روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه!

روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه!

روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه! انگیزه مهمترین عامل در هر کاری و رسیدن به هر موفقیتی است اگرچه نداشتن انگیزه یکی از بزرگترین و بدترین موانع پیشرفت است اما انگیزه مطالعه یکی از سخت ترین انگیزه ها برای ایجاد و حفظ است.

افزایش انگیزه برای مطالعه راه حل های خاص خود را دارد و نباید در این راه ناامید شوید شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که فکر می کنند درس خواندن یکی از سخت ترین کارهای دنیاست و برنامه ریزی زمان زیادی می برد.

فقدان انگیزه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. شرایط دیگری نیز وجود دارد که مانع از وقفه در کار و مطالعه دروس و عواملی است که باعث پیشرفت و موفقیت داوطلبان می شود. در مقاله زیر شما را با راهکارهای موثر برای افزایش انگیزه مطالعه آشنا می کنیم.

روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه

گاهی اوقات ایجاد انگیزه برای مطالعه دشوار است و دانش آموزان ترجیح می دهند به هر کاری جز مطالعه بپردازند. خوشبختانه راهکارهای زیادی برای افزایش انگیزه مطالعه وجود دارد. روش های مختلفی که می توانید بهترین و موثرترین را انتخاب کنید.

روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه!

برای خود برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید

درست است که داشتن برنامه و پایبندی به آن یکی از عوامل موفقیت و افزایش انگیزه در افراد است. برنامه ریزی و انجام آن به افراد کمک می کند تا از تمام وقت خود در طول روز و موضوعاتی که باید در هر ساعت مطالعه کنند، آگاهی کامل داشته باشند.

این کار آنها را از سردرگمی رها می کند و انگیزه ادامه راه را در آنها ایجاد می کند. واقع گرایی یکی از نکات مهمی است که در برنامه ریزی باید به آن توجه کنید.

برای بهبود تمرکز و افزایش سطح انرژی کافی بخوابید

یکی از اساسی ترین نکاتی که برای افزایش انگیزه مطالعه باید به خاطر بسپارید، داشتن خواب کافی است. اگر استراحت کافی نداشته باشید، بی حوصله و خسته می شوید و دیگر انگیزه ای برای انجام کاری ندارید.

همچنین این خستگی باعث می شود نتوانید تمرکز کافی داشته باشید و احتمال نیمه کاره رها شدن از مطالعه بیشتر می شود. اما اگر خواب شما کافی باشد، انرژی بیشتری دارید و می توانید تمرکز کنید و کارهایتان را راحت تر انجام دهید.

انگیزه نیاز به هدف دارد

یکی از دلایل مهم نداشتن انگیزه برای مطالعه مربوط به نداشتن هدف است. برای اینکه انگیزه مطالعه داشته باشید باید هدف داشته باشید.

به دست آوردن هدف، کشف و افزایش انگیزه برای رسیدن به هدف عالی است. مسیر رسیدن به هر هدفی پر از فراز و نشیب است. بنابراین برای رسیدن به هر هدفی باید سختی ها را تحمل کرد و موفقیت بدون هدف اصلا معنی ندارد.

تکنیک های مختلف را امتحان کنید تا بهترین روش را پیدا کنید

روش اشتباه مطالعه باعث بی انگیزه شدن شما و احساس ناتوانی در شما می شود به همین دلیل مهم است که روش های مختلف مطالعه را امتحان کنید تا بهترین روش را پیدا کنید که با شخصیت شما مطابقت دارد.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که گوش دادن به موسیقی بی کلام در حین مطالعه باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان و کاهش استرس می شود. آنها می توانند راحت تر تمرکز کنند.

در حالی که دیگران نیاز به مطالعه در محیطی آرام دارند. برخی از افراد ممکن است پس از مطالعه در معرض هوای تازه عملکرد بهتری داشته باشند. می توانید روش های مختلف مطالعه را امتحان کنید و روشی را بیابید که تمرکز شما را افزایش دهد.

اگر تکنیک هایی که ابتدا امتحان می کنید برای شما مناسب نیست، نباید ناامید شوید و باید روش های بیشتری را برای خود انتخاب کنید. در نهایت موفق خواهید شد روشی را بیابید که انگیزه شما را تقویت و افزایش دهد.

روش های موثر برای افزایش انگیزه مطالعه!

لباس راحت بپوشید

سعی کنید لباس راحتی بپوشید. بهتر است لباستان چیزی که حواس تان را پرت می کند نداشته باشد. به عنوان مثال، شلوار شما ممکن است گشاد باشد و مدام بخواهید آن را بالا بکشید، بنابراین از عوامل بسیار کوچکی که می توانند تمرکز شما را مختل کنند، اجتناب کنید.

بهتر است تلفن همراه خود را روی حالت بی صدا بگذارید. این امر تا حد زیادی از حواس پرتی جلوگیری می کند. زمان مطالعه فرصت مناسبی برای صحبت با آشنایان و دوستان نیست.

اگر کسی نگران شماست، می توانید از قبل به او بگویید که در این زمان در حال مطالعه هستید و گوشی خود را در حالت بی صدا قرار داده اید. زیرا اگر آن را نزدیک خود قرار دهید ممکن است اغلب آن را بررسی کنید.

یک سیستم تشویقی برای خود در نظر بگیرید

چیزی را به عنوان پاداش برای خود در نظر بگیرید: به عنوان مثال، بررسی شبکه های اجتماعی یک میان وعده خوشمزه، تماس با دوست، تماشای فیلم، بیرون رفتن برای پیاده روی و غیره. شما دروس خود را مطالعه می کنید، می توانید میان وعده خود را بخورید.

بهتر است این میان وعده کم کالری و سالم باشد. شاید تصمیم به تماشای یک فیلم یا سریال گرفته باشید، اما تنها در صورتی می توانید این کار را انجام دهید که سه ساعت از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید یا مفاهیم جدیدی را یاد گرفته باشید.

راه های افزایش انگیزه برای مطالعه

اگر در تمرکز مشکل دارید، در ابتدا فواصل کوتاه تری را برای پاداش دادن به خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، هر بار که یک مفهوم جدید یاد می گیرید یا یک تمرین دشوار را حل می کنید، غذایی که دوست دارید بخورید. با این کار انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می کنید و همچنین می توانید فاصله پاداش را افزایش دهید.

نکته مهمی که باید در مورد جوایز بدانید این است که فقط زمانی می توانید آنها را دریافت کنید که فعالیت مورد نظر خود را تکمیل کرده باشید. سعی کنید اهداف واقع بینانه برای خود تعیین کنید.

اگر کسب بالاترین نمره در کلاس برای شما سخت است، برای کسب بالاترین نمره جایزه تعیین نکنید و فقط نمره ای را در نظر بگیرید که بالاتر از نمره فعلی شماست. در ضمن جایزه را به گونه ای در نظر نگیرید که فشار و استرس به شما وارد شود. به عنوان مثال، اگر علاقه ای به خرج کردن پول ندارید، نباید خرید را به عنوان یک پاداش در نظر بگیرید.

راه های افزایش انگیزه برای مطالعه

بهتر است به دنبال سبک خود باشید

هر شخصی با شخص دیگری متفاوت است و هیچ دو نفری مثل هم نیستند. هر دانش آموزی سبک خاص خود را دارد پس لازم نیست از کسی تقلید کنید بلکه باید اصول روش و اصول مطالعه را یاد بگیرید و با سبک شخصی خود به کار ادامه دهید.

درس خواندن مانند بازی شطرنج است. باید اصول آن یعنی حرکت مهره ها را یاد بگیرید. یعنی بعد از اینکه اصول اولیه را یاد گرفتید، سبک خود را شروع کرده و توسعه دهید. این به شما انگیزه و انرژی می دهد.

فقط روی هدفت تمرکز کنید

اولین انگیزه درس خواندن که باید به آن توجه کنید این است که بتوانید هدف خوبی داشته باشید. با توجه به علایق و استعدادهای خود هدفی مناسب تعیین کنید و از افرادی که انرژی منفی دارند دوری کنید و تا حد امکان شما را از هدفتان دور نگه می دارند.

فردی که با هدف مشخص و اصولی درس می خواند بدون شک می تواند موفق باشد و از موفقیت دیگران بهره مند شود. پس بهتر است روی هدف خود تمرکز کنید.

یک مکان مناسب برای مطالعه انتخاب کنید

مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید به عادت های شما بستگی دارد. انتخاب مکانی آرام و مناسب به دور از هیاهو و شلوغی بیرون بهترین مکان برای داشتن یک روال مطالعه مناسب برای مطالعه است.

زیرا مکان مناسب برای ایجاد روحیه خوب در شما انگیزه مطالعه را برای ادامه کار افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید مکان انتخابی خود را با چیزهای زیاد شلوغ نکنید و اطراف خود را ساکت نگه دارید. این کار ذهن شما را آرام می کند و سردرگمی و اضطراب را از بین می برد.

تصور و تجسم کنید

اگر کار یا مشکل خاصی دارید، تصور کنید که آن را به بهترین شکل ممکن انجام می دهید. قدرت تجسم در ذهن افراد یکی از راه های رسیدن به موفقیت در زندگی تلقی می شود.

در واقع باید انگیزه ذهنی به خود بدهید تا بتوانید کار مورد نظر خود را به خوبی انجام دهید. وقتی خود را در حال انجام کاری تجسم می کنید، این کار توسط مسیرهای عصبی در مغز انجام می شود. تجسم به شما این قدرت را می دهد که همان کار را در واقعیت به راحتی انجام دهید.

راه های افزایش انگیزه برای مطالعه

سخن پایانی:

بر این اساس، برای یادگیری بهتر و ایجاد انگیزه در مطالعه، هر روز چند دقیقه را به انجام تکالیف اختصاص دهید. حتی اگر در مورد انجام آنها مضطرب و استرس دارید، تصور کنید که همه آنها را با موفقیت به پایان رسانده اید.

خیلی اوقات ما کاری را انجام نمی دهیم زیرا از آن می ترسیم و اطلاعات کافی در مورد آن نداریم. شروع اغلب مهم ترین چیزی است که به آن نیاز دارید. وقتی متوجه شدید که در مرحله کار هستید و ببینید چه چیزی در انتظار شماست، انگیزه شما برای مطالعه و ادامه تحصیل بیشتر می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *