راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت : نگران نباشید اگر لکه های روی دیوار باعث تا زیبایی خانه شما از بین برودما در این مقاله از کاردستون به شما یاد میدهیم رطوبت زدایی از دیوار با راه حل های ساده امکان پذیر است. این ترفندها شامل استفاده از سرکه سفید ، پودر لباسشویی ، بوراکس و جوش شیرین است.

رطوبت یکی از عواملی است که می تواند به ظاهر دیوارهای خانه آسیب برساند. نفوذ رطوبت به زیر دیواره ها می تواند به آن آسیب برساند. این ممکن است برای هر خانه ای اتفاق بیفتد ، اما روش هایی وجود دارد که می توانید از لکه ها و رطوبت دیوار خلاص شوید. البته توجه داشته باشید که باید علت رطوبت را از بین ببرید تا دیگر این مشکل مشاهده نشود. در این مقاله راهکارهای ساده ای برای از بین بردن رطوبت دیوار معرفی می کنیم ، با کاردستون همراه باشید.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

بیشتر بخوانید: چند نکته برای چیدمان خانه های شیک و زیبا

بهترین روش‌های رفع نم و رطوبت دیوار

اگر دیوارهای خانه شما دارای لکه های رطوبت و نم است ، می توانید بدون از بین رفتن دیوار ، با استفاده از روش ها این لکه ها را پاک کنید. در اینجا موثرترین این روش ها آورده شده است.

۱. سرکه سفید
سرکه سفید یکی از پاک کننده های طبیعی است که می تواند لکه ها و رطوبت را از بین ببرد. برای استفاده از آن می توانید سرکه را مستقیماً روی لکه ها بپاشید یا آن را با آب مخلوط کرده و با حوله روی لکه بمالید.

۲. استفاده از پودر لباسشویی:
شما با استفاده از پودر لباسشویی آنزیم‌دار می‌توانید لکه‌های نم و رطوبت را پاک کنید. مقداری از پودر لباسشویی را با آب ترکیب کرده و محلول را با استفاده از دستمال بر روی لکه‌ها بکشید تا پاک شود.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

۳. استفاده از بوراکس:
یکی از شوینده های طبیعی که توانایی از بین بردن رطوبت و لکه های دیوار را دارد ، بوراکس است. ارزان بودن این شوینده استفاده از آن را به صرفه می کند. بوراکس باید به طور مساوی با آب گرم مخلوط شود و برای از بین بردن لکه ها استفاده شود.

۴. جوش شیرین، یک پاک کننده طبیعی:

جوش شیرین یک پاک کننده طبیعی است که می تواند رطوبت و لکه ها را از بین ببرد و از بازگشت سایر لکه های رطوبت به خانه شما جلوگیری کند. برای استفاده از جوش شیرین ، یک قاشق غذاخوری را با یک لیوان آب ترکیب کنید و از آن برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید.

نکات ایمنی:

  • در هنگام شستشوی دیوار باید از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید تا کپک و قارچ‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به وجود آمدند، موجب آسیب رسیدن به شما نشوند.
  • در هنگام نظافت حتما درب و پنجره‌ها باز بگذارید تا آلودگی‌ها خارج شوند.
  • زمانی که دستمال شما کثیف شد آن را تعویض کنید تا کثیفی به سایر نقاط دیوار منتقل نشود.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

پاک کردن لکه نم و رطوبت با استفاده از رنگ

اگر روش های فوق برای پاک کردن لکه ها جوابگو نیستند ، می توانید با استفاده از رنگ، برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. برای این کار ابتدا ناحیه مورد نظر را با استفاده از کاغذ سنباده یا ابزارهای مشابه صاف کرده و سپس آن را با رنگ روغن رنگ کنید تا در برابر نفوذ رطوبت مقاوم باشد.

از بین بردن نم و رطوبت داخل منزل

نم و رطوبت را می‌توان با استفاده از روش‌هایی از بین برد تا منجر به لکه زدن و آسیب رسیدن به دیوارها نشود. در ادامه به موثرترین این راهکارها اشاره می‌کنیم.

۱. تهویه مناسب
با استفاده از سیستم تهویه مناسب می‌توانید هوا را به گردش درآورید و از نفوذ رطوبت به درون لایه‌های مختلف دیوار جلوگیری کنید. باز گذاشتن درب و پنجره‌ها از راه‌های دیگر به جریان انداختن هوا است.

۲. استفاده از نمک برای جذب رطوبت
شما می‌توانید یک کیلوگرم نمک را در ظرفی مانند بشقاب که زیاد گود نباشد بریزید و آن را در فضای خانه بگذارید. نمک قدرت بالایی در جذب رطوبت دارد.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

۳. جذب رطوبت با استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر
دستگاه رطوبت ‌گیر توانایی جذب رطوبت را دارد و بیشتر در مناطق سردسیر استفاده می شود. با بارش باران در این مناطق رطوبت به راحتی به داخل خانه نفوذ می کند و می توانید از این دستگاه برای جذب رطوبت استفاده کنید. میزان مصرف برق این دستگاه ها به اندازه و ظرفیت آنها بستگی دارد و مانند سایر تجهیزات تهویه است.

علت نم و رطوبت زدن دیوار

نم و رطوبت در دیوارها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین ، برای حل آن ، ابتدا باید منبع مشکل را شناسایی کنید. ابتدا باید علت را برطرف کرده و سپس از محلول های گفته شده برای از بین بردن لکه ها ، بوها و رطوبت استفاده کنید.

۱. شرایط آب و هوایی مرطوب

یکی از دلایل مهم مرطوب سازی دیوار ، شرایط آب و هوایی مرطوب است که بیشتر در مناطق جنوبی و شمالی ایران رخ می دهد. بنابراین باید با استفاده از راه حل از بروز این مشکل جلوگیری کرد. برای این منظور ، در بعضی از مناطق ایران که در بعضی از ماه های سال رطوبت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و از حد مجاز فراتر می رود ، باید از مواد مناسب و مقاوم در برابر رطوبت در ساخت خانه ها استفاده شود.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

۲. بروز مشکل در زیر ساخت‌های خانه

آسیب به بخشی از فاضلاب خانه بدون شک منجر به نم و رطوبت دیوارها خواهد شد. یکی از مهمترین قسمتهای زیربنایی هر ساختمان لوله های سرویس بهداشتی ، توالت و آشپزخانه است که در صورت بروز هرگونه مشکل ، دیوارها در معرض رطوبت و رطوبت قرار می گیرند. اگر که سیفون دستشویی یا سینک ظرفشویی دچار مشکل شود ، می تواند باعث مرطوب شدن دیواره ها شود. بنابراین اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد ، باید در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

۳. نشت یا شکستن لوله آب

یکی از عوامل مهم در رطوبت دیوارها ، خراب شدن لوله های آب است. اگرچه این نشت یا شکستگی کم است ، اما می تواند باعث مرطوب شدن دیواره ها با گذشت زمان شود. این می تواند باعث تغییر رنگ دیوار و ایجاد بوی مرطوب در خانه شود و اگر به موقع برطرف نشود ، آسیب جدی به ساختار اصلی خانه وارد می کند.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

۴. آسیب دیدن عایق پشت بام

عامل دیگری که می تواند باعث رطوبت دیوارها و سقف ها شود ، خراب شدن ایزوگام پشت بام است. با این کار ، آب باران و رطوبت موجود در هوا می توانند به قسمتهای مختلف دیوار نفوذ کنند. این باعث تغییر رنگ دیوار می شود و در طولانی مدت می تواند به سقف آسیب برساند. به همین دلیل باید مراقبخرابی عایق و ایزوگام پشت بام باشید.

 

۵. بند کشی نامناسب کاشی و سرامیک

یکی از دلایل رطوبت در خانه های جدید عدم بسته بودن کاشی است. البته گاهی اوقات مهر و موم های نامناسب می توانند منجر به این مشکل شوند. با خرابی در این قسمت ، رطوبت با گذشت زمان بین کاشی ها نفوذ کرده و منجر به خرابی کاشی ها و دیواره می شود.

راهکارهای رفع نم و رطوبت دیوار+علت

با استفاده از دوغاب مانع از نفوذ رطوبت شوید

شما باید سیمان سفید و پودر سنگ را ترکیب کنید. البته ، در صورت عدم وجود سیمان گچ سفید می تواند گزینه خوبی باشد. نسبت پودر سنگ در ترکیب باید سه برابر سیمان سفید باشد. پس از آن ، با افزودن آب ملات آب درست می کنید ، اما مراقب باشید ، اگر ملات شل باشد ، می توانید مقداری پودر سنگ دیگر و سیمان سفید نیز به آن اضافه کنید. پس از تهیه دوغاب ، باید دستکش بپوشید و ملات را روی درزهای کاشی قرار دهید ، به این ترتیب که دوغاب آب به داخل آن نفوذ کند. بعد از سفت شدن خمیر آب ، می توانید مقدار اضافی آن را از روی کاشی خراش دهید.

نفوذ رطوبت

استفاده از مواد شیمیایی برای پر کردن درز کاشی‌ها

مواد شیمیایی هستند که در ساختمان سازی و بخش‌های دیگر از آن استفاده می‌شود و شما می‌توانید از آن‌ها برای پر کردن درز سرامیک و کاشی استفاده کنید.

  • ژل آب بندی C2
  • مایع آب بندی Timax
  • ژیکا بام
  • پودر بندکشی ویژه (ضد آب)
  • و …

نفوذ رطوبت

۶. خشک کردن لباس‌ها داخل خانه

اگر لباس‌های خود را درون منزل خشک می‌کنید، این کار می‌تواند موجب نم و رطوبت زدن دیوارها شود. اغلب در خانه‌های آپارتمانی لباس‌ها درون منزل و به وسیله دستگاه خشک کن، خشک می‌کنند که این کار باعث افزایش رطوبت در خانه و نفوذ آن به دیوارها می‌شود. اگر می‌توانید لباس‌ها را خشک کنید که دیگر نم و رطوبت از این طریق برای شما مشکل ساز نخواهد شد، اما اگر شرایط آن را ندارید تا جایی که می‌شود آب لباس‌ها را از طریق خشک کن بگیرید و سپس در محیط منزل آن‌ها را خشک کنید.

نفوذ رطوبت

انواع پوشش ضد رطوبت دیوار

این پوشش‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانند از نفوذ رطوبت در خانه شما جلوگیری کنند. در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. اپوکسی: پوشش اپوکسی دارای دو بخش است که بعد از خشک شدن یک لایه بی‌رنگ مانند شیشه بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. این پوشش توانایی جلوگیری از ورود رطوبت را دارد.

۲. عایق نانو: این عایق‌ها مانند رنگ است و پس از خشک شدن از ورود نم و رطوبت به خانه جلوگیری می‌کنند.

۳. عایق پلیمری: این عایق‌ها بیشتر در رنگ سفید هستند و همانند رنگ باید آن‌ها در قسمت‌های بیرونی و باران‌گیر بزنید تا از نفوذ رطوبت به داخل جلوگیری کنند.

وجود نم و رطوبت به مرور زمان می‌تواند موجب آسیب و تخریب دیوار شود، بنابراین به محض مشاهده نم روی دیوار باید علت آن را پیدا و رفع کنید. سپس با راهکارهای گفته شده، اقدام به رفع نم و رطوبت دیوار نمایید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *