روش های تقویت مهارت های یادگیری | چگونگی یادگیری
روش های تقویت مهارت های یادگیری | چگونگی یادگیری : بسیاری فکر می کنند که توانایی یادگیری تنها به هوش فرد بستگی دارد. به گفته آنها، یادگیری یک ویژگی تغییر ناپذیر است که مانند رنگ چشم به ارث می رسد. به همین دلیل است که به جای تمرکز بر استراتژی های یادگیری، می گویند که تمرین بیشتر همه چیز را درست می کند.
آیا واقعاً می توان یک مهارت را با تکرار آن آموخت؟ تحقیقات نشان می دهد که یک مهارت یادگیری قابل یادگیری است نه ارثی. با تمرین آگاهانه و استفاده از استراتژیهایی برای بهبود توانایی یادگیری، میتوانیم سریعتر و مؤثرتر یاد بگیریم. در ادامه به توضیح مفهوم یادگیری می پردازیم و سپس 3 راه برای رشد مهارت های یادگیری را بیان می کنیم.
فهرست مطالب این صفحه
یادگیری چیست؟
یادگیری فقط مربوط به محیط های یادگیری نیست. تقریباً هر کاری که انجام می دهیم نتیجه آموخته های گذشته است. مثلاً در کودکی یاد می گیریم که غذا بخوریم، توجه دیگران را جلب کنیم، چهار دست و پا راه برویم و روی پای خود بایستیم. و با افزایش سن، طیف وسیع تری از مهارت ها را یاد می گیریم.
یادگیری فرآیندی مستمر است که از بدو تولد آغاز می شود و تا زمان مرگ ادامه می یابد، فرآیندی که در آن از تجربیات خود برای مواجهه با موقعیت های جدید و ایجاد روابط استفاده می کنیم.
ما بیشتر چیزها را به طور تصادفی در طول زندگی خود یاد می گیریم، مانند خواندن روزنامه، تماشای برنامه های خبری، صحبت با دوستان و همکاران، یا داشتن تجربیات غیرمنتظره.
بسیاری از تجربیات زندگی فرصتی برای یادگیری فراهم می کند و ما انتخاب می کنیم که از آنها یاد بگیریم یا نه. این یادگیری تجربی با روشهای یادگیری رسمیتر مانند آموزش، راهنمایی، مربیگری و تدریس متفاوت است زیرا همگی نوعی ساختار دارند و آموزشهای برنامهریزیشدهای هستند که تسهیلگر به پیشرفت آنها کمک میکند.
تدریس، تربیت و انواع دیگر یادگیری ساختاریافته فعالیت هایی هستند که در آن یک فرد چیزی را به دیگری یاد می دهد، اما مهارت یادگیری این است که فرد چیزی را به تنهایی یاد می گیرد.
یادگیری بسیار فراتر از تفکر است. یادگیری کل شخصیت ما یعنی حواس، عواطف، شهود، باورها، ارزش ها و اراده ما را در بر می گیرد. اگر اراده یادگیری نداشته باشیم چیزی یاد نمی گیریم و اگر چیزی یاد بگیریم باید تغییر کنیم. اگر یادگیری تفاوتی در ما ایجاد نکند، فقط افکار و ایده های تصادفی در آگاهی ما شناور هستند.
یادگیری باید یک نیاز شخصی را برآورده کند تشخیص اینکه یکی از نیازهای ما برآورده شده است به ما کمک می کند تا ببینیم آیا یادگیری ما ارزشمند و موفق بوده است یا خیر.
بیشتر بخوانید: بهترین کتاب موفقیت در کسب و کار
اصول مهم یادگیری
مردم زمانی بهتر یاد می گیرند که با آنها محترمانه رفتار شود و تحقیر نشود.
در صورت امکان، باید بین موقعیت یادگیری و تجربه مثبت گذشته ارتباطی وجود داشته باشد. این امر مستلزم خودآگاهی یادگیرنده و درک و همدلی از سوی تسهیل کننده است. تجربیات منفی گذشته می تواند مانع یادگیری شود، به عنوان مثال، کسانی که از مدرسه متنفرند تحمل حضور در کلاس را ندارند.
در صورت امکان، یادگیرنده باید در برنامه ریزی فعالیت های یادگیری مشارکت داشته باشد. یادگیرنده باید تشویق شود که به طور خودجوش هدف گذاری کند، زیرا تعهد و انگیزه را بهبود می بخشد و مشارکت را افزایش می دهد. مجری باید انتظارات یادگیرنده را در ابتدای دوره یا جلسه ارزیابی کند تا او را به هدف تشویق کند.
زمانی که محیط فیزیکی ما راحت باشد بهتر یاد می گیریم در موقعیت های گروهی، داشتن یک محیط عاطفی و حمایتی مثبت نیز مهم است. افراد زمانی بهتر یاد می گیرند که بتوانند با سایر اعضای گروه معاشرت و تعامل داشته باشند.
تعامل با مجری بسیار مهم است مردم باید بتوانند به آنچه می آموزند واکنش نشان دهند، سوال بپرسند و نظرات خود را بیان کنند. به طور کلی، در موقعیت های گروهی، باید اعضای ساکت تر را به آرامی تشویق کنیم تا نظرات خود را بیان کنند.
فعالیت ها و محتوا باید متنوع باشد و انواع سبک های یادگیری را پوشش دهد تا حفظ علاقه و انگیزه برای یادگیرنده آسان تر شود.
پاداش های فوری موثر هستند. اگر نتیجه یا پاداش یادگیری واضح باشد و در حین یا بلافاصله پس از یادگیری ارائه شود، افراد بهتر یاد می گیرند.
خود ارزیابی و تمرین تأملی مهم است تمرین انعکاسی توانایی انعکاس اعمال خود برای شرکت در یک فرآیند یادگیری مستمر است. فراگیران باید تشویق شوند تا در مورد آموخته های خود تأمل کنند و راه هایی برای گسترش دانش خود بیاندیشند.
چرخه یادگیری PACT
یادگیری چرخهای تکرارشونده شامل فرایندهایی ادامهدار است. نمودار زیر چرخه یادگیری عمومی را نشان میدهد که با کلمه اختصاری PACT نشان داده میشود.
بیشتر بخوانید: ویژگی افراد کاریزماتیک چیست ؟ چگونه جذاب باشیم؟
مراحل چرخه یادگیری PACT عبارتند از:
✅ بهدستآوردن (Procure): دانش (نظریه) یا توانایی (مهارت) جدید به دست میآید.
✅ بهکارگرفتن (Apply): دانش یا مهارت جدید بهشکلی به کار گرفته میشود.
✅ سنجیدن (Consider): نتایج استفاده از دانش یا مهارت جدید ارزیابی یا سنجیده میشود.
✅ تبدیلکردن (Transform): بر اساس ارزیابی انجامشده، دانش یا توانایی اصلی تغییر میکند.
✅ سپس این چرخه ادامه مییابد و تکرار میشود.
چرخه PACT نشان می دهد که یادگیری یک فرآیند تکراری است. همانطور که رشد می کنیم، یادگیری ما تکامل می یابد و از دانش اولیه برای درک مفاهیم بعدی استفاده می کنیم.
ما معمولاً اصول یک موضوع یا مهارت را یاد می گیریم و سپس به سطوح متوسط، پیشرفته و تخصصی پیش می رویم. در هر مرحله از دانش و تجربه ای که قبلاً به دست آورده ایم استفاده می کنیم تا دانش، تجربه یا ترفندهای بیشتری بیاموزیم و چرخه یادگیری را تکرار کنیم.
ظرفیت یادگیری
ظرفیت یادگیری هر فرد متفاوت است و به انگیزه، شخصیت، سبک یادگیری و آگاهی فرد از فرآیندهای یادگیری بستگی دارد تلاش برای آگاهی از فرآیندهای یادگیری به معنای «دانستن از نحوه یادگیری» است. به عنوان مثال اغلب به دانش آموزان مهارت هایی مانند نحوه یافتن و استفاده صحیح از اطلاعات در دانشگاه آموزش داده می شود.
روش های تقویت مهارت های یادگیری
وقتی صحبت از تخصص می شود، استراتژی های یادگیری مهم تر از هوش هستند. مارسل وینمن دریافت که وقتی چیز جدیدی یاد میگیرد، کسانی که افکار خود را به دقت تجزیه و تحلیل میکنند، از کسانی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارند، پیشی میگیرند. طبق تحقیقات او، برای دستیابی به تسلط، تمرکز بر نحوه درک مشکلات 15 درصد از هوش ذاتی مهمتر است.
در ادامه 3 روش را معرفی کرده ایم که می توان از آنها برای افزایش مهارت های یادگیری استفاده کرد.
1. تعیین اهداف
یادگیری موثر را می توان به نوعی مدیریت پروژه تشبیه کرد. برای رسیدن به تخصص ابتدا باید اهداف قابل دستیابی را تعیین کنیم. سپس باید استراتژی هایی برای دستیابی به آن اهداف ایجاد کنیم.
داشتن یک رویکرد هدفمند به یادگیری به ما کمک می کند تا بر تمام احساسات منفی مرتبط با تخصص غلبه کنیم، مانند:
✅ من بهاندازه کافی خوب نیستم
✅ موفق نمیشم
✅ اگر اشتباه کنم چی؟
سرزنش خود تا حدودی طبیعی است. البته آلبرت بندورا، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، می گوید که این نوع احساسات منفی می تواند به سرعت توانایی یادگیری چیزهای جدید را از ما سلب کند.
به علاوه اگر برنامه ای با اهداف مشخص داشته باشیم، تعهد بیشتری خواهیم داشت. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد افرادی که اهداف مشخصی دارند عملکرد بهتری نسبت به افرادی دارند که آرزوهای مبهم دارند با تعیین اهداف، افراد می توانند به راحتی احساسات خود را مدیریت کنند و مهارت های یادگیری خود را بهبود بخشند.
بیشتر بخوانید:
2. تفکر در مورد تفکر
فراشناخت در یادگیری بسیار مهم است روانشناسان فراشناختی «تفکر درباره تفکر» را تعریف می کنند.
فراشناخت به طور کلی به معنای توجه بیشتر به اینکه چگونه می دانیم چه می دانیم و از خود بپرسیم:
✅ آیا واقعا چنین عقیدهای دارم؟
✅ میتوانم آن را برای دوستی توضیح بدهم؟
✅ اهدافم چه هستند؟
✅ آیا به دانش بیشتری نیاز دارم یا به تمرین بیشتری؟
فراشناخت در بسیاری از متخصصان آموزش دیده به راحتی ایجاد می شود. زمانی که یک متخصص ابعاد مختلف یک مشکل را بررسی می کند، در مورد نحوه بیان یا توصیف آن مشکل بسیار فکر می کند. او معمولاً احساس می کند که پاسخ او معقول است یا خیر.
البته «تفکر درباره اندیشیدن» فقط مختص افراد حرفه ای نیست یکی از بزرگترین مشکلات یادگیری این است که افراد به اندازه کافی در فراشناخت شرکت نمی کنند و از خود نمی پرسند که آیا واقعاً این مهارت یا دانش را کسب کرده اند یا خیر.
3. در مورد یادگیری خود فکر کنید
در یادگیری تضاد وجود دارد. برای درک یک موضوع یا مفهوم، باید آن را رها کنیم. یعنی وقتی از موضوعی فاصله می گیریم، بیشتر در مورد آن می آموزیم.
مثلا موضوعی را با یکی از همکاران در میان می گذاریم و چند ساعت بعد در حین شستن ظروف بهترین استدلال ها به ذهنمان می رسد یا راهنمای نرم افزار را می خوانیم و وقتی راهنما را می بندیم و می گذاریم قسمت زیادی از آن را متوجه می شویم. آن را کنار
مدیتیشن برای یادگیری و درک مسائل مفید است این نوع انعکاس نیاز به آرامش دارد، مثلاً در یک گوشه خلوت در حال نوشتن مقاله یا صحبت با خود زیر دوش هستیم. به این می گویند سکوت شناختی، لحظه ی تفکر و در سکوت برای غوطه ور شدن در نوعی گفتگوی خودمحورانه.
خواب نمونه جالبی از این نوع بازتاب است. وقتی چرت میزنیم یا میخوابیم، میتوانیم دانش خود را سازماندهی کنیم. یک مطالعه جدید نشان داده است که خواب خوب شبانه زمان ورزش را تا 50 درصد کاهش می دهد.
مفهوم “آرامش شناختی” نشان می دهد که چرا کسب مهارت در زمان استرس، عصبانیت یا تنهایی دشوار است. وقتی احساسات در مغز ما می چرخند، نمی توانیم با دقت به چیزی فکر کنیم.
البته در برخی موقعیت های دراماتیک و مخاطره آمیز می توانیم چیزهای ساده ای مانند به خاطر سپردن شماره تلفن یاد بگیریم، اما برای به دست آوردن درک عمیق باید آرامش خاطر داشته باشیم.
سخن پایانی
خوشبختانه یادگیری آموختنی است اگر مطالب را سریع می خوانید و درک می کنید به این معنی نیست که از دیگران باهوش تر هستید، بلکه به این معنی است که می دانید چگونه چیزها را درک کنید. شما می توانید با تعیین آگاهانه اهداف یادگیری، فکر کردن در مورد خود و تفکر در مورد یادگیری خود در زمان مناسب، یادگیرنده بهتری شوید.