چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ از فواید دوست داشتن خود می توان به سلامت جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و معنوی اشاره کرد. اگر بدانیم چگونه خودمان را دوست داشته باشیم ، خواهیم فهمید که از زندگی بیشتر لذت می بریم دیگران را بیشتر دوست داریم و متقابلاً محبوبیت بیشتری داریم.

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

ما هرگز نمی توانیم آنچه را که نداریم به دیگران بدهیم. شرط دوست داشتن دیگران و انتقال احساسات خوب پرورش آنها در خودمان است. ما با عشق ورزیدن به خود و افزایش عزت نفس زندگی بهتری خواهیم داشت و در عوض دیگران ما را بیشتر دوست خواهند داشت. در این مقاله نکات مهم برای دوست داشتن خود را می خوانیم تا یاد بگیریم چگونه خودمان را دوست داشته باشیم و مزایای عشق ورزیدن به خود در روانشناسی چیست؟

1. خودتان را بپذیرید و خود را با دیگران مقایسه نکنید

پذیرفتن خودمان همانطور که هستیم ، با وجود کمبود زیبایی ظاهری ، علی رغم عدم تأیید دیگران ، با وجود وقفه ها ، اشتباهات ، افتادن ها ، شنیده نشدن و … با همه ضعف ها و کاستی ها ، اولین قدم برای دوست داشتن خودتان است.

بپذیرید که شما به اندازه هر انسانی کامل نیستید و همیشه لازم نیست که کامل به نظر برسید و در دام سرزنش و از بین بردن اعتماد به نفس بیفتید. پذیرش از خود به عنوان نقطه اتکایی برای برداشتن گام های بعدی برای تعالی و صعود به قله موفقیت عمل می کند. همچنین هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. باور کنید که همه جای خود را دارند و راه برای پیشرفت همه باز است.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که بهتر است قبل ازدواج بدانید

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

2. در زندگی خود از افراد سمی پرهیز کنید

مراقب ورود افراد مختلف به زندگی شما باشید. اجازه ندهید افراد مسموم وارد زندگی شما شوند و از طرق مختلف از افرادی که تأثیر بسیار مخربی روی شما دارند دوری کنید.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های مرد خیانتکار چیست؟

3. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید

افرادی که خود را دوست ندارند توجه خود را به نکات منفی خود مانند نقص ، معلولیت ، تجربیات تلخ و … معطوف می کنند و بنابراین در طول روز دائماً احساسات بدی را تجربه می کنند.

سعی کنید با توجه آگاهانه و قلبی بر نکات و ویژگی های مثبت وجود خود تمرکز کنید. به استعدادها و توانایی های خود اعتقاد داشته و خود را در موقعیتی قرار دهید که استعدادهای شما شکوفا شود.

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

4. خود را ببخشید

اگر به دلایل مختلف ، از جمله سختگیری و توبیخ مداوم والدین در کودکی ، یاد گرفته اید که نسبت به خود بسیار سخت گیر باشید و همیشه خود را به دلایل کوچک و بزرگ سرزنش کنید باید بدانید که این یکی از مخرب ترین رفتارهایی است که از شما سلب می کند شما از لذت زندگی خودت را دوست داشته باش به جای دائمی قضاوت و ارزیابی کردن ، یاد بگیرید که چگونه خود را ببخشید و اشتباهات گذشته را جبران کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح درس خواندن در مقاطع تحصیلی

5. در لحظه فعلی زندگی کنید

هنر زندگی در لحظه به شما کمک می کند تا خود را دوست داشته باشید. زندگی با خاطرات تلخ گذشته یا ترس از آینده فقط لحظات حال شما را خراب می کند. از زندگی در زمان حال لذت ببرید و آرام باشید. بپذیرید که گذشته را نمی توان تغییر داد و تسلیم شد. برای آینده ، به خدا و توانایی های خود ایمان داشته باشید و نگرانی های بی مورد را کنار بگذارید.

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

6. کارهای هنری ، ورزشی و سرگرمی خود را انجام دهید

علاوه بر برنامه های زندگی عادی ، برای انجام کاری که دوست دارید وقت بگذارید و تا آنجا که ممکن است برای خود هدف تعیین کنید. کار مورد علاقه یعنی کاری که هنگام انجام آن احساس مرور زمان نکنید و در واقع به درون آن سرازیر شوید. انجام هنر یا ورزش مورد علاقه باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه کودکی شاد داشته باشیم ؟ | راز تربیت فرزند

7. کمال گرا نباشید

کمال گرایی می تواند آرامش و عزت نفس شما را از بین ببرد. کمال گرایان خود را به دلیل کمبودها سرزنش و مجازات می کنند و این باعث می شود از رضایت و غرور ناشی از نتیجه کارهایی که انجام می دهند محروم شوند. واقع بین باشید. با خود مهربان باشید و سعی کنید کمال گرایی مخرب را درمان کنید.

کمال گرا نباشید

8. از بدن خود مراقبت کنید

برای اینکه با خود در صلح باشید ، قبل از هر چیز باید برای بدن خود ارزش قائل شوید. تغذیه سالم ، ورزش ، به اندازه کافی بخوابید و از بدن خود مراقبت کنید. سیگار کشیدن ، مواد مخدر یا الکل نشان می دهد که شما خیلی خودتان را دوست ندارید. بنابراین این رفتارها را کنار بگذارید.

9. خود را در مسیر رشد قرار دهید

شرایط را برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و رشد فراهم کنید. از تنبلی بپرهیزید و اهداف خود را تعیین کنید. می توانید زبانی را یاد بگیرید یا به مکانی بروید که قبلاً هرگز ندیده اید. چیزهای جدید یاد بگیرید و از پیشرفت لذت ببرید. به فرصتهای مختلف پیشرفت در زندگی خود خوشامد بگویید و به آنها باور داشته باشید. سرانجام برای موفقیت خود به خود هدیه دهید.

بیشتر بخوانید: با تکنیک های ساده و کاربردی اختلافات زناشویی را کاهش دهید

10. سپاسگزار باشید

به ذهن خود بیاموزید که سپاسگزار و سپاسگزار باشد. همه زیبایی ها ، عظمت و استعدادهای خود را تحسین کنید. از خوبی هایی که در زندگی خود می بینید قدردانی کنید و خدا را به خاطر فرصت زندگی و برکاتی که به شما ارزانی داشته شکر کنید. می توانید یک دفترچه یادداشت درست کنید و لیستی از چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید را یادداشت کنید.

11. از یک مشاور کمک بگیرید

اگر فکر می کنید عشق ورزیدن به خود دشوارتر و عمیق تر از آن است که بتوانید به تنهایی تحمل کنید ، به خود حق دهید. گاهی اوقات گفتن “همه چیز از درون ناشی می شود” اغراق است و نیاز به کمک خارج کاملاً منطقی است. به جای گفتگو با افراد نادان ، حتماً از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید و برای بهبود روحیه و افزایش کیفیت زندگی خود تلاش کنید. شما در کوتاه مدت زندگی خود شایسته بهترین ها هستید.

از یک مشاور کمک بگیرید

سخن آخر:

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد و تا جایی که توانسته ایم کمک کرده باشیم…همچنین میتوانید نظرات و یا پیشنهادات خودتون رو برای ما در پایین همین پست در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *