روش های موثر برای تقویت شیر مادر

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

روش های موثر برای تقویت شیر مادر : بهترین غذا برای نوزاد شیر مادر است زیرا نقش مهمی در سلامت نوزاد دارد، قوت شیر از اهمیت بالایی برخوردار است و با راهکارهایی برای تقویت شیر مادر می توانید فرزندی سالم و پرانرژی داشته باشید.

یکی از مواقعی که خانم ها باید به تغذیه و سلامتی خود توجه کنند دوران شیردهی است زیرا تاثیر مستقیم بر روی نوزاد دارد اما یکی از سوالاتی که مادران در دوران شیردهی دارند این است که برای تقویت شیر خود چه غذاهایی بخورند. در ادامه مقاله به روش های افزایش شیر مادر می پردازیم.

بنابراین اگر شما نیز به دنبال راه حل های مفید و موثر برای افزایش شیر مادر هستید، به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

از آنجایی که مادران نگران رشد و سلامت فرزندان خود هستند به دنبال راه هایی برای تقویت شیر هستند که در ادامه با غذاهای تقویت کننده شیر مادران و افزایش آن آشنا خواهید شد.

دانه زیره

برای افزایش شیر مادر می توان از زیره کمک گرفت و علاوه بر کاهش یبوست، اسیدیته و نفخ، شیر مادر را زیاد می کند زیرا دارای مقادیر فراوانی ویتامین و کلسیم است و می توان از زیره در سالاد استفاده کرد. یا یک شب آن را در آب خیس کنید و بنوشید.

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای برنج فرآوری نشده ای است که فقط پوسته بیرونی آن برداشته شده است و کمک زیادی به انرژی مورد نیاز برای شیردهی و تولید شیر می کند و طبق تحقیقات انجام شده این نوع برنج می تواند سروتونین را در مغز که یک عامل انتقالی است افزایش دهد.

این یک انتقال دهنده عصبی است و به تنظیم خلق و خو، اشتها، خواب کمک زیادی می کند و همچنین ترشح پرولاکتین (هورمون اصلی در دوران شیردهی) را تحریک می کند.

افزایش کالری روزانه

برای اینکه انرژی کافی برای شیردهی داشته باشید باید در شش ماه اول شیردهی 400 کیلو کالری بیشتر انرژی دریافت کنید. برای افزایش این میزان کالری باید غذاهای سالم مصرف کرد و در این مدت نباید رژیم لاغری گرفت.

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

غذاهای غنی از پروتئین

یکی دیگر از راه های افزایش شیر مادر، استفاده از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، لوبیا، تخم مرغ و لبنیات است. شما باید این غذاها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. اگر کالری روزانه شما 2400 کالری باشد بهتر است.

سه لیوان لبنیات مانند شیر، پنیر یا ماست مصرف کنید. لوبیا، ماهی و آجیل نیز سرشار از پروتئین و مواد سالم هستند. با این حال، از مصرف غذاهای دریایی کم جیوه مانند میگو، ماهی قزل آلا و پولاک غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

غذاهای غنی از پروتئین

میوه ها، سبزیجات و غلات

یکی دیگر از راه‌های افزایش شیر مادر، استفاده متعادل از این سه ماده غذایی است، در واقع نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای منبع خوبی از غلات هستند قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات، آن‌ها را خیلی خوب بشویید تا از محو شدن باقی‌مانده‌ها جلوگیری شود.

انواع غذاها باعث افزایش شیر مادر می شود

استفاده از غذاهای متنوع و متعادل با طعم های مختلف به تقویت شیر مادر کمک می کند و نوزاد نیز شیر بیشتری مصرف می کند.

ویتامین و املاح

برای تقویت شیر باید از مکمل مناسب نیز استفاده کنید. پزشک اغلب برای مادر مولتی ویتامین و قرص آهن را تا پایان ماه سوم پس از زایمان توصیه می کند.

مصرف رازیانه برای افزایش شیر مادر

رازیانه یکی از گیاهانی است که به عنوان تقویت کننده شیر مادر شناخته می شود و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه به دلیل داشتن ترکیباتی مانند آنتول، دیانتول و فوتوآنتول، هورمون ها را تغییر می دهد و می تواند تولید استروژن و پرولاکتین را افزایش دهد که برای تولید آن لازم است. یک هفته در میان طبق توصیه کارشناسان. همچنین می توانید این گیاه را به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

روغن ها و چربی ها

هر نوع چربی که مادر مصرف می کند روی چربی شیر تاثیر دارد، بنابراین چربی های مضر مانند اسیدهای چرب ترانس و روغن گیاهی هیدروژنه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

روغن ها و چربی ها

جو دو سر

از دیگر غذاهایی که باعث افزایش شیر مادر می شود، شیره است، این غذا حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و سایر عناصر است، همچنین به دلیل داشتن آهن فراوان و تسکین دهنده باعث افزایش تولید شیر می شود.

نوشیدن آن و آبمیوه های طبیعی

نوشیدن آب و آب میوه علاوه بر تقویت شیر مادر، تولید آن را نیز افزایش می دهد، نوشیدن آب و آب میوه از کم آبی بدن جلوگیری می کند، بنابراین در هنگام تشنگی یا حتی قبل از شیر دادن به نوزاد، یک لیوان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش شیر مادر

شیر مادر را با زردآلو زیاد کنید

برای افزایش شیر مادر بهتر است زردآلو را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این میوه سرشار از ویتامین C و سایر ویتامین های مفید است.

میوه های افزایش دهنده شیر مادر

میوه های زیادی به منظور افزایش دهنده شیر مادر وجود دارد که این میوه ها عبارت است از :

✅اووکادو✅
✅پاپایا
✅موز
✅توت فرنگی
✅هندوانه
✅انبه
✅بلوبری

خلاصه لیست غذاها برای تقویت کردن شیر مادران

✅اسفناج
✅روغن جگر ماهی
✅سالمون
✅شیر و خامه و کره
✅زرده تخم مرغ
✅پرتغال
✅جو

✅غذاهای آلرژی زا

گاهی مصرف برخی مواد مانند غذاهای تند یا محصولات لبنی در کودک باعث ایجاد آلرژی می شود که این ماده غذایی را جنین توسط شیر دریافت می کند و سبب بروز علائم آلرژی زیر می شود :

✅خمیازه و یا سرفه
✅راش، اگزما، کهیر و یا خشکی پوست
✅اسهال و استفراغ
✅گرگرفتگی
✅مدفوع سبز حاوی موکوس و خون
✅روش های افزایش شیر مادر

بنابراین، اگر کودک شما بعد از نوشیدن شیر دچار این علائم شد، از مصرف آن غذا خودداری کنید.

شیر مادر را افزایش دهید

همانطور که گفته شد تقویت شیر مادر و افزایش آن نیز به خوردن و آشامیدن بستگی دارد. در ادامه به معرفی غذاها و گیاهان برای افزایش تولید شیر مادر می پردازیم:

شیر مادر را با شنبلیله زیاد کنید

یکی از گیاهانی که به افزایش شیر مادر کمک می کند شنبلیله است. طبق بررسی های انجام شده، خانم ها از این گیاه برای تولید شیر در مدت زمان کوتاهی استفاده می کنند، اما مصرف طولانی مدت آن خطری ندارد.

زردچوبه

زردچوبه علاوه بر خواص ضد التهابی به افزایش شیر مادر نیز کمک می کند.

هویج و چغندر

این سبزی ها دارای بتاکاروتن هستند که به افزایش شیر مادر کمک می کند، هویج به عنوان یک سبزی تولید کننده شیر و حاوی روغن های فرار و فیتواستروژن ها محسوب می شود.

سبزیجات سبز

از دیگر غذاهایی که باعث افزایش تولید شیر مادر می شود سبزیجات سبز تیره هستند زیرا دارای مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها و فیتواستروژن های زیادی هستند.

شوید

برگ های شوید از جمله سبزیجات برگ سبز هستند که دارای عطر متفاوتی می باشند و این باور وجود دارد که مصرف آنها می تواند شیر مادر را افزایش دهد، شوید حاوی مقادیر زیادی فیبر و ویتامین K بوده و در نتیجه مصرف آن مقدار خون از دست رفته به هنگام زایمان را جبران می کند، می توانید از شوید در تهیه پنکیک و یا با ماست مصرف کنید.

روش های موثر برای تقویت شیر مادر

کدو سبز

کدو سبز سرشار از مواد مغذی است اگرچه ممکن است بسیاری از افراد آن را دوست نداشته باشند اما مصرف این ماده غذایی می تواند به تقویت شیر مادر کمک کند، هضم آن آسان است و باعث تقویت شیردهی می شود.

برای افرادی که علاقه ای به خوردن کدو سبز ندارند، می توانند از آن در تهیه پودینگ شیرین استفاده کنند، نوشیدن آب کدو تازه نیز سطح بالای قند خون را پس از زایمان متعادل می کند.

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی سرشار از پتاسیم است و به دلیل داشتن کربوهیدرات، انرژی تولید می کند، بنابراین برای رفع خستگی بسیار مفید است.

ویتامین C، B کمپلکس و ماده معدنی منیزیم که باعث آرامش ماهیچه ها می شود در سیب زمینی به وفور یافت می شود، برای داشتن رژیم غذایی کم فیبر می توانید از این غذا استفاده کنید، اکنون می توانید از سیب زمینی شیرین برای تهیه پوره برای دسر استفاده کنید. یا می توانید از سیب زمینی پخته به همراه سیب در تهیه نوشیدنی استفاده کنید.

بادام ها

بادام سرشار از ویتامین E و امگا 3 است، ویتامین E می تواند خارش ناشی از کشش پوست پس از زایمان را التیام بخشد و امگا 3 نیز با تقویت هورمون های شیردهی به افزایش تولید شیر کمک می کند.

برای بهرمندی از تاثیرات بیشتر این ماده غذایی می توانید بادام خرد شده را به همراه شیر میل کنید. همچنین می توانید بادام را به آب جو اضافه کنید.

بادام ها

سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی است که به افزایش شیر مادران کمک می کند و به عنوان تقویت کننده شیر نیز به شمار می رود.

✅استفاده از سیر

✅نکات در رابطه با افزایش شیر و شیر دهی
✅به نوزادتان به صورت منظم شیر بدهید.
✅استراحت خوبی داشته باشید.
✅از مصرف الکل و نیکوتین دوری کنید.
✅خونسرد و آرام باشید.
✅موقعیت را تغییر بدهید.
✅در اتاقی آرام به نوزادتان شیر دهید.
✅بعد از هربار شیردهی آروغ کودک را بگیرید.
✅با استفاده از حوله ای گرم اطراف سینه هایتان را بپوشانید.
✅تقویت شیر مادر

در این مقاله راهکارهایی جهت تقویت شیر مادران در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، امیدواریم در مورد مطلب گفته شده اطلاعات کافی به دست آورده باشید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *