حمایت از رشد گفتار در کودکان | 5 فعالیت ساده رشد گفتار
حمایت از رشد گفتار در کودکان | 5 فعالیت ساده رشد گفتار : رشد گفتار طبیعی برای 0 تا 4 سالگی چیست چگونه می توانید کودک خود را تشویق کنید تا صحبت کردن را شروع کند و فعالیت های ساده رشد گفتار را که می توانید برای حمایت از کودک خود انجام دهید.
فهرست مطالب این صفحه
کمک والدین به کودک در رشد گفتار
0 تا 3 سال به عنوان فشرده ترین دوره کسب مهارت های گفتاری و زبانی شناخته می شود مانند بسیاری از والدین، ممکن است در حدود 2 تا 3 سالگی خود را در نقطه ای بیابید که شروع به تعجب کنید که چه چیزی برای گفتار فرزندتان طبیعی است:
آیا آنها به اندازه کافی کلمات می گویند؟
چه کاری می توانید انجام دهید تا به آنها کمک کنید واضح صحبت کنند؟
یا شاید آنها در حال توسعه تعدادی از زبان ها به طور همزمان هستند، یا شاید شما نگران باشید که آنها به اندازه کافی واضح صحبت نمی کنند تا دیگران متوجه شوند. اینها می تواند اضطراب های بسیار واقعی برای والدینی باشد که فرزندانشان وارد مهدکودک می شوند – آیا مراقبانشان آنها را درک خواهند کرد؟ آیا آنها قادر خواهند بود نیازهای خود را اعلام کنند؟
در ادامه بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که جایی که کودک شما با صحبت کردنش به احتمال زیاد طبیعی است و البته برخی از فعالیت های سرگرم کننده و ساده برای رشد گفتار که می توانید برای حمایت بیشتر از او انجام دهید.
واقعاً توانایی صحبت کردن کودک چگونه رشد می کند؟
آیا میدانستید که رشد گفتار از نظر صداهایی که کودک میتواند به وضوح تولید کند تماماً به رشد ماهیچههای دهان او مربوط میشود؟
البته رشد کلی زبان پیچیدهتر از این است و شامل توانایی مغز و بدن برای شنیدن، پردازش، درک و تولید زبان میشود، اما توجه به این نکته مهم است که صحبت کردن خود یک فرآیند چند مرحلهای است که در آن لبها، زبان، فک، گونهها و کام نرم کودک باید با هم هماهنگ شوند تا شکلهای مناسب را در زمان مناسب بسازند تا یک کلمه بسازند.
درست است که ما فکر میکنیم که رشد حرکتی کودکان (توانایی آنها در راه رفتن، دویدن، پریدن، استفاده از قیچی، دکمهها) برای برخی از دیگران طبیعی است، درست است؟
به روشی مشابه، تشخیص اینکه کودکان ممکن است ماهیچه های گفتاری خود را با سرعت های متفاوت رشد دهند سخت نیست.
رهنمودهای رشد نشان می دهد که کودک باید تا 4 تا 5 سالگی بتواند به وضوح صحبت کند و از جملات طولانی با جزئیات زیاد و عمدتاً دستور زبان دقیق استفاده کند. پس چه انتظاری از گفتار فرزندتان در مراحل مختلف دارید ؟
نقاط عطف مورد انتظار توسعه گفتار چیست؟
زیر 1 سال
نوزادان زیر 6 ماه هنگام صحبت با آنها سر و صدا می کنند و خواسته ها و نیازهای خود را از طریق گریه و خنده بیان می کنند.
از 6 تا 7 ماهگی نوزادان با استفاده از صداهای کوتاه و بلند شروع به غر زدن می کنند با استفاده از حرکات ارتباط برقرار می کنند و سعی می کنند صداهایی را که شما تولید می کنید تقلید کنند.
در یک سالگی، ممکن است یک یا دو کلمه (مانند ” مادر”، “بابا”، “سگ” یا ” اتوبوس” ) بگویند.
1 تا 2 ساله
بین 1 تا 2 سالگی اکثر کودکان درک فزاینده ای از سؤالات و دستورات نشان می دهند و شروع به کنار هم قرار دادن دو کلمه می کنند (مانند ” شیر می خواهم” یا ” بردار”)
آنها ممکن است سعی کنند کلمات ساده را تکرار کنند و از یادگیری و ایجاد صداهای حیوانات لذت ببرند
2 تا 3 ساله
بین 2 تا 3 سالگی اکثر کودکان تقریباً برای همه چیز کلمه ای را ایجاد می کنند
آنها بیشتر از عبارات 2 تا 3 کلمه ای استفاده خواهند کرد
تا 3 سال، گفتار آنها ممکن است دقیق تر شود اما ممکن است اغلب صداهای پایانی کلمات را حذف کنند و تلفظ ممکن است نامشخص باشد.
در 3 سالگی آنها ممکن است شروع به استفاده صحیح از ضمایر «تو» و «من» کنند با استفاده از عطف سؤال بپرسند و بدانند چه زمانی باید از جمع و برخی از افعال زمان گذشته استفاده کنند.
آنها ممکن است توانایی تولید صداهای k، g، f، t، d و n را توسعه داده باشند
3 تا 4 ساله
بین 3 تا 4 سالگی، کودکان شروع به پاسخ دادن ساده به سوالات کی، چه، چه زمانی، کجا، چرا، صحبت در مورد فعالیت ها، استفاده از جملات با چهار کلمه یا بیشتر می کنند و به راحتی بدون نیاز به تکرار هجاها یا کلمات صحبت می کنند.
آنها ممکن است بتوانند راحت تر با غریبه ها ارتباط برقرار کنند و عمدتاً از دستور زبان صحیح استفاده کنند
آنها ممکن است بتوانند اکثر صداها را به جز چند مورد ( l، s، r، v، z، ch، sh و th ) به درستی بیان کنند.
رشد گفتار دو زبانه در کودکان
اگر والدین کودکی هستید که دو زبانه است، ممکن است تعجب کنید که آیا این نقاط عطف متفاوت خواهند بود. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد کودکان دوزبانه تاخیر یا مشکلات بیشتری در زبان دارند. مغز فرزند خردسال شما فوق العاده توانا است!
به نظر می رسد که کودکان دو زبانه به شکل متفاوتی رشد می کنند، زیرا پردازش پس زمینه بیشتری در حال انجام است. این ممکن است به نظر برسد: اولین کلمه خود را کمی دیرتر از دیگران می گویند و به نظر می رسد که دایره لغات کوچک تری دارند زیرا ممکن است 50 کلمه در هر یک از زبان های خود داشته باشند جایی که یک کودک تک زبانه ممکن است 90-100 کلمه را در یک زبان خود بداند.
کودک شما همچنین ممکن است «تغییر کد» را شروع کند جایی که یک کلمه را از یک زبان قرض می گیرد در حالی که کلمه ای برای آن در زبانی که با آن ارتباط برقرار می کند ندارد.
زمانی که می دانید از کودک دوزبانه خود چه انتظاری دارید به طور کلی می توانید همان نقاط عطف مورد انتظار (برای هر زبان) را دنبال کنید. ممکن است متوجه شوید که تلفظ آنها در زبانهای جداگانهشان بسته به تفاوت صداهای زبان، تمرین بیشتری میطلبد (یعنی چینی و انگلیسی صداهای بسیار متفاوتی دارند بنابراین ماهیچههای گفتاری آنها باید یاد بگیرند که طیف وسیعتری از صداها را تولید کنند) یا به نظر میرسد لهجهای در زبانی دارند که کمتر غالب است این هم طبیعی است.
5 فعالیت توسعه گفتار که می توانید در خانه انجام دهید
عضلات حرکتی دهان ما همان ماهیچه هایی هستند که برای خوردن و آشامیدن به آن نیاز داریم. اگر کودک نوپایی دارید که زیاد آب دهان میریزد یا هنوز یاد میگیرد با چنگال یا قاشق غذا بدهد، این فعالیتهای توسعه گفتار را امتحان کنید.
اگر کودکی دارید که تازه شروع به تولید و جمع کردن صداهای بیشتری می کند یا کودک پیش دبستانی که اغلب به طور نامفهوم صحبت می کند (کلمات و جمله ای را که می خواهند بگویند می دانند، اما صداها نامفهوم یا نامشخص هستند)، این تمرینات می تواند به رشد حرکتی دهانی او کمک کند.
نکته: مانند رشد هر نوع عضله، تمرین منظم بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. چرا یک «سبد تمرین گفتار» با یک آینه کوچک، یک نی، یک عصای حبابدار و کارتهای «آه» و «مم» از این فعالیتها را کنار هم قرار ندهید تا بتوانید هر روز در زمان مشخصی از آنها استفاده کنید، یا آنها را در قفسه فرزندتان قرار دهید تا وقتی میخواهد انتخاب کند.
فعالیت رشد گفتار 1: زبان خود را تکان دهید
از کودک خود دعوت کنید تا زمانی که زبان خود را بیرون می آورید حرکات شما را با زبان خود کپی کند و آن را به سمت بالا، پایین و پهلو به پهلو حرکت دهید. «Simon Says» (یا مومیایی میگوید) را بازی کنید که دستورالعملهایی مانند «زبان بالا» میدهد! زبان پایین! زبان پهلو به پهلو! و ببینید آیا آنها می توانند شما را کپی کنند.
آیا آنها می توانند زبان خود را به بالای دهان فشار دهند؟ سعی کنید این کار را انجام دهید و قبل از رها کردن تا 10 بشمارید.
این تمرینات عضله زبان را هدف قرار می دهد که در تولید و ترکیب تقریباً تمام صداهای گفتاری استفاده می شود.
رشد گفتار فعالیت 2: صورت ماهی
با استفاده از یک آینه کوچک، از ساختن چهره های بامزه با هم لذت ببرید.
اینها را امتحان کنید:
گونه هایت را مکیدن تا صورت ماهی دربیاید و وانمود کنی که مثل ماهی شنا می کنی
با لب های خود یک شکل O درست کنید و آنها را باز و بسته کنید تا صدایی شبیه ماهی ایجاد حباب در زیر آب باشد.
بوسه دادن و صدای بوسیدن جیرجیر
این تمرینات لب هایی را هدف قرار می دهند که در ساختن بسیاری از صداهای همخوان مختلف مهم هستند و حرکت از یک شکل لب به شکل دیگر بخش مهمی از تلفظ کلمات است.
رشد گفتار فعالیت 3: بازی انتقال نی
از کودک خود دعوت کنید تا یک نی را در دست بگیرد و بمکد تا یک تکه کاغذ یا یک چوب پومپوم بزرگ تا انتهای آن درست کند. (مطمئن شوید که وسیله بزرگتر از انتهای نی باشد تا مکیده نشود!)
دو کاسه به آنها بدهید یکی پر از کاغذ یا پومپوم و یکی خالی، بازی استفاده از مکش برای انتقال وسایل از یک کاسه به کاسه دیگر است.
رشد گفتار فعالیت 4: مسابقه پومپوم/کاغذ
با همان وسایلی که در بالا ذکر شد از کودک خود دعوت کنید تا از نی خود برای دمیدن پومپوم روی میز استفاده کند. تا کجا می توانید آن را پیش ببرید!
فعالیت های 3 و 4 مانند ساختن صورت ماهی، در درجه اول روی ماهیچه های گونه کار می کنند گونههای ما نقش مهمی در شکلدهی لبها، قرار گرفتن زبان و کام نرم و بیرون راندن هوا از دهان برای تولید صداهای مختلف دارند.
رشد گفتار فعالیت 5: مثل قورباغه بخوان!
با برداشتن دو تکه کارت، روی یکی «آه» و روی دیگری «مم» بنویسید می توانید به هر کدام یک چوب بستنی بچسبانید تا علامت کوچکی ایجاد کنید یا به سادگی به هر کارت در حین بازی اشاره کنید.
تمرین این صداهای گفتاری باعث تقویت تارهای صوتی و حرکت از شکل دهان بسته به دهان باز می شود.
نکته: برای کودکان نوپا که ممکن است در سنین خود کمتر به حروف علاقه مند باشند، ممکن است دوست داشته باشید روی یکی از آنها دایره ای بکشید و روی دیگری یک خط بکشید که نشان دهنده شکل دهان ما در هنگام تولید این دو صدا است.
صدای سبد گفتار برای تشویق رشد گفتار کودک
برای کودکان پیش دبستانی: اگر می خواهید این فعالیت را گسترش دهید دو کارت دیگر بسازید، یکی با «ش» و دیگری با لا. وقتی این دو را بالا نگه میدارید یا به این دو اشاره میکنید، بازی این است که تا جایی که میتوانید بلند آواز بخوانید، (‘ lalalalala ‘) و سپس انگشت خود را روی لبان خود بگذارید تا “شسس” ، ساکت باشید…