همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه

همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه

همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه : خوردن دهانشویه چه خطراتی دارد؟ مسمومیت با دهانشویه زمانی اتفاق می افتد که فرد به طور عدمی یا ناخواسته مقدار زیادی از این مایع را ببلعد. اگر مشکوک به مسمومیت با دهانشویه هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

 

آیا خوردن و قورت دادن دهانشویه مشکل ساز است؟

مسمومیت با دهانشویه: اتانول در برخی از دهانشویه ها، عطرها و ادکلن ها وجود دارد. بنابراین خوردن دهان شویه باعث ورود اتانول به بدن و مسمومیت فرد می شود.

اتانول الکلی بی رنگ، با بو و طعم خاص است که به دلیل حالت مستی در مشروبات الکلی استفاده می شود. اتانول خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی دارد و در بیمارستان ها برای تمیز کردن پوست و محل تزریق استفاده می شود.

اتانول پس از مصرف به سرعت و تقریباً به طور کامل جذب می شود. در عرض 30 تا 90 دقیقه غلظت اتانول در خون به حداکثر خود می رسد. بیشتر اتانول در روده و کبد می سوزد و اثر آن پایان می یابد و قسمت کوچکی از آن از طریق ریه ها، ادرار و عرق دفع می شود.

همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه

علائم مصرف اتانول را می‌توان در چهار دستگاه بدن جستجو کرد.در دستگاه عصبی با آرام‌بخشی، اختلال در تکلم، نداشتن کنترل بر رفتار، حالت مستی و افت هوشیاری همراه است.

فردی که اتانول مصرف کرده است کنترلی بر حرکات خود ندارد و بی اختیار مدام صحبت می کند یا می خندد یا گریه می کند در سیستم قلب ممکن است افت فشار خون یا سنکوپ وجود داشته باشد در سیستم تنفسی منجر به ضعف تنفسی می شود در دستگاه گوارش اثرات موضعی اتانول باعث تهوع، استفراغ و درد شکم می شود.

گاهی اوقات فرد مسموم در اثر استفراغ های مکرر یا به دلیل تأثیر اتانول بر معده، خون استفراغ می کند کودکی که با دهانشویه مسموم شده است نباید مجبور به استفراغ شود. زیرا اگر هوشیاری فرد در اثر مسمومیت با اتانول کاهش یابد، استفراغ وارد مجاری هوایی شده و خطر مسمومیت خود را بیشتر می کند.

یکی دیگر از اثرات متداول اتانول که در صورت عدم درمان می تواند زندگی فرد را برای تمام عمر تحت تاثیر قرار دهد افت قند‌خون است.افت قند خون هوشیاری فرد مسموم را مختل می کند و در صورت عدم درمان طولانی مدت اثرات مخرب دائمی بر روی مغز دارد بنابراین قند خون فردی که با الکل (اتانول) مسموم شده است باید بررسی شود. همچنین میتوانید با کلیک برروی نکات مهم و کابردی موثر خمیر دندان در وسایل منزل  این مقاله را هم بخوانید.

هرکسی که مشکوک به مصرف اتانول باشد باید به اورژانس منتقل شود. کودکی که دهانشویه می خورد ممکن است استفراغ کند. باید مراقب بود که استفراغ وارد مجاری تنفسی نشود.

پس در صورت استفراغ، کودک را به یک پهلو بخوابانید.اگر کودک به سرعت به اورژانس رسانده شود، گاهی با شست‌وشوی معده می‌توان ماده مصرفی را تخلیه کرد.

همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه

دقت کنید نباید کودک را وادار به استفراغ کرد؛ چرا که اگر به دلیل مسمومیت با اتانول، هوشیاری فرد کاهش یافته باشد، مواد استفراغی وارد راه‌های هوایی شده و خطر بیشتری از خود مسمومیت ایجاد می‌کند.اگر شش ساعت پس از مصرف اتانول، علامتی بروز نکند، می‌توان کودک را مرخص کرد.

عوارض زیاد دهانشویه چیست؟

استفاده بیش از حد از دهانشویه یا علائم مسمومیت استفاده بیش از حد از دهانشویه می تواند منجر به علائم بسیاری شود، از جمله:

✅کما
✅دل درد
✅اسهال
✅سردرد
✅گلو درد
✅سرگیجه
✅لکنت زبان
✅خواب آلودگی
✅قند خون پایین
✅تهوع و استفراغ
✅دمای پایین بدن
✅فشار خون پایین
✅اختلال در هماهنگی
✅تغییرات در ادرار کردن
✅درد و یا قرمزی پوست
✅ از دست دادن هوشیاری
✅ تنفس کم و سریع یا تنفس آرام
✅ تغییر در ضربان قلب، به ویژه ضربان قلب سریع

همه چیز درباره مشکلات خوردن و قورت دادن دهان شویه

مصرف دهان شویه زیاد، سرطان آور است

دانشمندان استرالیایی ادعا کرده‌اند استفاده مکرر از دهان شویه، خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.محلول‌های دهان شویه اغلب برای درمان عفونت‌ها و التهاب‌های دهان و دندان توصیه می‌شوند.

اما در یک پژوهش، محققان استرالیایی اعلام کرده‌اند استفاده زیاد و دائمی از این محلول‌ها که بر اساس الکل تهیه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان‌های دهانی را تشدید می‌کند.

محققان دهان و دندان دانشگاه کوئینزلند و دانشگاه ملبورن در استرالیا خاطرنشان کردند: هرچند بسیاری از دهان شویه ‌ها در کنترل پلاک‌ها و عفونت‌های دندانی مفید هستند، اما باید فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان و کاهش درد دندانها با دهانشوی خانگی

چطور دهان‌شویه خانگی درست کنیم؟ با کاردستون در بخش سلامت دندان همراه باشید تا با طرز تهیه دهان شوهای خانگی آشنا شوید. آیا به طور مرتب دچار التهاب لثه می شوید؟…

عوارض جانبی دهانشویه

انواع دهانشویه و اثرات آن

دهان شویه ها به سه دسته بهداشتی، درمانی و دئودورانت های خانگی تقسیم می شوند. دهانشویه ها بدون تجویز پزشک قابل استفاده هستند و مضر نیستند.

این دهانشویه ها برای خوشبو کردن دهان استفاده می شوند. اما به دلیل رفع بوی بد دهان و ایجاد حس شادابی و طراوت و کاهش گهگاهی تعداد باکتری های دهان، اثرات درمانی نیز دارند. همجنین بخوانید> چطور به روش درست از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

عوارض جانبی دهانشویه

دهانشویه های درمانی به دو دسته دهانشویه های ضد باکتری و فلوراید تقسیم می شوند. این نوع دهانشویه ها بر اساس نوع بیماری توسط پزشک معالج تجویز می شود. این نوع دهانشویه ها توسط دندانپزشک پس از جراحی لثه و یا به عنوان دارو برای پیشگیری از مشکلات دهان و لثه در افراد مستعد تجویز می شود.

 

اگر بیش از دو هفته از این نوع دهانشویه استفاده شود، رنگدانه های تیره روی سطح دندان ظاهر می شود و دندان تیره می شود، اما در صورت استفاده در زمان مناسب و زیر نظر پزشک معالج، به دلیل کاهش میزان دندان میکروب های موجود در دهان، اثرات درمانی مطلوبی بر بیماری های لثه دارند.

دهانشویه های حاوی فلوراید با استفاده از فلوراید موضعی روی دندان ها باعث تقویت دندان ها می شوند. استفاده منظم از فلوراید همچنین می تواند پوسیدگی های بسیار کوچکی را که هنوز در حفره ها ایجاد نشده اند، متوقف کند.

نکته: برای جلوگیری از قورت دادن دهانشویه (مخصوصاً برای کودکان) می توانید سر خود را کمی به جلو خم کنید.

10 دستور برای استفاده از دهانشویه

1- قبل از استفاده از دهانشویه، دندان های خود را مسواک بزنید. استفاده از مسواک و نخ دندان ذرات غذا و کثیفی را از روی دندان ها پاک می کند و جذب فلوراید توسط سطوح دندان را به حداکثر می رساند.

2- برای هر بار استفاده، بطری را تا خط علامت دهانشویه پر کرده و داخل دهان بریزید.

3- برای جلوگیری از قورت دادن محلول (به خصوص کودکان) می توانید سر خود را کمی به جلو خم کنید.

4- دهانشویه را به مدت یک دقیقه داخل دهان بچرخانید و مطمئن شوید که دهانشویه به تمام نقاط دهان شما رسیده است.

5- بهتر است تا نیم ساعت پس از استفاده از دهان شویه از خوردن، آشامیدن و شستشوی دهان خودداری کنید.

6- اگر شما از جمله افرادی هستید که عادت به استفاده از یکی از انواع دهان شویه های خوشبو کننده دارید، نوع و ترکیبات آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که استفاده منظم از آن هیچ عارضه ای بر جای نخواهد گذاشت.

برخی از دهانشویه ها در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است عوارضی مانند تغییر رنگ دندان ها و زبان و تغییر طعم ایجاد کنند، بنابراین از دهانشویه ها برای مدت طولانی بدون تایید پزشک استفاده نکنید.

عوارض جانبی دهانشویه

7. دهانشویه ها را دور از دسترس کودکان زیر 6 سال نگهداری کنید.

8- اگر پس از استفاده از نوع خاصی از دهان شویه، شرایطی مانند جوش های ریز، کهیر و خارش و قرمزی در دهان و لب های خود بروز کرد، مصرف دهانشویه را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این نوع دهانشویه ممکن است آلرژی داشته باشد.

9. قورت دادن مقدار زیادی دهان شویه معمولا منجر به اسهال و استفراغ می شود که در این صورت باید سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد. اگر در مرحله اول دهانشویه را قورت دادید، یک لیوان شیر به فرد بدهید.

کلسیم موجود در شیر از جذب یون فلوراید (که در اکثر دهانشویه ها وجود دارد) در دستگاه گوارش جلوگیری می کند و باعث ایجاد علائم می شود.

10- با تمام اثرات مثبتی که دهانشویه ها بر سلامت دهان و دندان دارند، استفاده از دهانشویه ها هرگز جایگزین مسواک و نخ دندان نمی شود و همچنان مسواک و نخ دندان بهترین راه مبارزه با بیماری های دهان و دندان است.

عوارض جانبی دهانشویه

درمان قورت دادن دهان شویه چیست؟

در مواردی که مقدار زیادی دهانشویه قورت داده اید، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. در این موارد ممکن است قبل از تعیین گزینه های درمانی مناسب، آزمایش هایی برای شما تجویز شود. درمان های احتمالی برای مصرف بیش از حد دهانشویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها
ملین ها
تنفس مصنوعی
مایعات داخل وریدی (IV)
ذغال فعال برای جذب مواد شیمیایی

سخن پایانی«

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد همانطور که گفتیم دهان شویه ها به سه دسته بهداشتی، درمانی و دئودورانت های خانگی تقسیم می شوند. دهانشویه ها بدون تجویز پزشک قابل استفاده هستند و مضر نیستند.

اما طولانی شدن مصرف آن ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.شما همچنین میتوانید با کلیک برروی روش های موثر برای سفیدی دندان با مواد طبیعی این مقاله را هم بخوانید.نظرات و یا پیشنهادات خودتون رو برای ما در پایین همین پست در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *