی شکل طراحی شده‌اند.

گنبد شکل

سازه کوچک گنبد مانند است که بالای یک ساختمان قرار دارد. اغلب بر روی پایه های مربعی، دایره ای یا فانوس ساخته می شود، علاوه بر اینکه به عنوان یک ویژگی تزئینی عمل می کند، می تواند نور و گردش را نیز فراهم کند. طاق داخلی را گنبد نیز می گویند.

منحنی

معماری منحنی شامل خطوط منحنی است. اغلب به عنوان متضاد مستقیم خطی که در این لیست نیز تعریف شده است، درک می شود.

ساختارشکنی

ساختارشکنی یکی از اشکال معماری پست مدرن است با عناصر معماری تکه تکه و تحریف شده تعریف می شود. معروف‌ترین نمونه ساختارشکنی توسط نشاسته‌شناس فرانک گری است.

نمودار

نمودار یک نقاشی ساده است که به تجزیه مفاهیم کمک می کند. اگرچه نمودارها در بسیاری از زمینه ها غیر از معماری استفاده می شوند، نمودارها بخش مهمی از نقشه های معماری هستند. آنها کمک می کنند تا ایده ها به اندازه یک مفهوم در پشت یک ساختمان به جزئیاتی مانند سیستم های مکانیکی در یک پروژه تقسیم شوند.

گنبد

گنبد یک سیستم ساختاری به شکل نیم کره است که از یک قوس ساده بیرون می آید. گنبدها را می توان در اندازه های مختلف و از مواد مختلف ساخت. آنها ویژگی های اصلی در آثار معماری بی شماری هستند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

شیوه دوریسی

نظم دوریک یکی از سه راسته کلاسیک در معماری یونان باستان و روم است. این ساده ترین از هر سه سفارش است و اولین موردی بود که توسعه یافت. با تزئیناتی که در سر ستون ها یافت می شود، به راحتی می توان ترتیب ها را تشخیص داد. در این حالت سر ستون دارای تزئینات کمی است.

خروج

خروج از ساختمان مسیرهایی است که افراد برای خروج ایمن از ساختمان طی می کنند این شامل گردش عمودی، راهروها و هر حرکت دیگری است که افراد برای خروج از آن انجام می دهند. طراحی خروجی ساختمان برای معماران یک ملاحظه حیاتی است.

ارتفاع

ارتفاع یکی از انواع نقشه های معماری است که برای توصیف یک پروژه استفاده می شود. این طرح افقی املایی یک ساختمان است که نمایانگر یک نمای ساختمان است. به همین دلیل، طراحان همچنین از اصطلاح elevation به معنای نمای خاصی از یک ساختمان استفاده می کنند، مانند زمانی که در مورد ارتفاع جنوبی صحبت می شود.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

گلدسته

نمونه معماری کلاسیک، گلدسته گروهی از قالب‌ها و نوارهای افقی است که توسط ستون‌ها پشتیبانی می‌شود. گلدسته به عنوان یک انتقال بین ستون ها یا سقف عمل می کند و اغلب با مجسمه های برجسته تزئین می شود.

ساخت

ساختن به نحوه چیدمان اشیا در معماری اشاره دارد. روش‌های ساخت امروزی شامل پرینت سه بعدی و استفاده از رباتیک است، اما این اصطلاح به هر روشی برای ساخت یک جسم فیزیکی اشاره دارد.

نما

در معماری، نما چهره ساختمان است. نماها گاهی اوقات به عنوان ارتفاع نیز شناخته می شوند مفهومی که قبلاً در این لیست توضیح داده شد.

فنستراسیون

فنستراسیون در معماری ترکیبی از پنجره ها و درها در نما و نحوه چیدمان آنها بر روی ساختمان است. در حالی که این دهانه ها یک هدف کاربردی آشکار را انجام می دهند، فضای زیادی برای طراحی در فنستراسیون یک ساختمان وجود دارد.

پلان طبقه

پلان طبقه یکی از حیاتی ترین اشکال طراحی معماری است این نمایش یک اثر از بالا است که دیوارها را برش می دهد تا واضح ترین نمایش را از همه فضاها نشان دهد. بسیاری از پلان های طبقه برای نشان دادن بهترین عملکرد هر فضا برچسب گذاری شده اند. سایر جزئیات متداول عبارتند از جهت چرخش درها، ورود، گردش عمودی، ضخامت دیوار که مواد را مشخص می کند، بریده شدن پنجره ها و مبلمان.

تکیه گاه

اصطلاح پرواز این واقعیت را توصیف می کند که در برابر دیواری که از آن پشتیبانی می کند – مانند یک تکیه گاه سنتی همانطور که قبلاً در این لیست تعریف شد ساخته نشده است و در عوض با استفاده از یک قوس که از اسکله به دیوار اتصال “پرواز” می کند، متصل می شود.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

پلان باز

پلان آزاد یا همان طور که گاهی اوقات به آن “پلان باز” گفته می شود، زمانی است که یک پلان طبقه به دقت طراحی می شود تا نیاز به دیوارهای باربر را محدود کند. بار عمده توسط دیوارهای بیرونی حمل می شود و ستون ها بقیه را حمل می کنند. پلان باز اجازه آزادی بیشتری را می دهد زیرا هیچ دیوار اضافی برای محدود کردن طراحی وجود ندارد.

درب فرانسوی

درب های فرانسوی یک جفت درب چوبی با سطوح شیشه ای بزرگ هستند که بیشتر ارتفاع را گسترش می دهند. شیشه های روی درها معمولا به پانل های کوچکتر تقسیم می شوند.

درهای فرانسوی معمولاً جفت هستند (اما نه همیشه) و اغلب برای جدا کردن ورودی پشتی یا سایر شرایط داخلی استفاده می شوند، زیرا حریم خصوصی زیادی را به عنوان درب جلو ارائه نمی دهند.

گیبل

شیروانی قسمت مثلثی بین شیب سقف های متقاطع است. سقف های شیروانی کارآمد هستند زیرا شیب تند باعث تخلیه آسان آب و تهویه بهتر داخلی می شود.

اصیل سازی

اصیل سازی زمانی است که ویژگی های منحصر به فرد یک منطقه شهری از بین می رود و زمانی که افراد ثروتمندتر شروع به نقل مکان می کنند، از بین می روند.

منطقه شروع به تغییر می کند و ساکنان فعلی قیمت گذاری می شوند اگرچه این یک اصطلاح صرفاً معماری نیست، اما اصیل سازی بر محیط شهری و ساختمان های ساخته شده در آنجا تأثیر می گذارد.

گوتیک

معماری گوتیک یک سبک محبوب است که عمدتاً در اروپا در قرن های 12 و 16 یافت می شود. با طاق‌های دنده‌ای، نقاشی‌های پرآذین و تکیه‌گاه‌های پرنده مشخص می‌شود همه اصطلاحاتی که در اینجا در این فهرست تعریف می‌کنیم.

طاق کشاله ران

طاق کشاله ران نوعی خرک است که به عنوان طاق دو بشکه یا طاق متقاطع نیز شناخته می شود به این دلیل که دو طاق بشکه ای با هم قطع می شوند و یک لبه کشاله ران ایجاد می کنند به آن طاق کشاله ران می گویند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

صنعتی

صنعتی اصطلاحی است که اغلب برای تعریف پروژه های معاصر با مقدار زیادی فولاد، سطوح صیقلی براق، خطوط زاویه ای تمیز و مواد سبک صنعتی استفاده می شود.

یونی

نظم یونی یکی از سه راسته کلاسیک در معماری یونان باستان و روم است. این دومین مرتبه توسعه یافته است و از نظر تزئینات حد وسط است.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

ایزومتریک

ایزومتریک شکلی از طراحی معماری است که به نمایش اشیاء سه بعدی در نقشه های دو بعدی کمک می کند. این اجازه می دهد تا دیدی آسان و قابل درک از یک چشم انداز ساده داشته باشید.

کنار هم قرار گرفتن

Juxtaposition به یک عنصر معماری اشاره نمی کند بلکه یک کلمه رایج است که برای توصیف یک ایده معماری استفاده می شود. در معماری، کنار هم قرار گرفتن دو چیز متضاد در کنار هم قرار می گیرند تا بر تضاد تأکید کنند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

لوورها یا دودکش

لوورها یک عنصر طراحی هستند که برای جلوگیری از ورود نور به ساختمان استفاده می شود. لوورها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند و اغلب به بخش عمده ای از هدف طراحی تبدیل می شوند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

مقصوره

مقصوره از عناصر رایج مسجد است. این یک منطقه کوچک محصور در نزدیکی محراب است  اصطلاحی که در این لیست نیز تعریف شده است.

مقصوره مخصوص حاکمانی بود که از مسجد بازدید می کردند تا در هنگام نماز از آنها در برابر هرگونه حمله احتمالی محافظت شود.

انبوه سازی

هنگامی که طراحان مرزهای کلی ساختمان را تعریف می کنند، جمع آوری اغلب اولین گام در یک مطالعه مفهومی است. اصطلاح انبوه سازی بعداً در فرآیند طراحی برای توصیف حجم های معماری استفاده می شود.

میزانسن

نیم طبقه یک ساختمان است. میزانسن ها به طور کلی به دهلیز باز می شوند که معمولاً فضایی با ارتفاع دو برابر یا بلندتر است.

محراب

محراب یک عنصر طراحی مهم در یک مسجد است که عملکردی حیاتی دارد طاقچه دیواری است که در هنگام نماز جماعت را به سمت مکه هدایت می کند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

مناره

مناره یک برج سنتی در داخل یا نزدیک مسجد است. این یک عنصر طراحی نمادین از گونه‌شناسی مسجد است، اما عملکردهای متعددی نیز دارد. مناره ها برای دعوت مسلمانان به نماز خواندن در وقت نماز استفاده می شود.

معماری مدرن

معماری مدرن فقط به معنای معماری امروز نیست. این به یک جنبش معماری خاص اشاره دارد که در آن معماران تلاش کردند یک زبان جهانی برای طراحی بیابند که مناسب همه باشد. چند نوع خاص از مدرنیسم وجود داشت، اما همه از ایده اصلی استفاده از ایده های عملکرد برای تعریف معماری پیروی می کردند.

مدولار

معماری مبتنی بر یک مفهوم مدولار از یک سیستم مجموعه ای از واحدهای مکرر تجمیع شده برای ایجاد یک پروژه تمام شده استفاده می کند.

به عنوان مثال، یک برج ممکن است از یک سیستم مدولار استفاده کند که در آن هر واحد در سیستم مجموعه ای از واحدها است. این واحدها را می توان به روش های جالبی روی هم قرار داد.

شبستان

شبستان قسمت مرکزی باریک و طولانی کلیسای مسیحی است. از ورودی به محل تلاقی شکل صلیبی می رسد که به آن گذرگاه نیز می گویند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

نئو

“نئو” مقدم بر چند سبک معماری است و به معنای ظهور مجدد یک سبک به محبوبیت است. به عنوان مثال، معماری نئوکلاسیک یک سبک معاصر است که از آثار کلاسیک اصلی یونان باستان و روم تقلید می کند.

تزئینات

تزیین به سادگی هر شکلی از دکوراسیون بر روی یک قطعه معماری است. تزیینات اغلب در سازه ها، پنجره ها یا سایر قطعات معماری تعبیه شده است. در برخی از سبک ها، تشخیص اینکه چه چیزی زینت است و چه کارکردی خالص است، دشوار است.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

پالازو

کاخ یک نوع معماری در قرن 19 و 20 است. آنها ساختمان های بزرگی هستند که از کاخ های خانواده های ثروتمند رنسانس ایتالیا الهام گرفته شده اند.

جان پناه

جان پناه یک مرز کم در امتداد لبه سقف است که به عنوان نرده برای افرادی که ممکن است از لبه سقوط کنند عمل می کند.

غرفه

در معماری، غرفه یک سازه غیررسمی است که اغلب موقتی است. آنها گاهی اوقات تاسیسات معماری یا الحاقات به باغ ها یا مناطق عمومی هستند.

پیلوتیس

Pilotis ستون‌های کوچکی هستند که ساختمان را مانند پایه‌ها از سطح زمین بالا می‌برند. آنها در بسیاری از سبک های سنتی و بومی محبوب هستند، اما معروف ترین نمونه در معماری استفاده از آنها در مدرنیسم، یعنی در ویلا ساووی لوکوربوزیه است.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

ازاره

ازاره یک پایه مرتفع است که به توزیع وزن و ایجاد ظاهری باشکوه برای یک ساختمان یا بخشی از یک ساختمان کمک می کند.

رواق

رواق ایوانی است در ورودی ساختمان کلاسیک . رواق با سقفی پوشیده شده است که توسط ستون ها نگه داشته شده است. این یک شکل از یک سایبان است ، اصطلاح دیگری که در این لیست تعریف شده است.

مستطیل

طرح های مستطیلی عمدتاً از خطوط مستقیم و زوایای قائمه تشکیل شده اند. اغلب به عنوان مخالف منحنی که در این لیست نیز تعریف شده است، درک می شود.

رنسانس

معماری رنسانس سبک طراحی دوره احیای اروپا بود. بیشتر این سبک از معماری کلاسیک الهام گرفته شده است. ویژگی های معماری رنسانس بر تناسبات در جستجوی زیبایی کامل متمرکز بود. آنها بدن انسان را در مقایسه با ساختمان ها مورد مطالعه قرار دادند و سعی کردند با ادغام معماری، هنر و مجسمه سازی، اثری بی نقص خلق کنند.

رمانسک

معماری رومانسک یک سبک تاریخی است که برای طیف وسیعی از زمان ها در اروپای قرون وسطی رایج بوده است. این سبک شبیه به معماری رومی و بیزانسی است و ویژگی های هر دو، از جمله طاق های گرد، طاق های کشاله ران، و هنر و مجسمه های فراوان را دارد.

صفحه نمایش

در معماری، صفحه نمایش یک عنصر نما است که اغلب نیمه شفاف یا متخلخل است. پرده ها می توانند یک دیوار بنایی یک واحد بنایی خاص، یک سیستم صفحه نمایش باران یا یک سیستم صفحه نمایش مشابه باشند.

بخش

یک بخش یک نقشه معماری مهم است که به ما امکان می دهد از یک ساختمان برش دهیم و ببینیم داخل آن چگونه به نظر می رسد. این نقاشی مهم است زیرا به ما اجازه می دهد تا آنچه را که هرگز در زندگی واقعی نمی دیدیم ببینیم و به ما امکان می دهد رابطه بین برنامه های مختلف را درک کنیم.

عقب گرد

در معماری، عقب گرد زمانی است که یک ساختمان به عقب فرو رفته باشد. این می تواند به عقب نشینی در سطح خیابان برای یک چمن یا میدان بین ساختمان و پیاده رو اشاره داشته باشد. عقب نشینی همچنین می تواند به زمانی اشاره داشته باشد که بخشی از یک ساختمان از سطح زیر آن عقب نشینی می کند. بسیاری از برج‌های نیویورک با افزایش بنا، با شکست مواجه می‌شوند.

بهره خورشیدی

بهره خورشیدی مقدار نور خورشیدی است که وارد ساختمان می شود یا به مواد برخورد می کند. توجه به این امر در معماری بسیار مهم است زیرا نور خورشید نور طبیعی را وارد می کند، اما همچنین ساختمان را گرم می کند. به حداقل رساندن بهره خورشیدی اغلب برای بهبود سرمایش ساختمان ضروری است.

مناره

گلدسته نوک زینتی یک برج است. اگرچه آنها معمولاً با معماری گوتیک و سایر سبک های قدیمی تر مرتبط هستند، مناره ها هنوز در ساختمان های معاصر، به ویژه آسمان خراش ها استفاده می شوند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

خم

در معماری، خم، ایوانی با پلکانی در ورودی ساختمان است. از آنجایی که خم‌ها معمولاً در جلوی خانه‌ها یا ساختمان‌های آپارتمانی یافت می‌شوند، به عنوان یک فضای عمومی غیررسمی عمل می‌کنند.

برجک

برجک یک برج کوچک است که معمولاً در گوشه یک ساختمان قرار دارد. برجک‌ها یکی از ویژگی‌های نمادین قلعه‌ها هستند زیرا به نگهبانان اجازه می‌دادند برای دفاع از ساختمان نگاه کنند. آنها همچنین گاهی اوقات در خانه ها و سایر انواع ساختمان ها صرفاً برای زیبایی شناسی استفاده می شوند.

نوع شناسی

گونه شناسی راهی برای طبقه بندی اشیا بر اساس ویژگی های مشابه است. در معماری، گونه‌شناسی اصطلاح رایجی است که به توصیف انواع مختلف ساختمان‌ها بر اساس سبک‌ها، برنامه‌ها و شباهت‌های دیگر کمک می‌کند.

طاق

طاق یک اکستروژن قوسی خود تکیه گاه است اشکال زیادی از طاق وجود دارد که با نحوه ادامه طاق تعریف می شوند. در این لیست، خرک بشکه ، طاق کشاله ران و طاق دنده را تعریف می کنیم .

روکش

روکش ماده نازکی است که روی ماده دیگری اعمال می شود. روکش می تواند یک ورق نازک از سنگ، چوب یا بسیاری از گزینه های دیگر باشد. آنها یک راه ارزان و ساده برای ایجاد یک اثر دلخواه جدید هستند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

زبان بومی

معماری بومی هر سبکی است که بومی منطقه و زمان خاصی باشد. معماری بومی برخلاف سبک بین‌المللی است که به دنبال یافتن ایده‌های مشترک طراحی بود که در هر نقطه از جهان کارآمد باشد. معماری بومی مبتنی بر سنت است و اغلب بر مصالح و دانش منطقه متکی است.

دهلیز

دهلیز یک محوطه ورودی کوچک است که افراد قبل از رسیدن به فضای بزرگتر از آن عبور می کنند. دهلیزها با ایجاد شکاف قبل از خروج هوای مطبوع از ساختمان به کاهش میزان گرمای از دست رفته هر بار که درب باز می شود کمک می کند. این فرآیند باعث صرفه جویی در هزینه در تهویه یک فضا می شود و همچنین سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

معماری ویکتوریایی

معماری ویکتوریایی سبکی محبوب در پایان قرن نوزدهم است. نام ویکتوریا از ملکه ویکتوریا گرفته شده است، زیرا او در اوج محبوبیت این سبک در قدرت بود. معماری ویکتوریایی با سقف های شیبدار، آجرهای رنگارنگ، شیروانی های پرآذین و برجک های بلند و نمادین مشخص می شود .

تجسم

تجسم معماری یا همان طور که گاهی اوقات به آن arch viz گفته می شود، فرآیند ایجاد تصاویر دو بعدی از یک مدل سه بعدی است. به عنوان یک ابزار ارائه در طول طراحی و ساخت یک اثر معماری استفاده می شود.

زیگورات

زیگورات یک نوع ساختمان رایج در بین النهرین باستان است که شبیه هرم است. زیگورات‌ها از تراس‌هایی تشکیل شده‌اند که با نزدیک‌تر شدن به بالای آن، عقب‌نشینی می‌کنند. پله های یادبود اغلب در هر طرف گنجانده شده است. زیگورات ها برای نزدیک کردن مردم به بهشت ​​طراحی شده بودند.

90 اصطلاح معماری در توصیف بهتر ساختمان ها!

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *