علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟ غذا دادن به کودک بخش بزرگی از والدین است و شما به عنوان یک والدین مسئول قطعاً می خواهید آن را به خوبی انجام دهید اما مسائل مختلفی ممکن است در شرایط مختلف باعث بی اشتهایی نوزاد شود که برای کنترل بهتر آنها باید آگاهی لازم را در مورد آنها کسب کنید. در این مقاله می خواهیم برخی از مهم ترین علل بی اشتهایی نوزادان و روش های کنترل و درمان آن ها را برای شما شرح دهیم. با ما بمان.

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود نوزاد تازه متولد شده از بی اشتهایی رنج ببرد. اما صرف نظر از دلیل بی اشتهایی نوزاد، اگر میزان شیر خوردن کودک شما کمتر از مقدار طبیعی و روال روزهای دیگر است، باید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

علت بی اشتهایی نوزاد می تواند بیماری، عفونت یا هیپوگلیسمی باشد. همچنین بدن نوزادان بسیار حساس است و به راحتی دچار کم آبی می شود. به همین دلیل، بی اشتهایی ممکن است برای مدت طولانی برای بزرگسالان مشکلی ایجاد نکند، اما می تواند به سرعت به یک مشکل پزشکی قابل توجه برای نوزادان تبدیل شود. به طور کلی در 12 هفته اول زندگی خود نباید بیش از 5 ساعت بدون غذا بمانند.

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

بی اشتهایی نوزاد در سال اول

به طور معمول، وزن کودک شما باید در چهار ماه اول دو برابر شود. برای رشد مناسب، نوزادان باید به طور منظم و کافی با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شوند. این را هم بدانید که در برخی از زمان‌های رشد کودک، جهش رشد اتفاق می‌افتد و کودک سریع‌تر رشد می‌کند. این بدان معنا نیست که اگر به طور منظم به کودک خود تغذیه کافی بدهید، او دچار اختلال رشدی است.

در واقع، جهش رشد در مقطعی از سال اول کاملاً طبیعی است. در سال اول، معمولاً در نوزادان سه تا چهار ماهه شاهد بی اشتهایی نوزاد هستیم. زیرا آنها به تازگی از یک جهش رشد خارج شده اند. این جای نگرانی نیست و کاملا طبیعی است. اما شما همچنین می توانید آن را با پزشک در میان بگذارید تا نگرانی خود را از بین ببرید.

بی اشتهایی نوزاد در سال اول گاهی در دو ماهگی اتفاق می افتد که ممکن است به دلیل تاخیر در رشد باشد، اما بیشتر به دلیل تغییر در ترکیب شیر مادر است.

شیر مادر تا حدود شش هفتگی حاوی آغوز است که به آن آغوز می گویند و اثر ملین بر روی نوزاد دارد. با کاهش مقدار آغوز، غذای کودک شما با سرعت کمتری از سینه عبور می کند که می تواند باعث کاهش گرسنگی کودک و تعداد پوشک های خیس شود. این نیز کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

بی اشتهایی نوزاد به دلیل دندان درآوردن

اولین دندان‌های نوزادان معمولاً در حدود شش‌ماهگی از لثه خارج می‌شوند؛ اما دندان‌های آسیابی، در حدود دوسالگی رشد می‌کنند. دندان درآوردن نوزاد می‌تواند خود را با علائمی همچون بی اشتهایی در حدود شش‌ماهگی و بی‌اشتهایی دوسالگی و همچنین تب دندان در آوردن نوزاد نشان دهدو خوشبختانه، اثرات دندان درآوردن معمولاً بیش از چند روز برای هر دندان طول نمی‌کشد.

اگر می‌خواهید با فرایند دندان در آوردن نوزاد بیشتر آشنا شوید، مطالعه مقالاتی همچون ترتیب رویش دندان نوزاد و علائم دندان درآوردن نوزادان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سایر دلایل بی اشتهایی نوزاد

با اینکه بی اشتهایی نوزاد در اغلب مواقع طبیعی است، اما می‌تواند به دلیل یکی از موارد زیر نیز باشد:

گلودرد
گرم شدن بیش‌ازحد
اضافه کردن غذاهای جامد
مصرف بیش‌ازحد مایعات
عدم تحمل غذا
واکسیناسیون
یبوست
کم‌خونی
فشار بیش‌ازحد

علت بی اشتهایی نوزادان چیست؟

در مقابل بی اشتهایی نوزادان چه کنیم؟

نوزادان تازه متولد شده معده کوچکی دارند بنابراین آنها فقط می توانند مقدار کمی غذا در هر وعده غذایی دریافت کنند. یعنی هر دو یا سه ساعت یک بار یا حداقل هشت بار در روز غذا بخورند.

به همین دلیل در چند هفته اول زندگی، دائماً در آغوش مادر خود شیر می دهند یا از شیشه شیرخشک خود می خواهند. این کار مخصوصاً در شب برای مادران کمی سخت است، اما با رشد کودک، معده او نیز افزایش می یابد و مقدار غذایی که در هر بار شیر خوردن مصرف می کند، افزایش می یابد.

بنابراین تا حد امکان اشتهای کودک خود را به میزان کافی و منظم با شیر دادن صحیح به نوزاد تقویت کنید تا از بی اشتهایی در آینده پیشگیری کنید. از سوی دیگر، هرگز نباید به زور به کودک غذا بدهید یا خودسرانه ماده ای به شیر کودک اضافه کنید.

دستگاه گوارش نوزاد تا حدود چهار تا شش ماهگی آمادگی پذیرش هیچ نوع غذایی به جز شیر مادر یا شیر خشک را ندارد. بنابراین، اضافه کردن زودهنگام مواد دیگر می تواند نوزاد را دچار کمبودهای تغذیه ای و بی اشتهایی کند.

در مقابل بی اشتهایی نوزادان چه کنیم؟

درمان بی اشتهایی نوزاد

اگرچه بی اشتهایی نوزاد می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد یا شما را نگران کند، اما در بیشتر موارد طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود. تا زمانی که رشد کودک شما با نمودار رشد مطابقت داشته باشد، جای نگرانی نیست.

با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برای اطمینان بیشتر، هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا بی اشتهایی کودک باید با پزشک در میان گذاشته شود.

زیرا ممکن است به دلیل وجود مشکل جدی رخ داده باشد که باید توسط پزشک بررسی شود. نوزادان بسیار حساس هستند. بنابراین برای درمان بی اشتهایی شیرخوار خودسرانه عمل نکنید و حتما دستورات پزشکی را رعایت کنید.

درمان بی اشتهایی نوزاد

سخن پایانی:

بی اشتهایی نوزادان یکی از مسائلی است که والدین به ویژه والدین جوان را نگران می کند. اما در بسیاری از موارد بی اشتهایی نوزاد امری طبیعی در روند رشد اوست و با رعایت دستورات پزشکی به طور خودکار برطرف می شود. مهم است که در صورت از دست دادن اشتها، کودک خود را در اسرع وقت نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا تمام مسائل بهداشتی به طور کامل بررسی شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *