چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان

چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان

چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان : فراگیری زبان برای هر کودک متفاوت است و هر کودک سن خاصی برای صحبت کردن دارد اما راهکارهایی برای تشویق کودکان به صحبت کردن زودتر وجود دارد.

روش های صحبت کردن کودک |  حرف زدن بچه قلق داره

فراگیری زبان در کودکان متفاوت است بنابراین به والدین توصیه می شود در صورت نبود علائم هشدار دهنده نگران نباشند و فرزند خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنند.

والدین و اطرافیان کودک می توانند در یادگیری تکلم کودک موثر باشند و با انجام برخی از مواردی که در این قسمت از خانواده کاردستون قرار داده ایم به رشد گفتاری کودک خود سرعت ببخشند.

چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان

کودک خود را با گفتار احاطه کنید

صحبت با کودک را از روز اول تولد یا حتی قبل از تولد کودک شروع کنید.

تکرار را گسترش دهید

وقتی فرزندتان به چیزی که می‌خواهد اشاره می‌کند، فوراً آن چیز را به او ندهید اما بعد از اینکه منظور کودک را فهمیدید در مورد آن صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر کودک آب می خواهد، به جای اینکه به کودک آب بدهید، به او بگویید:

چه چیزی می خواهید؟ آب میخوای تشنه ای مامان الان بهت آب میده بیا آب بخور عزیزم و…

یک تور اکتشافی انجام دهید

گاهی کودک را در آغوش بگیرید و در خانه قدم بزنید و اقلام مختلف را نشان دهید و در مورد آنها توضیح دهید مثلاً غذا را در این یخچال می گذاریم، در یخچال خیلی سرد است دست بزنیم سرد است …. آموزش می دهد.

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال !

چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان

کودک را با صداها آشنا کنید

کودک خود را با انواع صداها مانند صدای حیوانات، وسایل نقلیه و غیره آشنا کنید کودکان این صداها را با زبان شاعرانه بهتر یاد می گیرند، به عنوان مثال:

بارون می باره چیک چیک

ماشین میگه قام قام

جغد میگه هووو

پیشی میگه میو میو

بازی کودک

واکنش نشان دهید

با نگاه کردن، لبخند زدن، در آغوش گرفتن و غیره به هر ارتباطی از سوی کودکتان پاسخ دهید زیرا این به کودک نشان می دهد که آنچه می گوید بسیار مهم است.

چیکار کنیم کودک زود حرف بزند؟ | حرف زدن کودکان

هیجان زده شدن

کودکان دوست دارند والدین خود را هیجان زده کنند بنابراین اگر فرزند شما کلمه ای مانند ما می گوید او را بغل کنید و بخندید و بگویید “ووووای تو گفتی ماااا ” اینگونه او این کلمه را بارها تکرار خواهد کرد

با صدای بلند و واضح صحبت کنید

اگر عادت دارید سریع صحبت کنید سرعت صحبت خود را کم کنید و بلند، واضح و صحبت کنید زیرا سرعت پردازش مغز کودکان هنوز توسعه نیافته است.

هیجان زده شدن

بیشتر بخوانید: چطور احساس کودکان را بهتر درک کنیم؟

یک خبرنگار فوری شوید

هنگام صحبت، روی رویدادهای مشخص تمرکز کنید تا کودک بتواند بین آنچه می شنود و می بیند ارتباط برقرار کند. به جای کلمات پراکنده و انتزاعی، فعالیت های روزمره را به فرصت های یادگیری تبدیل کنید و در مورد هر اتفاقی که در حال رخ دادن است صحبت کنید و به عنوان مثال گزارشگر لحظه باشید:

بیا کفشت را بپوش، اول بند کفشت را باز می کنم و حالا پای کوچکت را می گذارم داخل کفش و…

به شیوه ای سرگرم کننده صحبت کنید

برای اینکه توجه کودک را به گفتار خود جلب کنید سخنرانی خود را سرگرم کننده کنید و با مهربانی و لبخند صحبت کنید.

به شیوه ای سرگرم کننده صحبت کنید

تکرار اولین راز پیروزی است

برای اینکه کودک زودتر صحبت کند باید بارها و بارها کلمات را بشنود پس باید صبور باشید و تکرار کنید مثلا با استفاده از تصاویر، عبارات، حرکات و… کلمات را بارها و بارها تکرار کنید.

برای فرزندتان کتاب بخوانید

شنیدن مقدمه صحبت کردن است، پس برای اینکه به کودک خود صحبت کنید، تا جایی که می توانید برای او کتاب بخوانید و به تصاویر کتاب اشاره کنید و برای او توضیح دهید.

داستان بسازید

داستان هایی برای کودک خود بسازید داستان هایی که کودک شما قهرمان آن است و این داستان های مورد علاقه را برای او تکرار کنید.

داستان بسازید

برای کودک شعر بخوانید

لالایی برای خواب و نوازش برای بیدار شدن را فراموش نکنید، آهنگ های نوازش، شعرهایی با حرکات و خنده های بازیگوش هستند، مثلا:

✅مار اومد و موش اومد یه بچه خرگوش اومد

✅بزبزقندی اومد چرا نمی خندی اومد

کمک گرفتن از موسیقی و حرکت باعث می شود کودک شروع به تقلید از حرکات شما کند و به تدریج صداها و کلمات را تکرار کند.

وقتی به آخرین کلمات هر بند رسیدید می توانید مکث کنید تا کودک آخرین کلمه را بگوید اگر کودک آن را نگفت، خودتان کلمه را با تاکید بیشتر تکرار کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *