چگونه مهارت حرف زدن به کودک را آموزش دهیم؟

چگونه مهارت حرف زدن به کودک را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت حرف زدن به کودک را تقویت کنیم؟ یکی از مهم ترین چالش های زندگی والدین این است که فرزندشان چه مهارت هایی را و در چه زمانی یاد می گیرد. یکی از این مهارت ها صحبت کردن کودک است. استفاده از برخی راهکارها در بهبود مهارت های کلامی کودکان تاثیر مثبت دارد از آنجایی که والدین نقش اساسی در کمک به صحبت کردن کودک دارند بهتر است با این راهکارها آشنا باشید.

کمک به صحبت کردن کودک موضوع پیچیده ای نیست اگرچه به صبر و حوصله نیاز دارد، نوزادان اغلب عاشق صحبت کردن هستند به خصوص اگر با صدایی گرم و محبت آمیز با کودک خود صحبت کنید. البته شنیدن اولین کلمات از زبان کودکی که به تازگی شروع به صحبت کرده است هیجان انگیز و لذت بخش است و والدین بی صبرانه منتظر شنیدن این جملات شیرین هستند. با استفاده از راه حل های ساده می توانید گفتار کودک خود را بهبود ببخشید. یک همراه موثر باشید.

گفتار کودکان فرآیندی است که از همان ابتدای تولد با تکیه بر اصوات مختلف کودک شروع می شود و معمولاً تا دو سالگی اکثر کودکان واژگان زیادی را یاد گرفته اند و می توانند از کلمات برای بیان نیازهای خود استفاده کنند.

چگونه مهارت حرف زدن به کودک را آموزش دهیم؟

صحبت کردن با کودک برای بهبود مهارت های گفتاری کودک

کمک به صحبت کردن کودک

معمولا سن تکلم کودک یکی از دغدغه های اصلی والدین است گفتار کودک نشانه بارز ارتباط کودک با دنیای اطرافش است تجلی مهارت های کلامی کودک معمولاً از دو سالگی و به شکل های مختلف بروز می کند، البته نقش والدین در این امر بسیار کلیدی است.

در این دوران سوالات زیادی ذهن والدین را به خود مشغول می کند برخی از والدین ترجیح می دهند که فرزندشان بتواند کلمات بیشتری را سریعتر بیان کند و نیازهای خود را از این طریق بیان کند و برخی دیگر نگران این هستند که فرزندشان نتواند به موقع صحبت کنید یا از سن دقیق صحبت کودک بی اطلاع باشید.

اگرچه تلاش برای صحبت کردن توسط کودکان کاری است که آنها به تنهایی انجام می دهند، اما تمرین ها و روش هایی وجود دارد که می تواند مهارت های گفتاری را بهبود بخشد و به کودکان کمک کند سریع تر از خودشان صحبت کنند. از گفتار اولیه استفاده کنید و زودتر یاد بگیرید. بهترین راه حل ها در زیر ذکر شده است.

چگونه مهارت حرف زدن به کودک را آموزش دهیم؟

تشویق به ایجاد صدا

یکی از تمرین های ساده برای کمک به حرف زدن کودک تشویق او برای صدا سازی می باشد. کودک را طوری مقابل خود بنشانید، که که بتواند صورت شما را واضح ببیند، سپس شروع کنید، به گفتن آوا هایی چون « دا دا دا » و « ما ما ما» زمانی که کودک شما به تقلید چنین اوا هایی پرداخت او را تشویق کنید، تا به کار خود ادامه دهد.

وضعیت گفتار کودک

باید وضعیت گفتار کودک را در نظر داشت و بر اساس آن پیش رفت به عنوان مثال، اگر فرزند شما اصلاً صحبت نمی کند یا فقط دو کلمه صحبت می کند، صحبت شما با او باید در یک سطح باشد و از جملات دو تا سه کلمه ای مانند آیا می خواهید؟ یا «بیا برویم» استفاده کنید. ددار؟».

یکی از راه های کمک به صحبت کردن کودک، «حرف زدن» است. برای این روش توصیه می شود کمی بالاتر از سطح او صحبت کنید و در عین حال توجه داشته باشید که موضوع گفتگو باید برای کودک جذاب یا هیجان انگیز باشد.

چگونه مهارت حرف زدن به کودک را آموزش دهیم؟

زیاد صحبت کنید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کمک به صحبت کردن کودک، قرار دادن او در محیطی غنی از کلمات است، البته این بدان معنا نیست که هر مکالمه بی‌معنا و بی‌هدفی می‌تواند تأثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد. سعی کنید به کودک کمک کنید در حین بازی با کودک و استفاده از کلمات هم سطح یا کمی بالاتر از سطح کودک که برای او هیجان انگیز است و کلمات را تکرار کنید، استفاده از زبان بیانی کودک نیز روش مناسبی است.

بازخورد مناسب

لازم است بازخورد مناسب به تلاش های فرزندتان ارائه دهید و بازخورد مثبت به تلاش های فرزندتان نشان دهید و گفتار کودکان را از طریق برقراری تماس چشمی، ساختن صداها، پاسخ های کلامی و تقلید آواها یا آهنگ های کلامی تقویت کنید. اگر کلمه ای از فرزندتان می شنوید، خود را هیجان زده نشان دهید، تا او تشویق شود که به صحبت کردن ادامه دهد یا آن کلمه را تکرار کند.

بازخورد مناسب

تلویزیون و تلفن را محدود کنید

این نکته را در ذهن خود داشته باشید که تماشای تلویزیون و بازی با تبلت و موبایل نه تنها برای کمک به صحبت کردن کودک مفید نیست، بلکه یکی از دلایل تاخیر کلامی در کودک به حساب می آید. بچه ها ابتدا باید مفهوم ارتباط را درک کنند و بفهمند که حداقل دو نفر در ارتباط هستند و آن افراد بنا به دلایلی مانند احوالپرسی یا درخواست چیزی شروع به صحبت با یکدیگر می کنند.

تماشای تلویزیون و بازی های موبایل نمی تواند مفهوم ارتباط را به کودک بیاموزد، ارتباط کودک با والدین و اطرافیان کمک می کند تا مفهوم صحیح ارتباط با دیگران در ذهن کودک شکل بگیرد و از دیگران بپرسد یا به آن پاسخ دهد. شروع کن به صحبت کردن

بازی با تلفن

اکثر کودکان مجذوب شده و ترجیح می دهند قبل از صحبت کردن از تلفن استفاده کنند بنابراین هوشمندانه است که از این شیفتگی برای کمک به صحبت کردن کودک خود استفاده کنید.

هر زمان که کسی با شما تماس گرفت، تلفن را برای چند دقیقه به کودک نوپاتان بدهید. از آنجایی که هیچ نشانه ای برای کمک به درک معنی وجود ندارد، کودک مجبور است تلفظ خود را بهبود بخشد.

در این بازی اجازه ندهید کودک گیج شود و برای رساندن منظورش می توانید کمی مداخله کنید و حرف های او را ترجمه کنید یا کودکتان را تشویق به صحبت کنید، مثلا از کودک خود بخواهید به مادربزرگ توضیح دهد که چه بازی هایی انجام داده است. امروز بازی کن یا چه غذایی خورد؟

بازی با تلفن

از شیوه تلفظ ایراد نگیرید

ممکن است برخی از والدین از اشتباهات تلفظی کودکان ناراحت شده و در مورد آن وسواس داشته باشند اعتراض به تلفظ کودک می تواند تاثیر منفی داشته باشد و باعث کاهش تلاش کودک برای بیان کلمات شود. در اعتماد به نفس کودک موثر باشد.

گفتنی است اشتباهات در تلفظ کلمات تا چهار سالگی ادامه دارد و این موضوع نباید جای نگرانی داشته باشد برای تصحیح اشتباه کودک، می توانید همان کلمه یا جمله را در هنگام استفاده از تلفظ اشتباه به درستی بیان کنید و با تکرار آن به یادگیری کودک خود کمک کنید.

کتاب خواندن

یکی از روش های دیگری که می تواند تاثیر مطلوبی بر گفتار کودک داشته باشد و به عنوان روشی برای آموزش صحبت کردن و تقویت مهارت های گفتاری کودکان به شمار آید، کتاب خواندن است، شما نباید فقط در شب کتاب بخوانید و برای کودک برای خواب محدود کنید یا سن را ملاک مطالعه کتاب کودک در نظر بگیرید، خواندن داستان کودک محدودیت سنی ندارد و برای رشد مهارت های زبانی کودکان مفید است.

برای کمک به صحبت کردن کودک در سنین پایین نیازی به خواندن داستان از روی متن کتاب نیست و فقط می توانید تصاویر داستان را برای او توضیح دهید، انجام این تمرین می تواند تاثیر مثبتی بر روی کودکان در آینده و تشویق او به خواندن کتاب. برای تشویق توصیه می شود در ابتدا فقط از کتاب های مصور استفاده کنید و در آینده برای سن کودک خود کتاب های داستان بخوانید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *