چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ یا باریک کنیم؟

چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ یا باریک کنیم؟

چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ یا باریک کنیم؟ یکی از معایب لباس بافتنی این است که پس از مدتی استفاده و نگهداری نامناسب، گشاد شده و حالت خود را از دست می دهد. اگر لباس بافتنی یا قلاب بافی در خانه دارید که در برخی قسمت های آن کشیده شده است، نیازی به دور انداختن آن نیست زیرا این مشکل به راحتی قابل رفع است.

تعیین کنید که بافتنی شما چقدر و چگونه باید جمع شود:

ابتدا به لباس خود نگاه کنید آن را بپوشید تا متوجه شوید کدام قسمت های لباس کشیده شده است و به چه میزان است. گاهی لباس بافتنی در همه قسمت ها به یک اندازه گشاد و کش می شود و گاهی فقط در یقه یا آستین ها گشاد می شود.

بعد از مشخص شدن این مورد باید میزان کشش را بررسی کنید در صورتی که میزان کشش کمتر از دو سانتی متر باشد بدون کار خاصی ثابت می شود و به راحتی با دست شکل می گیرد. حال اگر میزان گشاد شدن بیشتر از این مقدار بود و در همه جای لباس یکسان بود روش زیر را انجام دهید.

یک تشت را با آب ولرم پر کنید و لباس بافتنی خود را در آن فرو کنید تا کاملا خیس شود و تمام قسمت های آب آن جذب شود.

سپس لباس ها را از آب بیرون بیاورید و با دست فشار دهید تا تمام آب اضافی آن گرفته شود و خیس بماند اما چکه نکند. هرگز آن را فشار ندهید یا زیاد فشار ندهید زیرا به الیاف لباس آسیب می رساند.

چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ یا باریک کنیم؟

فرم دادن به لباس:

لباس خیس را روی یک حوله تمیز پهن کنید و با دست به لباس شکل دهید و آن را جمع کنید سپس کنار بگذارید تا خشک شود.

آن را با دقت خشک کنید:

برای خشک کردن لباس های بافتنی هرگز آنها را جایی آویزان نکنید رخت آویز، گیره لباس و هر چیز دیگری شکل و شمایل لباس شما را تغییر می دهد زیرا وزن لباس به خصوص زمانی که خیس است به الیاف آن فشار وارد می کند و شکل آن را تغییر می دهد.

تغییر خواهد کرد تنها کاری که باید انجام دهید این است که کت و شلوار بافتنی خود را به یک حوله تمیز وصل کنید و آن را در مکانی امن به دور از گرد و غبار و خاک و دور از دسترس کودکان قرار دهید تا خشک شود.

چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ یا باریک کنیم؟

بیشتر بخوانید: چطور باید مراقب لباس های بافتنی خود باشیم؟

تنگ کردن لباس های بافتنی

آن را مجددا خیس کنید:

اگر با یک بار انجام این کار به نتیجه دلخواه نرسیدید می توانید دوباره مراحل کار را تکرار کنید. برای چروک شدن بیشتر لباس، آن را بیشتر خیس کنید و برای اینکه لباس کمی چروک شود فقط می توانید روی آن آب بپاشید تا زیاد خیس نشود.

لباس بافتنی را داخل خشک کن قرار دهید:

هنگامی که می خواهید ژاکت بافتنی یا لباس دیگری را که به همان میزان کشش دارد کوچک کنید، اگر میزان کشش زیاد است، از خشک کن برای خشک کردن آن استفاده کنید.

خشک کن را روی بالاترین دمای ممکن قرار دهید و لباس را در آن قرار دهید تا کاملا خشک شود این می تواند لباس بافتنی شما را تا دو اندازه کوچک کند.

یک ظرف آب جوش آماده کنید:

اگر تمام قسمت های لباس شما مشکلی ندارد و فقط قسمتی از آن کشیده شده است، مثلا در یقه یا سرآستین یا لبه ها باید به این صورت عمل کنید.

کتری را پر از آب کنید و بجوشانید سپس مقداری از آب را در ظرفی با اندازه مناسب بریزید. اندازه ظرف باید به گونه ای باشد که قسمت آسیب دیده لباس شما در آن جا شود.

لباس بافتنی را داخل خشک کن قرار دهید:

نقاطی را که می خواهید کوچک کنید خیس کنید:

حالا لباس های آسیب دیده خود را بردارید و قسمت های کشیده را در آب جوش قرار دهید تا خیس بخورد. برای این کار دستکش بپوشید تا آب جوش و بخار آن دستتان را نسوزد. پس از خیس شدن کامل قسمت مورد نظر آن را از آب خارج کنید.

لباس بافتنی را شکل دهید:

مثل قبل انجام دهید و لباس را روی حوله پهن کنید. آب اضافی را بگیرید و با دست به آن شکل دهید تا کوچکتر شود. مقدار انقباض را با سایر قسمت های لباس اندازه بگیرید تا لباس شما تغییر شکل ندهد مثلاً عرض یک آستین را با آستین دیگر در نظر بگیرید.

خشک کردن لباس های بافتنی و پشمی چگونه است؟

خشک کردن لباس های پشمی و بافتنی کار ساده ای نیست و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند لباس های پشمی خود را در پاییز و زمستان نشویید.

آن را با سشوار خشک کنید:

پس از اتمام فرآیند فرم دهی، سشوار را به پایین ترین حالت برسانید و به تدریج تنظیم را افزایش دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن، لباس بافتنی شما کاملا جمع می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه دوخت پارگی لباس در 4 مرحله آسان!

به جای آویزان کردن آن را تا کنید:

یکی از دلایل اصلی کشش بافتنی آویزان کردن آن به بند رخت است. این امر تناسب لباس را به هم می زند و به الیاف آن آسیب می رساند. برای جلوگیری از این اتفاق، لباس های بافتنی خود را تا کرده و در قفسه ها قرار دهید.

اگر مجبور به آویزان کردن لباس بافتنی هستید، مراقب باشید:

اگر باید لباس بافتنی خود را آویزان کنید از چوب لباسی های پهن و بالشتکی استفاده کنید تا آسیب به لباس به حداقل برسد. روش دیگر تا زدن لباس در قسمت پایین بند رخت است که احتمال کشش را به حداقل می رساند، اما احتمال چروک شدن را افزایش می دهد.

سخن پایانی:

همیشه سعی کنید لباس های بافتنی و قلاب بافی را با دست در آب ولرم و سرد بشویید و از مقدار کمی پودر لباسشویی و نرم کننده لباس استفاده کنید.

آن را به آرامی و بدون چنگ زدن بشویید و پس از شستن، آن را فشار ندهید تا به الیاف لباس آسیبی نرسد بلکه با دست آب اضافی را بگیرید و روی یک سطح تمیز پهن کنید تا خشک شود..

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *