نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند : افرادی که دچار آلرژی هستند باید چند نکته را در تمیز کاری منزلشان در نظر بگیرند. ما در این مطلب این نکات را به شما اموزش خواهیم داد.

بهترین ابزار تمیز کننده برای کاهش آلرژی

جاروبرقی: نوع جاروبرقی که انتخاب می کنید تفاوت زیادی در کاهش آلرژن ایجاد می کند. اگر جاروبرقی فیلتر HEPA با ذرات ریز ندارید، از یک کیسه دوتایی برای به دام انداختن هرچه بیشتر ذرات استفاده کنید. جاروبرقی بدون کیسه مانند Samsung Jet را انتخاب کنید که دارای یک ایستگاه تمیزکننده مهر و موم شده است که به طور خودکار لیوان را خالی می کند یا به طور منظم لیوان جمع آوری را تمیز و شستشو دهید. یا یک سیستم جاروبرقی روباتیک که تمیز کردن مداوم شبانه را ارائه می‌کند، انتخاب خوبی برای کنترل آلرژن‌ها بر روی انواع کفپوش‌ها در زمانی که در اتاق نیستید است.

جاروبرقی ضد آلرژن پارچه: این جاروبرقی ها از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن کنه های گرد و غبار و باکتری ها و سپس یک سیستم فیلتراسیون دوگانه برای از بین بردن 99.9 درصد از عوامل خاطی از سطوح پارچه استفاده می کنند.

دستمال‌ها و دستمال‌های تمیزکننده میکروفایبر قابل شستشو: پارچه‌های میکروفایبر بهتر از حوله‌های نخی یا کاغذی گرد و غبار را جذب می‌کنند. ابزارهایی با سرهای قابل جابجایی را انتخاب کنید که برای تمیز کردن کامل در ماشین لباسشویی پرتاب شوند. موبرها و پارچه های تمیز کننده را قبل از استفاده به آرامی مرطوب کنید تا بیشترین گرد و غبار را جذب کنید.

دستمال مرطوب گرد و غبار یکبار مصرف: دستمال‌های گرد و غبار مصنوعی و چوب دستی‌ها گرد و غبار را جذب می‌کنند و چسب‌های ثابتی ایجاد می‌کنند که گرد و غبار را تا زمانی که بتوان آن را در سطل زباله ریخته نگه می‌دارد.

ماسک ها و دستکش های محافظ: ماسک های یکبار مصرف یا قابل شستشو را انتخاب کنید. از دستکش های لاتکس خودداری کنید و به جای آن از دستکش های لاستیکی با روکش نخی برای جلوگیری از تحریک پوست استفاده کنید.

محصولات لباسشویی: شوینده ها و سایر محصولات لکه بری را انتخاب کنید که بدون رنگ و بدون بو هستند. مطالعات نشان داده است که رنگ اغلب عامل تحریک پوست است.

بهترین محصولات پاک کننده برای کاهش آلرژی

متأسفانه، برخی از محصولات پاک کننده در واقع می توانند محرک باشند و علائمی مشابه یک آلرژن ایجاد کنند. بسیار مهم است که قرار گرفتن در معرض محصولاتی را که شامل موارد زیر است محدود کنید:

آمونیاک
دی لیمونن
فرمالدئید
هیپوکلریت سدیم
سدیم لوریل سولفات
این مواد شیمیایی به‌عنوان بالقوه تحریک‌کننده شناسایی شده‌اند. قبل از استفاده از یک محصول تمیزکننده یا لباس‌شویی یاد بگیرید که برچسب‌ها را بخوانید.

به دنبال پاک کننده های بدون عطر باشید و از محصولات طبیعی مانند سرکه سفید مقطر، جوش شیرین و آب لیمو برای تمیز کردن استفاده کنید. شوینده های بخار روش دیگری برای تمیز کردن و ضدعفونی موثر سطوح جامد و نرم در خانه شما بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

آلرژی ها را در کل خانه کاهش دهید

در اینجا 7 نکته برای کاهش آلرژن ها در سراسر خانه آورده شده است:

کنترل دما و رطوبت داخلی. کنه های گرد و غبار و هاگ های کپک مانند گرما و رطوبت. با حفظ دمای بین 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد) و 72 درجه فارنهایت (22 درجه سانتیگراد) و سطح رطوبت بیش از 50 درصد می توانید رشد آنها را کاهش دهید.
از فیلترهای ذرات ریز در سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی و تهویه مطبوع اتاق استفاده کنید. فیلترها را هر ماه تغییر دهید یا تمیز کنید.
یک تصفیه‌کننده هوای اتاق اضافه کنید تا حتی آلرژن‌های بیشتری را جذب کنید.
کنترل آفاتی مانند حشرات و موش. از تله ها یا یک نابودگر حرفه ای استفاده کنید و هر شکافی را که ممکن است به آنها اجازه ورود به خانه را بدهد، ببندید.
درهم و برهمی و گرد و غبارگیرها را از محل زندگی پاک کنید.
سیگار کشیدن را در هر جایی از خانه ممنوع کنید.
حیوانات خانگی را تا حد امکان بیرون نگه دارید. حیوانات خانگی داخل خانه را حداقل هر هفته حمام کنید و ملحفه های آنها را هر هفته بشویید.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

اتاق خواب

اولین قسمت از مطلب نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند به اتاق خواب مرتبط است. از آنجایی که ما ساعت‌های زیادی را در اتاق‌خواب‌هایمان می‌گذرانیم که با سطوح نرم و گرد و غبار احاطه شده‌اند، تمیز کردن همه چیز در هفته ضروری است.

با تخت و ملافه شروع کنید. ملحفه ها، روبالشی ها و پتوها را باید حداقل هفته ای یک بار با آب داغ شست. اگر آلرژی دارید، هرگز ملافه را بیرون آویزان نکنید تا خشک شود. گرده های بیرون با ورقه ها وارد می شوند. روتختی ها یا روتختی های قابل شستشو و بالش ها، تشک ها و فنرهای جعبه ای را در جعبه های ضد گرد و غبار انتخاب کنید. بالش ها باید به طور منظم تمیز شوند.

اتاق خواب را هر هفته تمیز کنید، از بالا شروع کنید و پایین بیاورید. پنکه های سقفی گرد و غبار و وسایل نور. پرده ها را گردگیری کنید و/یا پرده ها را بشویید. هر مبلمان را گردگیری کنید و با استفاده از ابزار دستی، مبلمان روکش را جاروبرقی بکشید. در نهایت، کف از جمله فضاهای زیر تخت و مبلمان را جاروبرقی بکشید. برای کمترین میزان آلرژی زا، فرش های دیوار به دیوار را بردارید و از کفپوش های چوبی یا کاشی جامد و فرش های قابل شستشو در اتاق خواب استفاده کنید.

در حالی که ما آنها را دوست داریم، بهتر است حیوانات خانگی را از اتاق خواب و بیرون از تخت دور نگه داریم.

درهای کمد را بسته نگه دارید تا از انتقال مواد حساسیت زا از لباس جلوگیری کنید. از سطل های پلاستیکی سرپوشیده ای استفاده کنید که به راحتی تمیز شوند تا اقلام بلااستفاده نگهداری شوند.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

حمام

خطرناک ترین آلرژن ها در حمام کپک و کپک هستند. می توانید رشد کپک را با سفید کننده کلر، پراکسید هیدروژن یا یک پاک کننده کپک تجاری متوقف کرده و از بین ببرید. همیشه دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و هرگز مواد شیمیایی مختلف را با هم مخلوط نکنید.

برای از بین بردن تجمع کپک، محلولی از سه قسمت آب را با یک قسمت سفید کننده مخلوط کنید. با پوشیدن دستکش لاستیکی و تهویه مناسب ناحیه، از یک برس سفت برای شستشوی نواحی آسیب دیده استفاده کنید. برای گوشه های سفت، حوله های کاغذی را با محلول سفید کننده/آب اشباع کنید و حوله ها را روی قالب بمالید. اجازه دهید ده تا 15 دقیقه در جای خود باقی بمانند و سپس بشویید و بشویید.

برای جلوگیری از رشد بیشتر کپک، هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، یک فن اگزوز نصب و استفاده کنید. پس از هر بار استفاده، وان یا محفظه دوش را با حوله خشک کنید. وان، سر دوش، سینک و وسایل توالت را به طور مکرر از نظر نشت چک کنید و فورا تعمیر کنید.

همیشه حوله ها را بین استفاده آویزان کنید تا خشک شوند. فرش ها، تشک های حمام و پرده های حمام را به طور مکرر بشویید تا از رشد کپک جلوگیری کنید.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

اتاق نشیمن

درست مانند اتاق خواب، تمیز کردن را در بالای اتاق شروع کنید تا گرد و غبار و مواد آلرژی زا به سمت پایین سرازیر شوند و توسط یک جاروبرقی مرطوب گرفته شوند.

پنکه های سقفی گرد و غبار و وسایل نور. سپس پرده ها را گردگیری کنید و با استفاده از ابزار دستی، پرده ها را بشویید یا جاروبرقی بکشید. تمیز کردن طاقچه ها و مانتوها یا هر سطح افقی را فراموش نکنید. خاکستر یا باقی مانده در شومینه را پاک کنید.

اثاثیه چوبی را پاک کنید تا گرد و غبار و اثاثه یا لوازم داخلی خلاء پاک شود. در نهایت فرش یا کف های مرطوب را جاروبرقی بکشید. هر فرش پرتابی را بشویید.

محل زندگی باید حداقل به صورت هفتگی تمیز شود و بهتر است فرش را یک روز در میان جاروبرقی بکشید.

اگر گیاه دارید، خاک را با سنگ های تزئینی یا مرمر بپوشانید تا کپک های طبیعی را که می توانند در خاک مرطوب رشد کنند، حفظ کنید. گیاهان مصنوعی را باید به صورت هفتگی گردگیری کرد و به صورت دوره ای دوش گرفت تا گرد و غبار از بین برود.

به جای استفاده از خوشبو کننده های شیمیایی هوا، برای خوشبو کردن هوا، پوست مرکبات یا ادویه هایی مانند دارچین و جوز هندی را بجوشانید.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

آشپزخانه

آشپزخانه املاک اصلی برای رشد کپک و فضولات حشرات است. برای جلوگیری از رشد کپک و کپک، از یک اگزوز فن با تهویه برای کاهش رطوبت استفاده کنید. سینک، یخچال و فریزر را به طور منظم از نظر نشتی چک کنید و به سرعت تعمیر کنید.

هر هفته یخچال را تمیز کنید و غذاهای کپک زده یا تاریخ گذشته را دور بریزید. مهر و موم درب ها را پاک کنید، ظرف های چکه گیر را تمیز کنید و نشت ها و رطوبت اضافی را پاک کنید. کف ها را تمیز کنید و فرش های پرتابی را بشویید.

کانترها و سینک را روزانه تمیز کنید. ظروف باید بعد از هر وعده غذایی با دست شسته شوند یا در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند. تمام مواد غذایی باید در ظروف سرپوشیده نگهداری شوند و زباله ها مرتباً تخلیه شوند تا از فضله جوندگان و سوسک ها جلوگیری شود.

حداقل چهار بار در سال، کابینت‌ها و کشوها را خالی و تمیز کنید تا خرده‌های آن پاک شود.

نکات تمیزکاری برای افرادی که آلرژی دارند

مناطق ورودی و ذخیره سازی

یک راه خوب برای کاهش آلرژن ها در خانه، جلوگیری از ورود آنهاست. حداقل هر هفته، ورودی های بیرون را با جارو کردن یا دور کردن گرده ها تمیز کنید. از همه اعضای خانواده بخواهید قبل از رفتن به خانه کفش های خود را در بیاورند. لباس‌های بیرونی را به‌جای اتاق‌خواب‌ها در قسمت ورودی نگهداری کنید تا گرده‌ها را دور نگه دارید.

در اتاق لباسشویی، برای جلوگیری از رشد کپک، به طور مکرر نشت ماشین لباسشویی را بررسی کنید. پس از هر بار خشک کن، فیلتر پرز را تمیز کنید و سپس سبد زباله را خالی کنید. حداقل هر سه ماه یکبار بررسی کنید که دریچه بیرونی خشک کن تمیز است و به درستی کار می کند. هرگز رطوبت خشک کن را داخل خانه تخلیه نکنید.

زیرزمین ها و مکان های ذخیره سازی ممکن است مرطوب و گرد و غبار باشند. اگر از این فضاها برای نگهداری استفاده می کنید، از سطل های پلاستیکی درب دار استفاده کنید تا از جمع شدن گرد و غبار و رشد کپک در وسایل کلکسیونی جلوگیری کنید.

اگر رطوبت را تشخیص دادید، از یک رطوبت گیر برای بیرون کشیدن رطوبت از هوا استفاده کنید. فونداسیون ها و پنجره ها را از نظر نشتی بررسی کنید و در اسرع وقت تعمیر کنید. از شر فرش دیوار به دیوار خلاص شوید و یک کفپوش با سطح سخت نصب کنید که به راحتی تمیز شود.

در مطلب بعدی نیز همراه ما باشید: چند عادت بد در تمیز کاری که باید بشناسید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *