با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید! اگر هر روز چیز جدیدی یاد بگیریم زندگی برای ما خسته کننده نخواهد بود. امکانات و فرصت های زیادی برای یادگیری وجود دارد مانند کتاب، پادکست، سخنرانی و برنامه های آموزشی، اما اگر ذهنیت درستی نداشته باشیم و پذیرای اطلاعات و مهارت های جدید نباشیم، نمی توانیم از این منابع استفاده کنیم در ادامه در مورد اهمیت پرورش عادت یادگیری و روش ها و مراحل یادگیری آن توضیح خواهیم داد.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

مهمترین مزیت یادگیری چیزهای جدید، دستیابی به دیدگاهی گسترده تر و بازتر است. مزایای دیگر آن عبارتند از:

همدلی با طیف وسیع تری از افراد برای داشتن روابط عمیق تر؛

جهان بینی انعطاف پذیرتر و جامع تر برای دستیابی به ذهنی بازتر و روشن تر و درک بهتر مردم و فرهنگ های دیگر.
درباره خودتان بیشتر بیاموزید، مانند ارزش‌هایتان، انگیزه‌هایتان و سرگرمی‌هایی که از آن لذت می‌برید.

با کسب مهارت های قابل انتقال مانند اولویت بندی وظایف و مدیریت زمان، به صورت حرفه ای پیشرفت کنید.
یادگیری مادام العمر فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد. به عنوان مثال، از زوال عقل در سنین بالا جلوگیری می کند، احساس خوبی نسبت به خود ایجاد می کند و شادی را افزایش می دهد.

یادگیری همیشگی برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد. مثلا موجب پیشگیری از زوال عقل در سنین بالا، داشتن احساس خوب به خود و افزایش شادی می‌شود.

وقتی با اطلاعات تازه یا سرگرمی جدیدی سروکار دارید، نواحی جسم سیاه (substantia nigra) و تگمنتوم شکمی (ventral tegmental) مغز خود را تحریک می‌کنید.

با فعال‌کردن این نواحی مغز دوپامین ترشح می‌شود. دوپامین هورمون احساس خوب است که موجب حس لذت و رضایت می‌شود. گرچه معمولا یادگیری چیزهای جدید در ابتدا سخت و چالش‌برانگیز است، فواید بسیار ارزشمندی دارد.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

8 راه برای پرورش عادت یادگیری در خود

1. تمرین تندخوانی

هرچه اطلاعات بیشتری را دریافت کنید، احتمال یادگیری چیزهای جدید افزایش می‌یابد. اگر یادگیرنده تصویری یا دیداری (visual learner) باشید، تندخوانی سرعت دریافت دانش جدید را افزایش می‌دهد.

تندخوانی تکنیکی است که در آن اطلاعات نوشته‌شده را اسکن می‌کنیم تا به‌جای کلمات منفرد، عبارات و جملات را تشخیص دهیم. سرعت مطالعه معمولی چیزی حدود ۲۵۰ کلمه در دقیقه است، ولی با تندخوانی می‌توانید این سرعت را به ۴۰۰ تا ۷۰۰ کلمه در دقیقه افزایش دهید.

تمرین تندخوانی برای پرورش عادت یادگیری در خود

برای تمرین تندخوانی می‌توانید مطالب را مرور کنید و ۵ نکته مهم آن را یادداشت کنید یا از برنامه‌های تندخوانی استفاده کنید که تنها حروفی را پررنگ می‌کنند که باید برای درک کلمه در ذهن خود ببینید.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

2. درس گرفتن از اشتباهات

اشتباه بخشی از فرآیند یادگیری است شما باید به هر اشتباهی که مرتکب می شوید به عنوان فرصتی برای گسترش دانش خود نگاه کنید.

وقتی اشتباهی مرتکب می شوید، آن را بپذیرید و بررسی کنید که چرا انتخاب هایی انجام داده اید که منجر به آن اشتباه شده است.

سپس سعی کنید بفهمید چه اتفاقی افتاده است و چه زمینه هایی را باید بهبود بخشید می توانید در مورد تجربیات خود بنویسید تا بتوانید در مورد آنها فکر کنید و از آنها درس بگیرید.

بیشتر بخوانید: چطور کتاب بخوانیم تا همیشه موضوع را به خاطر بسپاریم؟

3. کنجکاوی و دوستی با کودک درون

“چرا؟” این سوال مورد علاقه هر کودکی است. این حس درونی و ذاتی کنجکاوی است که باعث شد شما در کودکی شروع به یادگیری، رشد و درک دنیای اطراف خود کنید. در بزرگسالی نیز باید کنجکاو باشید تا بتوانید از امکانات و فرصت های موجود برای یادگیری استفاده کنید.

با پرورش عادت سوال پرسیدن، می توانید دوباره به آن کودک کنجکاو تبدیل شوید. به عنوان مثال می توانید در گفتگو با یک همکار کنجکاوتر و کنجکاوتر باشید، در مورد پاسخ سوالی که در ذهن شما بوده تحقیق کنید، یا در کنفرانس هایی شرکت کنید که در آن می توانید از کارشناسان برجسته در مورد کار تاثیرگذار آنها سوال کنید.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

4. خارج شدن از روال معمول خود

اگر چه کارهای روزمره مصرف انرژی ذهنی را کاهش می دهد، اما شما را از کسب دیدگاه ها و تجربیات جدید دور می کند. از کارهای کوچک شروع کنید، مانند انتخاب یک مسیر جدید به سمت محل کار یا رفتن به یک رستوران تازه افتتاح شده. با این موارد می توانید از خلبان خودکار ذهن خود خارج شوید.

با گذشت زمان، امتحان کردن چیزهای جدید آسان تر می شود. در نهایت با قرار گرفتن در معرض ایده‌های مختلف و امتحان کردن چیزهای جدید مانند کلاس‌های ورزشی، گوش دادن به پادکست‌ها و رفتن به رستوران‌های مختلف، عادت یادگیری روزانه را در خود ایجاد می‌کنید.

5. انجام فعالیت بدنی

فعالیت بدنی ضربان قلب را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری به مغز می رساند. این افزایش اکسیژن تاثیر مثبتی بر سلامت و توانایی های شناختی دارد و در نتیجه باعث افزایش تمرکز و انعطاف پذیری مغز می شود. انعطاف پذیری مغز به معنای اتصالات عصبی است که منجر به شکل گیری مهارت های جدید می شود.

اگر به فعالیت بدنی عادت ندارید در کلاس های مقدماتی ساده تر یا فعالیت های سرگرم کننده مانند کلاس های رقص شرکت کنید.

اگر ورزشکار هستید، فعالیتی را امتحان کنید که قبلا هرگز انجام نداده اید به عنوان مثال، اگر به تنهایی ورزش می کنید، ورزش گروهی را امتحان کنید. تغییر برنامه آموزشی به این معنی است که شما می توانید هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

6. برنامه ریزی برای یادگیری

زندگی شلوغ است، پس باید زمانی را برای یادگیری چیزهای جدید اختصاص دهید. به عنوان مثال، در راه به یک پادکست گوش دهید، 10 دقیقه را به خواندن یک مقاله در زمان استراحت در محل کار اختصاص دهید یا هر شب به مدت 30 دقیقه در یک دوره آموزشی آنلاین شرکت کنید.

وقتی در برنامه روزانه خود زمان خاصی را برای یادگیری چیزی در نظر می گیریم آن را فراموش نمی کنیم. علاوه بر این، دیگران نیز متوجه خواهند شد که این زمان شماست و نباید مزاحم شوید.

7. چیزهای کوچک را نادیده نگیرید

در یادگیری هیچ مهارت یا دانشی بهتر یا بدتر وجود ندارد و باید مشتاق باشید که از فرصت های کوچکی که هر روز پیش می آید، استفاده کنید.

به عنوان مثال، می توانید نام 3 نفر را بپرسید و سعی کنید روز بعد آنها را به خاطر بسپارید یا بروشوری در مورد نحوه برشته کردن قهوه در یک کافه بخوانید. هیچ اطلاعات و دانشی بی اهمیت و کم ارزش نیست. فرصت های یادگیری شما را احاطه کرده است. شما فقط باید چشمان خود را باز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت مهارت های یادگیری

8. معاشرت با افرادی که مشتاق یادگیری هستند

معاشرت با افرادی که به دنبال دانش هستند شما را تشویق می کند تا برای رسیدن به اهداف یادگیری خود بر چالش ها غلبه کنید.

تعامل با افرادی که دیدگاه ها و تجربیات متفاوتی از شما دارند نیز جهان بینی شما را انعطاف پذیر می کند. در نتیجه، می توانید به یافتن راه های جدید برای کشف دانش ادامه دهید.

برخی بر این باورند که شخصیت هر فردی میانگین 5 نفری است که بیشتر وقت خود را با آنها می گذرانند. بنابراین هر چه بیشتر با افرادی که مشتاق یادگیری هستند تعامل داشته باشید، بیشتر مشتاق کسب دانش خواهید بود.

با چند روش هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

مراحل یادگیری

سبک یادگیری شما هر چه باشد، می توانید با دنبال کردن مراحل زیر دانش بهتری کسب کنید.

1. تعیین کنید که چه چیزی می خواهید یاد بگیرید

ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید. به عنوان مثال یک سرگرمی جدید، اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص یا مجموعه ای از مهارت های حرفه ای. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید به دنبال چیزهایی باشید که اکنون از آنها لذت می برید یا در کودکی از آنها لذت می بردید، اما به دلیل اولویت های دیگر آنها را کنار بگذارید.

اگر نمی توانید به چیزی فکر کنید آزمون و خطا نیز روش خوبی است. یک کلاس یا دوره مقدماتی را امتحان کنید تا ببینید آیا آن چیزی است که به آن علاقه دارید یا خیر.

به عنوان مثال، برای شروع، می توانید موارد زیر را یاد بگیرید:

مدیتیشن: مدیتیشن منظم باعث می شود احساس آرامش کنید و بتوانید احساسات خود را کنترل کنید.

مهارت های مدیریت زمان: پرورش مهارت های مدیریت زمان به این معنی است که می توانید کار خود را در مهلت های تعیین شده بهتر انجام دهید و به اهداف خود برسید.

مهارت های سخنرانی در جمع: ارائه یک سخنرانی یا ارائه تجاری بسیاری از مردم را می ترساند. می توانید منابع سخنرانی عمومی رایگان را به صورت آنلاین پیدا کنید یا با دوستان خود تمرین کنید و از آنها بخواهید که بازخورد سازنده داشته باشند تا ببینید چه مشکلی پیش آمده است.

آشپزی: می‌توانید در کلاس‌های آشپزی شرکت کنید، اوقات فراغت خود را با فردی که در آشپزی مهارت دارد بگذرانید یا ویدیوهای آموزشی را در شبکه‌های اجتماعی تماشا کنید.

مهارت های سخنرانی در جمع

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟

2. تعیین هدف

اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقع بینانه تعیین کنید تا احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. اهداف بزرگ را به قسمت های کوچک تقسیم کنید تا انگیزه خود را از دست ندهید و احساس ناامیدی نکنید.

3. استفاده از رسانه های مختلف

استفاده از رسانه های متعدد شانس شما را برای کسب دانش افزایش می دهد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید آشپزی یاد بگیرید، می‌توانید ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی تماشا کنید، هر هفته غذاهای جدید بپزید و آشپزی یکی از اعضای خانواده را تماشا کنید.

استفاده از روش های مختلف یادگیری باعث می شود همیشه درگیر آن موضوع باشید و زمانی که وقت و انرژی کافی ندارید با توجه به شرایط خود از روش های جایگزین استفاده کنید. اگر نمی توانید به کلاس بروید، می توانید در راه رفتن به محل کار کتاب بخوانید یا قبل از خواب به پادکست گوش دهید.

4. استفاده از سایت های آموزشی آنلاین

پلتفرم های آنلاین زیادی وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و مدت زمانی که در اختیار دارید، مطالب و مهارت های مختلف را یاد بگیرید.

استفاده از رسانه های مختلف

5. با یک دوست ارتباط برقرار کنید

داشتن دوست احتمال موفقیت در یادگیری را افزایش می دهد. فردی را پیدا کنید که علاقه مند به یادگیری در مورد موضوع شما نیز باشد. به فرآیند یادگیری بپیوندید و در ارتباط باشید. شما و دوستتان می توانید برای انجام تکالیف و کارهای لازم برای یادگیری مطالب به یکدیگر یادآوری و انگیزه دهید.

راه دیگر این است که با فردی که در چیزی که می خواهید یاد بگیرید متخصص یا ماهر است شریک شوید. می توانید از دانش و تجربه او بهره مند شوید. او همچنین فرصتی برای افزایش دانش خود با آموزش به شما دارد.

6. تفکر و تأمل در طول فرآیند یادگیری

فراموش نکنید که شما می توانید از طریق تفکر منظم و درون نگری نیز از فرآیند یادگیری خود بیاموزید. این شامل اعتبار بخشیدن به دستاوردها برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه و همچنین رسیدگی به نقاط ضعف و یادگیری از اشتباهات است.

شما می توانید یک دفترچه یادداشت برای پیگیری پیشرفت خود داشته باشید یا با گرفتن عکس، پیشرفت خود را ثبت کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، مهم است که پیشرفت خود را پیگیری کنید تا مسیر خود را به سمت هدف خود مشخص کنید و زمانی که احساس دلسردی می کنید روحیه خود را تقویت کنید.

سخن پایانی

با یادگیری هر مهارت یا دانش جدید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود پیشرفت می‌کنید. حس کنجکاوی و اشتیاقتان برای یادگیری برای اطرافیان ارزشمند است و به مدیران خود نیز نشان می‌دهید که می‌خواهید در شرکت پیشرفت کنید. وقتی یادگیری و کسب دانش و مهارت به عادتی همیشگی تبدیل شود، هر روز بهتر از روز قبل خواهید بود و از زندگی خود لذت بیشتری می‌برید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *