چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد!

چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد!

چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد! در فصل پاییز و زمستان راه حل های مختلفی برای بالا بردن دمای خانه و جلوگیری از ورود هوای سرد وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از شومینه، بخاری و سایر وسایل گرمایشی اشاره کرد.

وقتی درها و پنجره ها باز و بسته می شوند هوای سرد زیادی را به داخل خانه منتقل می کنند و انرژی زیادی را هدر می دهند. با عایق کاری پنجره ها می توان از ورود گرما و سرما جلوگیری کرد. البته میزان اتلاف انرژی در پنجره های دوجداره بسیار کمتر از پنجره های معمولی است.

اما نقش اصلی درب و پنجره دوجداره در ساختمان ها عایق حرارتی و صوتی است. بنابراین می توان این نوع در و پنجره ها را در فصول سرد سال نیز عایق بندی کرد.

در این قسمت از کاردستون به بررسی عایق بندی در و پنجره و روش های مناسب برای آب بندی مناسب در و پنجره در سرما می پردازیم.

چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد!

روش های عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

درزگیری و استفاده از نوارهای دور پنجره اولین قدم این است که درزها را پیدا کرده و از ورود هوا از آنها جلوگیری کنید. داخل و خارج پنجره ها را آب بندی کنید و از نوارهای مخصوص درزگیری در قاب پنجره استفاده کنید.

یکی از راه های آسان برای یافتن درزهای پنجره، استفاده از نور خورشید در طول روز است اگر نور خورشید در طول روز از اطراف پنجره ها به داخل خانه می آید حتماً یک درز در پنجره وجود دارد.

روش دیگر استفاده از شمع است. اگر یک شمع روشن را دور پنجره قرار دهید و شعله آن به اطراف حرکت کند به این معنی است که پنجره نشتی دارد. البته برای تست این روش باید وسایل گرمایشی یا سرمایشی را خاموش کنید تا باد به شعله شمع نرسد.

قبل از شروع درزگیری  درزهای قدیمی را جدا کرده و سطح پنجره را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا کاملا تمیز و خشک شود.

مطالب دیگر: چگونه درز کاشی حمام و دستشویی را ترمیم کنیم؟

برای درزگیری پنجره ها به نکات زیر توجه کنید

✅از درزگیرهای قابل انعطاف استفاده کنید تا احتمال انقباض آنها کمتر شود.
✅از ابزار قابل انعطاف استفاده کنید و لوله چسب آب بندی را داخل آن قرار دهید و از آن استفاده کنید.
✅به آرامی و با دقت چسب درزگیر را روی محل درز بکشید تا یک خط صاف ایجاد کنید.

✅اگر شکل خط درز برایتان مهم است پس از ریختن چسب درز روی شکاف و قبل از خشک شدن آن با پشت قاشق یا انگشت آغشته به آب، درزگیر را صاف کنید.

چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد!

انواع درزگیر برای درب و پنجره

درزگیرها مدل های مختلفی مانند فوم، وینیل، رزین و انواع دیگر دارند. با توجه به نیاز و نوع درب و پنجره می توانید نوع درزگیر را انتخاب کنید مدل های وینیل و رزین برای انواع درزها و تمام فصول استفاده می شود همچنین امکان باز کردن و تعویض آنها به راحتی وجود دارد.

در و پنجره های قدیمی به مرور زمان آسیب بیشتری می بینند و عایق کاری آن ها نیز کمی دشوارتر می شود. روکش های فوم گزینه ای مناسب برای این مدل درب و پنجره است.

فشردگی بافت این نوع درزگیرها، قابلیت پوشش دهی، از مزایای این نوع عایق می باشد. این درزگیرها می توانند درزها را همیشه بسته نگه دارند.

فوم درزگیر را می توان در چهار طرف چارچوب در و پنجره استفاده کرد در پشت اکثر این نوع درزگیرها چسبی تعبیه شده است که با چسبیدن به سطح مورد نظر از ورود و خروج هوا و اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

چند روش ساده برای درزگیری پنجره ها در فصل سرد!

مطالب دیگر: چگونه از شر قارچ و کپک در حمام خلاص شویم؟

روش های دیگری نیز برای عایق کاری در و پنجره وجود دارد.

1: همانطور که در فصل زمستان لباس های نازک را با پیراهن کش های ضخیم و دلچسب جایگزین می کنیم می توانیم در فصل زمستان نیز از پرده های سنگین تر و ضخیم تر مانند مخمل یا کتان استفاده کنیم. پارچه های ضخیم مانند عایق اضافی جلوی پنجره از ورود هوای سرد جلوگیری می کند.

2: استفاده از درهای ضخیم بر روی درب های شیشه ای بیرونی منزل در حفظ انرژی حرارتی بسیار موثر است. البته این کار در همه خانه ها قابل اجرا نیست اما در صورت استفاده بسیار موثر است.

3: استفاده از پادری تا شده در پشت درب می تواند تا حد زیادی از ورود هوا از زیر در جلوگیری کند. هرچه اندازه پادری بزرگتر باشد، بیشتر از ورود هوای سرد جلوگیری می کند.

4: روکش عایق مستقیماً روی پنجره چسبانده شده و به عنوان یک لایه محافظ اضافی عمل می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تمیز کردن پنجره حتی با روکش دشوار است. بنابراین از این روکش ها در پنجره هایی که در معرض زیاد قرار نمی گیرند استفاده کنید.

روکش عایق

5: قرار دادن اشیاء مختلف مانند پتو، پارچه، خز و سایر اقلام مشابه یا اجسام قابل حمل بزرگ پشت در و پنجره می تواند از عبور هوا جلوگیری کند. البته برای کاربردی بودن این روش باید از شی یا پارچه ای استفاده کنید که مطابق با سلیقه شما باشد یا با دکوراسیون داخلی خانه ما هماهنگی داشته باشد، زیرا باید برای مدت نامحدودی از آنها استفاده کنید.

6: برای ایجاد فضایی گرم در خانه، از پرده یا کرکره استفاده کنید. این نوع پرده ها علاوه بر اینکه عایق خوبی در برابر سرما هستند، فضای زیبایی را در خانه ایجاد می کنند.

7: کرکره ها که نوعی روکش پارچه ای هستند با ایجاد لایه های متعدد مانند عایق در برابر پنجره ها مانند لحاف پف کرده عمل می کنند.

8: درهای ورودی شیشه ای را با یک پرده مخملی همه جا بپوشانید در طول روز برای زیباتر شدن فضای خانه می توانید این پرده ها را بکشید و وقتی هوا تاریک و سرد شد دوباره باز کنید. این پرده ها یک لایه حرارت اضافی بین شیشه و درب خارجی ایجاد می کنند.

9: استفاده از پلاستیک راه حل دیگری است که برای جلوگیری از ورود و خروج هوای بیش از حد توصیه می شود. برای انجام این روش، پلاستیک مورد نظر را به اندازه درزهای در و پنجره ببرید و با چسب دور آن را محکم بچسبانید.

اگر می خواهید پلاستیک را به طور کامل روی در و پنجره قرار دهید، باید از سشوار استفاده کنید. ابتدا پلاستیک را با سشوار حرارت دهید تا جمع شود سپس کاملا روی سطح پنجره بچسبانید که به آن جاروبرقی پنجره با پلاستیک نیز می گویند.

استفاده از پلاستیک راه حل

10: پنجره هایی با کرکره چوبی نسبت به سایرین گران ترند اما در جلوگیری از ورود هوای سرد تاثیر بسیار خوبی دارند. طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست، افزودن یک پنجره زمستانی با کرکره های چوبی به یک پنجره مهر و موم شده قدیمی به اندازه یا بهتر از یک پنجره دوجداره جدید در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *