چرا احساس ناکافی بودن میکنیم؟

چرا احساس ناکافی بودن میکنیم؟

چرا احساس ناکافی بودن میکنیم؟ همه تا حدودی احساس ناکافی می کنیم فقط برخی از افراد بیشتر احساس ناکافی بودن می کنند. با انجام چند راه حل ساده می توانید بر احساس ناکافی بودن غلبه کنید. اگر دائماً احساس ناکافی می کنید این راه حل ها برای شما مناسب است.

چرا احساس ناکافی بودن میکنیم؟

چگونه بر حس ناکافی بودن خود غلبه کنیم؟

برای غلبه بر احساس ناکافی بودن توصیه می شود مهارت های جدید را یاد بگیرید و بر نقاط قوت خود تمرکز کنید.

احساس ناکافی بودن زمانی ایجاد می شود که فکر می کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم و این احساسات معمولاً با توانایی واقعی ما برای انجام کار ارتباطی ندارند.

در واقع این احساسات ممکن است بیشتر از هر معیاری از توانایی با عزت نفس پایین یا اعتماد به نفس پایین مرتبط باشد. احساس ناکافی بودن باعث می شود که کار را متوقف کنیم کناره گیری کنیم یا با توجه به روش های مقابله ای خود به شدت عمل کنیم.

چرا احساس ناکافی بودن میکنیم؟

افرادی که احساس ناکافی می کنند ممکن است گوشه گیر، خجالتی و ساکت باشند احساس ناامنی کنند، احساس منفی داشته باشند و سطح بالایی از خشم و خصومت داشته باشند. به یاد داشته باشید که همه تا حدی این احساسات را تجربه می کنند، برخی افراد فقط احساس ناکافی تر می کنند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که با انجام چند راه حل ساده می توان بر احساس بی کفایتی غلبه کرد اگر مدام احساس ناکافی بودن می کنید انتظارات و ایده آل های خود را تجدید نظر کنید ممکن است انتظارات غیر واقعی از خود داشته باشید که این احساس را ایجاد می کند.

همچنین اگر احساس می کنید در کاری ناتوان هستید با افرادی که می شناسید و در این زمینه تخصص دارند تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید. توصیه می شود برای کسب مهارت و تخصص وقت بگذارید تا بتوانید بر احساس ناکافی بودن غلبه کنید سعی کنید خود را به خاطر مبتدی بودن در چیزی تحقیر نکنید.

از آنجایی که احساسات منفی می تواند قدرت تصمیم گیری و تفکر افراد را مختل کند کنترل آنها ضروری است. برای غلبه بر احساس ناکافی بودن توصیه می شود رشد ذهنی خود را ارتقا دهید تا بتوانید به راحتی مهارت های جدید را بیاموزید.

وقتی احساس می کنیم می توانیم پیشرفت کنیم تلاش بیشتری برای بهبود خود می کنیم همه افراد نقاط قوت زیادی دارند بنابراین توصیه می شود نقاط قوت خود را بیابید و روی استفاده موثر از آنها تمرکز کنید.

عوامل ایجاد کننده احساس ناکافی بودن

همانطور که قبلاً اشاره کردیم احساس ناکافی بودن ریشه در قسمت هایی از وجود ما دارد که نمی خواهیم با آنها روبرو شویم قسمت های تاریکی که دوست نداریم و اغلب ریشه در دوران کودکی ما دارند. عواملی از جمله:

خلق ادواری و سایکلوتایمیا (به انگلیسی: Cyclothymia ) نیز نامیده شده به نوعی از اختلال دو قطبی مزمن اطلاق می‌شود که با نوسان میان اپیزودهایی از…

عوامل ایجاد کننده احساس ناکافی بودن

فقدان والدین

برخی از کودکان ممکن است از دست دادن یکی از والدین خود به دلیل طلاق یا مرگ را تجربه کنند. این تجربه می تواند بر احساسات کودک تأثیر منفی بگذارد و کودک با مقایسه خود و سایر کودکانی که در یک کانون خانواده سالم زندگی می کنند احساس حقارت کند.

مورد بی توجهی والدین قرار می گیرد

در خانواده هایی که فرزند هر دو والدین حضور دارد اما والدین نسبت به کودک بی تفاوت هستند او را نادیده می گیرند یا تحقیر می کنند فرزندان دچار احساس شدید بی ارزشی،ناکافی و در نهایت خود خواری می شوند. آنها معتقدند که نسبت به دیگران پایین‌تر هستند.

مورد بی توجهی والدین قرار می گیرد

عدم حمایت عاطفی

از سوی دیگر در خانواده هایی که فرزند هر دو والدین حضور دارند اما والدین نسبت به کودک بی تفاوت هستند، او را نادیده می گیرند یا تحقیر می کنند، فرزندان دچار احساس شدید بی ارزشی ناکافی بودن و در نهایت خود خواری می شوند. آنها معتقدند که نسبت به دیگران پست تر هستند.

عیوب ظاهری و فیزیکی

معمولاً این موضوع قابل درک است که گاهی اوقات افراد نسبت به ظاهر و وضعیت جسمانی خود احساس خوبی ندارند، اما برخی از افراد نسبت به وزن، سلامت پوست، زیبایی صورت و سایر ویژگی های ظاهری بدن خود به شدت حساس می شوند و برای حفظ زیبایی خود وسواس گونه عمل می کنند. در این افراد کوچکترین نقص ظاهری باعث می شود خود را پایین تر از دیگران بدانند.

عیوب ظاهری و فیزیکی

چالش های اقتصادی و اجتماعی

هنگامی که کودکان در یک خانواده یا جامعه فقیر زندگی می کنند بسیاری از نیازهای آنها برآورده نمی شود و سطح تحصیلات و خدمات اجتماعی آنها نیز پایین تر است. این کودکان در مقایسه با سایر کودکان متوجه می شوند که در سطح پایین تری قرار دارند و قادر به جبران آن نیستند.

از سوی دیگر در بزرگسالی، احساس ناکافی بودن می تواند به دلیل ناتوانی در یافتن شغل مناسب، شکست های اجتماعی و عدم یافتن شریک مناسب ایجاد شود.

نوع تربیت خانوادگی، تبعیض و محرومیت اجتماعی، تعلق به گروه های اقلیت در جامعه و عملکرد ضعیف تحصیلی از دیگر عوامل ایجاد این احساس در افراد است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *