دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر “ کمبود شیر مادر دلایلی دارد که مادران برای جلوگیری از خشک شدن شیر و افزایش تولید شیر باید نکاتی را برای تغذیه صحیح کودک خود بدانند و رعایت کنند. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

هیچ چیز برای مادر دیدنی تر از دیدن نوزادی نیست که با شیر مادر تغذیه می کند و آرام می خوابد. تنها چیزی که می تواند لذت این لحظات را از مادران سلب کند این است که شیری که برای نوزادشان تهیه می شود به اندازه کافی قوی و با کیفیت نیست.

اکثر این فرضیات اشتباه هستند زیرا بدن مادر از بالاترین قدرت خود برای تولید شیر استفاده می کند و معمولاً شیر با کیفیت تولید می کند. اما برای آن دسته از مادرانی که متوجه شده اند نوزادشان کم وزن است و نگران سلامتی نوزادشان هستند.

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

مادران شیرده گاهی متوجه می شوند که نوزادشان رشد کمی دارد یا با اشتها شیر نمیخورند و مواردی از این قبیل در چنین شرایطی مادران نگران کیفیت شیر ​​خود هستند و به دنبال راهی هستند تا بتوانند مشکلات احتمالی شیر خود را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید” راهکارهایی برای افزایش شیر مادر

استراحت کافی نداشتن

بهبودی پس از زایمان نیاز به مادر شدن و شیر دادن به نوزاد می تواند ناامید کننده باشد. خستگی مفرط و کمبود انرژی می تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند و یکی از شایع ترین دلایل آن کم شدن شیر مادر است.

ممکن است در چند هفته اول آسان نباشد اما مهم است که به اندازه کافی استراحت کنید. شما می توانید زمانی که کودک شما در حال چرت زدن است یا به نوزاد خود شیر می دهد استراحت کنید. از بزرگسالان خود کمک بخواهید. آنها همچنین می توانند برای مدتی از کودک مراقبت کنند تا بتوانید استراحت کنید.

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

عدم توجه به سلامتی

عفونت ها یا سایر بیماری ها مانند کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) و کم خونی می توانند باعث شوند بدن شما شیر کمتری تولید کند وقتی این علت را درمان می کنید بدن شما می تواند دوباره روی تولید شیر تمرکز کند.

اگر فکر می کنید که شیر شما به دلیل بیماری کم است، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر عفونت دارید، پزشک ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشد. پزشک شما می تواند بسیاری از بیماری ها را در دوران شیردهی درمان کند. فقط قبل از تجویز درمان بگویید که در حال شیردهی هستید.

استرس فشار عصبی

استرس فیزیکی، عاطفی و روانی می تواند شیر مادر را کاهش دهد. اگر در هنگام شیردهی نگران حریم خصوصی خود هستید، ممکن است احساس خجالت یا ناراحتی کنید. این احساسات می تواند در تولید شیر اختلال ایجاد کند.

سایر عوامل استرس زا مانند اضطراب، درد و مشکلات مالی را نیز می توان به مقدار کمی شیر مادر اضافه کرد. اگر درد دارید طبق دستور داروی مسکن مصرف کنید. اگر دارو مصرف نمی کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید تایلنول یا موتین مصرف کنید.

اگر در اطراف دیگران برای شیر دادن به سختی تلاش می کنید، بهتر است کودک خود را دور از چشم و به اتاق تغذیه دیگری ببرید. زمانی که احساس استرس می کنید چند نفس عمیق بکشید. اگر می توانید چند دقیقه ایمن راه بروید، کمی وقت بگذارید تا ذهن خود را باز کنید.

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

در مورد احساسات خود نسبت به فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت، تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی مادر شیرده با این شرایط گاهی اوقات کمبود شیر را تجربه می کند.

بیماری نادر پستان هیپوپلازی است که در آن شیر کافی در پستان وجود ندارد. جراحی سینه یا ضربه به سینه اگرچه بسیاری از مادرانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند با موفقیت به شیردهی خود ادامه می دهند.

باردار شدن دوباره

اگر در دوران شیردهی دوباره باردار شوید، هورمون بارداری جدید تولید شیر شما را کاهش می دهد. اگر کودک شما کمتر از یک سال سن دارد، ممکن است با شیر خشک تغذیه شود تا مطمئن شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز او را دریافت می کند.

کودکان بالای یک سال که غذاهای جامد بیشتری مصرف می کنند ممکن است به شیر زیادی نیاز نداشته باشند شما باید با پزشک اطفال خود در مورد نیازهای کودک خود صحبت کنید.

ترجیح دادن شیشه شیر و پستانک

شیشه شیر به نوع دیگری از مکیدن نیاز دارد و برای کودک شما راحت تر است که شیر را از شیشه بمکد. در نتیجه، دادن شیشه شیر باعث می شود کودک در مکیدن سینه دچار مشکل شود یا باعث شود که کودک جریان سریع و ثابت شیشه شیر را ترجیح دهد.

پستانک می تواند شیردهی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می تواند مدت زمانی را که کودک برای شیردهی صرف می کند کاهش دهد که ممکن است تولید شیر شما را کاهش دهد.

دلایل بی کیفیتی شیر مادر چیست؟ چند راهکار موثر

عدم توجه به رژیم غذایی

آنچه مادر شیرده می خورد و مقدار آبی که او می نوشد به میزان قابل توجهی تولید شیر مادر را کاهش نمی دهد. مادران در سراسر جهان می توانند شیر کافی برای نوزادان خود دریافت کنند حتی زمانی که رژیم غذایی آنها محدود است.

با این حال، یک رژیم غذایی سالم و کافی برای سلامت کلی شما مهم است. اگر شیر کمی دارید، بهتر است در طول روز بهتر غذا بخورید و مایعات فراوان بنوشید.

افزودن روزانه برخی از غذاهای غنی از شیر به رژیم غذایی می تواند به افزایش شیر کمک کند. بلغور جو دوسر، بادام، نخود و سبزیجات با برگ تیره را امتحان کنید که مغذی هستند و خواصی دارند که تولید شیر مادر را افزایش می دهند.

استفاده بیش از حد از گیاهان و ادویه جات ترشی جات

مقادیر کمی از هر گونه گیاه یا ادویه نباید باعث این امر شود. می توانید با گیاهان و ادویه های مورد علاقه خود به آشپزی ادامه دهید. اما زمانی که مقادیر زیادی از این گیاهان مصرف می شود، میزان شیر را کاهش می دهند.

از مصرف گیاهانی مانند جعفری، نعناع، ​​یاس بومادران به مقدار زیاد خودداری کنید. در عوض از گیاهانی مانند رازیانه، سیر، زنجبیل، یونجه برای افزایش شیر استفاده کنید.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف نوشابه، قهوه، چای و شکلات متوسط ​​است. با این حال، مقادیر زیاد کافئین می تواند بدن شما را کم آب کند و تولید شیر مادر را کاهش دهد.

کافئین بیش از حد می تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد مقداری کافئین از طریق شیر به کودک شما منتقل می شود و باعث می شود کودک شما بی قرار و مشکل خواب داشته باشد.

اگر در طول روز زیاد قهوه یا نوشابه می نوشید، بهتر است این عادت را ترک کنید. قهوه یا چای سبز بدون کافئین را با قهوه بعد از ظهر و نوشابه جایگزین کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند در ترشح اکسی توسین در بدن شما اختلال ایجاد کند. اکسی توسین هورمونی است که واکنش عروقی را تحریک می کند. رگ‌گیری شیر مادر را از داخل سینه ترشح می‌کند و به آن اجازه می‌دهد از بدن شما خارج شده و وارد دهان کودک شما شود.

اگر شیر مادر ترشح نشود و از سینه تخلیه نشود، بدن شما را تحریک می کند تا بیشتر تولید کند. سیگار نکشید، اما اگر سیگار می کشید، هرگز نباید نزدیک کودکتان سیگار بکشید. سعی کنید دو ساعت قبل از شیردهی سیگار را ترک کنید یا به طور کلی سیگار را ترک کنید.

بی کیفیتی شیر مادر

داروها

مصرف بسیاری از داروها در دوران شیردهی بی خطر است اما برخی از آنها اینطور نیستند برخی حتی ممکن است باعث کاهش شیر شوند. بنابراین، همیشه قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروهای تجویز شده می توانند با شیر داخل وریدی تداخل داشته باشند.

داروهای آلرژی، سینوس و سرماخوردگی که حاوی مواد ضد گرفتگی هستند می توانند به خشک شدن بینی در هنگام تخلیه و همچنین خشک شدن منبع شیر کمک کنند. قبل از تجویز دارو به پزشک خود بگویید که در حال شیردهی هستید. بر اساس این علائم، پزشک می تواند یک محصول بی خطر را برای شما در دوران شیردهی توصیه کند.

بی کیفیتی شیر مادر

قرص های ضد بارداری

اگر برای جلوگیری از بارداری دیگر شروع به مصرف قرص های ضد بارداری کرده اید، ممکن است بر تولید شیر شما تأثیر بگذارد. برخی از انواع پیشگیری از بارداری حاوی استروژن هستند هورمونی که می تواند تولید شیر را کاهش دهد.

گزینه های غیر هورمونی مانند دیافراگم، کاندوم یا آی یو دی غیر هورمونی گزینه های خوبی هستند زیرا هورمون هایی ندارند که در تولید شیر اختلال ایجاد کند. تنها چند روش وجود دارد که حاوی مقادیر کمی هورمون (پروژسترون) است، اما حاوی استروژن نیست. ، بنابراین انتخاب خوبی برای زنان شیرده وجود دارد.

توصیه هایی برای درمان شیر مادر بی کیفیت

مادران به طور کلی نگران تغذیه کودک خود هستند و همیشه به دنبال درمان هایی هستند که شیر آنها را برای کودکشان بیشتر و قوی تر کند. برای این منظور نکات و ترفندهای ساده و علمی ارائه شده است تا به بدن مادر در تولید شیر باکیفیت کمک کند که هم برای سلامتی مادر و هم برای سلامت و رشد نوزاد مفید است.

وعده های غذایی خود را پراکنده کنید: احساس گرسنگی در دوران شیردهی کاملا طبیعی است، زیرا بدن شما انرژی زیادی را برای تولید شیر مصرف می کند، بنابراین برای کنترل گرسنگی سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده مصرف کنید احتمالاً بعد از شام به یک میان وعده نیاز خواهید داشت زیرا تمام شب به کودک خود شیر می دهید.

آب بیشتری بنوشید: آب می تواند درمانی برای کیفیت پایین شیر مادر باشد. برای تهیه شیر به آب زیادی نیاز دارید، بنابراین سعی کنید دو برابر معمول آب بنوشید.

مصرف کافئین خود را محدود کنید: کافئین می تواند در خواب کودک شما اختلال ایجاد کند، بنابراین بیش از دو فنجان قهوه در روز مصرف نکنید.

نسبتاً فعال باشید: فعالیت بدنی متوسط ​​در دوران شیردهی بسیار مفید است و می تواند استرس شما را کاهش دهد و کاهش استرس منجر به بی کیفیتی درمان شیر مادر می شود.

سینه ها را ماساژ دهید: ماساژ سینه می تواند یک درمان باشد و جریان شیر مادر را از طریق مجاری شیر بهبود بخشد.

بی کیفیتی شیر مادر

درمان آبکی بودن شیر مادر

اکنون که می دانید چرا شیر مادر آبکی است روش های زیر به شما کمک می کند تا شیردهی مناسبی داشته باشید و مشکل آبکی شیر مادر را بهبود بخشید:

در دوران شیردهی باید کودک را تشویق کنید که به طور کامل از یک سینه شیر بخورد و سپس به پست بعدی بروید. چرا؟ زیرا روند شیردهی در زنان دوگانه است.

ابتدا قسمت اولیه شیر که حاوی قند زیاد و چربی کمتر یا به اصطلاح آبکی است برداشته می شود و قسمت خامه ای و پرچرب شیر در انتهای مجاری قرار می گیرد. یعنی ابتدا قسمت آبکی شیر خارج می شود و سپس قسمت خامه ای و پرچرب آن. به همین دلیل شیردهی باید از یک سینه کامل شود تا شیرخوار هر دو قسمت شیر ​​را دریافت کند.

اگر مقدار شیر شما بسیار زیاد است، می توانید مقداری از آن را قبل از تغذیه شیرخوار خارج کنید. به این ترتیب بخش آبکی شیر خارج می شود و شیرخوار کلیه کالری مورد نیاز برای حفظ سلامتی خود را در هنگام مصرف شیر دریافت می کند.

اگر شیرخوار مواد مغذی موردنیاز خود را از شیرمادر دریافت کند، بی قراری کمتری دارد. مدفوع کم رنگ تر و زرد تر می شود. قولنج نوزاد هم کمتر اتفاق می افتد.
مدت زمان کوتاهتر بین شیردهی باعث می شود که شیرخوار چربی بیشتری دریافت کند. این موضوع به کنترل تولید شیر شما هم کمک خواهد کرد. پس تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *