راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر

راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر

راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر : اکثر مادرانی که برای اولین فرزنددار میشوند با این سوال مواجه می شوند که آیا نوزاد من شیر کافی دریافت می کند یا خیر؟

اطمینان از اینکه کودک به اندازه کافی با شیر مادر تغذیه می شود موضوع بسیار مهمی است که مادران را نسبت به آن وسواس می کند. اکثر مادرانی که برای اولین بار به دنیا می آیند با این سوال مواجه می شوند که آیا نوزاد من شیر کافی دریافت می کند یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال لازم است اطلاعاتی در مورد علت کمبود شیر و میزان شیر لازم و کافی برای تغذیه کودک به شما ارائه شود.

اگر هنوز مطمئن نیستید که شیر کافی برای نوزادتان وجود دارد می توانید از محلول های ارائه شده برای افزایش شیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از داروهای افزایش شیر مادر می تواند عوارضی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر

آیا مصرف دارو برای افزایش شیر مادر بدون عارضه است؟

هورمون پرولاکتین غدد شیرده را تحریک می کند و از طرفی دوپامین که از هیپوتالاموس ترشح می شود از ترشح پرولاکتین جلوگیری می کند. دارویی مانند دومپریدون که توسط مادران برای افزایش شیر استفاده می شود، به دلیل اثر ضد دوپامینی که دارد باعث افزایش ترشح پرولاکتین و در نتیجه افزایش ترشح شیر از غدد پستانی می شود.

توجه داشته باشید که دومپریدون در هیچ کشوری به عنوان داروی افزایش شیردهی شناخته نشده است، بنابراین دارویی نیست که توسط پزشک برای این منظور تجویز شود. همچنین طبق برخی گزارش ها استفاده از آن خطر تشنج را در نوزادان افزایش می دهد.

در نظر داشته باشید که برخی از شیرخشک ها که خاصیت افزایش شیر مادر را دارند نیز می توانند عوارض زیادی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

اهمیت شیر مادر در دوران نوزادی

چهار تا شش هفته اول شیردهی برای موفقیت شیردهی بسیار مهم است، به خصوص اگر برای اولین بار مادر هستید. اگر شما مانند بسیاری از مادران تازه وارد هستید، ممکن است نگران تولید شیر کافی برای کودک خود حتی پس از چند هفته اول باشید.

به خاطر داشته باشید که این یک ترس و نگرانی رایج است و تنها تعداد کمی از مادران هستند که واقعا قادر به تولید شیر کافی نیستند. اگر شیر شما کم است، معمولاً با چند مرحله آسان می توان آن را به طور طبیعی افزایش داد.

راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر

راه حل افزایش شیر مادر

در زیر چند روش متداول برای افزایش شیر آورده شده است که با رعایت آنها می توانید مقدار شیر را افزایش دهید که به شرح زیر است:

شیردهی منظم

هنگامی که شیر وارد پستان می شود، سینه های شما از طریق فرآیند “عرضه و تقاضا” شروع به تولید شیر می کنند. هر بار که شیر از طریق تغذیه یا پمپاژ خارج می شود، شیر بیشتری در سینه شما تولید می شود.

به همین دلیل است که تغذیه با شیشه شیر می تواند باعث کاهش شیر شما شود زیرا بدن شما پیام تولید شیر بیشتر را دریافت نمی کند.

راهکارهای موثر برای افزایش شیر مادر

ایجاد موقعیت مناسب برای شیردهی نوزاد

هنگام شیردهی مهم است که کودک شما به درستی به سینه شما بچسبد لازم به ذکر است که برای یک شیردهی موفق، نوزاد باید نوک سینه را به درستی در دهان بگذارد، اگر نوزاد شما فقط به نوک سینه شما بچسبد، شیر جاری نمی شود و شیردهی با مشکل مواجه می شود.

ایجاد موقعیت مناسب برای شیردهی نوزاد

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

یک رژیم غذایی متعادل با دو تا سه وعده پروتئین، سه وعده سبزیجات و دو وعده میوه و غلات کامل در دوران شیردهی ایده آل است. اگر گیاهخوار هستید باید با خوردن انواع سبزیجات برگ دار، آجیل، لوبیا و غلات غنی شده، روی، آهن و B12 کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

علاوه بر یک رژیم غذایی سالم برخی از غذاها ممکن است نتایج مثبتی در تامین شیر داشته باشند برخی از والدین با خوردن غذاهای تولیدکننده شیر مانند رازیانه، بلغور جو دوسر و زردچوبه، افزایش شیر را گزارش می دهند.

خالی کردن سینه‌ها

مانند افزایش تحریک، تخلیه هر دو سینه در طول شیردهی می تواند از تولید شیر مولد حمایت کند. می توانید هر دو سینه را با هر بار تغذیه با طرف های متناوب تغذیه کنید، یا از یک پمپ برقی یا دستی برای تحریک همزمان هر دو سینه در حالی که به کودک خود از سمت مخالف تغذیه می کنید، استفاده کنید.

تخلیه منظم سینه ها همچنین می تواند از گرفتگی جلوگیری کند که زمانی رخ می دهد که شیر تخلیه نمی شود و در آلوئول ها (محل ذخیره شیر) همراه با خون و مایع لنفاوی جمع می شود و در نتیجه باعث درد و تورم سینه می شود که به طور بالقوه به غدد ترشح کننده شیر آسیب می رساند.

خالی کردن سینه‌ها

تماس پوست با پوست برقرار کنید

مادرانی که تماس پوست به پوست را انجام می دهند هنگامی که نوزاد بدون لباس مستقیماً روی سینه قرار می گیرد، میزان موفقیت بیشتری در شیردهی در شش ماه اول گزارش می دهند.

تماس پوست به پوست باعث ترشح اکسی توسین (هورمونی که به شیردهی کمک می کند) می شود. هنگامی که اعصاب داخل نوک پستان تحریک می شوند اکسی توسین ترشح می شود و باعث جریان یافتن شیر می شود.

آب کافی بنوشید

اطمینان از هیدراته ماندن در دوران شیردهی ضروری است در حالی که نوشیدن آب اضافی باعث افزایش شیر شما نمی شود (و ممکن است در واقع آن را کاهش دهد)، هیدراته ماندن در طول روز به شما کمک می کند تا شیر خود را حفظ کنید. مادران شیرده باید با هر وعده غذایی و شیردهی یک لیوان آب بنوشند تا به خوبی هیدراته شوند.

آب کافی بنوشید

سخن پایانی:

همانطور که گفته شد کمبود شیر در برخی از مادرانی که برای اولین بار زایمان می کنند ممکن است رخ دهد در نظر داشته باشید که کمبود شیر با توجه به نکات ذکر شده قابل درمان است، بنابراین قبل از هر گونه خود درمانی راه های ذکر شده را امتحان کنید و در صورت تغییر نکردن وضعیت با پزشک خود مشورت کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *