چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟ احتمالاً در مقطعی از زندگی خود احساس کرده اید که باید چیزی را سریعتر یاد بگیرید. به عنوان مثال زمانی که هدف بزرگی دارید یا در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید در بسیاری از جنبه های زندگی داشتن مهارت و دانش مهم است و این موارد به سرعت به دست نمی آید و باید برای آن وقت گذاشت.

دانش آموزان در هر مرحله ای همیشه به دنبال سریع ترین راه ها برای یادگیری دروس هستند. آنها می دانند که اگر سرعت یادگیری بیشتر باشد، نتایج بهتری می گیرند و به اهداف خود می رسند. افرادی که سریعتر از دیگران یاد می گیرند موفق ترند.

در بیشتر جنبه های زندگی داشتن دانش و مهارت مهم است و این دو ویژگی به راحتی به دست نمی آیند و باید برای آنها وقت بگذارید در این مقاله شما را با روش های یادگیری سریع آشنا می کنیم.

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

یادگیری سریع چگونه امکان پذیر است؟

برای کسب اطلاعات جدید و یادگیری مهارت ها به زمان نیاز دارید. مدت زمانی که برای یادگیری یک مهارت نیاز دارید به عوامل مختلفی مانند استعدادهای درونی شما بستگی دارد.

اما به طور کلی با چند راه حل ساده می توانید سرعت یادگیری خود را افزایش دهید. این استراتژی ها بسته به چیزی که قرار است یاد بگیرید متفاوت است. به عنوان مثال، برای به خاطر سپردن مطالب، به روشی متفاوت برای یادگیری مطالب غیرحفظی نیاز دارید.

برای افزایش سرعت یادگیری بهتر است از روش های زیر استفاده کنید.

1. آنچه را که یاد می گیرید به دیگران بیاموزید

وقتی مطالب آموخته شده را به شخص دیگری آموزش دهید، تقریباً 90 درصد آن موضوع در ذهن شما بازیابی و تثبیت می شود. به خصوص اگر این فرآیند بلافاصله پس از یادگیری مطالب جدید باشد تاثیر زیادی در یادگیری سریع شما دارد.

زمانی که آموخته ها و اطلاعات خود را با فرد دیگری به اشتراک می گذارید علاوه بر یادگیری مطالب جدید بر موضوع نیز مسلط خواهید شد و به نقاط ضعف خود پی خواهید برد.

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

3. مهارت تندخوانی داشته باشید

در واقع مطالعه یکی از عادات افراد موفق است و سرعت یادگیری را افزایش می دهد. فرد با مطالعه کتاب می تواند مهارت های تندخوانی بیشتری داشته باشد. در واقع تندخوانی یکی از مهارت هایی است که نیاز به تلاش زیادی دارد. برخی از مهارت های تندخوانی عبارتند از:

✅شخص باید بتواند کلمات را به شکل گروهی نه واژه به واژه بخواند.
✅با مطالعه سطحی باید به مفهوم جمله ها پی ببرد.
✅برای مطالعه متن باید از خودکار و مداد استفاده کند.
✅عدم تکرار کلمات زمان خواندن متن در ذهن
✅افزایش مطالعه کتاب و تمرین تند خوانی

2. عملی یاد بگیرید و آموخته های خود را تجربه کنید

هیچ چیز مانند تجربه عملی یادگیری را تسریع نمی کند. وقتی آنچه را که در کتاب خوانده اید با تجربه و دانش عملی خود ادغام کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. برای تجربه و یادگیری باید خود را در آنچه می آموزید غرق کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، می توانید برای چند ماه در مونیخ زندگی کنید و تا حد امکان از صحبت کردن به زبان غیر آلمانی خودداری کنید. البته این مورد تا آنجا که شرایط زندگی به شما اجازه می دهد; ممکن است. تجربه عملی بیش از گوش دادن به فایل های صوتی و خواندن کتاب سرعت یادگیری شما را افزایش می دهد.

4. آب بنوشید

همه ما می دانیم که آب آشامیدنی چقدر برای سلامتی مفید است. نوشیدن آب کافی برای سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است و باعث می شود بدن به درستی کار کند. همچنین نوشیدن آب کافی بر توانایی های شناختی تاثیر می گذارد و ما را باهوش تر می کند.

طبق مطالعات دانش آموزانی که قبل از جلسه امتحان آب می نوشند، عملکرد بهتری دارند. از طرفی کمبود آب به نوعی بر توانایی مغز و عملکرد آن تأثیر می گذارد. وقتی آب نمی نوشیم مغز به سختی اطلاعات را به خاطر می آورد و بیشتر از حد معمول برای یادگیری تلاش می کند.

5. از آهنگ ها کمک بگیرید

یکی از روش های یادگیری سریع را همگام سازی محتوا با ریتم آهنگ عنوان کرد. ما معمولا آهنگ های مورد علاقه خود را در اسرع وقت حفظ می کنیم. برای یادگیری سریع از این موضوع می توانید کمک بگیرید.

برای مثال می توانید به جای کلمات شعر اصلی از ریتم آهنگ مورد علاقه خود استفاده کنید تا اصطلاحات علمی موضوع خود را یکی پس از دیگری و با ریتم مناسب قرار دهید. یادگیری این موضوع اصلا سخت نیست و کافی است با ریتم موسیقی همخوانی داشته باشید.

می بینید که چگونه کلمات به هم می رسند و شعر می سازند. با ساختن این شعر در حین پاسخگویی به سوالات فقط ریتم آهنگ را به خاطر بسپارید و به سوالات پاسخ دهید.

چطور به طور سریع و درست درس خواندن را یاد بگیریم؟

6. مغز خود را ورزش دهید

مغز مانند ماهیچه های بدن است، هر چه بیشتر تمرین کنید و از آن استفاده کنید، نتیجه بیشتری خواهید گرفت. بهتر است به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشید.

چالش های جدیدی برای مغز خود ایجاد کنید. هر چه ماهیچه های مغز شما بیشتر تقویت شوند سریعتر یاد می گیرید.

7. از وسایل کمک حافظه استفاده کنید

راه دیگر برای یادگیری سریع یک درس به خاطر سپردن حجم زیادی از اطلاعات است. در این روش بهتر است از ابزارهای حفظی استفاده کنید. همانطور که اشاره کردیم یکی از روش های رایجی که اکثر افراد با آن آشنایی دارند یادگیری با ریتم و موسیقی است.

گاهی اوقات مجموعه ای از کلمات اختصاری یا ریتم به شما کمک می کند حجم عظیمی از اطلاعات را به خاطر بسپارید و به راحتی آن را حفظ کنید. با کمک این روش ها اطلاعات را برای یادگیری سریعتر آشنا، ساده و فشرده کنید. این روش ها برای دانشجویان حقوق و پزشکی بسیار مفید است. بهتر است خلاقانه آن را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

8. بین آموخته های خود و آنچه قبلا آموخته اید ارتباط برقرار کنید

هر چه بیشتر بتوانید بین یادگیری جدید و قبلی خود ارتباط برقرار کنید، سریعتر می توانید آن را در ذهن خود حفظ کنید. حافظه نقش مهمی در توانایی ما برای انجام وظایف شناختی پیچیده دارد.

مانند به کارگیری دانش برای مشکلاتی که قبلاً با آنها مواجه نشده بودیم. با یافتن راه هایی برای جا دادن اطلاعات جدید در دانش قبلی، لایه های بیشتری از معنا را در مطالب جدید کشف می کنید. این روش به شما کمک می کند تا موضوعات جدید را بفهمید و آنها را به دقت به خاطر بسپارید.

9. ارتباط ذهنی برقرار کنید

شاید دیده باشید که برخی از افراد از تکنیک های کدنویسی برای افزایش سرعت یادگیری استفاده می کنند. در واقع با استفاده از این روش فرد می تواند بین آموخته های خود و آموخته های خود ارتباط ذهنی برقرار کند.

به عنوان مثال برخی افراد هنگام نوشتن کلمات را مخفف می کنند یا از رنگ های مختلف استفاده می کنند. هر چه تکنیک های ارتباط ذهنی بیشتر باشد سریعتر یاد می گیرید.

ارتباط ذهنی برقرار کنید

10. مدل های یادگیری خود را یکپارچه کنید

یادگیری در هر فردی از طریق راه های دیداری، شنیداری، خواندن/نوشتن و لامسه صورت می گیرد اگر فردی سبک بصری داشته باشد یادگیری او با مشاهده تصویری مطالب جدید در قالب نمودار، عکس و پاورپوینت انجام می شود.

اگر با گوش دادن سریعتر یاد می گیرد می توانید به تعداد زیادی کتاب صوتی، پادکست و مصاحبه در مورد یادگیری مطالب گوش دهید. سبک یادگیری گروهی از افراد خواندن/نوشتن است. این افراد با مطالعه و یادداشت برداری چیزهای جدیدی یاد می گیرند. برخی افراد از حس لامسه برای یادگیری استفاده می کنند. لمس فیزیکی و تست باعث تسریع یادگیری در این افراد می شود.

اگر از طرفداران سرعت بیشتر هستید بهتر است این چهار روش را با هم ادغام کنید. مثلا اگر در حال یادگیری برنامه نویسی هستید، در حین خواندن کتاب درسی مطالب را با صدای بلند تکرار کنید، بهتر است یک نقشه ذهنی برای خود ترسیم کنید و بلافاصله کد مورد نظر را در کامپیوتر امتحان کنید.

11. تمرکز

یکی از راه های یادگیری سریع تمرکز است این روش اصل اساسی یادگیری در نظر گرفته می شود. به طوری که اگر در حین مطالعه دروس تمرکز نداشته باشید، نمی توانید یاد بگیرید برای افزایش تمرکز بهتر است عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید.

یکی از بهترین تکنیک هایی که اکثر افراد از آن استفاده می کنند تکنیک پومودو است و بدون توجه به عوامل خارجی به مدت 25 دقیقه مطالعه می کنند. در این مدت باید تلفن همراه خود را بی صدا نگه دارید. تمام این مدت روی مفاهیم مطالعه خود تمرکز کنید تا بتوانید آن را به خوبی یاد بگیرید.

تمرکز

12. بیشتر بخوابید

خواب زمانی است که بیشتر فرآیند تثبیت حافظه انجام می شود. بنابراین یک چرت کوتاه به تقویت یادگیری و بهبود عملکرد حافظه کمک می کند. در یک مطالعه شرکت کنندگان کارت های تصویری را حفظ کردند تا حافظه خود را بهبود بخشند. بعد از اینکه کارت ها را حفظ کردند، 40 دقیقه استراحت کردند و یک گروه بیدار ماندند و گروه دیگر چرت کوتاهی زدند.

13. استرس را کاهش دهید

استرس به تنهایی می تواند بر مطالعات شما تأثیر بگذارد اگر از روش های یادگیری سریع استفاده کنید در کمترین زمان به بالاترین بهره وری می رسید اما اگر همیشه نگران تست ها باشید و با استرس درس بخوانید برنامه و روند یادگیری شما مختل می شود. با استرس، تمرکز کاهش می یابد و نمی توانید درک درستی از موضوعات مختلف داشته باشید.

یکی از مسائلی که برخی از داوطلبان کنکور با آن مواجه هستند اضطراب و نگرانی است. در نظر داشته باشید که حجم مطالب در تست های بزرگ مانند کنکور سراسری زیاد است و اکثر افراد نمی توانند تمام نکات را در نظر داشته باشند. در این آزمون برنده کسی است که از روش های هوشمندانه برای کاهش استرس و گرفتن بهترین نتیجه استفاده کرده باشد.

استرس را کاهش دهید

14. میزان یادگیری خود را اندازه گیری کنید

مطالعات علمی نشان می دهد که یکی از بهترین راه های یادگیری سریع، شرکت در آزمون است. هیچ کس شما و توانایی های شما را بهتر از خودتان نمی شناسد بنابراین می توانید میزان یادگیری خود را بسنجید. یکی از راه های مطالعه سریع این است که از موضوع مورد نظر سؤال کنید و پس از مطالعه آن قسمت به آنها پاسخ دهید.

برخی از تست های آنلاین نیز در این راه به شما کمک می کنند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که پس از یک تست کوتاه، تسلط خود را بسنجید و سریع به قسمت هایی که پاسخ دادید برگردید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *