13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید! وقتی به صدای خود گوش می‌دهید، قلبت می‌تپد… نگاه کن که چشم‌هایشان خیره می‌شود…و احساس کنید که حرفه شما به پایان می رسد.

1 : عدم شناخت مخاطب

شما باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید به طور کلی و به عنوان یک فرد تا از دست دادن آنها در سردرگمی یا دادن اطلاعات نامربوط به آنها جلوگیری کنید.

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

دو سوال از خود بپرسید: چرا آنها اینجا هستند و از قبل چه می دانند؟

با درک میزان آگاهی مخاطبان از موضوع می‌توانید از کلمات پرکننده در ارائه‌ها یا مثال‌هایی که آنها را نمی‌فهمند اجتناب کنید، اما همچنین از صحبت کردن با آنها اجتناب کنید.دانستن آنچه آنها می خواهند بدانند به شما کمک می کند مرتبط بمانید و علاقه آنها را حفظ کنید.

لحظه ای در کنار تریبون آنها بایستید انگیزه آنها برای حضور در آنجا چیست؟ چه چیزی می توانید به آنها بگویید که آنها را خوشحال کند که آمدند؟

تحقیق کنید که با چه کسی صحبت خواهید کرد. دانستن گروه سنی، حرفه‌ها و سایر مشخصات جمعیتی مخاطبان به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید روی چه نقاطی بیشتر کلیک کنید.

اگر مخاطبان شما از  شرکت یا پیشینه دیگری هستند سعی کنید فرهنگ آنها را درک کنید تا چیزی نگویید که بی ادبانه به نظر برسد.

شما همچنین می توانید از این برای تنظیم ارجاعات و طنز مطابق با سلیقه آنها استفاده کنید اما بدانید که این جایگزینی برای احترام واقعی نیست. عامیانه مرسوم، کلیدی برای دستیابی به مخاطبان دانش‌آموزان دبیرستانی نیست به شما نشان می‌دهد حتی وقتی از دیدگاه قدیمی‌تر صحبت می‌کنید به هوش آنها احترام می‌گذارید.

2 : عدم ارتباط عاطفی

دلیلی وجود دارد که مخاطبان شما فقط اطلاعاتی را که به آنها می‌گویید در گوگل جستجو نکرده‌اند: آنها می‌خواهند آن را از یک شخص بشنوند. آنها آمده اند تا دیدگاه انسانی شما را بشنوند و ارتباطی را که می توانید به آنها ارائه دهید، تجربه کنند

بهترین ارائه‌ها آنهایی هستند که یک ارتباط شخصی عمیق ایجاد می‌کنند، و یکی از چیزهایی که همه ما به‌عنوان انسان مشترک هستیم، احساس ترس یا آسیب‌پذیری است. اگر مایل هستید در مورد خودتان صحبت کنید می تواند به مردم کمک کند تا ارتباط قوی تری با شما داشته باشند.

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

مثال شخصی من: من در طول گفتگوها گاهی در مورد خودکشی صحبت خواهم کرد موضوعی که من را از نزدیک در خانواده ام و در خدمت سربازی ام تحت تاثیر قرار داده است. مردم نیاز دارند دیگران آنها را برای تلاش و جلوگیری از خودکشی کمک کنند تا از تصمیم خود منصرف شوند…

من آن را مطرح نمی کنم تا مردم را تحت تأثیر قرار دهم یا سعی کنم آنها احساس کنند که نیاز به مشارکت دارند، اما آن را ذکر می کنم تا به مردم نشان دهم – من مردی هستم که به چیزهای جدی اهمیت می دهم و فراتر از هر چیزی فکر می کنم موضوع لحظه است.

«بهترین ارائه‌ها آنهایی هستند که یک ارتباط شخصی عمیق ایجاد می‌کنند، و یکی از چیزهایی که همه ما به‌عنوان انسان مشترک هستیم احساس ترس یا آسیب‌پذیری است.»

و اکثر مردم اینطور هستند! آنها چیزهایی دارند که عمیقاً به آنها اهمیت می دهند، یا احساسات شدیدی نسبت به آنها دارند، یا به طور جدی به آنها متعهد هستند یا درگیر آنها هستند. شنیدن در مورد من آنها را به یاد آنها می اندازد، و سپس ما به عنوان یک انسان واقعی ارتباط برقرار می کنیم.

به آنها اجازه دهید بدانند چه احساسی نسبت به آنچه به آنها می گویید آنها آن را درونی خواهند کرد. به راحتی موارد مرتبطی را که به آنها اهمیت می دهید به عنوان مثال ذکر کنید. این به مخاطبان شما کمک می کند تا احساس کنند شما را می شناسند.

3: آرام و ریلکس باشید

عدم آمادگی یک اشتباه رایج است که می تواند یک ارائه با ظرفیت های زیاد را خراب کند اگر آماده نباشید نمی توانید آرام باشید. و اگر آرامش نداشته باشید بعید است که در سطحی که بهترین سخنرانان عمومی انجام می دهند درگیر شوید.

در صورت بروز مشکلات فنی، طرح B داشته باشید در صورتی که نمونه‌های اصلی شما به نظر نمی‌رسند و زودتر می‌رسند، نمونه‌های جایگزین بیاورید.

قبل از اینکه زمان شروع سخنرانی فرا برسد تجهیزات و همه چیزهایی را که نیاز دارید بررسی کنید. اگر می‌توانید، در محل برگزاری یک تمرین کامل لباس انجام دهید.

اگر از قبل آماده شده اید می توانید از هر زمان اضافی در ابتدا برای صحبت با افراد استفاده کنید. این به مخاطبان شما کمک می کند تا با شما احساس راحتی بیشتری کنند.

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

4: ساده کردن مطالب پاورپوینت

امروز می خواهیم برای شما یک راه نجات داشته باشیم. من 13 اشتباه در سخنرانی عمومی برای شما دارم که باید از آنها اجتناب کنید تا مطمئن شوید که هرگز در ارائه دیگری در زندگی خود شکست نخواهید خورد!

اکثر مردم می دانند که شما نباید متن را مستقیماً از اسلایدهای پاورپوینت خود بخوانید اما باید متن را به طور کلی حفظ کنید. شما می خواهید یادداشت برداری یا به خاطر سپردن آن برای مخاطبانتان آسان باشد در هر اسلاید هدفی را بیش از 10-15 کلمه تعیین کنید.

برای استفاده مؤثر از پاورپوینت مطمئن شوید که ظاهری زیبا دارد و مراقب تم های شلوغ و انتقال های طولانی باشید. شما می خواهید علاقه مردم را به آنچه می گویید حفظ کنید نه اینکه حواس خود را از آن منحرف کنید.

13 اشتباه در سخنرانی عمومی که باید در ارائه خود اجتناب کنید!

5: عدم تمرین کافی

کلیدهای یک ارائه خوب اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، جذب مخاطب و دانستن مطالب شماست.

چطور به آنجا میرسی؟ تمرین.

هرچه مطالب خود را بهتر بشناسید آرامش بیشتری خواهید داشت و با اعتماد به نفس بیشتری روبرو خواهید شد.

عدم تمرین کافی

تمرین را حداقل از چند روز قبل شروع کنید

شما می خواهید همه چیز متعهد به حافظه بلند مدت باشد تا زمانی که نتوانید هنگام رانندگی، ظرف شستن یا راه رفتن در یک مرکز کنفرانس ناآشنا سخنرانی خود را انجام دهید، نباید به خود بگویید که «به اندازه کافی تمرین کرده‌اید».

در مراحل بعدی خود جزئیات را اصلاح کنید تست کنید که می‌خواهید ارائه چه حسی داشته باشد  قوس آن چگونه خواهد بود جایی که بیشترین انرژی را دارد.

6: ندانستید در مورد چه چیزی صحبت می کنید

بدیهی است که شما می خواهید اطلاعات دقیقی به مخاطبان خود بدهید. آنها آنجا هستند تا یاد بگیرند اما انجام تکالیف قبل از ارائه به دلیل دیگری مهم است.

لازم نیست مخاطب همه چیز را در مورد موضوع بداند تا یک واقعیت قدیمی یا یک مخلوط آماری را دریافت کند. و اگر این کار را انجام دهند در مورد صحت تک تک چیزهایی که شما می گویید تعجب خواهند کرد.

ایجاد اعتبار باعث می شود مردم توجه خود را حفظ کنند زیرا می دانند آنچه شما می گویید مفید است آنها احساس می کنند می توانند به شما اعتماد کنند تا به سؤالات آنها پاسخ دهید و مستقیماً در مورد موضوع صحبت کنید.

اگر سوالی شما را غافلگیر کرده یا نیاز به بررسی مجدد یک واقعیت دارید گفتن چیزی اشتباه بدتر از این است که خودتان را بهانه بگیرید و یادداشت های خود را سریع بررسی کنید. در پایان روز صداقت باارزش‌تر از تکان دادن اطلاعات نادرست است.

ندانستید در مورد چه چیزی صحبت می کنید

7: بدون هیجان

به خصوص اگر در یک کنفرانس یا در یک محیط اداری هستید که در آن افراد به طور منظم به جلسات می روند، احتمالاً قبلاً افراد زیادی را دیده اند که فقط در آنجا ایستاده اند و صحبت می کنند. اگر بتوانید تجربه ای تازه به آنها بدهید آنها با دقت بیشتری به نکات شما گوش می دهند و شما تأثیر می گذارید.

بدون هیجان

وقتی تمرین می‌کنید، راحت حرکت کنید. پشت تریبون پنهان نشوید.

حکایات خود را با دقت انتخاب کنید و آن‌ها را طوری بگویید که برای دوستانتان داستان تعریف می‌کنید. اگر آنها به خودی خود جالب باشند بهتر است نکات شما را نشان دهند زیرا مخاطبان شما آنها را به خاطر خواهند آورد.

مطمئن شوید که مرتبط بودن آن کاملاً مشخص است در غیر این صورت آنها داستان را به خاطر خواهند آورد نه نکته را.

8: مکث کنید و خیلی طولانی صحبت نکنید

مردم به طور طبیعی در فواصل 15-20 دقیقه ای توجه می کنند. از خود بپرسید که آیا واقعاً نیاز به صحبت طولانی تری دارید؟ اگر این کار را می کنید سعی کنید سخنرانی خود را با یک مکث کوتاه بین هر یک به بخش ها تقسیم کنید.

تقریباً همه ارائه ها برای مدت طولانی تری در مقابل مخاطبان ادامه می یابند تمرین کنید تا بتوانید آن را در کمتر از زمان تعیین شده به راحتی انجام دهید.

اگر بتوانید در وقت کسی صرفه جویی کنید در بدترین حالت، شما آن را مختصر نگه دارید و بعد از آن زمان بیشتری برای سوالات دارید.

زمان بندی اظهارات شما پیام شما را برای مدت طولانی تری جالب نگه می دارد این به همان اندازه که برای استندآپ کمدی صدق می کند برای سخنرانی عمومی نیز صادق است دریابید که چگونه نکات اساسی را تا حد امکان به طور خلاصه بیان کنید سپس جزئیات را در جایی که وقت دارید پر کنید.

مکث کنید و خیلی طولانی صحبت نکنید

9: عدم جذب مخاطب

در مورد چیزهایی صحبت کنید که می دانید مخاطبان شما به آنها علاقه مند خواهند شد. اگر می توانید درباره موضوع خود به طور خاص از نظر زندگی آنها صحبت کنید.

در حین صحبت کردن سعی کنید بیشتر به جملات شما پایبند باشید شما باید دائماً این تصور را به مخاطب بدهید که این موضوع مستقیماً به آنها مربوط است گزینه دوم نزدیک استفاده از عبارات ما است که این احساس را ایجاد می کند که شما و مخاطبان یک تیم هستید.

اگر به یک گروه کوچک ارائه می دهید مانند گردهمایی در اطراف یک میز کنفرانس، می توانید به طور متناوب مستقیماً با چشمان هر فرد ملاقات کنید. برای گروه های بزرگتر نگاه خود را در اتاق حرکت دهید.

تا جایی که می توانید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. از آنها سوال بپرسید. زمین را برای طوفان فکری باز کنید اگر شرکت کنند توجه خواهند کرد.

عدم جذب مخاطب

10: عدم رعایت سخنرانان دیگر

هرگز فرصتی را برای تماشای دیگر سخنرانان عمومی در حال از دست ندهید وقتی در کنفرانس هستید به سخنرانی بروید. ویدیوهایی را به صورت آنلاین تماشا کنید. تابلوهای اعلانات کالج یا کتابخانه محلی خود را برای سخنرانی های عمومی بررسی کنید (می توانید چیزهای واقعاً عجیب و جالبی را نیز از آنها یاد بگیرید).

قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از سخنرانان هم خوبی ها و هم بدی های سخنرانی عمومی را به شما نشان می دهد.

عدم رعایت سخنرانان دیگر

11: عدم حرکت در اطراف

هنگام صحبت به اطراف حرکت کنید و اشاره کنید خیلی بهتر از اینکه خیلی پرانرژی به نظر برسید خیلی بهتر است.

در بسیاری از محیط‌های سخنرانی عمومی (مانند جلسات کاری و کنفرانس‌ها) مردم برای مدت طولانی همان روال نشستن و گوش دادن را انجام می‌دهند. شما می خواهید چیزی را به آنها پیشنهاد دهید که ظاهر و احساس متفاوتی داشته باشد تا آنها را از وضعیت ذهنی خود خارج کنید.

تغییر در ساختار واقعاً به از بین بردن احساس نشستن و خیره شدن به صفحه نمایش ها در حالی که شخصی از بالا روی صحنه صحبت می کند کمک کرد.

این به مردم این حس را القا می‌کرد که در آنجا هستند و از برخی از افراد با موفقیت‌های بزرگ مشاوره می‌گیرند و این باعث می‌شود که کل تجربه برای آنها بسیار ارزشمند باشد.

عدم حرکت در اطراف

12: عدم استفاده از زبان بدن صحیح

زبان بدن شما به گفتار شما اعتبار می بخشد از روی هم زدن بازوها خودداری کنید (این یک حرکت دفاعی است که مانعی بین شما و مخاطب ایجاد می‌کند) و سعی کنید از دست و پنجه نرم کردن دست‌ها، کیف پول یا دکمه‌های خود اجتناب کنید زیرا این کار باعث می‌شود شما عصبی به نظر برسید.

این بدان معناست که مانند یک مجسمه در یک مکان بایستید باید متحرک باشید تا توجه مخاطبان خود را حفظ کنید.

آیا می خواهید در مورد حرکات زبان بدن که می تواند به شما در جلب اعتماد کمک کند بیشتر بدانید؟ برای بررسی چیکار کنیم تا خسته کننده نباشیم؟ چند راهکار برای جذاب بودن مکالمات کلیک کنید.

13: عدم درک عادات بد ناخودآگاه

هنگامی که روی زبان بدن خود کار می کنید برخی عادات بد را مشاهده خواهید کرد چیزهایی مانند گذاشتن دست ها در جیب یا لمس صورت خود در حین صحبت کردن.

سخن پایانی:

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد شما همچنین میتوانید با کلیک برروی ویژگی افراد کاریزماتیک چیست ؟ چگونه جذاب باشیم؟ این مقاله را هم بخوانید و نظرات و یا پیشنهادات خودتان را برای ما در پایین همین پست به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *