آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟ با حذف قند یا کاهش مصرف آن، می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های کبدی را کاهش دهید و به بهبود سلامت و کنترل وزن خود کمک کنید این مقاله مزایا و معایب مصرف شکر را فهرست می‌کند تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه آیا می‌خواهید رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا خیر بگیرید.

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

یکی از پرمصرف ترین محصولات دنیا شکر است که استفاده بیش از حد از این ماده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که یک سوم ساکنان سیاره زمین دچار اضافه وزن هستند و دلیل این اضافه وزن استفاده زیاد از شکر است.

شکر در جایگاهی قرار دارند که می توان گفت به اندازه مواد مخدر اعتیاد آور هستند شاید سعی کنید در طول روز مستقیماً از شکر استفاده نکنید اما بسیاری از غذاهایی که استفاده می کنیم حاوی قند هستند و با مصرف آن را نمی دانیم. بیش از مقدار قند برای سلامتی ما مضر است. با حذف قند و یا کاهش مصرف آن از رژیم غذایی می توانیم گام بزرگی در جهت سلامت و داشتن یک رژیم غذایی سالم برداریم.

مصرف شکر باعث بیماری های زیادی می شود اما میل ما به مصرف شیرینی جات باعث می شود از مصرف آن دوری نکنیم، با وجود اینکه بسیاری از افراد با مضرات مصرف این ماده آشنا هستند اما همچنان تمایل زیادی به مصرف آن، این ماده غذایی مادام العمر دارند. کاهش می دهد و اثرات مخربی بر سلامت ما می گذارد و عامل بسیاری از بیماری های مرتبط با فرآیندهای متابولیک است.

بیشتر بخوانید: ترک شکر بر اساس روانشناسی شخصیت

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

شکر را حذف کنید

در بسیاری از افراد این باور وجود دارد که شکر فقط در شیرینی ها و شکلات ها وجود دارد شاید وجود این باور غلط باعث شود که در حذف این ماده غذایی موفق نباشند، باید بدانید که بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنید حاوی قند هستند. و در طول روز بارها و بارها به طور غیر مستقیم از شکر استفاده می کنید.

دانستن فواید حذف شکر و مضرات مصرف آن ضروری است، این امر به شما انگیزه کافی می دهد تا قبل از آسیب رساندن به سلامتی، این ماده غذایی را حذف کنید و به دنبال تغییری مناسب برای ذائقه خود باشید.

آهسته بهتر است قبل از اینکه با مصرف زیاد مواد غذایی قند خون را افزایش دهیم و به دنبال راه هایی برای کاهش قند خون باشیم، با داشتن یک رژیم غذایی سالم از افزایش قند خون جلوگیری کنیم.

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

چین و چروک را از بین ببرید

با حذف بیش از حد شکر عامل مهمی در ایجاد چین و چروک پوست را از بین می برید این می تواند دلیل خوبی برای افرادی باشد که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهند.

در تعریف فرآیند شکر باید گفت که در این فرآیند مولکول های قند به یکدیگر می چسبند و منجر به تغییر شکل کلاژن پوست می شوند، کلاژن موجود در پوست وظیفه ایجاد حالت ارتجاعی و جوان سازی پوست را بر عهده دارد مصرف قند و تغییر کلاژن باعث تسریع پیری پوست و اختلال در وظایف کلاژن پوست می شود.

ورم و پف صورت باعث می شود صورت شما پیرتر به نظر برسد و سن طبیعی شما را بالاتر از آنچه هست نشان می دهد، قطع مصرف شکر تاثیر خوبی در جوان به نظر رسیدن می گذارد و با کاهش انسولین پوست ورم کاهش یافته و چهره شما به نظر می رسد. جوان تر به گفته دکتر آنتی یون، با قطع مصرف شکر در عرض دو هفته می توانید شاهد این تغییرات باشید و انگیزه کافی برای تغییر رژیم غذایی خود به دست آورید.

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

افزایش شادی

شاید به نظر برسد که با خوردن یک دونات پر از شکر احساس شادی زیادی را تجربه می کنید اما نکته مهم در مورد این شادی این است که این شادی موقتی است و مصرف شکر یکی از عوامل اصلی افسردگی است. نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود قند زیادی مصرف می کنند از افسردگی رنج می برند و عصبی تر از سایر افراد هستند.

دکتر مگان گیلمور متخصص تغذیه در کانزاس سیتی است و معتقد است که مصرف شکر ممکن است منجر به التهاب مزمن شود و بر عملکرد مغز تاثیر منفی بگذارد.

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

با قطع شکر شادی را افزایش دهید

دکتر گیلمور معتقد است که با قطع مصرف شکر به مدت دو هفته می توان تغییری در خلق و خوی افراد مشاهده کرد. انجام تحقیقات روی رژیم غذایی زنان توسط دکتر گیلمور ثابت کرد که رژیم غذایی سرشار از قند می تواند زنان را در معرض افسردگی قرار دهد، نتایج این مطالعات در مجله تغذیه بالینی در سال 2015 منتشر شد.

سرماخوردگی را کاهش دهید

با حذف قند متوجه کاهش خس خس در بینی خواهید شد و علائم آلرژی و آسم بهبود می یابد نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی نشان می دهد که مصرف 100 گرم قند توانایی گلبول های سفید خون در تخریب میکروب ها را تا 50 درصد کاهش می دهد، این فرآیند تا 5 ساعت ادامه خواهد داشت با کاهش مصرف شکر می توانید خیلی ساده از سرماخوردگی پیشگیری کنید.

مصرف شیرینی و شکر توسط کودکان بیشتر از بزرگسالان است ممکن است از شما نیز سوال شود که علت سرماخوردگی مکرر کودکان چیست، ممکن است یکی از این دلایل مصرف بیش از حد شکر باشد، به گفته لام، مهم است که به تغذیه کودکان توجه کافی داشته باشید. 

آیا میدانید حذف شکر چه مزایایی دارد؟

پیشگیری از دیابت

مصرف شکر باعث تجمع چربی اضافی در اطراف کبد می شود. چربی اضافی انباشته شده در اطراف کبد مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و عملکرد مناسب پانکراس را کاهش می دهد که تولید انسولین را متوقف می کند.

مطالعه ای در مورد مصرف شکر در 175 کشور انجام شد و نتیجه نشان داد که مصرف روزانه 150 کالری از شکر 11 برابر بیشتر از کالری دریافتی از چربی و پروتئین است و این به دیابت نوع 2 کمک می کند. آرام می توانید با حذف قند و جایگزینی آن با سایر غذاها و میوه های خشک در پیشگیری از دیابت موفق باشید.

تناسب اندام

با حذف قند و شکر می توانید از اضافه وزن جلوگیری کنید و به تناسب اندام خود کمک کنید غذاهای شیرین و نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند باعث افزایش وزن می شوند.

مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه، آب میوه و چای شیرین بسیار وسوسه انگیز است، اما این نوشیدنی ها سرشار از فروکتوز هستند که یک قند ساده است مصرف بیش از حد فروکتوز منجر به مقاومت به لپتین می شود. لپتین نام هورمونی در بدن است که وظیفه کنترل گرسنگی را بر عهده دارد و به بدن می گوید که غذا نخورد.

تناسب اندام

بهداشت دهان و دندان

با کاهش مصرف قند به سلامت دندان ها کمک می شود و از بوی بد دهان جلوگیری می شود. دکتر سول پرسنر دندانپزشک آمریکایی است و در خصوص حذف قند در سلامت دهان و دندان می گوید: یکی از عوامل اصلی که منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان و عفونت در دندان می شود مصرف مواد قندی است.

کاهش مصرف قند و افزایش سلامت دهان و دندان

همچنین مصرف غذاهای شیرین می تواند باعث ایجاد باکتری در دهان شود که منجر به بوی بد دهان می شود. کاهش و قطع مصرف مواد قندی و قندی در سلامت دهان و دندان موثر بوده و انتخابی منطقی است.

کاهش مصرف قند و افزایش سلامت دهان و دندان

بهبود خواب

دکتر هیمن معتقد است که مصرف غذاهای حاوی قند زیاد در شب مانع از داشتن خوابی راحت می شود و خواب خوبی نخواهید داشت.

افزایش امید به زندگی

با مصرف مواد قندی، میزان گلوکز در بدن افزایش می یابد، انسولین برای جبران آن شروع به کار می کند و سیستم عصبی بدن را فعال می کند که باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی، دیابت و چاقی است.

مصرف شکر باعث افزایش چربی های ناسالم در بدن می شود، این چربی ها یا تری گلیسیریدهای ناسالم خطر حمله قلبی را افزایش می دهند.

بر اساس مطالعات انجام شده در آوریل 2014، مشخص شد افرادی که بیشتر از سایر افراد قند مصرف می کنند به دلیل بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. بنابراین با حذف قند می توان به هدف افزایش امید به زندگی و سلامت دست یافت.

افزایش امید به زندگی

 

کاهش بیماری های کبدی

در پی بررسی ها مشخص شد که مصرف بیش از حد قند افزوده ارتباط مستقیمی با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دارد. عملکرد کبد تجزیه فروکتوز است که نوعی قند اضافه شده است. فروکتوز بیشتر از طریق مصرف نوشیدنی های شیرین به کبد می رسد و به چربی تبدیل می شود.

معرفی میزان قند موجود در غذاها

با تجمع بیش از حد چربی در کبد، فرد احتمالاً از بیماری کبد چرب غیر الکلی رنج می برد. کاهش مصرف قند می تواند راه موثری برای جلوگیری از بیماری های کبدی باشد.

داشتن برنامه

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و حذف قند و یا کاهش مصرف آن باید این کار را به آرامی و مداوم انجام دهید، سعی کنید تمام وعده های غذایی و میان وعده های خود را در یک ساعت مشخص مصرف کنید دکتر ماریا رودریگز معتقد است که داشتن یک برنامه روتین از غرق شدن در گرسنگی و تسلیم شدن در برابر آن جلوگیری می کند.

معرفی میزان قند موجود در غذاها

سخن پایانی:

حرکت به سمت هدف رژیم غذایی بدون قند برای کاهش اثرات مضر شکر بر سلامتی، باید آهسته و پیوسته پیش بروید. می توانید با حذف غذاهایی مانند کیک، کلوچه، براونی و شکلات شروع کنید. همچنین حذف آب نبات و نوشیدنی های شیرین انتخاب خوبی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *