چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندان انتخاب کنیم؟

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندان انتخاب کنیم؟ یکی از دغدغه های مهم والدینی که فرزند 6 ساله دارند، انتخاب یک دبستان خوب است. با این بخش از کاردستون همراه باشید تا با معیار انتخاب یک مدرسه خوب آشنا شوید.

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندان انتخاب کنیم؟

۱- مدرسه ایده آل خودتان را در نظر بگیرید!

قبل از این که حتی شروع به گشتن برای پیدا کردن یک مدرسه ایده آل برای فرزندتان کنید ، لازم است تا معیارهایی مانند: قوی بودن مدرسه در تدریس زبان خارجه ، هنر ، ورزش و… را برای خود لیست کرده و سپس از طریق پرس و جو از آشنایان ، مراجعه به وب سایت مدارس و یا مراجعه حضوری ، مدرسه را مورد بررسی قرار دهید.یک راه عالی و سریع برای سنجیدن مدارس ، میزان منابع آن ها است.

به طور مثال مدرسه ای که فضای بزرگی دارد ، سالن های مختلفی برای ورزش و هنر در نظر گرفته است و همین طور معلم های نسبتا” زیادی در آنجا تدریس می کنند ، می تواند در اکثر مواقع مدرسه خوبی برای فرزند شما باشد.

همین طور یکی دیگر از مواری که باید در هنگام پیدا کردن یک مدرسه خوب برای فرزندتان به آن توجه داشته باشید ، فاصله مدرسه از خانه و نحوه رسیدن فرزندتان به مدرسه است. در صورتی که فرزندتان قرار است با استفاده از اتوبوس و یا راه های دیگر به مدرسه برود ، باید زمان حرکت از خانه و معقول بودن مسافت ، در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای حل مشکل انجام ندادن تکالیف دانش آموزان

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

2. گزینه های مختلف را بررسی کنید!

اگر شما در منطقه ی زندگی می کنید که در آنجا هم مدرسه دولتی و هم خصوصی وجود دارد ، همه آنها را مورد بررسی قرار داده و خودتان را محدود نکنید. توجه داشته باشید میزان شهریه ای که مدرسه از شما درخواست می کند ملاک خوب ویا بد بودن آن نیست.

3- از مدرسه آمار تحصیلی بخواهید!

برای این که بتوانید با آمار ، مدارس را مورد بررسی قرار دهید از آنها آمار تحصیلی سال های قبل را بخواهید.

این آمارها باید شامل نمرات دانش آموزان در آزمون ها ، نسبت دانش آموزان به معلم ها ، تعداد دانش آموزان وارد شده به دانشگاه ویا شغل و… باشد برای دریافت این آمارها می توانید با مدرسه تماس تلفنی برقرار کرده و یا به صورت حصوری مراجعه کنید.

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

4. از گزینه های احتمالی خود دیدن کنید!

در هنگام تحقیق برای پیدا کردن یک مدرسه خوب برای کودک صرفا به مراجعه به سایت و تماس تلفنی اکتفا نکرده و حتما” با فرزندتان به صورت حضوری به مدرسه مراجعه کنید.

در زمان مراجعه سعی کنید با مدیر و چند معلم صحبت کرده و میزان تسلط و مدیریت آنها را مورد بررسی قرار دهید. در صورت امکان صحبت کردن با والدین دانش آموزان مدرسه نیز می تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند.

در صورتی که مدرسه ای به شما اجازه بازدید قبل از ثبت نام را نمی دهد ، علت را حتما” جویا شوید ، چرا که در اغلب موارد ، علت ، نقص های موجود در مدرسه است.

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

5- سوالات درست و هدفمند بپرسید؟

قبل از مراجعه یا تماس با مدرسه، لیستی از سوالات خود را تهیه کنید تا بتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید و سپس بتوانید مدارس را با هم مقایسه کنید.

این سوالات می تواند شامل: زبان های خارجی تدریس شده در مدرسه، ورزش های آموزش داده شده به دانش آموزان و … باشد. همچنین در صورت لزوم می توانید از روش تدریس معلمان و همچنین نحوه انجام تکالیف دانش آموزان سوال کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت ساعت آفتابی برای کودکان

6- سوال از دوستان و آشنایان را فراموش نکنید!

یکی از راه های ساده ای که می تواند به شما کمک کند یک مدرسه خوب برای فرزندتان پیدا کنید این است که از دوستان و آشناهایی که بچه دارند و فرزندانشان به مدرسه می روند بپرسید. شما می‌توانید مدرسه فرزندشان را با پرسیدن از مدرسه‌ای که فرزندشان در آن تحصیل می‌کند و میزان رضایت او بپرسید.

سوالات درست و هدفمند بپرسید؟

7- از جزئیات ثبت نام مطلع شوید!

برخی از مدارس شرایط خاصی برای ثبت نام دارند که باید از آنها آگاه باشید. به عنوان مثال برخی از مدارس بدون نیاز به مصاحبه و آزمون دانش آموز می پذیرند اما برخی دیگر برای ثبت نام نیاز به مصاحبه دارند.

به همین ترتیب در مورد شهریه ای که باید برای مدرسه بپردازید، اطلاعات کاملی به دست آورید و در نظر بگیرید که آیا توانایی پرداخت آن را دارید یا خیر.

همین طور ثبت نام در مدارس، نیاز به برخی مدارک هویتی، واکسن و محل سکونت و … لازم است که بهتر است لیست مدارک را از قبل از مدرسه دریافت کرده و نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

جزئیات ثبت نام مطلع شوید

8- برنامه B داشته باشید!

یکی از مهم ترین مواردی که در پیدا کردن یک مدرسه خوب برای فرزندتان باید در نظر بگیرید داشتن برنامه B است. به دلایل مختلف ممکن است نتوانید فرزند خود را در مدرسه انتخابی خود ثبت نام کنید. برای چنین رویدادهایی حتماً «طرح B» داشته باشید و مدارس خوب دیگر را در گزینه های بعدی قرار دهید.

9- در مورد محیط مدرسه تصمیم بگیرید!

برای کودکان خردسال، باید محیط مدرسه یا پیش دبستانی را بررسی کنید. به عنوان مثال: آیا دوست دارید فضای پیش دبستانی بیشتر آموزشی یا بازی محور باشد، آیا دوست دارید کودک در مدرسه ای شلوغ، در تماس با تعداد زیادی از همسالان باشد یا در مدرسه ای ساکت تر که بیشتر بر رشد تمرکز دارد. مهارت های خاصی که کودکان انجام می دهند

در مورد محیط مدرسه تصمیم بگیرید

10- در مورد ساختار آموزشی تصمیم بگیرید!

به طور کلی، پیش دبستانی ها به دو روش به کودکان آموزش می دهند. روش اول به اصطلاح «کودک محور» است که در آن مفاهیم مختلف با استفاده از بازی به کودکان آموزش داده می شود

و روش دوم معلم محور است که در آن معلمان سعی می کنند کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده کنند و بر اساس ساختارهای مدرسه، به آنها آموزش بدهند

11- ملاقات با مربیان مهدکودک!

مهم این است که فرزند شما تحت نظر چه معلمانی و با چه دیدگاه و روش تدریس باشد. بنابراین بهتر است از قبل با مربیان ملاقات کرده و سوالات خود را با صحبت با آنها مطرح کنید.

ملاقات با مربیان مهدکودک!

12- در مورد فلسفه تربیتی کودکان تصمیم بگیرید!

یکی از مهم ترین مواردی که در یافتن مدرسه خوب برای فرزندتان باید در نظر بگیرید، فلسفه آموزشی مدرسه است. فلسفه های مختلفی برای آموزش کودکان و آماده سازی آنها برای موفقیت وجود دارد. در ادامه به 3 مورد از آنها اشاره می کنیم.

مونته سوری: در این فلسفه آموزشی به کودکان اجازه داده می شود تا با سرعت خودشان یاد بگیرند. به همین ترتیب، به کودکان این فرصت داده می شود تا یاد بگیرند که چگونه معماها را حل کنند و چگونه از اسباب بازی ها به طور خودکار و با خلاقیت خود استفاده کنند و سپس پاداش دریافت کنند.

در این روش تاکید بسیار کمی بر منتورینگ است. بنابراین اگر می خواهید مهارت های رهبری را در فرزند خود تقویت کنید، استفاده از این فلسفه آموزشی بهترین راه حل است.

این فلسفه آموزشی بر آموزش خلاق، تئاتر، خوانندگی، بازیگری و … تاکید دارد و در آن به همکاری هنرجویان اهمیت زیادی داده می شود. لازم به ذکر است در این روش آموزشی از آزمون های آکادمی و تکلیف برای کودکان خبری نیست.

رجیو امیلیا: در این فلسفه آموزشی، موضوعات خاصی برای آموزش کودکان وجود ندارد و موضوعات بر اساس استعداد و علاقه کودکان تعیین می شود. در این روش یادگیری به صورت پروژه ای است که در آن کودکان درگیر کشف و یادگیری هستند.

فلسفه آموزشی

13- عوامل عاطفی را در نظر بگیرید!

اگر فرزندتان در مدرسه قبلی دوستان صمیمی داشت که می توانست بر او تأثیر بدی بگذارد می توانید با هماهنگی والدین دوستان فرزندتان همه آنها را به مدرسه جدید ببرید.

به همین ترتیب بهتر است در مورد مدرسه جدید تحقیقات لازم انجام شود تا سیاست های قوی برای جلوگیری از آزار و اذیت کودکان کوچکتر توسط کودکان بزرگسال وجود داشته باشد.

14- با فرزندتان مشورت کنید!

اگر فرزندتان به سن کافی رسیده است، می توانید نظر او را در مورد مدرسه جدید نیز بپرسید و برای یافتن مدرسه خوب با او مشورت کنید.

15- در مورد برنامه ریزی آموزش و پرورش مدرسه بپرسید!

برخی از مدارس هستند که بر روی تحصیلات دانشگاهی تمرکز می کنند و برای آماده کردن فرزند شما برای دانشگاه عالی هستند، در حالی که برخی دیگر روی مسائل عملی و فنی تمرکز دارند و می توانند فرزند شما را برای بازار آماده کنند.

کار و تجارت را آماده کنید با توجه به اینکه فرزند شما می خواهد در آینده به تحصیل ادامه دهد یا وارد بازار کار شود، می توانید مدرسه مناسب را پیدا کنید.

16- در مورد فعالیت های فوق برنامه مدرسه تحقیق کنید!

برخی از مدارس هستند که علاوه بر آموزش دروس روتین، یک مهارت یا علم را به کودک شما به صورت فوق برنامه آموزش می دهند، می توانید با تحقیق در مورد کلاس های فوق برنامه ای که مدارس دارند، مدرسه خوبی را انتخاب کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *