قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع

قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع

قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع : مطابق قانون تملک آپارتمان ها، مالکیت ساختمان به دو بخش مالکیت قسمت های اختصاصی و مالکیت قسمت های مشترک (فضای مشاع) تقسیم می شود. در این بخش شما را با قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع آشنا می کنیم.

قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع

جای پارک و پارکینگ یکی از مشکلاتی است که گاهی وقت‌ها شیرینی و آسایش ماشین داشتن را زهرمان می‌کند! اصلا یکی از دلایل اصلی نزاع‌ در آپارتمان‌ها و کوچه‌ها، ‌نزاع و مشاجره بر سر جای پارک است.

مطابق قوانین پارکینگ آپارتمان، پارکینگ، در ملکیت اختصاصی مالک آن، در صورت قید در سند و در مالکیت مشاعی کلیه مالکین، در صورت مشترک بودن و قید واحد آنها در صورت مجلس تفکیکی بوده و شماره گذاری و تقسیم آن نیز بسته به نوساز بودن یا قدیمی و مشاعی بودن آپارتمان، توسط کارشناس تفکیک آپارتمان های نظام مهندسی یا با توافق مالکین پارکینگ مشاع می باشد.

تا سال ۱۳۷۱ و مدتی پس از آن در گواهی‌های پایان‌ساخت بخش‌هایی که برای پارکینگ در مجموعه وجود داشت، به‌طور مشاع بود و هیچ توجهی در آن به تعداد واحد‌های مجتمع و گنجایش تعداد اتومبیل مشاهده نمی‌شد.

قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع

کم‌‌کم وقتی دعوای پارکینگ در آپارتمان‌ها افزایش یافت و این موضوع باعث شد در این ساختمان‌ها مالک اولیه هنگام تنظیم سند انتقال آپارتمان، خریدار را از حق داشتن پارکینگ منع کند؛ امری برخلاف ماده ۳ آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها که بیان می‌دارد: «قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به‌طور مستقیم مورد استفاده تمام شرکاست قسمت‌های مشترک محسوب می‌شود و نمی‌توان حق انحصاری بر آنها قائل شد.» بیشتر شدن اعتراض‌ها موجب شد پارکینگ جزو مشاعات تعیین نشود و شهرداری هم در گواهی پایان ساختمان به تعداد پارکینگ به‌طور معلوم اشاره نماید تا شاید دعوای پارکینگ کمتر شود.

با توجه به این مطالب باید بدانید پارکینگ خودروی شما باید حتما در سند ملک قید شده باشد و زمان انتقال سند، پارکینگ متعلق به آپارتمان را با شماره و مساحت و حدود دقیقا در سند درج کنند. از این رو پارکینگ ساختمان به دو روش به یک واحد آپارتمانی تعلق می‌گیرد.

در روش اول تعلق اختصاصی مثل انباری است. در این خصوص با تعیین موقعیت و مساحت آن، مکان دقیق آن در صورت‌مجلس تفکیکی و سند رسمی قید و درواقع ملک اختصاصی مالک آپارتمان محسوب می‌شود. مورد بعدی تعلق پارکینگ به هر واحد به‌صورت مشاعی است.

قوانین پارکینگ‌های اختصاصی و مشاع

این شیوه پیش از سال ۷۱ نیز استفاده می‌شد با وجود این جهت اجرای این مورد باید در صورت‌‌مجلس تفکیکی واحدهایی که قادرند به‌طور مشاع از پارکینگ مجتمع بهره ببرند، نام برده شود.

در این شرایط تنها آپارتمان‌هایی که حق بهره‌مندی از پارکینگ مشاع برای آنها در نظر گرفته شده است می‌توانند از پارکینگ ساختمان به‌صورت مشاع استفاده کنند. در این شرایط هریک از واحدها قادرند خودروی خود را در هر بخش از پارکینگ متوقف کنند و هیچ‌کس هم حق اعتراض ندارد.

بیشتر آپارتمان‌هایی که در دهه ۹۰ ساخته می‌شوند از پارکینگ‌های اختصاصی برخوردار هستند که گاهی برخی از ساختمان‌ها دو یا چند پارکینگ اختصاصی برای هر واحد دارند. بااین‌حال تعدادی از ساختمان‌ها برای هر واحد یک‌پارکینگ اختصاصی وجود دارد و تعدادی نیز پارکینگ را مشاع در نظر می‌گیرند.

قوانین پارکینگ آپارتمان

بر خلاف پارکینگ‌ های اختصاصی که شماره قطعه و آدرس دقیق پارکینگ و متراژ آن، در سند، قید شده؛ پارکینگ مشاع آپارتمان، صرفا اینگونه در سند، ذکر می ‌شود که واحد مزبور، دارای یک یا چند سهم از مجموع، برای پارک اتومبیل بوده و آن واحد، حق استفاده از پارکینگ را برای یک یا چند اتومبیل، دارا می باشد.

فرق پارکینگ اختصاصی و مشاع هنگامی که در سند یک واحد آپارتمان درج می‌شود از یک واحد پارکینگ به این نشانی برخوردار است.

قوانین پارکینگ آپارتمان

یعنی یکی از پارکینگ‌های آپارتمان متعلق به این واحد بوده و هیچ‌یک از همسایگان حق دخل‌وتصرف و ایجاد مزاحمت در آن را نداشته و هیچ فردی جز مالک آپارتمان حق استفاده حتی برای یک لحظه کوتاه را ندارد که اتومبیل خود را در این پارکینک پارک کند.

آپارتمان محل زندگی افراد است و تمام مراحل مختلف زندگی افراد، در این محل شکل می گیرد. پس لازم است همه ی افراد برای ایجاد آرامش و آسایش یکدیگر…

پارکینگ مشاع میان کلیه ساکنین مشترک است. به گونه‌ای که تمام ساکنان ساختمان در پارکینگ سهم داشته و هیچ‌یک به‌تنهایی حق ندارد مدعی مالکیت قسمتی شود یا در آن ورود کند و تغییراتی را به وجود آورد.

قوانین پارکینگ آپارتمان

در این نوع آپارتمان‌ها کسی حق ندارد بدون اجازه همه برای خود قسمتی را جداسازی کند و ادعای سهم‌خواهی داشته باشد.

پارکینگ مشاع در سند این‌گونه قید می‌شود که فلان شخص برای پارک اتومبیل یک یا چند سهم از مجموع را داشته یا فلان شخص حق استفاده از پارکینگ را برای یک یا چند اتومبیل خواهد داشت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *