چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟ بسیاری فکر می کنند که توانایی یادگیری تنها به هوش افراد بستگی دارد به گفته آنها، یادگیری یک ویژگی تغییر ناپذیر است که مانند رنگ چشم به ارث می رسد. به همین دلیل به جای توجه به استراتژی یادگیری، می گویند با تمرین بیشتر همه چیز درست می شود.

آیا واقعاً می توانید یک مهارت را با تکرار آن یاد بگیرید؟ تحقیقات نشان می دهد که مهارت های یادگیری آموختنی است و ارثی نیست. با تمرین آگاهانه و استفاده از استراتژی‌هایی برای بهبود توانایی یادگیری، می‌توانیم سریع‌تر و مؤثرتر یاد بگیریم. در ادامه به توضیح مفهوم یادگیری می پردازیم و سپس 3 روش ایجاد مهارت های یادگیری را بیان می کنیم.

چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟

یادگیری چیست؟

چگونه مهارت یادگیری را تقویت کنیم؟ یادگیری فقط برای محیط های آموزشی نیست. تقریباً هر کاری که انجام می دهیم نتیجه چیزهایی است که در گذشته آموخته ایم. مثلاً در کودکی یاد می گیریم که غذا بخوریم، توجه دیگران را به خود جلب کنیم، چهار دست و پا راه برویم و روی پای خود بایستیم. با افزایش سن، طیف وسیعی از مهارت ها را یاد می گیریم.

یادگیری فرآیندی مستمر است که از بدو تولد آغاز می شود و تا زمان مرگ ادامه می یابد، فرآیندی که در آن از تجربیات خود برای رویارویی با موقعیت های جدید و ایجاد روابط استفاده می کنیم.

بیشتر چیزهایی که در طول زندگی یاد می گیریم تصادفی هستند، برای مثال با خواندن روزنامه، تماشای برنامه های خبری، صحبت با دوستان و همکاران، یا تجربیات غیرمنتظره.

بسیاری از تجربیات زندگی فرصت هایی را برای یادگیری فراهم می کند و ما تصمیم می گیریم از آنها یاد بگیریم یا نه. این یادگیری تجربی با روش‌های یادگیری رسمی‌تر مانند آموزش، راهنمایی، مربیگری و تدریس متفاوت است، زیرا همگی دارای نوعی ساختار هستند و یادگیری برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که تسهیل‌گر (facilitator) به پیشرفت آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 کار مفید برای جلوگیری از اتلاف وقت در خانه

تدریس، تربیت و سایر انواع یادگیری ساختاریافته فعالیت هایی هستند که در آن یک فرد چیزی را به دیگری یاد می دهد، اما مهارت یادگیری به این معناست که خود شخص چیزی را یاد می گیرد.

یادگیری بسیار بیشتر از تفکر است. یادگیری شامل کل شخصیت ما می شود، یعنی حواس، عواطف، شهود، باورها، ارزش ها و اراده. اگر اراده یادگیری نداشته باشیم چیزی یاد نمی گیریم و اگر چیزی یاد بگیریم باید به نوعی تغییر کنیم. اگر یادگیری برای ما تفاوتی ایجاد نکند، فقط افکار و ایده های تصادفی در آگاهی ما شناور هستند.

یادگیری باید یک نیاز شخصی را برآورده کند. تشخیص اینکه یکی از نیازهای ما برآورده شده است به ما امکان می دهد بفهمیم که آیا یادگیری ما ارزشمند و موفق بوده است یا خیر.

اصول مهم یادگیری

مردم زمانی بهتر یاد می گیرند که با آنها با احترام رفتار شود و تحقیر نشود. در صورت امکان، باید بین موقعیت یادگیری و یک تجربه مثبت در گذشته ارتباط برقرار کرد.

این امر مستلزم خودآگاهی زبان آموز و درک و همدلی مجری است. تجربیات منفی گذشته می تواند مانع یادگیری شود، برای مثال، کسانی که از مدرسه متنفرند تحمل حضور در محیط کلاس را ندارند.

در صورت امکان یادگیرنده باید در برنامه ریزی فعالیت های یادگیری مشارکت داشته باشد یادگیرنده باید تشویق شود که اهداف خود را به طور خودجوش تعیین کند، زیرا تعهد و انگیزه را بهبود می بخشد و مشارکت را افزایش می دهد. مجری باید انتظارات یادگیرنده را در ابتدای دوره یا جلسه ارزیابی کند تا او را برای تعیین اهداف تشویق کند.

زمانی بهتر یاد می گیریم که محیط فیزیکی ما راحت باشد. در موقعیت های گروهی، وجود یک محیط عاطفی و حمایتی مثبت نیز مهم است. افراد زمانی بهتر یاد می گیرند که بتوانند با سایر اعضای گروه معاشرت کنند و تعامل داشته باشند.

تعامل با مجری بسیار مهم است. مردم باید بتوانند به آنچه می آموزند واکنش نشان دهند، سوال بپرسند و نظرات خود را بیان کنند. به طور کلی، در موقعیت های گروهی باید اعضای ساکت تر را به آرامی تشویق کنیم تا نظرات خود را بیان کنند.همچنین میتوانید با کلیک برروی چیکار کنیم تا خسته کننده نباشیم؟ این مقاله را هم بخوانید.

فعالیت ها و محتوا باید متنوع باشد و سبک های مختلف یادگیری را پوشش دهد تا یادگیرنده بتواند به راحتی علاقه و انگیزه خود را حفظ کند.

پاداش های فوری موثر هستند. اگر نتیجه یا پاداش یادگیری در حین یا بلافاصله پس از یادگیری مشخص باشد، افراد بهتر یاد می گیرند.

خود ارزیابی و تمرین بازتابی مهم است. تمرین انعکاسی توانایی انعکاس اعمال خود برای شرکت در یک فرآیند یادگیری مستمر است. فراگیران باید تشویق شوند تا در مورد آموخته های خود فکر کنند و راه هایی برای گسترش دانش خود بیاندیشند.

چرخه یادگیری PACT

یادگیری چرخه ای تکراری شامل فرآیندهای مستمر است. نمودار زیر چرخه کلی یادگیری را نشان می دهد که با مخفف PACT مشخص می شود.

مراحل چرخه یادگیری PACT عبارتند از:

✅ تدارک: دانش (نظریه) یا توانایی (مهارت) جدید به دست می آید.
✅ کاربرد: دانش یا مهارت جدید به نوعی به کار می رود.
✅ در نظر بگیرید: نتایج استفاده از دانش یا مهارت های جدید ارزیابی یا اندازه گیری می شود.
✅ تبدیل: بر اساس ارزیابی، دانش یا توانایی اصلی تغییر می کند.
✅ سپس این چرخه ادامه می یابد و تکرار می شود.

چرخه PACT نشان می دهد که یادگیری یک فرآیند تکراری است. همانطور که رشد می کنیم، یادگیری ما تکامل می یابد و از دانش قبلی برای درک مفاهیم بعدی استفاده می کنیم.

ما معمولاً اصول یک موضوع یا مهارت را یاد می گیریم و سپس به سطوح متوسط، پیشرفته و تخصصی پیش می رویم. در هر مرحله از دانش و تجربه ای که قبلاً به دست آورده ایم برای یادگیری دانش، تجربه یا ترفندهای بیشتر استفاده می کنیم و چرخه یادگیری را تکرار می کنیم.

ظرفیت یادگیری

ظرفیت یادگیری هر فرد متفاوت است و به انگیزه، شخصیت، سبک یادگیری و آگاهی از فرآیندهای یادگیری بستگی دارد. تلاش برای آگاهی از فرآیندهای یادگیری به معنای «آگاهی از چگونگی یادگیری» است.

به عنوان مثال، اغلب مهارت هایی مانند نحوه یافتن اطلاعات و استفاده صحیح از آن اطلاعات در دانشگاه به دانش آموزان آموزش داده می شود.

روش های تقویت مهارت های یادگیری

وقتی هدف کسب تخصص است، استراتژی های یادگیری مهمتر از هوش هستند. مارسل وینمن دریافت که وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیرد، کسانی که افکار خود را به دقت تجزیه و تحلیل می‌کنند، بهتر از افراد دارای ضریب هوشی بالا عمل می‌کنند.

طبق تحقیقات او، برای دستیابی به تسلط، تمرکز بر نحوه درک مشکلات 15 درصد از هوش ذاتی مهمتر است.

در ادامه 3 روش را معرفی کرده ایم که می توان از آنها برای تقویت مهارت های یادگیری استفاده کرد.

1. تعیین اهداف

یادگیری موثر را می توان به نوعی مدیریت پروژه تشبیه کرد. برای رسیدن به تخصص ابتدا باید اهداف قابل دستیابی را تعیین کنیم. سپس باید استراتژی هایی برای دستیابی به آن اهداف ایجاد کنیم.

داشتن یک رویکرد هدفمند به یادگیری به ما کمک می کند بر تمام احساسات منفی مرتبط با کسب تخصص غلبه کنیم، مانند:

من به‌اندازه کافی خوب نیستم
موفق نمی‌شم

اگر اشتباه کنم چه؟

طبیعی است که خود را سرزنش کنید. البته آلبرت بندورا، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، می گوید که این نوع احساسات منفی می توانند به سرعت توانایی ما را برای یادگیری چیزهای جدید از بین ببرند.

به علاوه اگر برنامه ای با اهداف مشخص داشته باشیم، تعهد بیشتری خواهیم داشت. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد افرادی که اهداف مشخصی دارند عملکرد بهتری نسبت به افرادی دارند که آرزوهای مبهم دارند. با تعیین اهداف، افراد می توانند احساسات خود را راحت تر مدیریت کنند و مهارت های یادگیری خود را بهبود بخشند.

2.فکرکردن درباره فکرکردن

تفکر در مورد تفکر یا فراشناخت برای تقویت مهارت های یادگیری

فراشناخت در یادگیری بسیار مهم است. روانشناسان فراشناخت را «تفکر درباره تفکر» تعریف می کنند. به طور کلی، فراشناخت به معنای توجه بیشتر به اینکه چگونه می‌دانیم چه می‌دانیم و از خود بپرسیم:

✅ آیا واقعا چنین عقیده‌ای دارم؟
✅ می‌توانم آن را برای دوستی توضیح بدهم؟
✅ اهدافم چه هستند؟
✅ آیا به دانش بیشتری نیاز دارم یا به تمرین بیشتری؟

فراشناخت در بسیاری از متخصصان آموزش دیده به راحتی توسعه می یابد. زمانی که یک متخصص ابعاد مختلف یک مسئله را بررسی می کند، در مورد نحوه بیان یا توصیف آن مشکل بسیار فکر می کند. او معمولاً احساس می کند که آیا پاسخ او معقول است یا نه.

البته «تفکر درباره اندیشیدن» فقط مختص کارشناسان نیست. یکی از بزرگترین مشکلات یادگیری این است که افراد به اندازه کافی در فراشناخت شرکت نمی کنند و از خود نمی پرسند که آیا واقعاً مهارت یا دانشی را کسب کرده اند یا خیر.

3. در مورد یادگیری خود تأمل کنید

در یادگیری نوعی تضاد وجود دارد; برای درک یک مشکل یا مفهوم، باید آن را رها کنیم. یعنی وقتی از یک مشکل فاصله می گیریم، بیشتر در مورد آن می آموزیم.

مثلا مشکلی را با همکارمان در میان می گذاریم و چند ساعت بعد در حین شستن ظروف بهترین استدلال ها را می آوریم یا یک دفترچه راهنمای نرم افزار را می خوانیم و وقتی دفترچه راهنما را می بندیم و کنار می گذاریم بیشتر آن را می فهمیم.

انعکاس برای یادگیری و درک مسائل مفید است. این نوع انعکاس نیاز به آرامش دارد، مثلاً در گوشه ای در سکوت مقاله می نویسیم یا زیر دوش با خود صحبت می کنیم.

به این حالت آرامش شناختی می گویند که به معنای لحظه ای تفکر و تأمل در سکوت برای غوطه ور شدن در نوعی گفتگوی متمرکز با خود است.

خواب نمونه جالبی از این نوع بازتاب است. ما می توانیم دانش خود را در حین چرت زدن یا خواب عمیق سازماندهی کنیم. یک مطالعه جدید نشان داده است که خواب خوب شبانه زمان تمرین را تا 50 درصد کاهش می دهد.

مفهوم “آرامش شناختی” نشان می دهد که چرا کسب مهارت در هنگام استرس، عصبانیت یا تنهایی دشوار است. وقتی احساسات در مغز ما هجوم می‌آورند، نمی‌توانیم به دقت درباره چیزی فکر کنیم.

البته در برخی موقعیت های نمایشی و پرخطر می توانیم چیزهای ساده ای یاد بگیریم، مثلاً شماره تلفن را به خاطر بسپاریم، اما برای درک عمیق باید آرامش روحی داشته باشیم.

حرف پایانی

خوشبختانه یادگیری قابل یادگیری است. اگر مطالب را سریع می خوانید و درک می کنید، به این معنی نیست که از دیگران باهوش تر هستید، بلکه به این معنی است که می دانید چگونه مطالب را بفهمید.

شما می توانید با تعیین آگاهانه اهداف یادگیری، تفکر در مورد تفکر و تأمل در یادگیری خود در زمان های مناسب، یادگیرنده بهتری شوید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *